[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:06

Ja zo gaaf hè Mandy! Bij jou op stal waren het er inderdaad ook veel, viel me al op :D Ik ben er qua stalling nog niet uit. Wil er van de week nog eens gaan kijken.

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:21

Hoii ik kom me weer melden! Een paar maanden geleden ben ik gestopt met volgen wegens school, het is me helaas net niet gelukt (echt balen! Nu dit jaar weer opnieuw...) maar nu vakantie dus nu kan ik jullie weer volgen!
Met lottie gaat het goed!

Afbeelding
Afbeelding

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 20:39

Wat een leuke pony, Frummels! Wat wil je ermee gaan doen? Wellicht heb je dat al wel eerder verteld, maar is het mij ontschoten.

Patricia, wat een leuke stukjes stonden er over je pony's in het maandblad van de shetlander! Leuk om te lezen. Ze zouden vaker de shetlanders in beeld moeten brengen die meer zijn dan een veredelde grasmaaier!

Ik zag dat het op de laatste pagina ging over voeding; LEUK! Dat is echt mijn ding.
Fenna, Alex ziet er echt al een heel stuk beter uit! Maar wat meer vet en bespiering kan zeker geen kwaad. Maar hij lijkt moeilijk dikker te worden, toch? Ik zag dat Jorie nog wat wintervacht heeft. Dat hoort er eigenlijk al wel af te zijn. Heb je een idee hoe het komt dat hij dat nog heeft? Wellicht kan je hem iets van lijnzaad bij gaan geven?

Kcinaral, laat je pony rustig afvallen. Crashdiëten zijn heeeeeel slecht voor paarden. Je moet heel langzaam het voerschema gaan veranderen. Je pony staat nu 24/7 op de weide. Zet hem niet gelijk 24/7 op een paddock met enkel hooi. De kans dat het dan fout gaat en dat je pony last krijgt van hyperlipemie (vet in het bloed) is dan aanwezig. Hyperlipemie kan de dood tot gevolg hebben! Ik raad je aan om deze link door te lezen: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/help-mijn-paard-is-te-dik-hoe-krijg-ik-hem-weer-gezond-vermageringsdieet-voor-paarden/
Qua vitaminebrok kan ik je Vitalbix en Je Paard Gezond en Fit aanraden.

Knappe pony, die Lotte!

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:01

Sakvis, dat wist ik helemaal niet, goed dat je het zegt!! Ik hou hem dan toch op de wei met een graasmasker. (Opbouwen met paddock uren is logistiek niet mogelijk in mijn eentje..) Ik heb het masker van cheepoo besteld. Die houdt de neusgaten vrij, dus hopelijk geen kale/keiharde neusvleugels deze keer. Ik hou zijn gewicht in ieder geval goed in de gaten de komende tijd en hij gaat hard aan de bak. Dank voor jullie adviezen allemaal!

Frummels, wat een ontzettend leuk beestje! Klinkt wel als een boef zeg :+

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:26

@Ingrid, is een voorlader wel breedt genoeg?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 21:33

@Sakvis, dat van Jorie is nog veulenvacht en hebben alle twenters en jaarlingen hier in de omgeving zo ongeveer nog. Vorig jaar kwam hij er helemaal niet door, dus ik ben blij dat hij die achterstand nu aan het inhalen is en een glanzend zomervelletje heeft. Alex is inderdaad een beetje lastig, want om hem in dit figuur te krijgen heeft hij gras nodig. Maar gras betekent ongelooflijk veel jeuk voor hem, dus dat vind ik zelf ook echt heel sneu om te zien hoe hij direct naar zijn schuurpaal gaat om die staart eens even flink te rossen nadat hij van de wei afkomt. Verder mag er in zijn voeding niet teveel eiwit en suiker zitten, want dan kan ik er weer een eczeemdeken op gaan gooien vanwege de jeuk. De pavo topsport gaat gelukkig wel goed, zolang hij dat alleen maar op werkdagen krijgt. Ze krijgen overigens dagelijks zo'n 30 ml lijnzaadolie over hun voer.

Lottie ziet er mooi uit! <3

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:25

Patty14 schreef:
@Ingrid, is een voorlader wel breedt genoeg?

Heb nu bij 2 mensen de vraag open staan hoe breed die is inderdaad :-)

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:32

Suus, het zijn er minstens 20.
Nog een keer kijken is een goed idee als je het nog niet zeker weet.

Alf spierpijn eruit gewandeld.

LL, balen een extra jaar. Had je het verwacht?

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:54

Lottielover welkom terug :D wat jammer dat je je jaar over moet doen! Was een niveau lager maar een klas omhoog geen optie?

Ingrid succes met je zoektocht naar een trailer

Lori veel plezier met je nieuwe pony! bij floor heeft het echt wel even geduurd voordat hij gewend was aan semi-onbeperkt hooi, maar nadat de slowfeedbak eruit is gegaan (waar hij niet bij kon maar bij de grote paarden voor veel onrust zorgde) en we met netten zijn gaan werken eet hij een stuk rustiger.

Patty gelukkig mag switchsje gewoon op de weide.

Kcinarual Nick is inderdaad wel erg dik, succes met bootcampen! wat floor tussendoor altijd erg leuk vond, was aan de fiets lekker stukken draven (m'n sulky was toen ook stuk := )

Mirriej bij ons staan ze op strook begrazing en krijgen ze in de ochtend een kruiwagen op de paddock en in de avond op de paddock 3 fijnmazige hooinetten en een kruiwagen die we verdelen over twee slowfeed netten (zijn gewoon van die aanhangernetten := ) Verder krijgt floor 100 gr metazoa en 10 gr zeewier

Wat balen Linsey dat de behandeling niet goed is aangeslagen, hopelijk lukt het realiseren van een verharde paddock

Fennadev ik vind zowel alex als joer er netjes uitzien hoor, bespiering is toch voornamelijk trainwerk en inderdaad zouden alex zijn billen en rug meer spieren mogen hebben, maar voor de hoeveelheid werk vind ik hem er netjes uitzien.
Joer groeit natuurlijk nog dus al zijn energie gaat in het opgroeien zetten de rest van zijn energie gaat in het verharen zitten. Misschien hem net een beetje meer voeren? kijken of dat iets helpt?
Misschien op de sluiprouten veel overgangen rijden? en veel stappen op een goed actief tempo (niet over zijn tempo natuurlijk) doet wonderen.

Frummels wat een leukie zeg <3 veel plezier met peppie!

Susan gave foto zeg :oo

Kiekenboefje leuk om te zien he hoe die ponys veranderen van draakjes naar schaapjes :=

Ingrid heb je geen mogelijkheid om je sulky ergens binnen neer te zetten?

Vandaag floor weer voor de HCA gehad, hij loopt er super fijn voor alleen merk je wel dat hij meer vrijheid heeft, hij slingert echt en we zijn maar weer een paar stappen terug veel rechte lijnen stappen en draven en in stap zig-zaggen en voltes stappen waarbij hij weer even herinnert moet worden dat hij voor mijn buitenleidsel aan de kant moet en ik hem met mijn binnenleidsel verder begeleid. Galop weer even op een lager pitje staan dus want hij valt door zijn binnenschouder en kan vandaar uit nooit netjes weg springen. Moet wel even wennen hoor, want op de Cavalettie zit ik een stuk hoger, nu zit ik een stuk lager en zit het rek soms een beetje in de weg haha := maar verder zit die als een huis.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:11

Lillian, dat net een beetje meer voeren doe ik inderdaad ook al met zijn vitamine/mineralen brok, qua gewicht zou ie namelijk ongeveer 50 gram moeten hebben en hij krijgt nu gok ik ergens dus de 60 en 75 gram. Esparcette schijnt te hoge selenium waardes te geven naar wat ik heb gelezen hier op bokt als ik er nog meer van voer, maar Jorie is al heel goed bijgetrokken nu gelukkig. Alex doe ik veel stappen en draven mee en ik had hem dus vandaag voor de kar, maar dan is hij na zo'n anderhalf uur nog niet eens moe. Nu had ik vandaag om 1 of andere vage redenen ineens ook dat mijn sulky mee ging wippen in draf, dus veel het tuig aangepast tussendoor. Het stappen is inderdaad erg lastig voor hem om actief te doen. Overgangen rijden kan ik ook wel gewoon op het fietspad doen. Alex loopt ook echt soms met zijn hoofd zo scheef als een banaan en hij trekt heel erg naar links. Dus dat is ook al zo'n swabberkont voor de sulky. Ik maak hem dan in stap weer recht, maar in draf gaat ie dan weer op de kromme banaan stand, soms gaat het ook best lang goed en is ie mooi recht, maar vooral als meneer wat gaat sukkelen in tempo dan gaat hij ook weer krom en proberen links van de weg te lopen. We zijn trouwens in draf begonnen met 9-10 km/h en geëindigd met 6-7 km/h, dus dat zegt ook al wat over zijn conditie. Ach, ik ga gewoon vrolijk verder met opbouwen. Morgen is het rustdag en hopelijk is overmorgen de wei goed genoeg voor wat longeerwerk.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:13

Nee Lilian; bij ons op stal helaas geen optie. Ik betaal wel voor een plekje zelfde bedrag als dat ik er een trailer neerzet. Dus ik wil hem graag in de trailer zetten zodat die gelijk droog staat en het me niet 2 x iets kost.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 23:45

Fennadev schreef:
Lillian, dat net een beetje meer voeren doe ik inderdaad ook al met zijn vitamine/mineralen brok, qua gewicht zou ie namelijk ongeveer 50 gram moeten hebben en hij krijgt nu gok ik ergens dus de 60 en 75 gram. Esparcette schijnt te hoge selenium waardes te geven naar wat ik heb gelezen hier op bokt als ik er nog meer van voer, maar Jorie is al heel goed bijgetrokken nu gelukkig.

Ik voer ook wel eens wat meer dan aangegeven word op de verpakking, één van de eerste dingen die je leert bij het verkopen van voer is dat het richtlijnen zijn, wat voor de één veel te weinig is, is voor de andere veel te veel ookal vallen ze in de zelfde gewichtsklasse. Je moet natuurlijk naar meer kijken dan alleen hun gewicht en wat ze aan werk verrichten, wat spookt die uit op de paddock? staat die de hele dag te staan of is hij veel aan het spelen en die kleuter aan het corrigeren? want ook dat kost een hoop energie. Ik ben vaak savonds op stal en als ik dan hoor dat floor de hele dag aan het klieren is geweest en dan ook nog hard heeft gewerkt dan geef ik hem wat meer. Voeren met je ogen, zie je dat hij wat afvalt voer dan wat meer, komt hij aan gewoon weer wat minder voeren, niet in één keer grote hoeveelheden eraf of erbij maar gewoon kleine beetjes.
En wat ook nog goed wilt helpen is het spreiden van voeren, paarden kunnen maar een bepaalde hoeveelheid van de stoffen die ze binnen krijgen gebruiken, de rest word opgeslagen voor andere momenten. Wellicht is slobber van Feral (vitalbix tegen de jeuk) een idee? ik heb daar vorig jaar een probeer zakje van gehad en die is mij heel goed bevallen, floor had toen veel last van jeuk en durfte hem toen geen slobber van pavo of subli te voeren.

Fennadev schreef:
Alex loopt ook echt soms met zijn hoofd zo scheef als een banaan en hij trekt heel erg naar links. Dus dat is ook al zo'n swabberkont voor de sulky. Ik maak hem dan in stap weer recht, maar in draf gaat ie dan weer op de kromme banaan stand, soms gaat het ook best lang goed en is ie mooi recht, maar vooral als meneer wat gaat sukkelen in tempo dan gaat hij ook weer krom en proberen links van de weg te lopen. .

Dat swabberen en kromtrekken komt mij bekend voor, niet alleen voor de wagen maar ook onder het zadel, je bent met een sulky natuurlijk ontzettend beperkt in wat je kan voelen en wat je kan corrigeren op je zit, bij floor ben ik volledig afhankelijk met wat ik in mijn handen heb en wat ik zie. Nu ben je op zicht eigenlijk altijd een fractie te laat want voordat je hersenen doorhebben wat je ogen zien moet het al gecorrigeerd zijn. Wat bij mij heel erg heeft geholpen en nog steeds heel erg helpt is het aanleren en onderhouden van halsdruk, dit heb ik eerst gewoon aan de dubbele longe gedaan. de longe door de onderste ringen en gelijk vast aan het bit, met je houding en je zweep drijf je het binnen been naar de buitenlijn en met de buitenlijn blokkeer je als het ware de buitenschouder, je binnenhand op het begin zo los als het lukt. gewoon steeds een pasje om, dit vanuit een hele gecontroleerde verzamelde maar actieve stap, waarbij je eigenlijk iedere pas kan controleren. als je dit een beetje onder de knie heb het in draf proberen, op het moment dat het teveel word niet afstraffen maar gewoon weer terug naar stap, terug op die achterhand en van daar uit weer naar de draf.

Het heeft even geduurd maar uit eindelijk kon dit ook voor de sulky, steeds op druk van de buiten kant naar binnen, en met mijn binnenhand begeleiden, niet trekken maar als het ware je hand op zij zetten, doet hij dit, hand weer op de plek en los als beloning. hierbij loopt hij eigenlijk met buitenstelling een volte in, maar omdat ik mijn binnenhand enkel en alleen opzij zet geef ik hem van daar uit de begeleiding om zijn hoofd weer de juist stelling aan te nemen. voor de cavalettie ging hij op één leidsel zonder mijn binnen hand opzij te zetten met een nette stelling de volte door.

En wat goed werkt is steeds een kleine halve ophouding te maken, niet zoveel dat hij extreem terug komt in tempo maar net even genoeg om hem weer op zijn achterhand te zetten en vanuit daar een overgang of een bocht in te zetten.

Misschien zijn er een aantal die langer/beter mennen en dit kunnen onderbouwen of corrigeren want ik ben wel de laatste die zegt dat ik alles goed doe en zoals het hoort, maar dit werkt voor floor het beste.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 01:20

Gaaf die foto Susanne!

Leuke pony Frummels, heel veel plezier met hem! Ben heel benieuwd hoe die opgroeid :j

Het zand is er niet uitgaan zoals we het hadden willen hebben. Maargoed nu 6 weken onder strikte voeding, sandclear, lijnzaad en niet op de paddock/ weiland hopen we dat de foto's er over 6 weken beter uitzien.

Gister een mesttestje gedaan, met 5 mestballen van beide pony's. Tijdens de sandclear kuur overigens.

Afbeelding
Dit is van Bink, minder dan een theelepeltje. Gezonde pony, wat niet teveel zand heeft. Maar omdat ik toch allergisch ben geworden voor het zand probleem... gaat er evengoed maandelijks een 5 daagse kuur psylium in :o

Afbeelding
Dan Toliene een eetlepel zand, veel te veel zeker na meerdere dagen parafine doorspoelen...

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 08:21

Fennadev schreef:
Lillian, dat net een beetje meer voeren doe ik inderdaad ook al met zijn vitamine/mineralen brok, qua gewicht zou ie namelijk ongeveer 50 gram moeten hebben en hij krijgt nu gok ik ergens dus de 60 en 75 gram. Esparcette schijnt te hoge selenium waardes te geven naar wat ik heb gelezen hier op bokt als ik er nog meer van voer, maar Jorie is al heel goed bijgetrokken nu gelukkig. Alex doe ik veel stappen en draven mee en ik had hem dus vandaag voor de kar, maar dan is hij na zo'n anderhalf uur nog niet eens moe. Nu had ik vandaag om 1 of andere vage redenen ineens ook dat mijn sulky mee ging wippen in draf, dus veel het tuig aangepast tussendoor. Het stappen is inderdaad erg lastig voor hem om actief te doen. Overgangen rijden kan ik ook wel gewoon op het fietspad doen. Alex loopt ook echt soms met zijn hoofd zo scheef als een banaan en hij trekt heel erg naar links. Dus dat is ook al zo'n swabberkont voor de sulky. Ik maak hem dan in stap weer recht, maar in draf gaat ie dan weer op de kromme banaan stand, soms gaat het ook best lang goed en is ie mooi recht, maar vooral als meneer wat gaat sukkelen in tempo dan gaat hij ook weer krom en proberen links van de weg te lopen. We zijn trouwens in draf begonnen met 9-10 km/h en geëindigd met 6-7 km/h, dus dat zegt ook al wat over zijn conditie. Ach, ik ga gewoon vrolijk verder met opbouwen. Morgen is het rustdag en hopelijk is overmorgen de wei goed genoeg voor wat longeerwerk.

Even een snelle reply vanaf mijn telefoon. Van de metazoa voer ik nu naast het krachtvoer nog 130 gram metazoa. Normaal is het 100/100kg en Jimmy weegt er 150kg.
Alex loopt dan best hard door. Jimmy zit gemiddeld voor de sukkel rond de 7-8 km per uur en dan draaft hij veel. Naast de fiets rond de 10. Jimmy is een beetje een trage Harry.

Jeetje dat is wel Apart bij toliene, ik ben benieuwd hoe het loopt.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:25

Jeetje is het bij jullie ook weer zo een slecht weer? Ik ben blij dat ik met griep op bed lig :') Zo maar eens mezelf eruit slepen en mesten en doen.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 09:57

Nanja: ik denk dat je goed bezig bent hoor :) Dat ze s'nachts op stal staat zal al wat schelen, verder zou ik vooral lekker veel met haar wandelen en eventueel fietsen. Pas op met longeren, dat kan erg belastend zijn voor zo'n jonge pony, als je dat maar heel af en toe doet en op een niet te kleine volte zal het wel gaan. Ik zou ze lekker laten staan op het land waar ze nu op staan :)

Miranda: Sjors en Boef krijgen onbeperkt hooi, staan zo'n 5 à 6 uur buiten (veel te weinig helaas) en krijgen daarnaast ieder een hooinet s'ochtends en s'avonds, waar ze het tot de volgende ochtend mee redden. Sjors krijgt nu zo'n 3kg en Boef ongeveer 4kg, met Sjors doe ik meer maar Boef is in de groei. Daarnaast staan ze op stro en krijgen ze allebei heel weinig krachtvoer, Sjors is iets stevig nu en Boef is gewoon dik :') Maar op hooi bezuinig ik niet, het gras waar ze op staan is ook niet te veel (of juist te weinig).

Linsey: balen dat de behandeling niet gewerkt heeft.. hopelijk gaat wat jullie nu doen wel helpen. Ik zou ook even het hooi dat ze krijgt checken, in het hooi bij ons op stal zit zand en daar kunnen ze het ook door binnen krijgen.

Ingrid: fijn dat de cursus fijn ging! Ik zou inderdaad zeggen, draai de trailer om, maar dat is dus niet mogelijk? Dan ben je wel gelijk bij de achterkant. Meestal als je de handrem er af haalt en het neuswiel niet al te hoog opdraait, kun je een trailer nog wel vrij makkelijk naar voren trekken. Maar dat ligt natuurlijk wel aan het gewicht en dit moet je wel enkele meters doen.. ik heb zo geen oplossing voor je.

Kcinarual: oei Nick is inderdaad heel dik.. maar fijn dat je dat zelf in ziet en er actief mee aan de slag gaat. Inderdaad een graasmasker of opbouwend op de paddock zetten, een vitaminebrokje met zijn supplementen en opbouwend meer beweging geven en dan komt het vast goed :)

Frummels: leuke pony, veel plezier/succes met opvoeden :D

Hier is het weer juist helemaal niet slecht! Helaas moet ik straks werken van 12 tot half 9, dus veel krijg ik er niet van mee. Gisteravond heel fijn gelest, na een tijdje begon Sjors weer te lopen zoals ik hem ken <3

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:08

Hier ook heerlijk weer, maar ben ook aan het werk. Beterschap!

Ayla, wat fijn! Gaat weer de goede kant op dus?

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:10

Oke Ayla, ik loop veel met Kylie en zaterdag dan de beginselen van longeren, ze kan het nog zeker niet, dus ik ga haar sws niet een halfuur longeren o.i.d. Dankjewel!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 10:24

Dan moet het allemaal vast goed komen Nanja :)

Ik hoop het Mandy! Zo lang niet zo fijn met hem kunnen rijden, eigenlijk alleen in het bos/op het strand en af en toe in de les. En uit frustratie ga je alleen maar gefrustreerd rijden.. hopelijk gaan we nu de goede kant weer op.

Ik heb net met pijn in mijn hart deze advertentie gemaakt ;(
http://www.bokt.nl/markt/ad/451067/leuk ... npony-boef

Ik vind het écht onwijs jammer en ik ga hem heel erg missen, maar helaas kan ik hem niet de aandacht en beweging geven die verdiend, maar ook nodig heeft. Ik hoop samen met zijn eigenaresse dat hij een heel fijn liefdevol huisje krijgt, waar hij alles krijgt wat hij verdiend. Het is echt een top pony, ik zal er vast nog een hoop tranen voor laten maar het is beter zo.

Afbeelding Afbeelding

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:33

He, wat vervelend Ayla! Hopen dat je een goed huisje voor Boef vind!

Nou... zit hier ook niet zo lekker. De hoefsmid zou om 10 uur komen, is er nog niet, al twee keer gebeld en voicemail achter gelaten... Hopem dat tie wel komt, zo snel mogelijk. Ze lopen echt heel slecht... :\

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 11:47

Sterkte ayla met het verkopen van boef! :(

Ik heb eindelijk foto's *DAfbeelding
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:31

Ik ben de metazoa gaan verhogen voor Alex, ben benieuwd of hij dan nog wat beter wordt qua kont :)

Ayla, hopelijk vind je een mooi geschikt plekje waar Boef alle aandacht krijgt die hij verdient. :(:)

Mooie serieuze blik, Lillian. En ook een leuke sulky :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:04

Miranda, slecht weer?? Het is hier echt heerlijk en prima weer om op het strand te liggen. Helaas geen tijd voor. Maar strak zonnig en blauw in ieder geval :D

Wat apart dat de behandeling niet aan lijkt te slaan bij Toliene. Beterschap voor haar :(:)

Ayla, succes met de verkoop van Boef. Zijn geen leuke beslissingen. Jullie vinden vast een fijn huisje voor hem.

Lillian, leuke foto's met je nieuwe wagen! Blij mee?

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:12

Lillian, leuk dat paars!

Ayla, moeilijke beslissing! Maar hij komt dankzij jullie vast goed terecht!

Nanne, is de hoefsmid nog geweest?
Hoe komt het dat ze zo slecht lopen?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 14:16

Bedankt dames :)

Leuke combi Lillian! Ik zou hem wel wat dichter op het rekje zetten :)