Zo het word vandaag heerlijk weeer zeggen ze Maar eerst even les op de manege met school, daarna rakkerd maar weer is vervelen
sunny_90
Geplaatst: 06-04-10 09:23
Gefeliciteerd Nassie! Ik hoop dat je een hele leuke dag hebt!
R.X.
Geplaatst: 06-04-10 11:07
Hoi allemaal,
De feestdagen goed doorgekomen?
Ik zag weer heel leuke foto's voorbij komen. Wou dat ik zelf ook weer goed aan de slag kon. Ik zit te twijvelen of ik vandaag een stukje zou kunnen wandelen vandaag, ik mis het zo, liefst wou ik dat ik weer vanalles kon.
Ik heb nog een vraagje hoe groot moet je Shet zijn als voor een karretje met twee volwassene personen? Of moet je dan een twee spannetje hebben?
hoezo dat ? om welke reden heb jij dan je pony's geschoren.
Buckje
Geplaatst: 06-04-10 19:32
Mijn ruintje word in de winter 2x geschoren omdat hij veel werkt en zich daarbij overhit raakt.
Mijn merrie zit gewoon in haar wintervacht, en die ga ik niet scheren omdat ik van haar vacht af wil hoe graag ik ook wil weten hoe ze eronder uit komt.
Junkieee
Geplaatst: 06-04-10 19:38
oh oke op die manier, ik wil het ook omdat ik nu wil gaan trainen met tommy en dat haar zit hem ook echt in de weg, ik probeer conditie te krijgen maar hij is al flink bezweet na een kwartiertje werken dus op die manier. en ik ben nu pas net begonnen met werken met hem, maar volgend jaar wil ik hem ook in de winter doorscheren. maar ik wil nu nog geen deken aanschaffen daar wacht ik dan liever mee tot die tijd. vandaar dat ik nog even wil wachten tot ik kan scheren zonder dat hij nog een deken nodig heeft. is me reden dan wel goed
ja dat klopt, maar daardoor kan ik niet veder gaan hij heeft het gewoon ontzettend warm. dus ik denk dat als hij die dikke vacht niet meer heeft ik beter zijn conditie kan opbouwen of is dat niet zo?
Biancacoo
Geplaatst: 06-04-10 20:47
Als hij geen wintervacht heeft, is hij net zo snel buiten adem hoor, dat is zijn uithoudingsvermogen wat nog niet is opgebouwd. Die wintervacht heeft niks met conditietraining en uithoudingsvermogen opbouwen te maken. Mijn 2 kanjers hebben gewoon hun wintervacht nog, ze hebben alleen hun borst tot keelgang kort geschoren zodat ze daar de meeste warmte kwijt kunnen. Tuurlijk zweten ze, maar het word zulk lekker warm weer, ze zijn zo weer droog. Een paardje wat pas net voor de wagen loopt moet je ook niet meteen een uur voor de kar willen laten lopen, dan overvraag je hem gegarandeerd. Doe rustig aan eerst een paar maandjes niet langer als een kwartier tot een half uurtje , daarna pas langer opbouwen. als het gaat regenen hebben ze die dikke wintervacht nog hard nodig .
Mijn ene merrie loopt nu 1 jaar voor de wagen en loopt niet langer als een half uur. De andere is iets te zwaar , en doet krap een half uurtje mee. Als ze in tweespan lopen moeten ze hard werken in de les en is een half uur meer als genoeg. Ze zijn dan goed warm, maar nog niet bezweet, voldoende stappen tussendoor iedere keer een paar minuten, een soort intervaltraining is het beste om conditie en uithoudingsvermogen op te bouwen. Met of zonder wintervacht.
Alleen scheren als het noodzakelijk is, dan kunnen ze in de winter gewoon lekker zonder poespas naar buiten. Maar...........dat is mijn mening, en daar zijn vast verschillende meningen over. Ieder moet doen wat hij of zij het beste vind, dit werkt voor mijn pony's heel goed.
ja ik zit er ook erg over te twijfelen, het is niet zo dat ik uren voor de kar oefen ik ben nu niet langer bezig dan een half uur, en dan vooral stappen. maar dan zweet hij nog niet heel erg ofzo hij zweet alleen als mijn zusje aan het rijden is, terwijl zij dit regelmatig doet en dan ongeveer 40 minuten tot een uur. en dat doet hij ook pas sinds het weer zo warm word. maar jullie hebben me toch wel weer aan het twijfelen gemaakt :p
eerst lippizaner van ijsbrand chardon gereden en vervolgens een stalgenoot leren mennen. Die moet als ik op stage ben doordeweeks hem een beetje op conditie houden voor de wagen.
R.X Met wat voor een pony wil je gan rijden voor de wagen? Ligt er ook aan wat voor een wagen...
Junkieee, misschien nog even wachten, voor je het is hij zijn wintervacht al weer kwijt! Ik denk dat je voor nu gewoon lekker conditie op moet bouwen voordat je echt gaat scheren. Ik heb vorig jaar gewoon rond deze tijd en met een ongeschoren pony gereden en door een goede conditie had hij geen last van zijn vacht.