[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:02

Ik ga even met je meedenken Ingrid!

Oef, beide foto's van Nick zijn écht niet oké :wow: Ik vind hem een beetje IR er uit zien eerlijk gezegd. Is hij er wel eens op getest? Ik zou deze pony absoluut niet meer dag en nacht op de wei zetten, dat gaat een keer fout. Dan maar alleen op stal of op de paddock, desnoods met een maatje er naast. Overdag zou ik hem maximaal een halve dag op het land zetten met graasmasker en veder op de paddock/op stal voldoende hooi bijvoeren en een vitaminebrokje.

Veel paarden krijgen plekjes of een kale neus van graasmaskers. De meeste mensen kopen ze veel te klein. Hij moet voldoende laag hangen (zo'n 2,5 van de lippen af als hij niet eet) en de omtrek moet ruim zijn. Hij moet kunnen kauwen en gapen zonder dat hij daarin beperkt wordt. Te kleine graasmaskers zijn zó sneu. Helaas wel de realiteit..

Met een passend masker kunnen ze in het begin ook wat schuurplekjes krijgen. Even een bontje er in naaien of ductape en klaar.

EDIT: foto bijgevoegd

Dit is Willem zijn greenguard maat Cob. Perfect qua maat en niets te groot. De maat Pony zat hem wel oké maar in 'rust' al tegen zijn neus en kin aan. Daar zou hij dus echt niet fijn mee kunnen grazen. Laat je niet afschrikken door de maat op het labeltje.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Susanne op 16-07-17 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:06

Kcinarual schreef:
Ingrid, Op stal kan niet, dan staat hij alleen en raakt hij volledig overstuur.. Graasmasker heb ik bij hem omgehad, maar hij had na 24 uur al een harde plek op zijn neus. Misschien toch nog maar eens proberen en is het een kwestie van eelt kweken ofzo. Ik weet het niet. Ik hoop dat hij snel slanker wordt met de hoeveelheid beweging die hij nu krijgt. Een aantal jaar terug was hij nog zwaarder dan dat hij nu is, vorige winter is hij 40 kilo afgevallen en was zijn gewicht eigenlijk wel stabiel tot en met afgelopen winter. Nu van het gras is hij weer 20 kilo aangekomen in de periode dat ik hem weinig beweging kon geven. Het afvallen gaat zo langzaam en hij komt zo snel aan. |o

Iemand nog tips om de trainingen zo effectief mogelijk te maken?

Edit:

[ [url=m/goEx6X.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is afgelopen winter.

[ [url=m/hxumJ0.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit was dinsdag.

Ik vind hem op beide foto's wel echt te zwaar. Ik zou toch kijken of er een mogelijkheid is om hem op zand te houden. Dit is op den duur vragen om problemen. Geen aanval richting jou trouwens hoor ;)
Bij Jimmy is duurtraining wel echt goed geweest. Maar de voeding heeft bij hem al voldoende geweest om hem flink af te laten vallen, maar daarvoor is hij wel van het gras af gegaan.

Momenteel op de zandpaddock kan ik hem onbeperkt hooi voeren en krijgt hij zelfs nog flink wat sportbrok erbij. Al is hij nooit zo dik als Nick geweest. Een foto staat een pagina terug.

Kcinarual

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:55

Jullie hebben gelijk, hij is echt super dik.. Er is een merrie kreupel geworden die voor herstel op de paddock staat, dus ik ga Nick daarbij zetten. Wat ik met hem doe als de merrie weer goed is, zie ik dan wel weer. Ik wil hooi gaan voeren in een slowfeeder, en dan het liefst 2 over elkaar. Kan ik er meteen 2 over elkaar doen of krijgt hij dan weer te snel te weinig binnen?
Ik heb Nick nooit meegemaakt in slanke toestand, dus ik ben door zijn vet heen gaan kijken denk ik.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:01

Kcinarual schreef:
Jullie hebben gelijk, hij is echt super dik.. Er is een merrie kreupel geworden die voor herstel op de paddock staat, dus ik ga Nick daarbij zetten. Wat ik met hem doe als de merrie weer goed is, zie ik dan wel weer. Ik wil hooi gaan voeren in een slowfeeder, en dan het liefst 2 over elkaar. Kan ik er meteen 2 over elkaar doen of krijgt hij dan weer te snel te weinig binnen?
Ik heb Nick nooit meegemaakt in slanke toestand, dus ik ben door zijn vet heen gaan kijken denk ik.

Het is nooit verkeerd om er een keer kritisch naar te kijken :) Ik zou inderdaad niet ineens te veel gaan beperken in hooi. Wat voer je hem nu ? Ik zou de beweging flink opschroeven, 5 km is natuurlijk ook niet erg ver.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:12

mirriejj schreef:
Het is nooit verkeerd om er een keer kritisch naar te kijken :) Ik zou inderdaad niet ineens te veel gaan beperken in hooi. Wat voer je hem nu ? Ik zou de beweging flink opschroeven, 5 km is natuurlijk ook niet erg ver.

5 km is inderdaad niet heel veel, maar we hebben daarvoor even niet gemend dus we zijn nog aan het opbouwen. Ik wil het inderdaad op gaan schroeven. Hij staat nu 24/7 op gras (kleine weide met 2 andere paarden) en kreeg een handje subli zonder voor zijn supplement. Dat supplement vind hij kaal ook erg lekker, dus het handje voer kunnen we weglaten. Hooi doe ik dan eerst een week(?) in een enkele slowfeeder en daarna dan nog een er omheen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:18

Kcinarual schreef:
mirriejj schreef:

5 km is inderdaad niet heel veel, maar we hebben daarvoor even niet gemend dus we zijn nog aan het opbouwen. Ik wil het inderdaad op gaan schroeven. Hij staat nu 24/7 op gras (kleine weide met 2 andere paarden) en kreeg een handje subli zonder voor zijn supplement. Dat supplement vind hij kaal ook erg lekker, dus het handje voer kunnen we weglaten. Hooi doe ik dan eerst een week(?) in een enkele slowfeeder en daarna dan nog een er omheen.

Ik zou wel aanraden om er een goede vitaminebrok bij te voeren :) Bij Jimmy zorgde dat er ook voor dat hij afviel. Ik denk dat hij te korten probeerde te compenseren met meer te eten.

Hier ben ik aan het puzzelen en rekenen geslagen qua voer. Hij gaat er vanaf morgen nog een topping bij krijgen, dus even rekenen hoeveel hij van alles nodig heeft. Ik vind dat echt heerlijk om te doen :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:18

Ik rijd gemiddeld 6-7 km met Alex en die heeft net een paar weken stilgestaan, maar die is dan ook niet te dik, dus in een betere vorm om meer te lopen.
Willen jullie trouwens ook even met mij meedenken, Jorie en Alex staan op hetzelfde dieet en ik vind Alex zijn billen puntig en hij heeft heel weinig bovenlijn bespiering, verder wel goed op gewicht. Jorie heeft met precies hetzelfde dieet een mooie basis bespiering erop zitten, misschien omdat ie nog hengst is en meer beweegt vanuit zichzelf omdat hij nog jong is. Ik vind het toch wel apart dat een 2 jarige beter in de bespiering zit dan een 10 jarige. Alex krijgt 60 gram metazoa superfit broxx en 300 gram esparcette per dag en daar bovenop 150 gram topsport voor het werken en 50 gram daarvan na het werken. Jorie krijgt ook zo'n 60 gram metazoa en 300 gram esparcette per dag+ 1 schepje algae vitalis voor zijn mest, maar ik ga zodra de algae vitalis op is overstappen op een nieuw poeder waarvan me de naam even is ontschoten, maar wat tijdens de proefperiode al beter werkte en Alex gaat dit poeder ook krijgen dan. Alex krijgt nu voor de betere opname van stoffen een niet noemenswaardig klein beetje algae vitalis.
Dit is Alex nu:
Afbeelding

En dit is Jorie nu(foto is ook gunstiger, maar Alex wil gewoon nooit leuk kijken):
Afbeelding

Ik heb bij Alex nu de metazoa even wat opgeschroefd, misschien komt hij namelijk wel wat vitaminen tekort. Dit heb ik bij Jorie een paar maanden terug gedaan wegens het verharen en die is ook duidelijk beter in zijn spieren gaan zitten.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:27

Ik vind Jorie zelf qua bespiering wel beter lijken dan Alex zo op de foto.

Maar ik herken het wel, ik loop daar met Jimmy ook tegenaan, ik wijt het eraan dat hij nog maar weinig eiwitten binnen krijgt, dus hij gaat vanaf komende week eiwitten bijgevoerd krijgen :) Voor de rest is het ook gewoon de beweging en training die de spieren moeten opbouwen. Alex krijgt nu natuurlijk ook sinds kort pas weer wat meer beweging.
Probeer ook veel heuveltjes mee te pakken, die zijn ook goed voor de achterhand.

Ik vind je pony's er trouwens een stuk beter op staan dan een paar maanden terug +:)+

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:31

Jeetje die bonte is wel echt veel te dik! Zou hem zeker van 24/7 gras afhalen! Dan staat hij snachts maar alleen dit is echt niet gezond.
Waarom zou je twee flowfeeders over elkaar doen? Neem aan dat het met 1 al wel genoeg is?

Ingrid, kun je de trailer niet gewoon naar voren trekken als je de sulky nodig hebt? Of je sulky op een andere plek zetten? Of de trailer andersom zetten dat je de klep open kan doen? Eventueel trailer op een andere plek zetten.

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:31

Dat klinkt logisch inderdaad Mirriejj, welke vitaminebrok voer jij?

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 11:33

Kcinarual schreef:
Dat klinkt logisch inderdaad Mirriejj, welke vitaminebrok voer jij?

Ik heb altijd vitalbix gevoerd en ik was nu aan het mengen met metazoa om over te gaan, maar helaas reageert mijn andere pony er enorm slecht op. Dus Jimmy mag de zak op maken en dan komt er weer vitalbix voor beide :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 13:25

Heuveltjes zijn hier lastig te vinden. Ik heb alleen asfalt om over te rijden en als heuvels dus alleen verkeersdrempels en viaducten. Bos ligt beide kanten op op 10 km afstand dus te ver weg helaas. Wel heb ik gelukkig een paar zandwegen als sluiproutes om het leuk te houden. Alex houdt van een uitgestrekte galop op die paden. En het gras doet ze inderdaad wel goed. Maar het jammere is dat Alex dan weer meer jeuk heeft.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 14:18

Fennadev schreef:
Heuveltjes zijn hier lastig te vinden. Ik heb alleen asfalt om over te rijden en als heuvels dus alleen verkeersdrempels en viaducten. Bos ligt beide kanten op op 10 km afstand dus te ver weg helaas. Wel heb ik gelukkig een paar zandwegen als sluiproutes om het leuk te houden. Alex houdt van een uitgestrekte galop op die paden. En het gras doet ze inderdaad wel goed. Maar het jammere is dat Alex dan weer meer jeuk heeft.

Ja dat maakt het inderdaad wel lastiger.

Ik heb vanmorgen even een plak hooi gewogen, die weegt 7,5 kg en ze eten er 1,5 per dag als ze onbeperkt krijgen. Dus ze eten nu iets meer dan 2% van hun lichaamsgewicht. Ik ga nu even terug naar een plak hooi per dag, dus 1.5%. Spinner blijft een beetje een hardere manenkam houden, dus even wat minder voeren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:37

Nou, even een egopost: Pepper is aangekomen *\o/*
Meneer heeft goed van zich laten horen en heeft zijn beentjes onder zijn lijf vandaan gerend. We hadden hem even lekker in de kleine buitenbak gezet zodat hij even kon rollen en de benen kon strekken na een rit van 3 uur.

Gelukkig heb ik hem veilig van de bak naar zijn stal kunnen leiden zonder fratsen. Meneer heeft een beetje opvoeding nodig. :roll: Maar daar gaan we lekker mee aan de slag.
Net de dierenarts een appje gestuurd of ze toch al deze week kan komen voor de castratie, want hij zit zichzelf - en mij - behoorlijk in de weg :(:)

Helaas pindakaas, mijn telefoon was vandaag leeg, dus ik heb nog geen foto's dat hij bij mij is. Maar om jullie niet langer in spanning te houden heb ik foto's van de dag dat we gingen kijken :D <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:42

Proficiat Frum! Hij is wel heel erg leuk, ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen de komende tijd. Ga je de manen ook in sportmodel houden?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:45

Dankje! Ik ben ook heel benieuwd. Hij leek erg dominant toen hij de trailer uit kwam (trok letterlijk iemand het halve terrein over := ) maar gelukkig hadden we wel al snel door dat hij eigenlijk gewoon een leider nodig heeft. Nadat ik hem achteruit had gezet (hij ging steigeren toen ik hem van de bak naar de stal wilde brengen) liep hij eigenlijk redelijk braaf mee.
Vind het wel een leuk projectje en ben heel benieuwd hoe hij het gaat doen. Hij is in elk geval heel erg lief en aanhankelijk, maar zit zichzelf een beetje in de weg nu.

Zijn manen zijn nog nooit geknipt of getrokken, maar altijd zo geweest. Ik vind het wel grappig staan, dus als het niet groeit vind ik het niet erg. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 15:59

Wat een heertje :D Leuk dier, gefeliciteerd!

cassandra84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:10

Gefeliciteerd Frummels met Pepper. Ik doe ook niks aan de manen en zijn ook niet lang van mijn appie en hij is al 13 jaar.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 16:43

Ik was vandaag even naar Concours Hippique in Schoorl geweest om te kijken, met name naar de tuigpaarden. Machtig die beesten <3

Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 17:04

Thnx cassandra, en nogmaals dank voor het klaar maken van zijn bedje :D

Wow Susanne wat gaaf zeg!!!

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:23

Frummels van harte gefeliciteerd! Super leuk beestje <3 Veel plezier met hem.

Fenna ik vind Alex er veel beter uit zien dan een aantal maanden terug! Netjes op gewicht. Jori is ook mooi op gewicht hoor, kleintjes moeten gewoon nog even groeien en hebben dan (vind ik) wel wat extra's nodig om op te groeien. :)

Ik ben zo trots op mijn pony! Gisteren waren er twee meisjes van 9 jaar op stal. Zij verzorgen samen de pony die bij Donja in staat: Christy. Erg leuk shetje, vosje met een enorm mooie bles. Nu dacht ik, als ze met z'n tweeën kunnen rijden is dat ja veel leuker, maar ik had geen idee wat Don zou doen aangezien ze bij mij best wel een draak is... in alles! Meisje op de rug zonder zadeltje, reed er zo mee weg! Donja als een zorgzame moeder paste erg goed op haar. Stap, draf en zelfs een galopje. Ik blijf me verbazen := Nu hebben we een groepsapp (jaja :+ ) en stemmen we af wanneer we naar stal gaan zodat ze even samen kunnen rijden(want ik wil er natuurlijk wel bij zijn!!!), ik geniet hier van. Ik gun ze de vrijheid die ik vroeger altijd bij een ander kreeg met mijn verzorgpony's! Wel zijn ze nog te jong in mijn ogen om zelfstandig samen te gaan rijden.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:49

9 is idd nog erg jong maar ze vinden het vast ook leuk als je erbij bent.

Suus, ben je er al over uit of je gaat verhuizen?
Gaaf he tuigpaarden? Sta op een tuigpaardenstal, altijd veel te zien en de veulens elk jaar zijn ook zo leuk!

Gefeliciteerd met je aanwinst! Hopelijk kan castratie snel plaats vinden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 18:54

Frummels, wat is Pepper een leuke pony zeg, ik ben benieuwd hoe die zich gaat ontwikkelen!

Susanne, ik vind die tuigpaarden ook altijd heel erg machtig om te zien! Als er bij ons een evenement in de buurt is, dan ga ik ook altijd samen met mijn moeder heen.

Kiekeboefje, bij mij is dat ook zo dat mijn draak opeens verandert in een saaie zorgzame sul. Zelfs bij mijn 5 jaar jongere verzorgster is Alex een dooie mus ipv de draak die altijd zijn eigen zin door loopt te drijven. Maar erg leuk dat ze lekker op Donja kunnen rijden!

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:01

Tuigpaarden onder het zadel zijn ook leuk. Stalgenootjes brengen er een aantal uit op wedstrijden voor tuigpaarden onder het zadel.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 19:51

Patty; dat zijn helaas geen opties allemaal. Ik zal toch voor een voorlader moeten gaan (helaas). Maar voor wat de bedoeling is wel de beste optie...

Kcinarual fijn dat hij nu toch op de paddock kan!
Er zijn meerdere goede merken vitaminebrok; marstall force, Vitalbix, pure feed, Victorious Secret200 etc. Kwestie van proberen wat je pony wel of niet lust :-)

Fennadev; spieren krijg je niet door voeding; het kan wel ondersteunen. Maar belangrijkste voorwaarde is goede beweging. Maar ook voldoende rust, spieren moeten de mogelijkheid hebben om te herstellen.

Frummels joehoeee hij is er echt super leuk! Had hem natuurlijk al gezien maar het is een leuk ventje hoor!!

Kiekeboefje; leuk dat ze zo braaf waren!

Susanne: volgend paard een tuiger? Haha

Alf had spierpijn volgens mij van het vele keren trailerklep op en af. Dus maar lekker wandelingetje gemaakt op het gemak :-)