[HK]SMP kletstopic 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nanne02

Re: [HK]SMP kletstopic 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:22

Super, fijn dat je ook echt een planning hebt!
Ik zelf probeer nu ook aan een planning te werken. Overdag op de wei, s'nachts op stal en lekker veel beweging.

Net heb ik ongeveer een half uurtje Lian gelongeerd, ging super. Van Lian krijg ik al veel vertrouwen en haar angst zakt zo langzamerhand een beetje weg. Vervolgens heb ik driekwartier met Kylie ' gespeeld'. Ze pakt het longeren goed op, vandaag voor het eerst geprobeerd! Ze vond het wel heel raar, normaal met wandelen loopt ze altijd aan de binnenkant, nu moest ze ineens aan de buitenkant lopen! Maar ze kan al 2 kleine rondje op eigen benen, en dan beloon ik haar. Ik ga proberen om elke dag wat met haar te doen, ook VD vind ze super leuk! Zondag is het bij ons rustdag, dus ik ga maandag weer verder. *\o/*

Ben super blij dat ze het zo doet! Krijg weer een beetje vertrouwen. Ik heb de laatste dagen best veel getwijfeld of de pony's het wel goed bij mij hadden.... maar hier krijg ik weer moed van! :o

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:23

nanne02 schreef:
Super, fijn dat je ook echt een planning hebt!
Ik zelf probeer nu ook aan een planning te werken. Overdag op de wei, s'nachts op stal en lekker veel beweging.

Net heb ik ongeveer een half uurtje Lian gelongeerd, ging super. Van Lian krijg ik al veel vertrouwen en haar angst zakt zo langzamerhand een beetje weg. Vervolgens heb ik driekwartier met Kylie ' gespeeld'. Ze pakt het longeren goed op, vandaag voor het eerst geprobeerd! Ze vond het wel heel raar, normaal met wandelen loopt ze altijd aan de binnenkant, nu moest ze ineens aan de buitenkant lopen! Maar ze kan al 2 kleine rondje op eigen benen, en dan beloon ik haar. Ik ga proberen om elke dag wat met haar te doen, ook VD vind ze super leuk! Zondag is het bij ons rustdag, dus ik ga maandag weer verder. *\o/*

Ben super blij dat ze het zo doet! Krijg weer een beetje vertrouwen. Ik heb de laatste dagen best veel getwijfeld of de pony's het wel goed bij mij hadden.... maar hier krijg ik weer moed van! :o

Ik herken dat wel hoor Nanne, dat je er onzeker over bent. Ik heb altijd paarden aan huis gehad, maar wel onder mijn vaders regime. Dus het ging nooit zoals dat ik het zelf wou.
Nu sinds april staan ze bij mijn eigen huis en heb ik dus alles zelf in de hand. En plots was ik echt overal onzeker over :') dingen die gewoon nergens op sloegen.
Nu begint dat allemaal een beetje zijn ritme te krijgen.

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 13:26

Ja, ze staan ook bij mij thuis, waar ik super blij mee ben, maar ik ben erg onzeker of ze het wel goed bij mij hebben. Ik zit nu pas ruim 1 jaar in de paardenwereld, dus weet echt nog amper wat, gelukkig valt er veel te leren. Maar nu Kylie (en Mirza) toch wel erg mollig beginnen te worden, word ik gewoon boos op mij zelf.... gelukkig, na zo een fijne ochtend, fleur ik weer op :D

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 14:57

Even 3 fotootjes, welke wei vinden jullie het best. Ze lopen nu hier, en ik denk dat dit een en al suiker is...:
1. Afbeelding
En hier, (je ziet rechts zijn staart wapperen :+

Afbeelding

2. Dit is misschien een beter weitje:

Afbeelding

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 15:02

Jimmy stond bij mijn vader op een weitje als de bovenste en kreeg daar hooi bijgevoerd en daar viel hij ook al flink op af hoor :)

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:42

Ik was trouwens eens benieuwd he, hoeveel voeren jullie eigenlijk qua hooi?
Ik heb hier van die grote ongesealde pakken staan. Ze eten daar ineens enorm veel van voor mijn gevoel.
Normaal deden ze ongeveer 4 dagen met een vol hooinet, daar zitten dan 3 plakken hooi in. Nu sinds deze week doen ze met dezelfde hoeveelheid 1,5 dag. Dit gaat dan om Jimmy en een c pony.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 16:48

Nu ik genoeg land en dus gras heb word hier niet bijgevoerd. Hier is strook begrazing voldoende. En dat twee keer per dag een cm verdeeld over een lengtsee van 10/15 meter ( voor shetlander andere pony s krijgen anders)

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:42

Ze krijgen s'avonds, als ze op stal staan, een hele vuilniszak vol. Ze zijn nu bij ons aan het maaien, dus ik ga proberen te regelen dat ze een baal hooi laten staan. :D

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 17:54

Onbeperkt, al staat Don wel in een paddock. Maar ook als ze op de wei staat onbeperkt in een ruif, toch zag ik haar daar wel vaak staan ipv ze gras ging eten!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:26

nanne02 schreef:
Samen met pony boef pas lekker wezen wandelen, wilde alleen niet stil staan, dus de foto... _/-\o_ [ [url=m/axr7As.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke foto. Zijn hoofdje is lief zeg, en mooie kleurtjes heeft hij.

Patty: beterschap met kleine Switch :(:)
En leuk dat je met Chip op ander terrein gaat!

Ingrid: wat een super leuke zwemfoto. Erg lief

Kcinarual: Nick is wel een beetje een propje ja, haha. Maar je bent er hard mee bezig lees ik, dus dat komt heus wel goed binnenkort. :D

Ik mocht vandaag samen met cassandra84 en haar pony Abeltje even mennen buiten. Abeltje nam me flink in de maling (draf? wat is dat? ik ga lekker langzaam stappen :z :') ) maar het was heel leuk!

Vandaag ook nog even de Epplejeck leeggehaald, haha. Nee, het viel mee. Echt alleen gehaald wat ik nodig heb. Morgenochtend nog even rijden met het grote paard en dan wordt Pepper gebracht *\o/*
Zal morgen wat foto's van hem maken om te showen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:34

Frummels schreef:
nanne02 schreef:
Samen met pony boef pas lekker wezen wandelen, wilde alleen niet stil staan, dus de foto... _/-\o_ [ [url=m/axr7As.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuke foto. Zijn hoofdje is lief zeg, en mooie kleurtjes heeft hij.

Patty: beterschap met kleine Switch :(:)
En leuk dat je met Chip op ander terrein gaat!

Ingrid: wat een super leuke zwemfoto. Erg lief

Kcinarual: Nick is wel een beetje een propje ja, haha. Maar je bent er hard mee bezig lees ik, dus dat komt heus wel goed binnenkort. :D

Ik mocht vandaag samen met cassandra84 en haar pony Abeltje even mennen buiten. Abeltje nam me flink in de maling (draf? wat is dat? ik ga lekker langzaam stappen :z :') ) maar het was heel leuk!

Vandaag ook nog even de Epplejeck leeggehaald, haha. Nee, het viel mee. Echt alleen gehaald wat ik nodig heb. Morgenochtend nog even rijden met het grote paard en dan wordt Pepper gebracht *\o/*
Zal morgen wat foto's van hem maken om te showen.

En waar zijn de foto's van wat je gekocht hebt vandaag? >;) :') We zijn nu natuurlijk wel nieuwsgierig.
Hoelaat komt Pepper morgen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 18:41

Haha kan er wel een foto van maken maar t is niet heel spannend hoor :D halstertouw, zak slobber, snoepjes, borstels, longeerlijn, vliegenspray, poetstas, flexibele emmer en wondspray en betadine :D moet alleen nog even een regendeken zoeken die ik mooi vind.. sommige kleurencombinaties zijn echt afschuwelijk :=

nanne02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 19:21

Net nog even met Kylie 'gespeeld'. Ging niet helemaal lekker. Ze rende achter mij aan, wat de bedoeling was, en toen stopte ik, zij rende nog iets verder en bokte toen (achter benen de lucht in) en PATS, tegen mijn knie.... :\ :(
Geen leuke afsluiting van de dag... Een blauwe knie

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 20:03

Wow knappe foto van jimmy!

Pfff patty, wat onzettend vervelend zeg, sterkte!

Mooie fiets Mandy

Leuk dat je, je sulky hebt lillian, ik wacht ook op de mijne :P

Heerlijk 4 weken vakantie Ingrid, ik heb hier ook nog 6 weken... luxeeee

Fijn dat je een goede les hebt gehad Susanne!

Leuk he, alle voorbereidingen voor je pony Frummels, ben benieuwd naar de foto's

Ik al eventjes geen berichtje van mijn kant. Maar donderdag heb ik Toliene opgehaald. Nadat we het bericht hadden gehad dat de behandeling niet heeft gewerkt zoals we hadden willen hebben... De komende 6 weken staat Toliene onder strikte voeding en medicatie thuis op stal. We zijn op het moment bezig met het realiseren van een stenen paddock want dit is echt niks. Over 6 weken weer een rontgefoto maken en bloedprikken op de kliniek. We duimen maar dat we er dan beter voor staan. :)

Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:51

mirriejj schreef:
Ik heb hier van die grote ongesealde pakken staan. Ze eten daar ineens enorm veel van voor mijn gevoel.
Normaal deden ze ongeveer 4 dagen met een vol hooinet, daar zitten dan 3 plakken hooi in. Nu sinds deze week doen ze met dezelfde hoeveelheid 1,5 dag. Dit gaat dan om Jimmy en een c pony.

Ik voer mijne onbeperkt en elke 6 dagen is er een pak hooi doorheen, zo'n vierkant baaltje.

Verder weinig gedaan met mijn pony's de laatste tijd, gewoon standaard dingen zoals ritjes en longeren enz. Vandaag even weer een poging gedaan met het Jorie laten fietsen met behulp van mijn verzorgster die dan met Alex voorop ging draven. Dit lukte aardig, maar Jorie wordt wel een ongeleid projectiel als we langs andere pony's wandelen al, dus ik ga het fietsen voorlopig bij kleine stukjes houden.

Sterkte Linsey, hopelijk werkt het strenge regime. Ik kon jullie niet echt bijhouden, dus had even het topic ontstipt, maar ik hoop het nu weer beter bij te kunnen houden nu ik meer vrij ben.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:53

Fennadev schreef:
mirriejj schreef:

Ik voer mijne onbeperkt en elke 6 dagen is er een pak hooi doorheen, zo'n vierkant baaltje.

Verder weinig gedaan met mijn pony's de laatste tijd, gewoon standaard dingen zoals ritjes en longeren enz. Vandaag even weer een poging gedaan met het Jorie laten fietsen met behulp van mijn verzorgster die dan met Alex voorop ging draven. Dit lukte aardig, maar Jorie wordt wel een ongeleid projectiel als we langs andere pony's wandelen al, dus ik ga het fietsen voorlopig bij kleine stukjes houden.

Sterkte Linsey, hopelijk werkt het strenge regime. Ik kon jullie niet echt bijhouden, dus had even het topic ontstipt, maar ik hoop het nu weer beter bij te kunnen houden nu ik meer vrij ben.

Bedoel je zo een klein baaltje? :oo Zo'n 20 kg baal?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 21:53

Linsey1998 schreef:
Wow knappe foto van jimmy!

Pfff patty, wat onzettend vervelend zeg, sterkte!

Mooie fiets Mandy

Leuk dat je, je sulky hebt lillian, ik wacht ook op de mijne :P

Heerlijk 4 weken vakantie Ingrid, ik heb hier ook nog 6 weken... luxeeee

Fijn dat je een goede les hebt gehad Susanne!

Leuk he, alle voorbereidingen voor je pony Frummels, ben benieuwd naar de foto's

Ik al eventjes geen berichtje van mijn kant. Maar donderdag heb ik Toliene opgehaald. Nadat we het bericht hadden gehad dat de behandeling niet heeft gewerkt zoals we hadden willen hebben... De komende 6 weken staat Toliene onder strikte voeding en medicatie thuis op stal. We zijn op het moment bezig met het realiseren van een stenen paddock want dit is echt niks. Over 6 weken weer een rontgefoto maken en bloedprikken op de kliniek. We duimen maar dat we er dan beter voor staan. :)

[ [url=m/Jb1qwl.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat heeft er niet gewerkt? Zit er nog steeds zand in? Gelukkig kan je stenen paddock maken voor.haar.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 22:33

Vervelend dat de kliniek Toliene niet verder kon helpen. Nu maar duimen dat het wel de betere kant opgaat met haar.

Wij voeren onbeperkt hooi in hooinetten. We hebben 1400 kilo paard en voeren ongeveer 35 tot 50 kilo hooi per dag in de winter. Dat is tussen de 5 en 7 kilo per dag voor mijn pony (van 200 kilo).
Nu staan ze op het land en eten ze daarnaast 15 kilo hooi. Dus dat is een goeie 2 kilo hooi voor die van mij.

Voor wie er nog op zoek is, er staat weer een hca op de boktmarkt (bij de tuigen).

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 22:38

sakvis schreef:
Vervelend dat de kliniek Toliene niet verder kon helpen. Nu maar duimen dat het wel de betere kant opgaat met haar.

Wij voeren onbeperkt hooi in hooinetten. We hebben 1400 kilo paard en voeren ongeveer 35 tot 50 kilo hooi per dag in de winter. Dat is tussen de 5 en 7 kilo per dag voor mijn pony (van 200 kilo).
Nu staan ze op het land en eten ze daarnaast 15 kilo hooi. Dus dat is een goeie 2 kilo hooi voor die van mij.

Voor wie er nog op zoek is, er staat weer een hca op de boktmarkt (bij de tuigen).

Wij hebben 500 kg pony staan in totaal en met kleine pakjes voerde ik een pakje van 15-20 kg per dag. En dan was het net niet onbeperkt.

Ach ze zijn geen gram te zwaar, dus blijkbaar is het nodig.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:02

Mijne aten altijd 6 plakken met 3 ponys. Faya 233 kg caya 222 kg en beauty 212 kg
Maar sinds nieuwe baaltjes eten ze opeens 9 plakken! ! Dat is bijna hele baal per dag!
Omdat dit tijdelijke baaltjes zijn zijn ze niet getest.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 23:19

Volgens mij net iets groter, er zit best veel in 1 pak en ik vind ze niet te huffen zo zwaar. Daar kan ik 4-6 dagen lang 2 keer per dag 2x 5 kg hooinetten mee vullen, zolang ik mijn pony's overdag maar een paar uren in de wei gooi. s Winters kan ik er denk ik iets van 3-4 dagen mee, het zit best heel dicht op elkaar gepakt in zo'n pak en ze hebben eigenlijk zowel 's ochtends als 's avonds altijd hooi over. Je moet daarbij wel bedenken dat de mijnen de helft wegen van die van Sakvis ongeveer. Alex zit op 120 kilo en Jorie schat ik op 100 kg. Dus in die hooinetten zal wel niet helemaal 5 kg passen, maar iets minder. Pony's zijn prima op gewicht, zelfs Jorie heeft nu een speklaagje op zijn ribben. Maar bij mij is het echt afhankelijk van het pakje eigenlijk, hoeveel het op elkaar gepropt zit en of de pony's overdag in de wei geweest zijn. Als ze in de wei geweest zijn, gaan ze eerst een paar uren ergens staan uitbuiken :Y)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:10

Oef kcinarual dat is wel echt serieus dik. Is het geen optie om hem in de nacht binnen te zetten? Zou echt bang zijn voor hb!

Leuk Nanne lekker bezig zijn!

Frummels: D-day!!! Zoooo spannend!!

Linsey wat een vervelend nieuws zeg!! Zand er niet uitgekregen als ik het goed begrijp?
Hoop echt dat het goed komt voor jullie!!

Ik heb gisteren trailer laad cursus gehad van Sandra van den Heuvel. Wat een fijn mens! Rustig, let goed op signalen van Alf etc. Top!!
Nu lekker oefenen, beginnen met kleine stukjes en even alleen uitladen op eigen terrein en dan na de rit gelijk weer opladen. Zo langzaam uitbouwen en dan eens ergens in de buurt uitladen en daar proberen in te laden etc etc.

Heb alleen een trailer dilemma; hoe de trailers bij ons (en eigenlijk altijd op elke stal) geparkeerd staan kun je er via de achterkant niet bij om je sulky erin te zetten. Dat is dus de bedoeling; sulky altijd in trailer zetten. Betekent dat sulky er zo'n 3 tot 5 x per week in - en uit moet. Dat kan dus niet. Toen bedacht ik me dat een voorlader handig is maar die zijn er niet veel 2e hands en meestal erg duur. Bovendien zijn die kleppen vaak net iets smaller dan mijn sulky.
Hebben jullie misschien ideeën hoe ik mijn sulky goed op kan bergen terwijl de trailer daar staat te staan. Ik heb door reuma niet de kracht om hem op te tillen en ergens aan vast te hangen.
Enige wat ik kan bedenken is telkens trailer te verplaatsten als ik sulky wil gebruiken. Jullie nog mega goede ideeën misschien ? :-)

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:25

IngridM schreef:
Oef kcinarual dat is wel echt serieus dik. Is het geen optie om hem in de nacht binnen te zetten? Zou echt bang zijn voor hb!

Leuk Nanne lekker bezig zijn!

Frummels: D-day!!! Zoooo spannend!!

Linsey wat een vervelend nieuws zeg!! Zand er niet uitgekregen als ik het goed begrijp?
Hoop echt dat het goed komt voor jullie!!

Ik heb gisteren trailer laad cursus gehad van Sandra van den Heuvel. Wat een fijn mens! Rustig, let goed op signalen van Alf etc. Top!!
Nu lekker oefenen, beginnen met kleine stukjes en even alleen uitladen op eigen terrein en dan na de rit gelijk weer opladen. Zo langzaam uitbouwen en dan eens ergens in de buurt uitladen en daar proberen in te laden etc etc.

Heb alleen een trailer dilemma; hoe de trailers bij ons (en eigenlijk altijd op elke stal) geparkeerd staan kun je er via de achterkant niet bij om je sulky erin te zetten. Dat is dus de bedoeling; sulky altijd in trailer zetten. Betekent dat sulky er zo'n 3 tot 5 x per week in - en uit moet. Dat kan dus niet. Toen bedacht ik me dat een voorlader handig is maar die zijn er niet veel 2e hands en meestal erg duur. Bovendien zijn die kleppen vaak net iets smaller dan mijn sulky.
Hebben jullie misschien ideeën hoe ik mijn sulky goed op kan bergen terwijl de trailer daar staat te staan. Ik heb door reuma niet de kracht om hem op te tillen en ergens aan vast te hangen.
Enige wat ik kan bedenken is telkens trailer te verplaatsten als ik sulky wil gebruiken. Jullie nog mega goede ideeën misschien ? :-)

Kun je de trailer niet gewoon omdraaien zodat deze altijd met de klep naar voren staat zeg maar? Misschien heeft je stalhouder een idee waar je de trailer neer kan zetten waar het wel kan?

Kcinarual

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:33

Ingrid, Op stal kan niet, dan staat hij alleen en raakt hij volledig overstuur.. Graasmasker heb ik bij hem omgehad, maar hij had na 24 uur al een harde plek op zijn neus. Misschien toch nog maar eens proberen en is het een kwestie van eelt kweken ofzo. Ik weet het niet. Ik hoop dat hij snel slanker wordt met de hoeveelheid beweging die hij nu krijgt. Een aantal jaar terug was hij nog zwaarder dan dat hij nu is, vorige winter is hij 40 kilo afgevallen en was zijn gewicht eigenlijk wel stabiel tot en met afgelopen winter. Nu van het gras is hij weer 20 kilo aangekomen in de periode dat ik hem weinig beweging kon geven. Het afvallen gaat zo langzaam en hij komt zo snel aan. |o

Iemand nog tips om de trainingen zo effectief mogelijk te maken?

Edit:

Afbeelding
Dit is afgelopen winter.

Afbeelding
Dit was dinsdag.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 09:59

Eline; helaas geen optie om hem anders/ ergens anders neer te zetten. Had het meest makkelijk geweest inderdaad. Nog niet geprobeerd hoor maar ik denk namelijk dat ik hem niet met de hand "even" paar meter kan voortrekken door het gras in mijn uppie (ik moet wel alles alleen kunnen doen). Toch al snel 600 kilo.

Jammer kcinarual dat hij niet x aantal uren op paddock oid kan staan.
Ik denk dat je op een gegeven moment kan trainen wat je wilt maar dat dat niet opweegt tegen wat erin gaat aan de voorkant.
Training kan 30% bepalen bij gewichtsverlies betekent dus dat je 70% your voeding haalt. Lastig probleem!