Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 00:23

Veel inbreng kan ik bij julie niet meer brengen.Maar wel super dat er nu iets gebeurt.
Ik denk dat het idd belangrijk is dat het geschrevene aan genaam en gezellig is om te lezen,omdat het toch vaak de jongere zijn die een shet hebben/kopen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 09:39

Oke--- tijd voor een recap. Volgens mij komen we zo een heel eind (zie hieronder). Ik wil hierbij de kanttekening plaatsen dat ik niet "de baas wil spelen" hoor...maar ik denk dat het belangrijk is regelmatig even alles een beetje georganiseerd samen te vatten.
Ik ben heel erg blij dat we hier echt mensen hebben die verstand van zaken hebben en zich vrijwillig opwerpen om mee te helpen...dus..heel erg bedankt!!! Lachen Denk dat ik zelf straks ook nog heel wat van dit Sticky ga leren!!!

INLEIDING: SIGRID (tevens eindredactie, toch wel heel stoer Knipoog )

Hoofdstuk 1: AANSCHAF: ALINE-Aline, jij bent zo lekker op dreef, zou jij deze erbij willen/kunnen pakken? Misschien dat je hier ook veel hulp uit jouw boeken kunt halen?

Hoofdstuk 2: HUISVESTING EN VOEDING: SONJIM, bedankt voor het aanbod, nemen we natuurlijk graag aan, zeker omdat jij het kunt combineren met de meest voorkomende shet-ziektes. Misschien kun je dat stukje over losse knieen ook aan Aline laten lezen want misschien ook iets om aan te denken bij de AANSCHAF

Hoofdstuk 3: OMGANG - wat kun je doen met je shet? In principe alles wat je kunt doen met een groter paard MAAR met de kanttekening dat je hierbij eerlijk moet zijn t.o.v. de beperkingen (gewicht/lengte van de ruiter met rijden) MERRIEVEULEN- zou jij alsjeblieft iets kunnen schrijven over de gewicht/lengte verhouding en waarom dat schadelijk is? Denk dat jij en Superwoman wat dat betreft toch de meeste kennis in huis hebben.

- Mennen - NAPIE - heel erg bedankt!
- LL en VD - ELIINE - misschien kunnen we ook vragen of we de link naar pink horizon mogen plaatsten? Ben zelf met de info op hun site begonnen..het is duidelijk, niet te moeilijk geschreven en geeft goede voorbeelden.
- Fietsen - ALINE - deze had je al?
- Wandelen
- Vrijspringen

Hoofdstuk 4: FOKKEN - ELINA

Hoofdstuk 5: FEITEN EN FABELS -
- Een shetlander kan 2 keer zijn eigen gewicht dragen
- Een shetlander kun je rustig alleen houden
- Een shetlander is lekker goedkoop

Aan de feiten en fabels kunnen we toevoegen- als je een toevoeging hebt, kun je misschien even alleen het laatste stukje kopieren en je toevoeging erbij schrijven, dan blijft het overzichtelijk wat we al hebben en wat niet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:44

goed, ik ga even neuzen (zodra ik terug ben van mijn werk), ik zal ook proberen om nog even contact op te nemen met mijn DA en osteopaat, het kan zijn dat dat een dagje duurt, want gaat via mail.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 09:47

dank je! geen probleem...we gaan voor kwaliteit...niet voor "even snel" en ik begrijp best dat iedereen ook drukke bezigheden buiten bokt heeft!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:53

Ik had een flink stuk willen doen maar misschien kan ik dan ook beter een kort verslagje doen en dan met vragen mogen ze mij pb-en of mailen?

dit is een soort samenvatting:
Afbeelding

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:08

Ik vind het prima! De aanschaf wil ik wel doen, en van Sigrid heb ik een stuk over fietsen gekregen dus dat doe ik dan ook wel.
Is er ook een datum wanneer het af moet zijn? of heeft het nog even de tijd?

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:17

Nelleke1 schreef:
Sparky10 schreef:
@nelleke1 tuurlijk kan je plezier maken met je pony maar dat kan ook op veel meer andere manieren dan alleen maar te rijden vrijheidsdressuur, of fietsen , wandelen , mennen noem maar op ,
heb je profiel gezien , je hent misschien nu nog lol met je pony alleen je pony niet met jou ,
je hebt er nu plezier van vind je zelf maar als je zo doorgaat heb je er niet lang plezier meer van dan is je pony op ,

lees het gehele topic eens door wie weet verander je van domme gedachtes naar goede ,

Citaat:
en waarom zou een shet dan minder kunnen dragen dan een welsh of iets dergelijks ?

nogmaals nelleke1 lees het hele topic eens door wie weet dringt het ook tot jou hersens door dat je hier je pony geen plezier mee doet , maar dat je je pony langzaam aan het kapot maken bent , lees het door en ga toch andere leuke en nuttige dingen doen met je shet ,
waarom zou je alleen maar willen rijden ? terwijl je zoveel andere leuke dingen kan doen met een pony .
er zijn meiden die een moord doen om een paardje te krijgen of te mogen verzorgen , al is het alleen maar poetsen als ze maar bij hun geliefde dieren in de buurt zijn .
dan heb je mensen die hebben een paard of meerdere en die komen nooit bij hun paard , maar willen ook geen verzorger , dan heb je de mensen die denken dat ze een uber groot paard hebben zoals een shetlander , en gaan daarmee springen flink dresuren enz .
terwijl ze er echt niet meer op passen of er te lang of zwaar voor zijn .
op deze manier belast je de shet enorm onderbouwde gedachtes en bewijzen vind je elders in dit topic .
ga lekker mennen vrijheidsdressuur , borstelen , fietsen , wandelen , en weet ik wat nog meer doen met je shet .
en als je zo graag rijden wilt ga dan op een paard wat bij je past rijden , maar ga niet op een shet zitten omdat je zo graag rijden wilt .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:36

Ik doe wel ff wat dingen van feiten en fabels.
Denk dat ik wel wat er vanaf weet.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:49

super Yamcha, in dat hoofdstuk kan iedereen trouwens bijdragen met vreemde verzinsels en fabels die je tot nog toe gehoord hebt of bent tegengekomen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 13:52

@Elinax21 - gaat de goede kant op! Inhoudelijk kan ik er weinig aan bijdragen want heb er geen ervaring mee. Misschien kunnen we het nog iets uitbreiden met wat een veulen nodig heeft? Aparte afrastering omdat ze nog kleiner zijn? apart voer en zo ja hoeveel? vanaf welke leeftijd chippen? Wat is de beste leeftijd voor afspenen ivm mensen die misschien een veulen te vroeg willen verkopen? Denk dat we mensen moeten ontmoedigen om het zomaar eventjes te willen doen omdat het zo "sgattug" is en dan overal met een hengstveulen lopen te leuren omdat hij anders naar de slacht moet Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 14:09

Lijkt me heel goed om het (redelijk uitgebreid) over veulens te hebben. Veel mensen weten daar weinig van (ik ook).

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:33

zulke dingen wilde ik er idd ook in zetten maar omdat er nu sprake was van dat het niet zo lang moest zijn..maar ik ga er mee verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:40

Anders maken we een uitgebreide op de Wiki, en een samengevatte versie hier. Mag dat, modjes?

*kijkt lief*
Voor die liefe liefe kleine poownies?
PLease, modjes?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:32

hahaha..dat is wel een goed idee *kijkt ook lief* Knipoog
Ik was vanmiddag over enthousiast bezig, heb ook al wat over stalling en weidegang enzovoort.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 17:36

hehehehe....*doet ook een duit in het zakje* voor die heeeeeeeeeeeeele kleine sgattuge kroellieboellie wollebolletjes

Ik denk inderdaad dat het fokken van veulens vaak onderschat wordt en dat mensen zeker bij Shets zoiets hebben van...ach...ze zijn goedkoop, weinig onderhoud want ze blijven gewoon met moeder op het land en verder hoef ik er weinig aan te doen dus kan ik mooi een zakcentje bijverdienen.

Gaat lekker Aline! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:51

Goed zo.

*kijkt nóg liever naar de modjes*
*willen jullie koffie? Koffie (of thee)! *
*of ehhh.... chocola?*

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 17:55

ik wil wel chocola Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:00

Jij bent geen mod Nors opkijken
Maar oké, omdat je het zo lief vraagt.

*geeft elinax een reep chocola*

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:12

hihi *smult ervan, ondanks dat ze meer op dr lijn moet letten Bloos *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:17

Lekker he Lachen

Ik ga nu echt chocola halen Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:04

Nou, ik kom ook eens kijken weer Haha!

Volgens mij kun je beter beginnen met de feiten en fabels.
Als echte penny wéét "ik" hoe "ik" met shetjes om moet gaan Slim , dus na de eerste paar zinnen die ik allang al weet haak ik af Clown

Snappen jullie mijn punt? Pling

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 20:18

Tuurlijk snappen we dat.....WIJ weten toch alles al Tong uitsteken Knipoog

Wel een heel GOED punt trouwens, misschien kunnen we de feiten en fabels ook heel toegankelijk maken met wat humor?
Bijvoorbeeld aangeven dat als een shetlander 2 keer z'n eigen gewicht kan dragen een gemiddeld nederlands gezin de auto weg kan doen o.i.d. want ze kunnen met z'n allen plaatsnemen...misschien dat dat stemt tot nadenken?

Ik merk dat de meest hardnekkige "fabels" vaak klakkeloos aangenomen worden en ik gebruik bovenstaand voorbeeld regelmatig...het gekke is dat ik dan vaak terugkrijg "ja, goh...is dan eigenlijk best wel veel he?". Weet je dat men ook vaak geen flauw idee heeft van het eigen gewicht van een shet?
Ze weten soms braaf te reproduceren dat het 2 keer eigen gewicht is, maar als je dan vraagt hoeveel dat is, moet men het antwoord vaak schuldig blijven...

Goed punt dus!

enne...Yamcha? heb je ook met hazelnoten?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:19

Dat was ik ook aan het denken. Inderdaad eerst kort feiten fabels en meer uitleg volgt daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:27

Natalie: Nee, wel crispy rice. Hazelnoten lust ik niet Clown

Trouwens een heel goed voorbeeld Ja

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:28

lust geen hazelnoten? pff natalie, ik koop wel hoor, delen wij ze Ja

feiten en fabels eerst vind ik een erg goed idee. en vergelijkingen ook