Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:56

nee hoor je kunt er rustig mee aan het werk gaan, hoe oud is het paardje? met LL werk kan je zowiezo wel beginnen als een paard rond de drie is.
hou het werk gewoon leuk en simpel, begin zoveel mogelijk met spelenderwijs werken, eenvoudige vragen met makkelijke antwoorden etc.

het blijft wel zaak om aan je verhouding met het dier te werken, opzettelijk in jouw richting uithalen, dreigen etc. hoort een paard niet te doen, ook niet als je erachter loopt. grondwerkoefeningen zijn erg geschikt om je verhouding te bevestigen en verduidelijken, bovendien is het nog leuk ook, en zowel jij als je paard leren er een hoop van!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:01

merrieveulen schreef:
nee hoor je kunt er rustig mee aan het werk gaan, hoe oud is het paardje? met LL werk kan je zowiezo wel beginnen als een paard rond de drie is.
hou het werk gewoon leuk en simpel, begin zoveel mogelijk met spelenderwijs werken, eenvoudige vragen met makkelijke antwoorden etc.

het blijft wel zaak om aan je verhouding met het dier te werken, opzettelijk in jouw richting uithalen, dreigen etc. hoort een paard niet te doen, ook niet als je erachter loopt. grondwerkoefeningen zijn erg geschikt om je verhouding te bevestigen en verduidelijken, bovendien is het nog leuk ook, en zowel jij als je paard leren er een hoop van!

Ze is 2,5, wordt in april 3. Ik vind het wel moeilijk , omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LL. En moet het haar wel leren Tong uitsteken.

Wat moet ik doen, als ze dat wel doet?(opzettelijk in mijn richting uithalen) Gewoon negeren en hard gaan werken aan de relatie?
Als ik met der wandel, heeft ze ook soms van die ontploffingen, gaat ze ineens heel gek zwaaien met haar hoofd, en heb ik soms ook het gevoel dat ze mijn richting op draait. Weet niet of het echt opzettelijk is, of gewoon uit enthiousastme/energie uitbarsting?
Ik heb een boek over grondwerk, denk dat ik daar maar actief mee aan het werk ga;).

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:03

Mijn pony ging gister voor het eerst netjes een paar pasjes wijken Haha! Hij kent dat van onder het zadel, dus toen ie eenmaal begreep wat ik wilde ging het vanzelf. Echt hartstikke leuk! *LOL*

Komt er eigenlijk nog een sticky?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:07

Marlous schreef:
Ze is 2,5, wordt in april 3. Ik vind het wel moeilijk , omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LL. En moet het haar wel leren Tong uitsteken.

Wat moet ik doen, als ze dat wel doet?(opzettelijk in mijn richting uithalen) Gewoon negeren en hard gaan werken aan de relatie?
Als ik met der wandel, heeft ze ook soms van die ontploffingen, gaat ze ineens heel gek zwaaien met haar hoofd, en heb ik soms ook het gevoel dat ze mijn richting op draait. Weet niet of het echt opzettelijk is, of gewoon uit enthiousastme/energie uitbarsting?
Ik heb een boek over grondwerk, denk dat ik daar maar actief mee aan het werk ga;).

als ze nu 2,5 is zou ik eerst aan de basis werken, jullie relatie tov elkaar. intussen kan je dan mooi de theorie over het LL werk doornemen. in het voorjaar kan je dan lekker aan de slag.
hoe je moet reageren als ze uithaalt naar je is per paard zó verschillend, daar durf ik echt niets op te zeggen zonder het gezien te hebben.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:10

merrieveulen schreef:
Marlous schreef:

als ze nu 2,5 is zou ik eerst aan de basis werken, jullie relatie tov elkaar. intussen kan je dan mooi de theorie over het LL werk doornemen. in het voorjaar kan je dan lekker aan de slag.
hoe je moet reageren als ze uithaalt naar je is per paard zó verschillend, daar durf ik echt niets op te zeggen zonder het gezien te hebben.

Waar vind ik de theorie over het LL?

Jammer zeg, kan geen foto maken op het moment dat ze het doet Tong uitsteken Eigenlijk was de enige uithaal toen ik der een tikje gaf, dat kan misschien ook komen omdat ze dat niet gewent is? En dat gevoel met wandelen, is echt alleen mijn gevoel, weet niet of het ook echt zo is omdat ik het zelf niet echt zie. Gaat zo snel Knipoog
Maar dat ik aan de relatie moet werken is zeker waar!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:12

o dit lijkt me leuk Haha! ik hoorde vandaag dat misschien mijn verzorgshetlander nooit beleerd kan worden.. dus dit is een goede oplossing ik ga het proberen Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:15

@ marlous, als ze ervan schrok zou een sprong of huppel naar voren logischer zijn geweest. waar je op moet letten om te bepalen of een paard handelt uit angst, onzekerheid, agressie of nog iets anders, kan je allemaal leren, en is imo ook belangrijk.

via google is al een hoop theorie mbt het LL werk te vinden.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:17

merrieveulen schreef:
@ marlous, als ze ervan schrok zou een sprong of huppel naar voren logischer zijn geweest. waar je op moet letten om te bepalen of een paard handelt uit angst, onzekerheid, agressie of nog iets anders, kan je allemaal leren, en is imo ook belangrijk.

via google is al een hoop theorie mbt het LL werk te vinden.

Dankjewel!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:29

Haai!

Ik kom me ook eens melden!
Heb jammer genoeg eigenlijk geen tijd meer voor bokt, maar altijd leuk om eens te kijken wat andere mensen doen.

Ik ben een hele tijd geleden begonnen met het beleren van mijn lieftallige heerlijk koppige Bobby om haar voor te bereiden op de kar. Bit wilde niet lukken, het bleek dat ze een tand'probleem' en waarschijnlijk zou ze het dus sowieso altijd bijzonder vervelend vinden.

Bitloos begonnen, bij het eerste (crappy) hoofdstel ging dat ongelofelijk goed, ze reageerde op lichte hulpen, maar de neusriem was echt niet geschikt om bitloos te mennen. Heel het hoofdstel eigenlijk niet, maar de hulpen kwamen wel goed door. Nu zelf een goed hoofdstel in elkaar gezet, erg moeilijk om echt een mini men hoofdstel te vinden van degelijke kwaliteit. Enfin, nieuwe bevestigingsmethode, een paar keer geprobeerd, het ging wel. Een hele tijd laten liggen (geen mogelijkheid goed te oefenen, en ze was waanzinnig slecht bekapt), pas geleden weer begonnen, ging slecht, hoofdstel maar weer veranderd, en nu gaat het wel. Geen hogeschool oefeningen, ik wil eerst ook zelf werken aan het goed over laten komen van de hulpen, en het aanpassen van het hoofdstel zodat het voor haar ook te begrijpen is, daarna gaan we verder met wat vrije stuur oefeningen, slalom, parcours etc, en daarna lijkt het me ook erg interessant om er verder mee te gaan voor het mennen.

Ik merk ook dat ze tot nu toe wel vertrouwen heeft als ik voorop loop, maar maar weinig vertrouwen als ik achter haar loop. Ze schrikt veeeeeel sneller, terwijl ze verschrikkelijk bang kan zijn als haar leid, en dan gewoon op mij vertrouwt. Ik zal dus ook eerst moeten werken aan het vertrouwen.

Maar ik hoor graag van mensen die bijvoorbeeld ook bitloos LL doen, dus... is er iemand?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:44

ik doe zowel met als zonder bit, hoewel ik de laatste tijd vooral met bit werk.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:12

basis van LL is de basis van alles. je pony moet de beginselen kennen, net zoals dat het mee kan lopen aan het halster en voetjes geven voor bekappen e.d., moet het ook kunnen stappen en draven op commano. dit kun je eerst doen door er lekker mee te gaan wandelen. en de relatie moet ook goed zijn, dan trappen ze ook niet naar je.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 00:06

elinax21 schreef:
basis van LL is de basis van alles. je pony moet de beginselen kennen, net zoals dat het mee kan lopen aan het halster en voetjes geven voor bekappen e.d., moet het ook kunnen stappen en draven op commano. dit kun je eerst doen door er lekker mee te gaan wandelen. en de relatie moet ook goed zijn, dan trappen ze ook niet naar je.

prima samenvatting!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 19:27

dankjewel Bloos zat zelf te twijfelen of t wel duidelijk was Tong uitsteken

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:36

Ben ik het ook helemaal mee eens hoor Ja sowieso is grondwerk imo zeer belangrijk, en het trainen aan de Lange Teugel is daar een goede aanvulling op

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:49

hihi LL is in feite natuurlijk ook een vorm van grondwerk, je staat immers op de grond, hihi! sorry beetje flauw, hihi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:51

Ik doe sinds kort ook lange lijnen met een shetlander die bij mijn vp staat. Ik ga dit topic eens even doorspitten naar meer informatie,
want ik heb er nog niet echt veel verstand van, maar ik vind het een heerlijke bezigheid en tot nu toe doet hij alles braaf Ja

Afbeelding

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:54

merrieveulen schreef:
hihi LL is in feite natuurlijk ook een vorm van grondwerk, je staat immers op de grond, hihi! sorry beetje flauw, hihi!

hahaha daarom zei ik toch ook aaanvulling, het vult elkaar aan Tong uitsteken jij flauw ik flauw Tong uitsteken

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:55

he bah stel flauwerds, het was toch alleen maar ff om het duidelijk te krijgen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:02

elinax21 schreef:
he bah stel flauwerds, het was toch alleen maar ff om het duidelijk te krijgen!

joh, doe niet zo flauw! Clown

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:29

heb ik het weer gedaan hoor ROFL

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 08:34

Erg handig topic dit!
Ik heb alleen nog 2 vraagjes: Clown
-Hoe oud moet je pony zijn om gewoon de basis dingen te doen?
-en kun je dit iedere dag tien minuutjes doen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 11:39

lekker wandelen en daarbij de pony leren wat stap en draf is kan best met 2 jaar al

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:43

elinax21 schreef:
lekker wandelen en daarbij de pony leren wat stap en draf is kan best met 2 jaar al

bedoel je aan het halster of echt aan de lijnen? want lopen aan het halster met daarbij gebruik maken van enkele basiscommando's ('stap', 'draf', 'ho', en 'back') doe ik van jongs af aan aan het halster... tenminste met afgespeende veulens.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 12:52

haha ja aan halster.

en ik doe het ook wel met enters, maar aangezien mensen hier vaak te snel geneigd zijn om dan te denken ow dan kan dat en dat ook wel zet ik lekker 2 neer Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 13:02

elinax21 schreef:
haha ja aan halster.

en ik doe het ook wel met enters, maar aangezien mensen hier vaak te snel geneigd zijn om dan te denken ow dan kan dat en dat ook wel zet ik lekker 2 neer Knipoog

ben ik met je eens hoor! vooral niet te jong beginnen met zulke dingen, tenzij je wat meer ervaring hebt met jong grut. mijn jaarling Snatje is bijvoorbeeld super leergierig en vindt alles leuk waardoor ik me kan voorstellen dat er mensen zijn die al snel denken 'nou het wandelen en de commando's kent hij wel, waar gaan we nu mee verder?', waardoor je nog weleens vrijspringende kleuters ziet, of kleuters aan de longeerlijn.

wandelen aan het halster is een heel fijne basis om op voort te bouwen, persoonlijk 'werk' ik aan lichtheid op het halster zodat we later met mennen en dergelijke heel lichtjes aan het werk kunnen, en mijn pony niet leert trekken aan het halster. bij wandelingen op rustige paden en in het bos loopt Snatje ook vaak voorop, waarbij ik hem dan met de stem gemakkelijk kan sturen, laten versnellen en afremmen, halthouden... hebben we later profijt van, maar ik doe er nu verder niets mee. hij vindt het heel stoer om het bos in te gaan en eigenlijk is alles er spelenderwijs ingekomen. en zo hoort het imo ook. persoonlijk vind ik het niet fijn het gevoel te hebben een veulen te laten 'werken'.

met een tweejarige die je netjes om je heen kunt sturen aan het halster kan je rustig een keer twee lijnen aan het halster doen, en een paar stuurproefjes proberen om te kijken of en hoe het dier reageert. van echt trainen of oefeningen doen hoort imo nog geen sprake te zijn. echt LLen aan het bit (of bitloos), zou ik pas doen als het dier er klaar voor is, met als minimum een leeftijd van drie jaar. er zijn ook paarden waarbij je rond die tijd beter nog wat langer kunt wachten, het paard moet er geestelijk ook klaar voor zijn.