Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
merrieveulen schreef:nee hoor je kunt er rustig mee aan het werk gaan, hoe oud is het paardje? met LL werk kan je zowiezo wel beginnen als een paard rond de drie is.
hou het werk gewoon leuk en simpel, begin zoveel mogelijk met spelenderwijs werken, eenvoudige vragen met makkelijke antwoorden etc.
het blijft wel zaak om aan je verhouding met het dier te werken, opzettelijk in jouw richting uithalen, dreigen etc. hoort een paard niet te doen, ook niet als je erachter loopt. grondwerkoefeningen zijn erg geschikt om je verhouding te bevestigen en verduidelijken, bovendien is het nog leuk ook, en zowel jij als je paard leren er een hoop van!
Marlous schreef:Ze is 2,5, wordt in april 3. Ik vind het wel moeilijk , omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LL. En moet het haar wel leren.
Wat moet ik doen, als ze dat wel doet?(opzettelijk in mijn richting uithalen) Gewoon negeren en hard gaan werken aan de relatie?
Als ik met der wandel, heeft ze ook soms van die ontploffingen, gaat ze ineens heel gek zwaaien met haar hoofd, en heb ik soms ook het gevoel dat ze mijn richting op draait. Weet niet of het echt opzettelijk is, of gewoon uit enthiousastme/energie uitbarsting?
Ik heb een boek over grondwerk, denk dat ik daar maar actief mee aan het werk ga;).
merrieveulen schreef:Marlous schreef:Ze is 2,5, wordt in april 3. Ik vind het wel moeilijk , omdat ik zelf helemaal geen ervaring heb met LL. En moet het haar wel leren.
Wat moet ik doen, als ze dat wel doet?(opzettelijk in mijn richting uithalen) Gewoon negeren en hard gaan werken aan de relatie?
Als ik met der wandel, heeft ze ook soms van die ontploffingen, gaat ze ineens heel gek zwaaien met haar hoofd, en heb ik soms ook het gevoel dat ze mijn richting op draait. Weet niet of het echt opzettelijk is, of gewoon uit enthiousastme/energie uitbarsting?
Ik heb een boek over grondwerk, denk dat ik daar maar actief mee aan het werk ga;).
als ze nu 2,5 is zou ik eerst aan de basis werken, jullie relatie tov elkaar. intussen kan je dan mooi de theorie over het LL werk doornemen. in het voorjaar kan je dan lekker aan de slag.
hoe je moet reageren als ze uithaalt naar je is per paard zó verschillend, daar durf ik echt niets op te zeggen zonder het gezien te hebben.
merrieveulen schreef:@ marlous, als ze ervan schrok zou een sprong of huppel naar voren logischer zijn geweest. waar je op moet letten om te bepalen of een paard handelt uit angst, onzekerheid, agressie of nog iets anders, kan je allemaal leren, en is imo ook belangrijk.
via google is al een hoop theorie mbt het LL werk te vinden.
elinax21 schreef:basis van LL is de basis van alles. je pony moet de beginselen kennen, net zoals dat het mee kan lopen aan het halster en voetjes geven voor bekappen e.d., moet het ook kunnen stappen en draven op commano. dit kun je eerst doen door er lekker mee te gaan wandelen. en de relatie moet ook goed zijn, dan trappen ze ook niet naar je.
merrieveulen schreef:hihi LL is in feite natuurlijk ook een vorm van grondwerk, je staat immers op de grond, hihi! sorry beetje flauw, hihi!
elinax21 schreef:he bah stel flauwerds, het was toch alleen maar ff om het duidelijk te krijgen!
elinax21 schreef:lekker wandelen en daarbij de pony leren wat stap en draf is kan best met 2 jaar al
elinax21 schreef:haha ja aan halster.
en ik doe het ook wel met enters, maar aangezien mensen hier vaak te snel geneigd zijn om dan te denken ow dan kan dat en dat ook wel zet ik lekker 2 neer