Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:20

Sokkebok schreef:
En hoeveel kilo zou een grote shet van ong. 1.10 m. wegen? 200 kilo of zo?? En een kleine 100 kilo??

Mijn frummel van 84 cm weegt 140. Dus dan is 20 % 28 kg. Maar toen zijn ruitertje van 25 kilo vorige week weer kwam rijden bleek ze na een kwartiertje stappen al gewoon te zwaar, dus hij red de 20 % al niet eens terwijl hij goed getraind is.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:29

Vandaar deze mening:

Sokkebok schreef:
Het hangt dan denk ik ook van de bouw af en of ze vet zijn of gespiert.
Ik vind ook dat het een kwestie is van inzicht is en hoeveel je er mee rijdt.

Ieder geval is anders en moet je individueel bekijken en geen vaste regel aanhouden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:32

Nee dat is ook zo maar die 20 % houden wij dus aan als het maximum, komen de ruitertjes daar boven dan moeten ze stoppen, tenzij de pony's dus aangeven dat het eerder al teveel is. Maar de 20 % gaan we nooit te boven

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:16

Maar dat scheelt ook kwa pony.
Dennis is 180 kg (gewogen op een weegschaal, dus geen schatting). Dus dan zou je op 36 kg komen. Ik weeg max 43(vaak zelfs iets minder) en hij sjouwt zo met mij weg.
Moet ik wel zeggen, Dennis heeft geen beentjes maar een stel mega poten en is helemaal gewoon grof gebouwd.
M'n vriend ging er laatst ook ff op zitten(1 rondje over het land) en je zag dat hij er aan moest werken, maar m'n grotere merries komen niet met een zwaarder iemand weg. Terwijl mijn merries echt wel richting de 250 kg gaan(nooit gewogen maar geschat op het oog en met zo'n lintje, wil ze nog wel een keer allemaal echt wegen).

Zijn ze zwaar van het vet kunnen ze natuurlijk ook niet zo veel hebben. Zijn ze in goede conditie moeten ze uiteraard meer kunnen hebben.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 08:54

Tuurlijk kán een paard/pony meer dragen dan 20 %, maar of dat veilig is? Dat merk je pas na jaren.... slijtage, de klachten daarvan iig, die komen als die ouder wordt.

Ik had Dennis zwaarder verwacht Bloos

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:17

@Dennis: Hengsten zijn ook sterker!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:20

Haha hoezo zijn hengsten sterker. Mijn hengst haalt die 20 % dus nog niet eens

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:41

Sokkebok schreef:
@Dennis: Hengsten zijn ook sterker!

volgens mij is dat pure banketstaaf

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:17

In de topsport hebben ze ook graag hengsten met springen en dressuur, dus............

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:05

Nou blijkbaar klotp dat dus niet, zo ook wel heel vreemd zijn hoor. Ik werk het liefst ook alleen met hengsten niet omdat ze sterker zijn maar omdat ze makkelijker zijn in eht karakter. dus ik denk dat dta meer de reden is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:15

als je het hebt over die 20%, dat ga je uit van een absoluut maximum. dus een pony op optimaal gewicht, die lekker in de training staat. dus niet een ongetrainde uit het land getrokken shet met overgewicht.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 10:48

Sokkebok schreef:
In de topsport hebben ze ook graag hengsten met springen en dressuur, dus............

Maar dat heeft niks te maken met dat hengsten sterker zijn.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 11:31

Sokkebok schreef:

haha! Die hengsten moeten presteren om de fokkers te overtuigen!
logisch toch Koe

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:26

superwoman schreef:
haha! Die hengsten moeten presteren om de fokkers te overtuigen!
logisch toch Koe

De dekhengten wel, maar dat is maar een klein persentage van alle sporthengsten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 12:40

Sokkebok schreef:
De dekhengten wel, maar dat is maar een klein persentage van alle sporthengsten.

Ik zie meer ruinen dan hengsten hoor.

Ruinen en hengsten zijn meer stabiel in hun karakter. Merries zijn wanneer ze hengstig zijn moeilijker te rijden. En verder, merries "pikken" minder dan ruinen of hengsten. Een merrie is minder goed in te schatten dan een hengst of ruin, ze zijn wisselvalliger.

vandaar!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 00:46

superwoman schreef:
Sokkebok schreef:

Ik zie meer ruinen dan hengsten hoor.

Ruinen en hengsten zijn meer stabiel in hun karakter. Merries zijn wanneer ze hengstig zijn moeilijker te rijden. En verder, merries "pikken" minder dan ruinen of hengsten. Een merrie is minder goed in te schatten dan een hengst of ruin, ze zijn wisselvalliger.

vandaar!

absoluut waar!

@ Sokkebok, maar dat heeft er alsnog niet mee te maken dat een hengst meer of minder zou kunnen hebben aan te dragen gewicht dan merries. het gaat om de algehele conditie en lichaamsbouw, hengsten zijn vaak meer bespierd, dus het zou iets kunnen verschillen, maar een merrie in goede conditie kan net zoveel aan als een hengst.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:01

Mijn merries zijn gewoon veel ieler dan grove Dennis. Dat is het hele punt. Dennis zal ook tot het einde door vechten als er wat gevraagt word.

Ik rijd Dennis in December al 6 jaar, hij is 1x een weekje kreupel geweest nadat hij de padock uit wou springen, bleef hangen en van een meter naar beneden gedonderd is.
Terwijl Angel, ingereden toen ze 5,5 was, met 6 jaar al een paar voeten had waar je bang van word(is nu 7 en ben ik steeds met ijzertjes en juiste training aan het 'oplappen', want die stil zetten is geen optie, dan word het een sjago draak die nog beroerder loopt).

Hoe een ruiter rijd is ook heel belangrijk dan het gewicht. Een licht kindje dat hobbeld kunnen ze meer last van hebben dan van een zwaarder persoon die niet hinderd in de bewegingen.

Je zie meer hengsten en ruinen in de sport omdat die stabieler van karakter zijn. Merries moet je mee kunnen werken, dat zijn vaak van die snel beledigde tutjes Tong uitsteken. En de uitstraling telt bij dresuur uiteraard ook mee, en dat hebben hengsten over het algemeen toch meer dan merries. In het springen zie je wel meer merries dan in de dresuur, juist omdat merries voor je vechten als de klik er eenmaal is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 10:54

idd Dennis, maar dat hengsten sterker zijn (mbt draagkracht), vind ik onzin. Wel verschilt het per paard/pony, dat sommige echt doorgan tot ze er bij neervallen en juist die moet je tegen zichzelf beschermen. correct rijden is dan natuurlijk ook weer belangrijk.

Citaat:
Hoe een ruiter rijd is ook heel belangrijk dan het gewicht. Een licht kindje dat hobbeld kunnen ze meer last van hebben dan van een zwaarder persoon die niet hinderd in de bewegingen.

Dat ben ik wel met je eens, maar bij shetjes is het meestal gelijk ook een te lang persoon en natuurlijk zwaarder. En dat vind ik schadelijker dan een licht persoon die hobbelt.
Het corrigeren en in balans blijven is veel moeilijker en schadelijker werk denk ik, dan het gehobbel. Het moet natuurlijk niet te lang duren Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 23:37

ik ben het ermee eens dat je beter een iets zwaardere stabiele ruiter kunt hebben dan een klein kind dat echt hindert, maar dat moet geen excuus vormen om over de 20% 'regel' heen te 'mogen'.

Nadine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 20:42

'Merrieveulen' ik vind dat je gelijk hebt!

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 19:28

nee hoor kan best! makkelijk..
NOT
veilig is 45 tot 50 kg... dus 12 kilo meer?!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:02

moontje13 schreef:
NOT

huh? even uitleg, op wie reageer je precies?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:55

merrieveulen schreef:
moontje13 schreef:
NOT

huh? even uitleg, op wie reageer je precies?

Waarschijnlijk op de ts, de eerste blz...

Ik moest ookal ff denken toen ik dat las..... Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 21:27

oh ik denk ook al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:35

een shet kan maximaal 20 procent van zijn eigen gewicht dragen uitgaande van dat de shet gezond gewicht heeft, goede conditie is en verder ook geheel gezond is..
dus bij een shet met met overgewicht moet je het gewicht van het maximale gewicht afhalen om het in evenwicht te houden, dus als je shet 10 kilo te zwaar is moet er 10 kilo van het gewicht van de ruiter af..

en bij een shet met onder gewicht het zelfde anders ga je dubbelop rekenen, en sleept de pony dus dubbel overgewicht mee, en dat is natuurlijk helemaal uit den boze.

dus gemiddelt is dat:
tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
en 110 cm en groter 50 kilo hoewel dit meestal niet geheel shet meer is en is 50 dus niet aan te raden..

dus het eigenlijk MAXIMALE op een shet zie ik volgens dit rijtje dus maximaal 45 bij een hele grote shet

en de gewichten zijn incl zadel gewicht..

dus Sedje mag volgens het zelfgemaakte rijtje maar 25 kilo dragen incl zadel, het zadel weeg een halfe kilo heb ik al gewogen dus een ruitertje van 20 tot 23 kilo zou pervect zijn! dan kan die er ook op blijven rijden terwijl die groeit en dus zwaarder wordt..