NMPRS merriekeuring 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Re: NMPRS merriekeuring 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:42

Leer kritisch kijken... Ik ben misschien iets té kritisch naar mijn paardjes en denk daarom snel dat ze niet goed genoeg zijn (voor mij wel, maar voor zo'n keuring bedoel ik) ik heb persoonlijk liever dat en dat het resultaat dan boven verwacht is, dan dat ik hoop op eerste premies en elke keuring een teleurstelling zou zijn.
Dus sowieso ga ik liever van iets minder uit, dan kan het alleen maar meevallen...

En leer de anatomie van een paard en verdiep je in de dressuur, daar probeer ik een hoop van te leren. Misschien werkt dat niet voor iedereen maar ik heb denk ik veel geleerd uit de "grote paarden wereld". Een dier dient een bepaalde bouw te hebben om goed onder te kunnen treden, de ruiter te kunnen dragen, de oefeningen uit de hogere dressuur aan te kunnen enzovoort. (En ja natuurlijk verschillen rijpaarden ook enorm van elkaar qua bouw, maar toch kan niet ieder paard een grand prix proef lopen ;) )

En ja, een paard kan beter worden door training en gewoon door de ontwikkeling in de loop der jaren. Jupi behaalde continu tweede premies. Dit jaar liep ze zonder veulen aan de voet dus was de uitgelezen kans om haar extra te trainen. Blijkbaar heeft het zijn vruchten afgeworpen, want ze mocht eindelijk een mooie eerste premie in ontvangst nemen <3 maar dat had ik van te voren noooooit durven hopen. En dat maakt het nu extra leuk, maar een tweede premie was geen teleurstelling geweest...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 19:57

Beauty1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:29

Ik had er persoonlijk een ander idee bij. Ik deed voor het eerst mee met mijn merrie. We waren er al om 8u in de ochtend voor vet keuring. En daarna pas ergens in de middag aan de beurt. Ik wist niet natuurlijk dat het zo lang duurde voor ik aan de beurt was. Omdat de veulens langer duurde dan ik verwachtte ;)

Ik dacht elk paard 2 min ik ben dan om 11u a half 12 aan de beurt, had ik niet verwacht want anders had ik niet meegedaan en een thuiskeuring gedaan. Mijn paard was nu al in de ochtend een tijd op de trailer en toen ze aan de beurt was was ze niet zo opgewekt als normaal. Wat rustiger.

Toen ik aan de beurt was, kreeg ik als 'commentaar van de jury'
Ze heeft een wat lange rug en moet meer kracht vanuit de achterhand krijgen en daarnaast een knik voor de schof. Met dit was ik het totaal niet eens. Ze heeft geen knik voor de schoft, ze heeft daar heel dun haar en verder richting de oren een dikke bos. Waardoor het lijkt alsof haar als niet mooi op de schoft staat. En met dat ze geen krachtige achterhand heeft, dat is ook jammer dat het gezegd word. Ik rij al jaren dressuur op hoog niveau. Dit paardje loopt topsport met dresuur mennen. En als er dan dit commentaar word gezegd vind ik heel jammer. Want ze heeft een hele goeie achterhand die goed kan dragen, wat zich dan uit in een mooie losse schouder en verruiming. En de knik voor de schoft heeft ze ook niet. Komt door de manen, dit is denk ik mijn fout ik heb dat voorste gedeelte niet met een effileer schaar uitgedunt. Ik wist niet dat ze daar zo naar keken helaas. Want als ze daar echt een knik zou hebben zou dat betekenen dat ze met een 'valse knik' voor de kar word gereden. En dit is echt niet zo. Ik ben dus wel benieuwd naar de foto's als die er zijn hoe 'beroerd' ze dan loopt volgens de jury

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 20:42

jammer dat het zo tegenviel, even de foto's van Kim afwachten daar zitten vast weer hele gave bij

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 20:49

Niet om tegen je in te gaan, maar toch ben ik dan wel eens benieuwd naar een filmpje. Want heel veel mensen denken dat hun paardje krachtig loopt, maar heel vaak treedt de achterhand helemaal niet onder. Of misschien liep ze inderdaad wel super goed, maar waren er andere zaken. Te lang in de rug en jij vind van niet? Dat kan natuurlijk dat jij een andere smaak hebt, maar is het paardje echt niet iets lang in de rug als de jury dat zei?
En als de manen een puntje zijn, waarom stel je dan niet de andere kant op?

Ik blijf het moeilijk vinden om te geloven hoe vaak mensen het niet eens zijn met de jury.... Af en toe snap ik het wel van mensen hoor, het is soms ook een kwestie van smaak. maar de juryleden zijn niet zomaar van de straat geplukt... Die zullen toch wel verstand van zaken hebben....

Beauty1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:13

Jolandje: hoop ik wel dat er wat leuks tussen zit! Heb wel van thuis altijd leuke foto's maar lijkt me ook wel leuk foto's van de keuring ;)

Linda: Ik bedoel ook niet dat ik het niet eens ben hoor met dat de rug 'lang' is. Ze heeft een langere rug vergeleken met mijn hengsten die ik heb. Maar ze is niet te lang dat ze hierdoor niet goed zou kunnen ondertreden. En dat ze dan dus ook meer zou stuwen dan dragen. Ze heeft een mooie rechte rug is en is niet doorgezakt of overbouwd. Vind het jammer dit commentaar, helemaal omdat ik wel weet van hoe en wat met de dressuur en bouw etc. En de knik voor de hals dat is gewoon echt niet waar. Met het uitleg van de jury heb ik dit ook tegen hem gezegd toen hij dat zei en ook met de achterhand, dat dat niet zo is. Want als een paard geen krachtige achterhand heeft kan zij ook niet in een verzamelde galop voor de wagen en van stap naar galop. En een uitstekende schakel vermogen hebben voor de kar etc. Dan zou ze uit elkaar vallen of door je hand heen gaan om het maar zo te zeggen. Dit alles word wel door haar correct uitgevoerd, anders had ik daar ook wel commentaar over gehad in de dressuursport.

Persoonlijk denk ik met opstellen dat ze een knik zagen in hun ogen. Die er niet is. Maar dat zei dat dachten op afstand. En dat ik met het ronddraven wel mooie draf liet zien, maar dat ze meer hadden gewild. Dus kwam dit door de knik want die houd in valse knik en dus heb je dan vaak de gehele bovenlijf van je paard niet in orde. Rug, achterhand etc. Vind het jammer. Zal de volgende keer goed kijken naar die 'knik' want komt door de manen en waar die 'knik' volgend hun zit. Zit mijn draagriem van mijn Ideal tuig. Dit is een breed stuk leer met ringen, wat de manen dus altijd daar naar beneden drukt. Zonde vind ik dit dat de jury dan denkt een 'knik' geen bestiering daar.

Heb ook tegen de jury gezegd nadat hij alle commentaar had gegeven. Dat ze een krachtige achterhand heeft en dat die knik niet waar is. Toen ging hij die plek voelen en was hij wat stil. En toen ik over de achterhand begon en dat ze voor de kar etc loopt, werd hij ook stil. En zei alleen helaas hebben we in de ring alleen een nette draf gezien.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:20

Ik ben zeer kritisch op mijn paarden, maar weet ook wat ik van ze kan verwachten en wat hun kwaliteiten zijn. Is ook de reden waarom Marley niet gestart is en waarom ik Appie eigenlijk niet had moeten laten starten. (had ergens gehoopt dat zijn gangenwerk hem nog naar een 2de premie zou werken maar dat was dus ook zwak helaas in de ring)
Ik weet van zowel Muis als Obi dat ze meer hebben dan dat ze lieten zien, aan mij om het er volgend jaar wel uit te halen, al dan niet door vroeger beginnen trainen of consequenter te zijn in de trainingen op gebied van stand (heb niet geoefend met Obi & muis leek ook geen oog te hebben voor mij.

Aan het type kan ik inderdaad niets veranderen dat is waar. Al wil ik wel altijd het maximum uit mijn paarden halen, en als dat niet lukt baal ik af en toe wel. Dat is er zo in gedrild van jongs af aan dat je altijd het maximum eruit moet halen en streven naar het allerbeste. Heb altijd springpaarden gereden voor iemand die enorm veeleisend was. Is niet altijd positief want wil direct het beste (nouja kampioen zullen deze paardjes niet worden, maar een 1ste wil ik toch wel halen ermee) proberen te halen. Nu dat het mijn eigen paarden zijn wil ik wel ze zoveel mogelijk paard laten zijn. Zal sneller eens een training over slaan als ik zie dat het ze niet afgaat terwijl dat bij de sportpaarden daar geen excuus was.

Om die reden gaat marley ook niet meer op keuring verschijnen (tenzij als melkbar) ze heeft het vorig jaar top gedaan, heeft haar een paar keer echt goed laten zien en tis goed voor haar. Ze mag fokmerrie zijn, daar geniet ze echt van, en rijpony, dat vind ze minstens even leuk.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:31

Iedereen gefeliciteerd met de goede resultaten! Je houdt het helaas altijd dat mensen teleurgesteld zijn maar daar blijft het een jurysport voor.

Beauty, om op jou in te haken. De pony's die het goed doen in de mensport zijn doorgaans niet de dieren die vooraan lopen op een keuring. Als je echt mee wil draaien heb je een dier met voldoende body nodig, een dier wat door de jury mogelijk te klassiek wordt genoemd, het paardje moet uiteindelijk wel een kar trekken. Met mensport bedoel ik overigens geen Amerikaanse shows maar dressuur/vaardigheid en sgmw. Daarnaast dat jouw paardje het voor de wagen goed doet, mooi kan zakken van achteren en zich op kan richten van voren betekent niet dat zij het ook los aan de hand doet. Los aan de hand zijn ze nooit verzameld, behalve dan bij lange teugelen of grondwerken, maar dan ben je weer met ze aan het werk. Uiteindelijk is mijn beste menpony een shetlander (of een ponyachtige Appaloosa, maar het ligt aan de dag :') ), deze heeft in het verleden wel 1ste premies in de basisrubriek gehaald maar ik denk niet dat ik nu nog met hem naar de keuring moet komen want hij voldoet niet aan het fokdoel van het NMPRS, en dat is logisch want mijn gebruiksdoel wijkt af van het fokdoel. Veel dieren die voorop lopen zijn prachtig om te zien maar niet geschikt voor het aangespannen werk. Het is jammer dat de jury niet ziet hoe fantastisch je paardje wel niet is maar daar wordt je paardje verder niet minder van. Ga gewoon lekker mennen en genieten van je dieren en wil je wel voorop lopen, overweeg dan een ander type paardje.

Beauty1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:47

Sappos schreef:
Iedereen gefeliciteerd met de goede resultaten! Je houdt het helaas altijd dat mensen teleurgesteld zijn maar daar blijft het een jurysport voor.

Beauty, om op jou in te haken. De pony's die het goed doen in de mensport zijn doorgaans niet de dieren die vooraan lopen op een keuring. Als je echt mee wil draaien heb je een dier met voldoende body nodig, een dier wat door de jury mogelijk te klassiek wordt genoemd, het paardje moet uiteindelijk wel een kar trekken. Met mensport bedoel ik overigens geen Amerikaanse shows maar dressuur/vaardigheid en sgmw. Daarnaast dat jouw paardje het voor de wagen goed doet, mooi kan zakken van achteren en zich op kan richten van voren betekent niet dat zij het ook los aan de hand doet. Los aan de hand zijn ze nooit verzameld, behalve dan bij lange teugelen of grondwerken, maar dan ben je weer met ze aan het werk. Uiteindelijk is mijn beste menpony een shetlander (of een ponyachtige Appaloosa, maar het ligt aan de dag :') ), deze heeft in het verleden wel 1ste premies in de basisrubriek gehaald maar ik denk niet dat ik nu nog met hem naar de keuring moet komen want hij voldoet niet aan het fokdoel van het NMPRS, en dat is logisch want mijn gebruiksdoel wijkt af van het fokdoel. Veel dieren die voorop lopen zijn prachtig om te zien maar niet geschikt voor het aangespannen werk. Het is jammer dat de jury niet ziet hoe fantastisch je paardje wel niet is maar daar wordt je paardje verder niet minder van. Ga gewoon lekker mennen en genieten van je dieren en wil je wel voorop lopen, overweeg dan een ander type paardje.

Ik snap het hoor, maar mijn paardje is niet klassiek hoor. Ik heb een volledig amha paardje. Ze is mooi van bouw en slank. En goed bespierd waar het hoort, de achterhand en bij de schouders etc. Gewoon hoe het hoort, ze kan makkelijk schakelen en ze is makkelijk met je hand volgen. Je kunt haar 'stellen' hoe je wilt. Hoog opgericht, of juist netjes lang en laag maar wel met de achterhand uiteraard eronder en bovenlijf los en buikspieren aangespannen etc. Daarnaast is ze ook heel goed in dubbele lijnen longeren, en grondwerk doe ik met wijken en schouder binnenwaarts te doen. En travers etc. Wissel ik af van schouderbinnenwaarts over na de travers. Altijd leuk om te doen ;)

Viel mij op dat in mijn ring paardjes volgens de jury beter waren die meer basis waren gebouwd.

Leuk dat jij ook ment met je paardje ;)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:53

Beauty1990 schreef:
Sappos schreef:

Ik snap het hoor, maar mijn paardje is niet klassiek hoor. Ik heb een volledig amha paardje. Ze is mooi van bouw en slank. En goed bespierd waar het hoort, de achterhand en bij de schouders etc. Gewoon hoe het hoort, ze kan makkelijk schakelen en ze is makkelijk met je hand volgen. Je kunt haar 'stellen' hoe je wilt. Hoog opgericht, of juist netjes lang en laag maar wel met de achterhand uiteraard eronder en bovenlijf los en buikspieren aangespannen etc. Daarnaast is ze ook heel goed in dubbele lijnen longeren, en grondwerk doe ik met wijken en schouder binnenwaarts te doen. En travers etc. Wissel ik af van schouderbinnenwaarts over na de travers. Altijd leuk om te doen ;)

Viel mij op dat in mijn ring paardjes volgens de jury beter waren die meer basis waren gebouwd.

Leuk dat jij ook ment met je paardje ;)

Als je ziet wat voor veranderingen het NMPRS in een paar jaar gemaakt heeft ie het haast niet bij te houden om het huidige fokdoel te volgen, al zijn er een aantal die het erg goed doen. Vroegah konden de AMHA's over het algemeen niet goed bewegen, de shetten deden het veel beter. Dat is nu al een heel stuk veranderd maar ik pak ze liever met een vleugje welshbloed dan Amerikaans bloed maar dat blijft persoonlijk. Ik heb pony's die de sterren van de hemel lopen voor de wagen maar echt geen kampioen worden ondanks dat ze wel kunnen bewegen. Het is het totaalplaatje. Én én én. Uiteindelijk zegt het NMPRS een rijpaard te willen fokken maar zijn deze dieren meestal niet geschikt om op te rijden. Vanuit de grote paarden en het rijden ohz krijg je een hele andere kijk op wat jij mooi vindt en wat een jury mooi vindt. Naar mijn idee zijn het kleine paardjes maar absoluut niet vergelijkbaar met de paarden waar we bovenop gaan zitten.

Heb je nog video's of foto's van de beweging van je merrie zodat we mee kunnen kijken met wat jij normaal ziet?

ikkebenmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:05

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:11

Hey wat leuk!! De eerste foto's :D
(Jammer dat mijn paardjes er niet op staan, maar toch leuk om de andere te zien. Het nadeel van zelf mee doen is dat je maar weinig meekrijgt van de rest)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:17

ikkebenmar schreef:
Even snel een linkje voor de nieuwsgierige mensen :)

http://www.mbrouwerfotografie.nl/index.php/album/event/NMPRSmerriekeuring2016

Interesse in een foto? Stuur me een pb. Naar wens kunnen ze ook nog wat aangepast worden
(Ik heb nog niet alles precies uitgezocht dus het kan zijn dat er nog wat wijzigt of dat er foto's tussen zitten die niet helemaal scherp zijn.)

Jaaaa ik wil er! *\o/* zitten een paar gave tussen van muis! en natuurlijk de groepsfoto wil ik ook :D

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:19

Ik was er ook om een vriendin te supporteren, die brengt de paardjes van/met haar stalbaas voor. Was een leuke dag, ene merrie was erekampioen geworden en de andere merrie was kampioen grote maat zo uit mijn hoofd. Veulens eerste en tweede premie dacht ik.

Ik had ook mijn camera mee, van de merries die ik herkende via het DBT heb ik wat foto's genomen, volgens mij heb ik sowieso Jupiter en Starbucks van linda2008 en Camilla van jolandje. Als ze gelukt zijn uiteraard. Heb nogal wat foto's op de wachtlijst staan om uit te zoeken, maar zodra ik ze heb zal ik ze posten.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 22:30

leuke foto's marielle, er zitten er ook wat van camille tussen :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:38

Oh Mooney wat leuk!! Ben onwijs benieuwd!! :o

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 23:10

leuk mooney, ben ook benieuwd :)

ilse_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:38

Ben heel benieuwd of er misschien iemand nog foto's heeft gemaakt van mijn paardjes..

Nummer 4. Iljo's smooth criminal
Nummer 46. Ginny
Nummer 221. Sebastopol's Jeetje
Nummer 179. Sandra

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:50

Leuk die foto's! :D Ik wacht eerst de rest af voor ik iets ga nabestellen :)

Ik wil weer terug!! Ik vond het zo leuk *\o/*

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:26

Iedereen gefeliciteerd met de behaalde resultaten!! *\o/* *\o/*

Mijn dames hadden een 1a (aimy) en een 1b premie (Sterre). Ik ben dus heel tevreden.
Afbeelding
(oeps, een foto opslaan via FB doet de foto geen goed -O- -O- )

ik heb ook nog wat foto's gemaakt *-:) Ze komen zo snel mogelijk online

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:44

Fantastische foto Elien!!! En geweldige resultaten! Gefeliciteerd!!
(Maar euhm... Heb jij heel toevallig niet alvast een voorproefje beschikbaar :o #durftevragen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 10:54

Nee helaas, zaterdagavond had ik nog een uitje van de menvereniging. Gisteren alles opgeruimd, schoongemaakt, Ravi gewassen en geschoren, dus dan is de dag ook al zo weer om. Hopelijk kom ik er vanavond een eind mee.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:03

Oke, thanks voor je reactie. ik ga duimen ;) :) hihi

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-16 14:50

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 15:45

Wanneer is de volgende leden vergadering eigenlijk?