Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meavey

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:12

Zo zie je maar hoe snel mensen aannames maken, maar had het idd anders verwacht.
Dus ook niks met pagne te maken, moet bij Chanel dus van moeders komen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 23:45

he ja, dat is idd een verrassing :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:19

Daar was ik idd ook verbaasd over, de eigenaresse was ook erg opgelucht.
Het komt dus uit de moederlijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:18

Eerlijk gezegd heb ik altijd naar Cocoa gewezen, misschien ook door de grove nakomelingen. Over de moederlijn is niets te vinden helaas.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:56

Ik dacht dat dwergjes van beide ouders een gen moesten krijgen mocht het tonen?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:28

Sappos schreef:
Eerlijk gezegd heb ik altijd naar Cocoa gewezen, misschien ook door de grove nakomelingen. Over de moederlijn is niets te vinden helaas.

De moederlijn van Chanel bedoel je ?

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:11

Ook ik heb de resultaten terug gekregen van de dwergtest:
Mijn merrietje, Sparky, en mijn hengstje, Aero, zijn beiden volledig vrij. *\o/* Supergoed nieuws dus!

Bijgevolg moet ik hun hengstenveulentje van dit jaar niet laten testen aangezien die nu ook volledig vrij moet zijn net zoals zijn ouders.

Ik ben super superblij!! *\o/*
Vooral nadat je zowat overal begint te lezen en te horen dat mensen gaan denken dat de 'kleintjes' van de mini's het vooral zouden dragen. (mijn Aero is 80 cm trouwens dus klein) Ik moet zeggen, om te starten geloof ik in die stelling totaal niet. Vele 'grotere' paardjes stammen af van dezelfde voorouders als die van de 'kleintjes' dus ze hebben volgens de theorie evenveel kans om drager te zijn.

Zie mijn beestjes echt graag en van te voren had ik tegen een aantal mensen al gezegd, zit er een drager bij, ok, geen ramp om een drager te hebben. Maar een dwerg niet meer kunnen voorkomen in tijden van een test is te onnozel en dat vind ik wel een ramp. Zou niet zo blij zijn uiteraard, maar het punt van de hele test is een dwerg te voorkomen dus in dat opzicht is het geen slecht nieuws die kennis. Dus ik was al blij toen ik begin deze week de uitslag van Sparky terug kreeg, maar kan toch niet ontkennen dat ik nu dubbel blij ben met de uitslag van Aero erbij *\o/*

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:35

Ik volg het topic al een tijdje, heb er zelf geen direct belang bij (heb geen mini's). Wat geweldig dat er een test is.
Alleen vind ik het wel zeer apart dat ik alleen maar dwergvrije pony's hoor tot nu toe. Zelfs de (voor)vader van een stam met meerdere dwergen toch? (zit zelf niet in die bloedlijnen maar dat begreep ik eruit) Dan zouden die dwergveulens dus niet van hem zijn of de test is verkeerd gegaan/vervalst.
Of ben ik nu gewoon achterdochtig en zijn er al wel dieren positief getest en wordt dit niet gemeld wat zorgt voor een scheve verhouding van de testresultaten tot nu toe. Of het probleem was minder groot dan verwacht, want hoe het werd afgeschilderd in het topic had ik al meerdere dragers verwacht.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:42

Ik denk dat mensen met dragers misschien het niet durven vermelden. Er heerst toch wat 'taboe' op heb ik de indruk. Moet zeggen zoals het nu is met die test is een drager geen probleem als je verstandig ermee omgaat. Maar ik kan me voorstellen dat de reacties van sommigen er naar zijn zodat je dat niet durft te vermelden en liever zwijgt. Daarnaast is mogelijk het probleem niet zo groot zoals beweert wordt. Ik vind dat als er echt 50% drager zou zijn, we nu toch reëel gezien meer dwergen zouden moeten zien geboren worden.

Moet eerlijk zeggen, had er 1 drager geweest hier... ik weet niet of ik het zo gepost hebben. Uiteindelijk is dat toch voor jezelf. Jij doet met de kennis wat je wilt. (hopelijk in ieder geval verstandig fokken anders moet je je geld niet aan de test geven zou ik zeggen ;-) ) Voor mij zelf, een drager nu met de test is geen schande, maar een dwerg laten geboren worden nu in deze tijd met die test...daar spreek ik me niet over uit. Maar het neemt niet weg dat er nog andere zaken in het DNA verborgen zijn en heel misschien nog wel andere dingen ooit aan het licht komen die er mee voor zorgen.

Toen ik de test liet uitvoeren lieten ze mij weten dat het wat langer ging duren omdat de test wat bijgeschaafd werd. Ik vraag me dan wel af hoe het zit met de resultaten van de paardjes voor mij... zijn die dan nog 100% betrouwbaar? Ik mag het hopen en ik ga ervan uit van wel, als universiteit kun je je goede naam hiervoor even niet op het spel gaan zetten en ik weet ook niet wat ze bijschaafden, misschien de manier waarop om tijd te winnen?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:40

dorien dat is supergoed nieuws *\o/*

Zilkesteyn70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:51

Dorien1 schreef:
Toen ik de test liet uitvoeren lieten ze mij weten dat het wat langer ging duren omdat de test wat bijgeschaafd werd. Ik vraag me dan wel af hoe het zit met de resultaten van de paardjes voor mij... zijn die dan nog 100% betrouwbaar? Ik mag het hopen en ik ga ervan uit van wel, als universiteit kun je je goede naam hiervoor even niet op het spel gaan zetten en ik weet ook niet wat ze bijschaafden, misschien de manier waarop om tijd te winnen?

En dat is de reden dat ik nog even wacht met testen, want hoe betrouwbaar is de test?
Zeker nu ik dan ook al zie dat de test bijgeschaafd word, vraag ik me dat echt af en dan al die paardjes die (gelukkig) vrij bevonden zijn....
Ik wacht het daarom nog heel even af tot ik zeker weet dat de test werkt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:31

mooney schreef:
Ik volg het topic al een tijdje, heb er zelf geen direct belang bij (heb geen mini's). Wat geweldig dat er een test is.
Alleen vind ik het wel zeer apart dat ik alleen maar dwergvrije pony's hoor tot nu toe. Zelfs de (voor)vader van een stam met meerdere dwergen toch? (zit zelf niet in die bloedlijnen maar dat begreep ik eruit) Dan zouden die dwergveulens dus niet van hem zijn of de test is verkeerd gegaan/vervalst.
Of ben ik nu gewoon achterdochtig en zijn er al wel dieren positief getest en wordt dit niet gemeld wat zorgt voor een scheve verhouding van de testresultaten tot nu toe. Of het probleem was minder groot dan verwacht, want hoe het werd afgeschilderd in het topic had ik al meerdere dragers verwacht.

Drager x vrij geeft naast dragers, ook vrije dieren, goede kans dus op een vrij dier als dat 2-3 generaties terug is. Daarnaast denk ik ook dat we hier minder van de extreme dieren willen zien en dan bijna automatisch al wat groter en correcter fokken. Minimale Dwergkenmerken tonen voor ons eerder als te uitgesproken en niet onze smaak. Echte dwergen zijn al helemaal iets wat hier niet als fokmateriaal gezien wordt. Ik denk dus dat de Hollandse/Europese nuchterheid er iets ook mee te maken heeft.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:34

Zilkesteyn70 schreef:
Dorien1 schreef:

En dat is de reden dat ik nog even wacht met testen, want hoe betrouwbaar is de test?
Zeker nu ik dan ook al zie dat de test bijgeschaafd word, vraag ik me dat echt af en dan al die paardjes die (gelukkig) vrij bevonden zijn....
Ik wacht het daarom nog heel even af tot ik zeker weet dat de test werkt :)

Ik werk zelf in een labo en heb me eerst wat meer verdiept in de manier hoe die test verloopt en volgens mij is ze betrouwbaar. Sluit niet uit dat ze nog nieuwe zaken vinden natuurlijk. Maar denk dat die instelling hun goede naam ook niet op het spel gaan zetten mochten ze zelf de test niet betrouwbaar vinden natuurlijk.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:58

Dat bijgewerkt sloeg op een paardje dat dwerg teste en het niet was net als haar dochter die bleken iets te dragen waardoor het leek of ze dubbel D2 waren maar droegen beide 1x D2

Fijn Dorien! ;)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:00

Ik vroeg me dat inderdaad ook af, ik ben benieuwd of er hier ook gemeld gaat worden als de test niet zo goed uitgepakt heeft.

Misschien ook een achterdochtige gedachte maar er zijn vast ook mensen die bewust een dwergdrager te koop zetten na een slechte test, ik zou in ieder geval nu wel achterdochtig en voorzichtig zijn bij het aankopen van een mini nu deze test uit is en er een stormloop op ontstaat om paardjes te laten testen. Helaas kan je niet altijd uitgaan van de eerlijkheid van de mens. En zou achterhouden van een slecht testresultaat onder verborgen gebrek vallen? Ik zou er in ieder geval zeker naar vragen mocht ik nu een mini willen kopen, en zou het eventueel mogelijk zijn op te vragen of een bepaald paardje getest is? (met toestemming van de eigenaar)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 00:34

ikzelf zou inderdaad ook voorzichtig zijn met hele mooie paardjes die ineens te koop komen, wat je zegt Anna, niet alle mensen zijn even eerlijk , ik zou in elk geval vragen of er getest is en bij een heel duur paardje mag je volgens mij wel eerst laten testen( dacht ik? )

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:21

Ik weet het niet. Testen is zeker niet verplicht... Niet dat ik een verkoper van dwerggendrager ben (zover ik weet), maar als er een test moet komen van een eventuele nieuwe eigenaar, dan gaat dat wel op eigen kosten. Net als de rontgenlogische test. Dat is ook op eigen kosten van de belangstellende...(toch) Of anders in overleg.

Mocht ik een paardje wel eerder hebben laten testen, dan gaat de uitslag ook met het paardje mee verhuizen. Gelijk ook met het eventuele dna patroon en kleurentest. Dus alles wat bij dat paardje hoort.

Ik heb nog niet getest, omdat er voor mij eerst nog geen haast achter zit. Maar in de toekomst gaat het wel gebeuren, bij tenminste kid. Waarschijnlijk twilight en flirt ook. Als die twee ook negatief zijn, dan zullen hun veulens dat ook zijn aan moederskant.... Eeuhm dus ik kan de veulens beter ook gaan testen dus..... -O- -O- Dat gaat wat kosten....

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 19:57

vast gaan sparen mathilda :D

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 00:28

vandaag,bij terugkomst van een show in belgie ook het resultaat van wmm ima moondrop via de mail ontvangen.ook hij is op alle 4 de nu bekende dwerggenen negatief getest.dit wil natuurlijk niet zegeen dat hij vrij is van andere nog niet te testen dwerggenen,maar voorlopig zijn we er wel blij mee.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 06:50

Goed nieuws dus voor jullie ook, heel leuk nieuws!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 08:01

Super! Nu nog hopen dat zijn veulentje zich eens laat zien. :P

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:22

ah super, moondrop ook goed :D

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 09:58

Linda wij wachten ook nog op ons eerste moondrop veulen dus we houden het nog even spannend

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:23

Zal ik dan de eerste zijn die positief geteste dieren gewoon vermeld?
In mijn ogen is dat namelijk voor de fokkerij het beste, openheid en daardoor het voorkomen van dwergen.
En eerlijk gezegd kan ik mij niet voorstellen dat ik de enige ben met positief geteste dieren in NL/Europa.
Maar goed, je zal altijd mensen houden die het liever geheim houden...

Positief getest:
Fallen Ash Eagles Dark Deputy (D2/N)
KGL Zeros Isis (D2/N)
DT Midnight Party Girl (D2/N)

Vrij van alle 4, N/N:
DT Midnight Painted Patton
DT Velvet Dynamic Buckeroo (Amy)
Lucky Four Chips Dynamic Deluxe
WMM Sheza Special Edition (Cookie)
Ravenwood Aristocrat Aramist

Nog wachtend op de uitslag:
Lucky Four Rebelchase Real Snazzy

Niet getest maar uit N/N ouders en dus ook N/N:
DT Pattons Lightning Lizzy
DT Pattons Sheza Special Honey

Komende maanden heb ik er nog een flink aantal te testen maar de meesten alleen op de D2 mutatie ipv de full panel test.
Zal bij nieuwe uitslagen ook hier updaten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:33

Marije, +:)+