NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:11

Dan ligt het aan de merrie, de merrie is net zo belangrijk in dit geheel en daar dienen net zulke strenge eisen aan te zitten voor de fok als bij de hengsten. Niet elke merrie moet vol, wat ik wel vaak zie gebeuren.

Eisen aan een vaderdier is ook niet helemaal duidelijk. Ik kan wel zeggen welke dieren ik het niet of wel vind zijn maar er zijn ook genoeg dieren waarvan ik het niet weet. Soms wordt er gezegd beter dan zijn vader. Moet hij een eerste premie hebben? Er wordt namelijk net zoveel met 3e en geen premie hengsten gedekt. Of je ze op de keuring ziet verschijnen in een tweede.

Marije jij had het ook he van een 3e premie naar een 1ste. Jouw hengst zag er 2x goed uit, die van mij was de eerste keer ongetraind en de tweede keer getraind. Bij hem kan ik het verschil verklaren maar bij Tibbs?!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:11

Het blijft gewoon moeilijk wat ze willen zien mijn hengst had altijd een 1e premie zelfs met kop plaats hij moest nog 1x een 1e premie halen en bij levensgoedkeuring kreeg hij een 2e erg jammer maar het type was gewoon veranderd in de jaren.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:14

heb je ook helemaal gelijk in cta74mini!
dat is helemaal de reden dat ik geen eigen hengst heb, ik heb geen geld om een hengst te kopen die aan mijn eisen als dekhengst voldoet!
dan geef ik liever 1x per jaar meer geld uit aan een hele goede tophengst voor een dekking dan dat ik een heel jaar in een matig hengstje geld ga zitten pompen voor onderhoud, goedkeuring etc. ik denk dat ik dan heel veel meer geld zou kwijt zijn en je dus met matige dieren blijft zitten.
ik had twee jonge merrie's die ik zelf gefokt had waarmee ik weer verder wilde, de beste is een maand gelden aan droes overleden.......weg droom...voor een gedeelte |(
de andere merrie is leuk, correct maar ik weet nu al dat ze in augustus geen 1e premie gaat halen.
ze is al weer een stuk beter dan haar moeder maar de eisen van het stamboek worden ook strenger, en dat is maar goed ook, als stamboek wil je vooruit, stil stand is achteruit gang!
maar geen haar op mijn hoofd dat ik een 2e of 3e premie hengst op deze merrie ga zetten, dan word de kans op een 1e premie veulen toch wel heel minimaal! op deze merrie gaat dus een 1e premie (liefst ster/preferent) hengst die zich zelf al zeker heeft bewezen, die keus is er nl en in mijn ogen de enige keus!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:15

Had ik ook Karin. Alleen bij mij kwamen ze met een banketstaaf aan. Daarom was ik boos en houd ik hem nu thuis. Maakt mij niet uit dat ze mij een aso vinden omdat ik mijn lintje weggooide :') Er zijn zoveel dingen waar je hem op kan pakken. Pak dan niet hetgeen wat er goed aan is.

Mijn luxe hengstje had niet eens door de vet mogen komen. Die was niet rad. Zo zie ik er nog veel meer die gewoon niet rad zijn. Ipv dat ze uit de ring gezet worden mogen ze gewoon hun rondje doen en krijgen ze hun lintje. Bij mijn hengst kon ik het verklaren, ik wist het ook en de toeschouwers zagen het ook. Fysio heeft het daarna bevestigd

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:16

Fokken kan ook voor de hobby, en ik dek met mijn eigen hengsten en voor 300 euro ga ik echt niet buiten de deur dekken want het geeft geen garantie dat er ook een top veulen uitkomt en dan heb je nog de kans dat de merrie leeg is of vergooit ed moet je weer terug. Ik vind het leuk om van mijn eigen hengst een veulentje te hebben ik hoef echt niet met de mode mee zoals de topfokkers ik ben tevreden met wat ik heb en als anderen dat geen goed spul vinden jammer dan ik vind ze wel leuk en heb er lol in. En als darrel nu wel een 1ste zou halen is hij dan wel in eens een tophengst?

Sappos

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:22

En daar heb je er vrede mee dat jouw dieren maanden te koop staan en dat je ze voor kleine prijsjes moet verkopen?

Nee want dat is die van mij ook niet als ie een 1ste haalt. De jury heeft ooit gezegd hij is 1ste premie waardig. Als hij het haalt leuk, echt gaaf, maar het maakt hem geen vaderdier. Er zijn punten aan hem die hij niet verbeterd en daarom heeft hij niets aan het stamboek toe te voegen. Zijn eerste veulen echter is een geweldig dier, heeft alleen ook de minpunten van pa maar ook de pluspunten *D Géweldig karakter, super bewegen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:24

Sorry maar zoals je het omschrijft ben je niet met fokken voor de hobby bezig maar met vermeerderen.
En vermeerderen is niet verboden, maar heeft niet zo heel veel met fokken te maken.
Ik snap dat mijn mening hierin misschien hard is, maar zo denk ik er nu eenmaal over.
En zo denk ik niet alleen over jou "fokwijze" hoor, alleen jij schrijft hier nu toevallig mee.
Je hengst zal ongetwijfeld een heel leuk en lief dier zijn, en hè zal ongetwijfeld weg van hem zijn, maar dat maakt m nog geen fok materiaal. Net als heel veel andere hengsten/merries

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:25

Eigenlijk zouden hengsten ook een afstammelingen onderzoek moeten doen dan weet je pas of je een goede dekhengst hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:26

Is ook weer lastig.
Als een goede hengst alleen slechte merries dekt, zegt dat niet zo heel veel over de hengst.
Een veulen heeft nog altijd twee ouders

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:27

cta74mini schreef:
Fokken kan ook voor de hobby, en ik dek met mijn eigen hengsten en voor 300 euro ga ik echt niet buiten de deur dekken want het geeft geen garantie dat er ook een top veulen uitkomt en dan heb je nog de kans dat de merrie leeg is of vergooit ed moet je weer terug. Ik vind het leuk om van mijn eigen hengst een veulentje te hebben ik hoef echt niet met de mode mee zoals de topfokkers ik ben tevreden met wat ik heb en als anderen dat geen goed spul vinden jammer dan ik vind ze wel leuk en heb er lol in. En als darrel nu wel een 1ste zou halen is hij dan wel in eens een tophengst?

hahaha, ik vind dat je groot gelijk hebt ;) iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe en waarmee gefokt word, en idd, de merrie is ook heel belangrijk, daarom probeer ik nu betere merries te kopen, ik heb maar plek voor maximaal 4 paardjes dus moeten ze wel goed zijn, ik denk dat mijn nieuwe merrie glowy echt een goede merrie is, ze heeft al een paar prachtige veulens gegeven bij vorige eigenaar, de hengst waar ze nu drachtig van is, is dezelfde waar ze vorig jaar haar veulen van had en dat was een prachtig veulen, dus ik hoop dat ze nu weer zo'n mooi veulen geeft, als haar veulen geboren is , hoop ik dat yuma goedgekeurd is en dan mag hij haar dekken voor een 2014 veulen, bovendien is het een merrie naar mijn hart, mooi, correct, klein, en geweldig lief , echt een knuffel, ik hou daar wel van :D

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:30

Heb je ook een leuke hobby als je straks je veulens gratis weg moet gaan geven en ze later op de markt tegen komt ?
Ja dat kan ook met een veulen uit 1e premie ouders maar die zie je over het algemeen niet voor een prikkie te koop staan.

Mijn merrie kreeg ook een 3de premie vorig jaar, met als commentaar dat ze te dik was. Ik riep altijd dat het me onmogelijk leek dat een jury daar op af rekent maar het overkwam me nu zelf.
En daarbij heb ik mijn lidmaatschap ook opgezegt, 3de premie geen probleem ik fok toch geen nmprs veulens. Maar kom dan wel met een goede uitleg waar je iets mee kunt.
Overigens had ze bij haar eigen stamboek wel gewoon een 1e premie wat mij duidelijk maakte dat ze bij haar eigen stamboek wel binnen het fokdoel ligt en bij het nmprs niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:31

jolandje schreef:
NathalietjeB schreef:
weet iemand of deze hengst ook nog naar de hengsten keuring komt marschwood regalo
lijkt me leuk om deze real life te zien is de vader van mijn merrietje

regalo komt wel naar de keuring, die moet voor levensgoedkeuring, kijk even op FB bij esther loves ;)

leuk dan kom ik zeker kijken en gaat mijn camera mee :D

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:31

maar het is ook mijn hobby hoor! maar dat is gewoon een keuze die je maakt, dat je merrie leeg blijft of een veulen verwerpt blijf je altijd houden, dat zou voor mij geen reden zijn om alleen bij een eigen hengst te dekken.
de kosten aan je eigen hengstje hou je dat jaar tenslotte ook.
verder kan je idd ook een matig veulen krijgen van een hele goede hengst, fokken blijft gokken idd en niet iedere combinatie is een juiste, maar de kans dat er wel een goed veulen (1e of een hele goede 2e premie) uit komt word toch wel een heeeeel stuk groter als je continue op goede ouders selecteert.
wanneer je matig op matig blijft zetten hoeveel kans verwacht jij dan dat er in 1x een 1e premie uit komt?
ik ga ervan uit dat het veulen steeds iets beter word dan het gemiddelde van de ouders, en zo hoop ik stapje voor stapje steeds beter te worden, blijf je met matige dieren fokken kom je niet voor uit!
en volgens mij heb ik toch net zulke lieve dieren en heb ik er net zoveel plezier van thuis als diegene met matige dieren, daar zit volgens mij geen verschil in.
ik hou alleen naasst het plezier wat ik er thuis aan wil hebben ook het fokdoel van het stamboek in ogen, want daarom fok ik af en toe een veulen om het ras te verbeteren! en daarnaast blijf je natuurlijk altijd een stukje eigen smaak houden in wat je graag in een paardje ziet.
ik zelf ben al jaren gek van arabieren, dat deukje zie ik dus ook heel graag terug bij mijn kleintjes, is dat noodzakelijk voor het fokdoel...nee, maar wel mijn persoonlijke voorkeur dus daar kan ik zelf nog eens extra op selecteren, is dat het hoofddoel wat ik wil verbeteren...nee, maar wel leuk meegenomen als extraatje :j

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:33

Ik heb vorig jaar een nieuwe hengst gekocht een AMHA en bij zoeken ernaar had ik wel eisen mijn hengst heeft een 1e premie bij het nmprs dat wilde ik ook want ookal is hij super op shows hij moet wel kunnen bewegen.
Ook een mooie kleur wilde ik en dat is ook gelukt hij is palomino bont, en een braaf karakter dat heeft hij ook.
Ik heb maar 1 nakomeling van hem gezien en die zag er goed uit.
Ik wil ook kwaliteit fokken en dat is investeren kost veel geld maar dan heb je vaak wel betere kwaliteit.
Ik heb mijn merrie vorig jaar ook weggebracht en ja dat kost geld maar ze is wel gedekt door een 1 e premue hengst.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:35

Tamara ik zet nog altijd vraagtekens bij die 3e premie...Hoeveel verschillen Heaven en Honey nou van elkaar?

Plezier heb je als je een beetje hart voor dieren hebt toch altijd. Dan maakt het geen donder uit of je een 1ste premie hengst hebt of een blinde papierloze :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:47

tja die primering met heaven en honey snapte ik helemaal niks van, ik vind dat , ook al is een paardje iets te dik, daar niet op mag afrekenen, tenslotte lopen er ook paardjes rond op de keuring die in mijn ogen griezelig mager zijn en die halen dan wél een hoge premie, zo word alleen het vooroordeel dat "hoe dunner hoe beter" ook beter is, stel je komt met je hengst op de keuring, wegens omstandigheden heb je hem niet getraind, krijgt een derde premie, want is te dik, het jaar daarop, intensief getraind en op dieet geweest, zelfde paardje eerste premie, maar hij is toch niet beter of correcter op geworden?en beweegt hij dan beter? ikke niet snap :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:53

Te dik kan wel degelijk invloed hebben op de beweging natuurlijk. Zeg niet dat dat bij honey zo was, want die snapte ik ook niet :n maar in het algemeen kan het wel degelijk invloed hebben

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:56

stef schreef:
Te dik kan wel degelijk invloed hebben op de beweging natuurlijk. Zeg niet dat dat bij honey zo was, want die snapte ik ook niet :n maar in het algemeen kan het wel degelijk invloed hebben

ja, écht te dik, maar een klein beetje gevuld, ( sorry) maar ik vind dat persoonlijk mooier dan die gratenpakhuizen die je soms ziet, en dat belemmerd echt de beweging niet

ben trouwens heel benieuwd hoe yuma eruit ziet als hij op de keuring verschijnt, ben bang dat ik mijn eigen hengst niet herken :+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:00

Sowieso vind ik dat conditie hooguit verschil mag maken in de plaatsing. Volgens mij keurt het stamboek op correctheid, type en beweging en niet met een weegschaal? Conditie kan wel veel verbloemen maar imo moet een jury daar óf doorheen kijken óf paardjes in een slechte conditie (te vet of te mager) niet primeren en uitleg/voorlichting geven aan de (vaak beginnende) eigenaar. Zo ook met dwergen.
Nu zie je dat de conditie als reden wordt gegeven voor een bepaalde premie terwijl aan diezelfde premie wel een fokwaarde wordt gehangen en conditie laat toch echt niet de genetische eigenschappen veranderen.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:07

te dik kan idd wel degelijk van invloed zijn op het gangwerk en sommige onderdelen worden natuurlijk ook lastiger te beoordelen als daar een laag vet over heen zit.
als een paardje te mager is word daar ook wel degelijk wat van gezegd, dat heb ik toch ook meerdere keren gezien, deze worden dus ook echt niet beter beoordeelt!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 13:12

Mager okay maar er lopen dieren rond zonder enige buikvulling, met een opgetrokken lege buik. Daar wordt niets van gezegd. Echt mager zie ik bijna niet. Heb er wel eens een paar gezien. Ik heb wel commentaar gehad op mijn hengst dat hij niet dikker mocht worden dan hij was. Hij was echter wel super blij en liet zich netjes zien. Jaar erna was hij slank en chagrijnig

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:31

En te dik heeft wel zeker invloed op het type, dan lijken ze veel zwaarder.
En het blijven moment opnames, maar je kan met 1 blik zien of een paardje fokdoel is of niet qua type.
En dan hopen dat hij ook nog kan lopen! Dat rijmt! :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:42

Maar diezelfde blik een jaar later en het is het fokdoel niet meer? Dat is dus het heen en weer gaan van de premies en niet alleen bij Tibbs hoor maar ik heb er meer gezien.
Was het ook niet Bon van Melanie die van geen premie naar een 1e ging een jaar later?

Ach voor mij is het simpel. Tibbs gaat nu nog 1x voor levensgoedkeuring en dan hoeft hij niet meer. Zonde om dan niet te gaan, voor die 25 euro en een vrije zaterdag.
Maar mijn andere hengsten doe ik niet meer bij het nmprs voor de keuring.
Wat bij het nmprs op kop loopt is gezien de laatste keuringen/shows niet hetzelfde als wat bij het amha op kop loopt dus blijkbaar zit daar toch een (groot) verschil in.
En dat is prima want smaken verschillen maar het zou hetzelfde zijn als ik ze bij het nsps zou laten keuren en dan zou gaan klagen ;)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 14:59

Tja als een paardje super gevoelig loopt is het niet heel gek dat het jaar erop wel veel beter gaat ;)
Jammer Marije je hebt een leuke hengst erbij, maar we weten wel dat je geen Nmprs fan bent. ;)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:23

is het ook niet de verantwoording van de eigenaar om je dier in correcte conditie voor te stellen ?

Was vorig weekend bij de Welsh HK , en wat ik zelf ook mooi vond was dat ze bij de 2e bezichtiging de dieren nog een ronde liepen stappen en uitleg gaven ( via microfoon ) waarom het dier er alsnog uit ging.