Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:10

hahaha ja ik ben zeker lekker op dreef.
Ik ben kort geleden geopereerd dus ik zit nu thuis te revalideren dus veel beters als op bokt zitten en hieraan een bijdrage leveren heb ik niet te doen hoor Vork

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:18

Met betrekking tot mijn mail aan de Penny, heb ik trouwens het volgende bericht gekregen van iemand op bokt die stage heeft gelopen op de redactie. Op verzoek van deze persoon heb ik de naam veranderd in "anoniem" nadat ik heb gevraagd of ik de mail hier mocht plaatsen.

Citaat:
Hoi Nathalie,

ik ben al een tijdje op zoek naar je geweest op Bokt ... Okee, dat ga ik even uitleggen. Ik heb een tijdje op de redactie van de Penny gewerkt, en toen kregen we een mailtje binnen, namens Bokt, over Shetlanders en de fabels rondom dit ras, van ene Nathalie. Nu vind ik de stijl van je topic over 'fabels over Shetlanders' en dat mailtje wel zodanig overeenkomen, dat ik zo het vermoeden heb dat jij dat bent. Correct me if I'm wrong!

Inmiddels werk ik er niet meer, maar ik wil je wel één en ander uitleggen over de gang van zaken bij de Penny. Doorgaans wordt er namelijk niet letterlijk ingegaan op het soort mailtjes als het mailtje dat jij stuurde. Waarom niet, zul je je afvragen. Nou, omdat de Pennyredactie in praktisch ieder artikel of stukje over bepaalde rassen al fabeltjes de wereld uit probeert te helpen. Ik heb zelf ook artikeltjes moeten schrijven over Shetlanders, waarin ik letterlijk heb gezegd dat het onzin is dat een Shet tot twee keer toe zijn eigen gewicht kan dragen. Dat je niet zomaar op een Shet moet gaan rijden, om hem 'eventjes in te rijden', omdat dat veel moeilijker is dan de kids doorgaans denken. Ik kan nog wel even zo doorgaan... Dit betreft overigens niet alleen de Shetlander, maar ook nog andere paarden- en ponyrassen waar andere verhalen de ronde over doen.

In ieder geval, ik heb je mailtje toen laten lezen aan het hoofd van de redactie, maar ik kreeg niet het idee dat er erg veel gedaan werd met je mailtje (het kwam overigens binnen op mijn laatste werkdag, dus ik heb niet meer kunnen doen dan het door te geven). Desondanks wil dat niet zeggen dat de Pennyredactie niks doet tegen fabels omtrent Shetlanders.

Overigens zijn er nog meer dingen waar de Pennyredactie tegen probeert te strijden. Namelijk, dat kinderen zomaar een weiland in rennen, om het paardje te aaien. Of om er zomaar even op te zitten. Of tegen het zomaar afknippen van staart en manen van de verzorgpony's. Of... Nou ja, ik kan zo nog wel even doorgaan. Ik hoop in ieder geval dat je begrijpt dat je verhaal al ter harte werd genomen nog vóórdat je het schreef. Enneh, één ding nog: de Pennyredactie leest regelmatig op Bokt, óók over Shetlanders (ter inspiratie). Dus dit soort verhalen worden altijd wel meegenomen, zij het in de context van een ander verhaal.

Nou goed, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik wil de Penny niet verdedigen, maar wil je voornamelijk laten weten dat het soort vragen als jij in je mailtje stelde sowieso wel aan de orde komen, zij het niet zo letterlijk of expliciet. Er wordt in ieder geval wél iets aan gedaan! Maar ja, helaas leest niet iedere Shetlanderliefhebber de Penny...

Groetjes, Anoniem

Ik vind het nochtans erg jammer dat de Penny niet zelf heeft gereageerd (ook al weet ik nu dat er veel werk verzet moet worden met relatief weinig mensen) maar was wel heel blij met dit mailtje Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:19

@Aline - oh jee..ik hoop niet iets heel ernstigs?

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:24

Wel leuk dat je een mailtje terug hebt... wel jammer idd dat het niet van penny zelf is
Nou ik heb een ernstige kraakbeenbeschadiging gehad en daar ben ik aan geopereerd, nu moet ik weer opnieuw leren lopen en al die oliebol Scheve mond
Maar ik vermaak me prima met bokt Vork Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:27

nou dat is niet even niks zeg! Pas maar op dat je straks niet helemaal verslaafd bent en nog moet afkicken Knipoog

Ik moet er zelf weer vandoor...eten koken voor de drie kleintjes...zal nog even in het lange lijnen topic een oproepje plaatsen...

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:31

Ik zoek ook nog informatie over grondwerken! Kan je ook goed doen met shetlanders!
Ik denk dat het zo langzamerhand al een verslaving is Bloos Moet je me maar helpen met afkicken! Clown

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:34

Ben even blijven steken op blz. 10 maar ik wil even melden dat ik ook graag mijn steentje bij zou willen dragen aan de sticky Lachen Misschien weten sommige mensen van jullie het hier wel, maar ik heb bijv. vrij veel verstand van het werken aan de Lange Teugel met Shetlandpony's, en ben sowieso zeer actief in het gebruiksgedeelte van de Shetlandpony (wedstrijden, kampioenschappen e.d.) Wat dat betreft zou ik dus best een stukje kunnen schrijven voor de sticky. Ik heb nog niet alles bij kunnen lezen, dus als iemand anders zich hier al voor in zet dan moet je maar even roepen! Vanavond ben ik weer online, dus dan lees ik alles even bij Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:36

Alle bijdragingen zijn welkom hoor! dan kunnen we er met zijn allen een mooi sticky van maken!
Ik ga nu even eten , en daarna moet mijn pony eten Knipoog
tot vanavond doeg

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:38

Ik heb de intro gelezen en vind het een beetje stom, ik ben 1,65 rijd op een shet van 1,03 (profiel) ja ik ben groot, maar hoezo zou die mij niet houden?, hoezo zouden wij samen geen plezier mogen hebben ? hoezo zou ik persee zon groot paard moeten rijden ? als je toch kan zien dat mensen plezier met het dier hebben en het dier met de mensen wat klaag je dan?

(niet persoonlijk opvatten maar vind met name op bokt nogal erg overdreven doen over gewicht / lengte om op shetten te rijden)

Oke het verhaal over het bit en zadel is zielig, maar kan dat dan niet voorkomen bij een welsh, kwpn of ander ras?

Leuk dat jullie er een sticky over maken maar ik vind iedereen op bokt enz. nogal overdreven doen over dat je te groot bent voor je sheteenz. enz.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:38

@Eliine - hahahaha...ik had net een verzoek achtergelaten in het LL topic en hoopte al dat jij zou reageren. Vond nl. zelf jouw uitleg op de eerste paar pagina's heel leerzaam! Bedankt voor je aanbod en we nemen het uiteraard graag aan!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:43

@Nelleke1 - Ik kan nu een heel lijstje van redenen aanhalen waarom het niet verstandig is, maar ik heb het gevoel dat het niet veel zou uithalen.
Jouw pony kan niet zelf kiezen, jij moet doen wat voor hem verstandig is...voor zijn gezondheid nu maar ook LATER.

Je kunt ook veel plezier met je pony hebben zonder erop te rijden en zonder eventueel risico te lopen mbt tot zijn gezondheid (vroegtijdige slijtage bijvoorbeeld)...als er zelfs al TWIJFEL zou zijn of het kan...waarom dan toch het risico nemen...

Maar goed...nu schrijf ik toch weer een heel stuk, ik zou zeggen...misschien wil je de sticky eens lezen als het klaar is en begrijp je dan wat we bedoelen Lachen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:51

@nelleke1 tuurlijk kan je plezier maken met je pony maar dat kan ook op veel meer andere manieren dan alleen maar te rijden vrijheidsdressuur, of fietsen , wandelen , mennen noem maar op ,
heb je profiel gezien , je hent misschien nu nog lol met je pony alleen je pony niet met jou ,
je hebt er nu plezier van vind je zelf maar als je zo doorgaat heb je er niet lang plezier meer van dan is je pony op ,

lees het gehele topic eens door wie weet verander je van domme gedachtes naar goede ,

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:55

Sparky10 schreef:
@nelleke1 tuurlijk kan je plezier maken met je pony maar dat kan ook op veel meer andere manieren dan alleen maar te rijden vrijheidsdressuur, of fietsen , wandelen , mennen noem maar op ,
heb je profiel gezien , je hent misschien nu nog lol met je pony alleen je pony niet met jou ,
je hebt er nu plezier van vind je zelf maar als je zo doorgaat heb je er niet lang plezier meer van dan is je pony op ,

lees het gehele topic eens door wie weet verander je van domme gedachtes naar goede ,

en waarom zou een shet dan minder kunnen dragen dan een welsh of iets dergelijks ?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:05

Op een kleine Welsh kun je net zo goed niet iemand zetten van meer dan 55 kilo hoor!
Niet ieder mens kan op iedere pony/paard, de verhouding moet wel kloppen natuurlijk.

Als je dit topic beter gelezen/gevolgd had dan had je misschien begrepen waar het hier om gaat.

Het gaat over de manier waarop veel shetlanders, door misverstanden, behandeld worden. Shetlanders zijn nou eenmaal vaker de dupe van dit soort praktijken. Dit komt omdat ze zo'n schattig uiterlijk hebben en relatief goedkoop zijn. Ze komen dus relatief vaak bij mensen terecht die helemaal geen verstand hebben van paarden/pony's. Dit komt de gezondheid van de pony's uiteraard niet ten goede.

Wij bespreken in dit topic hoe we mensen kunnen informeren over hoe zet met een shetlander om moeten gaan. En ja, dan hebben we het ook over passende lengte/gewicht!

Ik weet niet wat jij nou graag wilt... Wil je een bevestiging dat het OK is dat jij nog op je shet rijdt? Dat ga je hier namelijk niet krijgen denk ik.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:17

Clown gaaan wel al weer, gelukkig is er een sticky onderweg! Vork
Nelleke: het is gewoon onverstandig, je pony kan idd niet kiezen en er zijn zoooo veel andere mogelijkheden om plezier te hebben met je shetlander.
Dit heeft niets met overdrijven te maken, wacht maar tot je het stikcy leest Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:19

Nou aangezien Nathalie en ik op de minuut af dezelfde gedachte hadden, dan moet het blijkbaar zo zijn dat ik het LL gedeelte op me neem *LOL* En ik doe het met plezier hoor, want het is een ontzettend leuke tak van de paardensport, die alleen nog niet zo heel erg bekend is.
Ik stel voor dat ik een ietwat verkorte versie van de basisuitleg maak die ook in het LL-topic staat, en dat er dan een verwijzing naar dat topic komt.

Wat ik ook nog even kwijt wilde, is dat we er denk ik erg goed op moeten letten dat de sticky vooral niet te lang wordt! Veel mensen zullen dan namelijk afhaken, en zéker het publiek dat wij proberen te bereiken. De concentratieboog van een 12-15 jarige is beHOORlijk kort, en zeker als het een lap tekst betreft. We hebben te maken met de zogenaamde 'zap-generatie'. Als het niet interessant genoeg is (en dat is het al heel snel helaas) dan wordt er weggezapt, en is alle moeite voor niets. Ik denk dat het dus belangrijk is dat we overzichtelijk te werk gaan, en de hoofdzaken puntsgewijs opschrijven. Ik weet niet of er afbeeldingen in een sticky mogen? (mods?!) want dat helpt toch wel vaak om het interessant te houden, en geeft een duidelijk beeld.

Zo dit was weer even mijn gedachtengang Knipoog (over lappen tekst gesproken Schijnheilig )

edit: Trouwens! Ik bedenk me nog iets inene! Ik zit ook op het Vrijheidsdressuurforum (doe zelf ook aan VD) dus daar kan ik ook info vandaan halen, en links geven e.d. Want VD is bij uitstek geschikt voor Shetten (maar dat wisten de meesten van jullie geloof ik al Bloos ) dus daar kan ik ook wel iets over schrijven. Ja

Word helemaal enthousiast joh *LOL* Ga Aline een beetje achterna geloof ik *LOL* Haha nouja t zal m wel in de naam zitten Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Eliine op 31-10-07 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:23

Dat lijkt me wel een goed idee. je hebt wel gelijk en ik ga er in mee...
Goed dat je bij wilt dragen aan het sticky, alleen nu weet ik eigelnijk niet zo goed wat ik nu moet gaan uit werken, ik heb al een stukje geschreven over mennen Lachen misschien dat iemand dat wil doorlezen voor mij? Iedereen moet het wel een beetje met de informatie eens zijn vind ik Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 22:51

hmmm dus eigenlijk moet ik op zoek gaan naar Eline's, Alina's, Aline's....lukt aardig..hoofdstuk 4 is ook al onder de pannen bij een semi-naamgenoot.

Aline- voor dat stukje over mennen zou je misschien even kunnen vragen aan Napie hier op bokt. Die doet hele stoere dingen met haar 2 shetlanders en had zich ook in dit topic gemeld. Ze zal je vast kunnen helpen!

Ik ben met je eens dat het niet te langdradig moet worden Eliine. Daarom wilden we ook het FABELS EN FEITEN hoofdstuk gebruiken als een soort samenvatting met bulletpoints en de meest voorkomende "fabels"

Is er ook iemand hier die veel feitelijke kennis heeft van de huisvesting en voeding? Wat dat betreft leer ik zelf ook nog steeds bij dus misschien een al heel ervaren shetlander eigenaar/eigenaresse...die ook iets kan vertellen over het herkennen van mogelijke hoefbevangenheid en over 'vet in het bloed'?

Sigrid?- Zou jij niet de inleiding kunnen schrijven. Vind het stuk wat jij hierboven hebt geschreven namelijk super en denk dat jouw 3e alinea ("Het...") met een kleine uitbreiding een super inleiding zou zijn.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:59

@ Nathalie: Haha, tsja schrijven is mijn vak hè (journalist in opleiding). Vond dit stukje trouwens niet erg bijzonder, maar ik wil graag een inleiding voor jullie sticky schrijven! Ik ondersteun het initiatief voor 200%

Ik heb Aline ook een PM gestuurd over fietsen met je shetlander.
Ik zou ook dit stukje wel even kunnen bewerken (algemener maken) en misschien kan iemand dat dan ook gebruiken...

*Gaat nu ff nadenken over een pakkende, goed lopende inleiding...*

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:01

Ik zou i.p.v mennen ook wel de huisvesting willen doen, ik denk dat ik hier beter uit kom dan uit het mennen want ik men niet met mijn shet...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 23:02

@Sigrid- helemaal geweldig. Ehm..kunnen we jou dan ook vragen om straks alle stukken informatie lopend aan elkaar te breien?

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:26

Zo ben ik een paard dagen niet op bokt geweest mis ik de helft. Als ik iets kan toevoegen graag. Ik zou wel meer info over de ziektes, huisvesting of het mennen kunnen geven. Ik vind dit een super initiatief dus laat maar even weten wat handig is om te schrijven, Aline als je het stuk over mennen naar mij pb kijk ik ernaar en probeer ik het aan te vullen, dan sturen we het naar Napie met de vraag of zij ons wil verbeteren.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:30

Ik wil wel iets schrijven over het mennen, morgen wordt dat dan waarschijnlijk

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:36

super napie, je weet er zeker meer van dan mij. Ik zal een stukje over hoefbevangenheid, vet in bloed en knieproblemen schrijven. Losse knie omdat dit een veel voorkomend probleem bij shetten is.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 23:51

@Nathalie: Ik wil me wel opwerpen als "eindredacteur" hoor! Geen enkel probleem. Uiteraard overleg ik dan iedere aanpassing (in vorm, niet in inhoud...) wel eerst met de schrijver.

Wat iedereen in ieder geval in zijn achterhoofd moet houden bij het schrijven: Voor wie schrijf ik dit? (= publiekgericht schrijven)

Vraag jezelf bijvoorbeeld af of je nichtje van 11 die weleens op de manege op een shet hobbelt jouw stukje kan lezen en begrijpen.