Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jollybollie

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:42

Gelukkig is het bijna kerstvakantie, dan kan ik leker op m'n gemak gaan oefenen met de langelijnen. Als ik 's middags op stal kom, zijn er meestal mensen aan het rijden in de bak, dan heb ik het idee dat ik hen erg in de weg loop als ik met Jol/Syl aan de LL verschijn. Zeker Syl is soms een nogal ongeleid projectiel Tong uitsteken die ontploft soms uit het niets Bloos
Morgen m'n laatste tentamen en dan lekker vrij!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:17

Even een up-date Lachen

Op dit moment pak ik de Lange lijnen er niet vaak meer bij, omdat we geen goed bit hebben. Waarschijnlijk komt volgende week ons nieuwe bit binnen en dan kan ik weer beginnen.
Tot dan werk ik met een stalhalster. Polly kan op dit moment heerlijk schakelen, en ze reageert keurig op al mijn hulpen. Nagevelijk is ze nog niet. En ze is nog steeds vreselijk scheef. Ik denk dat als ze helemaal rechtgericht is, dan het nageven vrij makkelijk zal gaan. en vanuit daar kunnen we ook beter aan de galop gaan werken Lachen Op dit moent hebben we ook geen goede bak. Ik werk dus over de weg. Door het park gaat niet, omdat Polly nog steeds super vervelend is met het gras.
Ik heb een nu een lange zweep waarmee ik duidelijker hulpen kan geven. Aan de galop werken we ook nog niet.

Hoe gaat het nu bij jullie?

Sophie_Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:16

Wat gebruiken jullie als teugels met het lange lijnen?
Ik wil ook gaan beginnen, heb alleen geen idee wat ik als teugels kan gebruiken Lachen

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:28

Dit lijkt me ook wel leuk denk dat ik het ook maar is moet gaan proberen.

Ik denk dat je als teugels makkelijk een longeerlijn of de teugels die je ook voor de kar gebruikt kan pakken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:35

die zijn erg lang, je loopt dan te martelen met alle lussen die je over hebt. je kunt wel een longeerlijn inkorten, ik heb nu een soft grip longeerlijn gekocht waarvan ik een stuk ga gebruiken (als ie lang genoeg is maak ik er twee van). voor teugelknipjes gebruik ik meestal de knipjes van een longeerbitstukje. is een stuk goedkoper dan losse knipjes kopen en ze zijn mooi klein. gewoon een longeerbitstukje, daar knip je de knipjes af, en die stik je vast aan de longeerlijn. voilá!

Sophie_Sacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 00:36

oja, dat is een goed idee!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 09:12

Misschien moest ik maar ns n sticky oid gaan maken Pling Aangezien veel mensen met hetzelfde soort vragen komen. Heel begrijpelijk want ik zou ook niet 12 pagina's door gaan spitten, maar misschien is het handiger als het gewoon overzichtelijk ergens staat. Ik ga mss maar eventjes een modje raadplegen..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 10:53

Dat is denk ik een heel goed idee Lachen Ik gebruik wel de leidsels van de koets, maar dat is vooral omdat ik nog bij veel pony's bezig ben met de basis, zodat ze voor de kar kunnen. Op deze manier kunnen ze er langzaam aan wennen dat ik ook ver achter ze loop, in plaats van dat ze dan gaan zoeken Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:50

Ik heb een slofteugel die ik gebruik. Een kort leidsel zou ook kunnen.

Dennis gaat lekker, hij word al scherper voor de hulpen. Alleen erg flot wil nog niet echt lukken(maar hij is nooit snel geweest Knipoog ). Pasje wijken begint ook te lukken.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 17:56

Ik ben de laatste tijd niet meer zo heel veel bezig met lange lijnen. Heb sinds vorige week een ideaal ruitertje gevonden die Joy één keer in de week gaat rijden. Het lange lijnen ging ook niet zo gemakkelijk met de natte bak even geleden.

Weet iemand de titel van een goed boek erover? Ik heb geprobeerd via google en bol.com enzo maar zonder resultaat...

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:44

Er is een boek over, die hebik toen ik nog geen ervaring had ooit eens gehuurd bijde Bibliotheek Lachen

Slofteugels schijnenook heel fijn te zijn. Ik werk nu met een longeerlijn, maar deze is toch echt te lang, te zwaar en te breed ( als ze door de lusjes van mijn longeer singelmoeten ). Dus ik zoek nog een altenatief. Lachen

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:14

Ja, een sticky zou idd wel handig zijn! Hopelijk kan/mag het!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:43

Wil met mijn welsh pony aan de lange lijn gaan werken Lachen Ze is nog maar 2,5 dus is wel leuk om mee te beginnen. Heb ergens in dit topic gelezen dat dat slecht is met een jonge pony. Maar alleen de basis kan volgens mij niet zoveel kwaad toch? Dan leert ze alvast recht lopen, op mijn stem reageren etc.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:51

met 2,5 kan je imo best al wat LL doen, maar hou het simpel. kijk vooral eerst even hoe het met wisselen staat, op 2,5 jaar gaat een paard wisselen en dan kan het moeite hebben (pijnlijke mond) met het bit.

tijdens wandelingen bereid ik mijn 1,5 jarige zelfs al onbewust voor erop, hij loopt aan het halster voor me uit en ik leer hem dan commando's als links en rechts, en ho. gewoon wandelen, maar wel met educatieve waarde die voor het paard niet zwaar is.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:51

Ik ga sowieso bitloos Lachen. Heb een bitloos hoofdstel waarmee ik LL wil gaan doen.

Dat met wandelen vind ik wel een goed idee! Dan heb je ook nog een doel met het wandelen Knipoog

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:57

Zo dit vind ik heel interresant! Ja
Ik ga dit ook proberen met mijn shetten! Lachen

Redbull_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:00

Zo dit vind ik heel interresant! Ja
Ik wil dit ook wel proberen met mijn shetten.
Maar moet het met een longeersingel als je nog geen wedstrijden gaat rijden, gewoon thuis zegmaar?
Mijn buurvrouw doet het ook met haar arabier, alleen loopt ze er nog naast omdat hij heel veel schrikt.
Voor de geinterreseerde, dit is het topic:
[ITP] Jake @ lange teugels!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 15:29

vraag me dan af waar ik liever loop, als ie schrikt kan ie nu zo over dr heen rennen Bloos maar wel erg leuk om te zien

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:15

Marlous schreef:
Ik ga sowieso bitloos Lachen. Heb een bitloos hoofdstel waarmee ik LL wil gaan doen.

Dat met wandelen vind ik wel een goed idee! Dan heb je ook nog een doel met het wandelen Knipoog

hihi mijn hoofddoel is altijd dat we beiden plezier hebben, maar ik zie bij mijn dieren dat ze het prachtig vinden om voorop te mogen, de koppies gaan er dan op en ze groeien gewoon waar je bij staat. ik doe ze er alledrie echt een plezier mee, en dat vind ik het mooie eraan. als het leuk blijft leert een paard ook makkelijk, voordeeltje voor beide partijen!

tummy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:28

ik doe ook werk aan de lange lijnen. maar dus ook wijken schouderbinnewaarts travers enzo. echt leuk om te doen met je shet

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:14

Heb gister het lange lijnen geprobeerd, was niet zo'n succes. Ze snapte het eerst niet, en toen ik der een klein tikje wilde geven zodat het misschien duidelijk werd dat ze moest lopen, gaf ze een bok! Toen ben ik er naast gaan lopen i.p.v. er achter, want ik vertrouw het niet helemaal.
Zijn jullie nooit bang om een trap te krijgen?
En heeft iemand tips hoe ik duidelijk kan maken dat het de bedoeling is dat ze loopt? (ik longeer der niet, aangezien ze nog maar 2,5 is en ook last heeft van een knie die op slot schiet) Ze weet trouwens dondersgoed wat 'stappen' etc. betekend. Maar snapt het gewoon niet dat ik niet voor der loop..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:18

Marlous schreef:
Heb gister het lange lijnen geprobeerd, was niet zo'n succes. Ze snapte het eerst niet, en toen ik der een klein tikje wilde geven zodat het misschien duidelijk werd dat ze moest lopen, gaf ze een bok! Toen ben ik er naast gaan lopen i.p.v. er achter, want ik vertrouw het niet helemaal.
En heeft iemand tips hoe ik duidelijk kan maken dat het de bedoeling is dat ze loopt? (ik longeer der niet, aangezien ze nog maar 2,5 is en ook last heeft van een knie die op slot schiet) Ze weet trouwens dondersgoed wat 'stappen' etc. betekend. Maar snapt het gewoon niet dat ik niet voor der loop..

Ik vind het helemaal niet zo gek dat ze het nog niet snapt hoor Knipoog Voor een jong paard is het vrij onnatuurlijk om voorop te lopen (de leider loopt voorop, een jong onervaren paard niet) Ik zou nog even wachten met het trainen aan de Lange Lijnen tot ze wat meer ervaren is met alles.

Zoraphier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:23

Doe het ook met mijn verzorgshet, nog maar 3 keer 10 minuutjes gedaan maar ze doet het al super en vind het erg leuk!
Hier heb ik trouwens een foto van gister, het steld nog niks voor en ik kan het ook niet maar als iemand nog tips heeft?
Afbeelding

Afbeelding

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:47

Marlous schreef:

ik begin bij dergelijke paardjes met een naastloper, dat houdt het lekker simpel en voorkomt discussie en miscommunicatie met je dier.
nee, ik ben niet bang dat ze uithalen als ik erachter loop. als je paard dat doet is er iets niet 100% in jullie relatie, en verdient die enige aandacht.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:53

merrieveulen schreef:
Marlous schreef:

ik begin bij dergelijke paardjes met een naastloper, dat houdt het lekker simpel en voorkomt discussie en miscommunicatie met je dier.
nee, ik ben niet bang dat ze uithalen als ik erachter loop. als je paard dat doet is er iets niet 100% in jullie relatie, en verdient die enige aandacht.

Dat is zo, heb haar nog niet zo heel lang (sinds september).
Maar eigenlijk moet ik hiermee gewoon nog niet beginnen, omdat ze nog te jong is? En dus ook omdat onze relatie nog niet helemaal goed zit?
Ik vond het juist wel leuk voor de variatie, is wat anders dan wandelen en grondwerken. Knipoog