[HK]SMP kletstopic 1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:08

Ik denk dat je vooral veel geduld moet hebben en consequent moet zijn met wat je vraagt Fenna (?), hij is natuurlijk nog maar jong.

Leuk paardje hierboven :) Ik zou in ieder geval beginnen met de stemcommando's (ho/halt/stap/draf etc) en veel wandelen/fietsen/longeren (enkele of dubbele longe) en daarna rustig aan laten wennen aan het tuig en bit. Ik vind 3 voor een menpony niet jong, ze trekken makkelijker dan ze dragen maar daar moet ik wel bij zeggen dat het verschilt per pony en dat moet je zelf beoordelen. Pas als de basis bevestigd is zal ik pas gaan slepen of voor een sulky/wagen zetten. Ze moet sowieso eerst wormvrij zijn en in een goede conditie (ik bedoel uiteraard geen sportconditie, ze moet geen vel over been meer zijn).

Ik verkoop een aantal spullen waar ik graag van af wil, iemand hier msischien interesse? :) Gaat om zwarte 3-in-1 beschermers, kogelbeschermers, menuitrijdeken (2-laags fleece), een dik gevoerde menuitrijdeken, een blauwe pad (dekje) en evt een oornetje.

Mira283

Re: [HK]SMP kletstopic 1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:19

@ayla passen die peesbeschermers ook op een shet van 80cm?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:28

Nee dat gaat niet passen.. ik durf niet goed te zeggen vanaf welke maat wel, want dat verschilt een beetje per pony.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:53

Dank voor jullie reacties!

Uiteraard wat jullie zeggen lijkt me logisch om haar eerst basishulpen te leren en aan het tuig te wennen. Ze is wel al aan een hoofdstel met gebroken bit gewend, haar vorige eigenaresje (meisje van 13) was daar al heel rap mee....
Ik heb nu twee keer met haar een wandelingetje aan de dubbele longe gemaakt, gewoon op het erf. Ging goed.
Ik wil idd eerst nog veel meer grondoefeningen doen en hulpen leren etc. voor ik haar aan tuig laat wennen en bandje laat slepen.
Ik merk wel dat ze heel snel dingen oppakt.
Wormvrij is ze al, ze is al een heel eind opgeknapt in vergelijk met hoe ze er uitzag toen ze bij mij kwam.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 23:52

@Ayla jammer dan moet ik helaas verder zoeken.

Ik ben hier al drie jaar bezig om mijn pony te 'beleren' elke keer niet doorgezet. Maar nu heb ik les met lange lijnen en kan ik ook lekker naar buiten om hem verkeersmak te maken. Dus hopelijk heb ik volgend jaar alles klaar en kan ik eindelijk gaan mennen met mijn uk!
Vandaag ook lekker naar buiten geweest met de lange lijnen, hij vind het heerlijk en kijkt ook nergens van op. Alleen een stuk zwart plastic in de sloot dat was raar

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 00:31

Ja ik wandel wekelijks 20 minuten met hem en dat is zo ongeveer het enige wat ik vraag. Dit is samen met mijn grote shet dus dan kan hij lekker tegen hem aanplakken tijdens het wandelen. Zo leert hij dat verkeer niet eng is en een groot deel van de route is een doodlopende weg dus nauwelijks verkeer. Ik ga daar nu tweemaal daags een voorhoefje drie tellen optillen aan toevoegen, want ik vind controle op mok erg belangrijk. Ze staan nu 24/7 in een modderland met droge schuilstal dus ik wil graag kunnen controleren op wondjes.

Dev staat inderdaad voor mijn achternaam ;)

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 09:05

Coco heb ik toen zelf als onervaren menner beleerd haha.
Gewoon begonnen met rondjes in de bak wandelen, toen met een balkje erachter, toen met een band en uiteindelijk met de kar de bak en een longeerlijn eraan. (Iemand wandelde mee, en ik zat dan op de kar en stuurde rond.) Na dat 2x te hebben gedaan, we gingen de 2x eigenlijk eerst vast, toen los.. en de 4e x hadden we een buitenrit. :') :D

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:13

Fennadev schreef:
Met Jorie wil bijna niks nog lukken, hij schrikt en rent weg als hij een borstel voelt. Als ik een hoefje oppak, gaat hij nog steigeren totdat hij letterlijk omvalt en dan geeft hij zich wel over(kauwt). Ik weet echt niet wat ik ermee aan moet. Hij loopt wel braaf mee aan een touwtje, maar bij vastzetten ben ik nog bang dat hij zichzelf gaat ophangen, omdat hij zich nogal snel laat vallen als hij zich wel overgeeft. Ik schrok vandaag ook wel een beetje van zijn heftige reactie op hoeven krabben, want ik probeer toch wel dagelijks even met een hoefje bezig te zijn. Ik hoop dat hij snel wat meer vertrouwen heeft in mij. Hij komt wel gewoon naar je toe voor een aai of een knuffel en is verder heel erg vriendelijk.

Ik pak het nu maar gewoon consequent aan door het hoefje niet eerder los te laten dan dat hij met vier benen op de grond staat, maar vandaag was het dus duidelijk dat hij niet ging opstaan als ik hem niet de ruimte gaf. Toen ik het daarna (ong. 5 minuten later) nog eens herhaalde door gewoon even drie tellen zijn hoefje op te tillen, bleef hij braaf stilstaan.

Voor het borstelen weet ik het echt niet meer, dus als iemand nog tips heeft hoe hij daaraan moet wennen, graag.

Hoe oud is jorie? Al het begin is moeilijk maar je kan er ook een spel van maken, bv een clicker spel en beloon wanneer iets goed gaat.

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:15

Caitlin_K schreef:
Gewoon begonnen met rondjes in de bak wandelen, toen met een balkje erachter, toen met een band en uiteindelijk met de kar de bak en een longeerlijn eraan. (Iemand wandelde mee, en ik zat dan op de kar en stuurde rond.) Na dat 2x te hebben gedaan, we gingen de 2x eigenlijk eerst vast, toen los.. en de 4e x hadden we een buitenrit. :') :D

Als je een makkelijke pony hebt die ook nog eens heel snel leert dan kan het heel snel en simpel gaan inderdaad... Deze pony heb ik nog niet zo lang en er loopt nog een veulen bij waar ze constant om loopt te miepen zodra je ze een meter uit elkaar haalt...

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 12:20

Dan zou ik zeker nog even geduld hebben :)

Hier staat ook een 2,5 jarige shet x welsh x appaloosa (hij is zwart) waar we in het voorjaar rustig mee gaan beginnen. Voor nu vooral wandelen etc, ik moet hem wat beter leren kennen. In mei wordt hij 3 en dan gaan we rustig verder. Het is een hele vlotte pony die erg graag aan het werk wilt, precies even groot als Sjors.. :D

Ploempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 13:27

NathalietjeB schreef:
Ploempje schreef:
Wat leuk he allemaal dat aangespannen rijden!
Ik denk dat Honey echt te klein blijft daarvoor. Heb het ook nog nooit gedaan eigenlijk :p
Maar lijkt wel super leuk!
Ik heb sinds gisteren wel een kaptoom voor mijn kleine meid! Ik maar dit weekend een fotootje :-)

Hoe groot denk je dat ze word?

Haar ouders waren 80 en 82 cm, heb haar zelf niet meer gemeten eigenlijk.
Maar vorig weekend naar mijn oude stal nog eens geweest na een jaar en iedereen zei dat ze haast niet gegroeid was. Ik heb zelf ook die indruk maar moeilijk als je haar elke dag ziet he :-)
Ik zal ze eens proberen meten, hihi.

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:03

Hij heeft echt een bos met manen!
Hij heeft ook een aalstreep? Meeste vossen hebben dat niet ofwel?
Afbeelding
Afbeelding

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:04

venivedivici schreef:
[ [url=m/Hylo5G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AD3tXd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aahw wat een schatje is hij <3 super lief!
En inderdaad mooie manen! Vlecht je die?

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:07

Mowgli4 schreef:
venivedivici schreef:
[ [url=m/Hylo5G.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AD3tXd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aahw wat een schatje is hij <3 super lief!
En inderdaad mooie manen! Vlecht je die?

Jaa hij is echt super lief! Jaa ik vlecht ze! Hier had ie 3 dagen vlechten in gehad! Krijgt ie echt een bos van!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:45

Veni wat een mooie bos haar heeft tie

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:52

Leuke pony's weer allemaal!
Dit is mijn aanspanning :)
Afbeelding

Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:21

Welke wagen heb jij er achter hangen danique?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:57

Jorie is nu bijna 7 maanden, hij gaf vandaag zowel een voor als een achterhoefje netjes, zonder te morren of bang te worden. Hij komt ook al hinnikend op ons af als hij ons ziet. Dus het is echt nog gewoon een kwestie van wennen aan nieuwe dingen. Ik doe nu gewoon bij hem de zachte borstel af en toe eens over zijn rug halen en de andere borstels doe ik wel als hij de zachte borstel als normaal beschouwd. Hij gaat in voorjaar borstelen denk ik pas echt lekker vinden, wintervacht gaat er dan af.
Ik beloon hem nu uitgebreid door te aaien, want hij vindt alles wat aaien en aandacht heet echt fijn.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:02

vandaag een meisje op de shets gereden ging super gaan we vaker doen!

Bucksinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:31

Mijn paardje is vanmiddag in haar lip gebeten door een boze merrie.... |(

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:31

Bucksinlover schreef:
Mijn paardje is vanmiddag in haar lip gebeten door een boze merrie.... |(

:(:)

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:37

Oei. Niet te erg toch met die lip?? Geef haar maar veel knuffeltjes.

Ik kreeg vandaag weer een aantal foto's binnen van de meeting (heb nu van alle fotografen wat) ik heb alleen geen idee meer hoe ik uit meer dan 150 foto's 15 leuke uit zoek voor een topic :\

Afbeelding

venivedivici

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:42

Mowgli <3
Zag ze op fb al voorbij komen haha!heerlijk hoofdje heeft ie!

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 19:43

venivedivici schreef:
Mowgli <3
Zag ze op fb al voorbij komen haha!heerlijk hoofdje heeft ie!

Hihi dankjee *\o/*

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 21:15

Bucksinlover schreef:
Caitlin_K schreef:

Als je een makkelijke pony hebt die ook nog eens heel snel leert dan kan het heel snel en simpel gaan inderdaad... Deze pony heb ik nog niet zo lang en er loopt nog een veulen bij waar ze constant om loopt te miepen zodra je ze een meter uit elkaar haalt...

Valt nog wel tegen. Mevrouw is alles behalve makkelijk. We hebben gewoon in de bak veel tijd in elkaar gestoken. :)

Dat is lastig. Ik zal dan idd even wachten.