Dwerggroei en fokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 16:08

Meavey schreef:
Ja toch wel een opluchting he.
Maarja het kan net zo goed anders.

Wat ik me nu afvraag als een hengst nu positief test zouden jullie er dan nog mee willen dekken?
Zeg dat het een heel goed 1ste premie paardje is?
Of zelfs een bewezen topper?

Ik zie daar zelf niet zon probleem, als idd de merrie ook maar getest en dan vrij is. Aan de andere kant: er zijn zoveel bloedlijnen binnen het NMPRS en NAS en genoeg goede dieren, vrijXvrij is toch de zekerste keuze. Maar pas als er veel getest wordt tekent zich af wat de vrije dieren en wat niet zijn. En ik denk dat sommige fokkers zich dan meer beperkt gaan zien in het beeld wat ze nastreven, dan andere.

Ik denk dat de markt over niet te lange tijd ook zal gaan vragen om vrije dieren.

mdr

Re: Dwerggroei en fokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 07:11

Ondertussen nog 2 uitslagen binnen: ook mijn dekhengstjes SKS Em Pacs Selu en MDR First Magical Entertainment zijn negatief voor alle 4!
Dat wil dan ook zeggen dat ik Special, de dochter van Sandy en Selu niet moet laten testen, want als beide ouders negatief zijn, dan veronderstel ik dat zij ook negatief moet zijn hé?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:19

mdr schreef:
Ondertussen nog 2 uitslagen binnen: ook mijn dekhengstjes SKS Em Pacs Selu en MDR First Magical Entertainment zijn negatief voor alle 4!
Dat wil dan ook zeggen dat ik Special, de dochter van Sandy en Selu niet moet laten testen, want als beide ouders negatief zijn, dan veronderstel ik dat zij ook negatief moet zijn hé?

In principe zou je dan de nakomeling niet hoeven testen, maar het wel doen is een goede extra controle, want ook een lab maakt wel eens fouten.
Wij hebben bij onze katten wel ook altijd de nakomelingen die we aanhielden voor de fok extra laten testen en zo zijn we er dus ook achter gekomen dat een van de ouders die vrij getest was wel drager moest zijn omdat de nakomeling drager bleek.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:25

Ja dat zou heel slordig zijn maar het kan idd gebeuren, maar vrij x vrij zal idd vrij moeten zijn. ;)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 22:27

Dat vroeg ik mij eigenlijk ook af, in hoeverre is deze test ook te vertrouwen?
Als je een paardje op het oog hebt, maar met in de verre lijn dwergen in dan wil je die vast eerst laten testen voor je het koopt. Maar dan ben je het vast uiteindelijk nog niet helemaal zeker of het dat gen wel draagt of niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:57

Zetta ik snap niet wat je bedoeld?

Over familie en voorouders hoeft in dit geval helemaal niets bekend te zijn, dit werkt anders dan bij de DNA afstammingstest (denk dat je daaraan denkt?)

Je test gewoon of het paardje negatief of positief is voor dwerggenen, het heeft het of niet.

Zoals je paardje ook wel of niet het gen voor schimmel bezit.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:49

Het is niet zoals bij een kleurentest he.
Ik vermoed dat deze test op dwerggen nog steeds niet waterdicht is en je dus bv nog altijd kunt hebben dat je paardje bv negatief test maar het misschien uiteindelijk toch kan dragen.
Dat vroeg ik mij dan ook af, is deze test waterdicht? Of bestaat er nog een kans dat je paardje het toch draagt ookal test hij negatief?

Ik had dan ook al ergens gelezen dat een merrie volgens de test een dwerg zou zijn maar ze er totaal geen kenmerken van heeft en al verschillende gezonde veulens op de wereld heeft gezet.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:54

Het is precies hetzelfde als een kleurtest, de genen zijn gevonden en daar kan je op testen.
Dat geval heb ik ook gezien en word nader onderzocht, kan ook een fout bij de eigenaar liggen met het trekken.
Foutjes kunnen en zullen er gerust gebeuren, heb ik met kleurtesten ook al gezien, maar deze test is uitvoerig getest hertest en ontwikkeld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 22:59

Zetta, zoals ik eerder al zei, het zal me niks verbazen als op het oog gezonde paardjes vol dwerg blijken te zijn

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:04

LadyMadonna schreef:
Zetta, zoals ik eerder al zei, het zal me niks verbazen als op het oog gezonde paardjes vol dwerg blijken te zijn

En als zo'n merrietje dan toevallig gedekt is door hengsten die het dwerggen niet dragen kunnen er inderdaad gezonde veulens geboren worden. Wel dragers dan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:53

LadyMadonna schreef:

Tja.... mij ook niet, maar toch denk ik dat het dan wel om bepaalde typjes zal gaan die bepaald niet iedere fokker zoekt.

En foutjes maken ze overal maar je moet toch ergens vanuit gaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:57

CrazyCat schreef:
LadyMadonna schreef:

En als zo'n merrietje dan toevallig gedekt is door hengsten die het dwerggen niet dragen kunnen er inderdaad gezonde veulens geboren worden. Wel dragers dan.

Zelfs bij kruising met een hengst mét dwerggenen kan er nog een gezonde drager geboren worden. 25% kans.

Wij gaan Faramir later dit jaar laten testen, nu even niet de rekening van de spermatest is ook nog niet binnen. ;)

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:32

LadyMadonna schreef:

Ik zeg niet dat dit niet kan zijn, maar het zal toch met reden zijn dat ze die merrie nu opnieuw aan het testen zijn.
Al zal er volgens mij toch wel altijd iets kleins zijn wat zou moeten wijzen op het dwerg zijn, al dan niet erg duidelijk/zichtbaar.

Zetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:16

Zetta schreef:
LadyMadonna schreef:

Ik zeg niet dat dit niet kan zijn, maar het zal toch met reden zijn dat ze die merrie nu opnieuw aan het testen zijn.
Al zal er volgens mij toch wel altijd iets kleins zijn wat zou moeten wijzen op het dwerg zijn, al dan niet erg duidelijk/zichtbaar.

Even ter verduidelijking, de merrie waarover ik het had was er eentje van in Amerika waarover ik op een groep uit facebook had gelezen. :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 21:30

wat een mooie resultaten al, toch heerlijk om te weten he?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:14

Zijn er al meer mensen die resultaten terug hebben?
Ik heb van 1 van de hengsten al wel een uitslag maar van de ander nog niet. Waren tegelijk ontvangen en verwerkt volgens de email en nu zit er al bijna 2 weken tussen en er komt ook geen reactie op email :?

Heb ondertussen ook nog haren opgestuurd van 7 merries :$ :$ :$
Maar goed, dan is het straks wel makkelijker te zien welke veulens er ook getest moeten worden en hoeven die iig geen volledige test van $150 per veulen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:05

Dat duurt lang voor je de tweede uitslag hebt, Marije. Zal inderdaad wel even flink de beurs open trekken zijn maar dan weet je het wel meer voor de nakomelingen.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:07

Ja raar he ik kreeg ook eerst alleen Ici binnen. Billy pas later.
Verder heb ik nog niks opgestuurd, doe de dames wel als alles terug is van de hengst kan alles in 1 keer.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:12

Maar zat er bij jou ook bijna 2 weken verschil in Linda?

Zelf vind ik het wel een fijn idee om straks alle fokdieren getest te hebben. Later in het jaar wil ik ook de jonge merries gaan testen, heb nog 3 tweejarigen lopen waarvan er volgend jaar misschien ook wat wordt gedekt.
Plus mochten er dragers tussen zitten, dan heb ik eventueel nog ruim de tijd om te zoeken naar een andere combi, misschien van buitenaf.

Patton is trouwens N/N getest op alle 4, dat is wel fijn.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:32

Ff teruggelezen nee 3 dagen had ook gereageerd op waar de ander bleef geen antwoord gehad maar ineens toch de uitslag

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 06:56

Hier ook, allemaal samen opgestuurd en de 5 eerste redelijk gegroepeerd terug gekregen, maar ene ook pas gisteren en daar zat ook zeker 2 weken tussen. Hier ook alle 6 negatief, joepie!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:58

aaah mooie resultaten dames. Misschien dat de sorteerderij met de post wel eens wat kwijtraakt? En later weer terug vind?

Ik ga later testen. Eerst even weer wat sparen..... :P Of verkopen hahahaha.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:14

Bij Deputy gaat het nog wel even duren voor er een uitslag is, kreeg gisteren bericht dat ze zijn test overnieuw moeten doen :roll:
Hopelijk hebben ze genoeg haren over, als ik nog weer opnieuw op moet sturen duurt het nog weer langer...

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 15:22

Ga hier de hengst ook laten testen, vind het toch altijd fijner als je het weet van een hengst als er (ookal is het maar eens per jaar) mee gefokt wordt.

Zal wel pas deze zomer zijn, heb nog zware dierenartsrekeningen te krijgen van mijn dame

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:51

Ridgehavens Cocoa dwerggenvrij lees ik op FB... Grote verrassing want had het bij hem tbh wel verwacht O:) ben benieuwd hoe de rest van de champs dan testen en waar het vandaan komt.