NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:55

Ja marije dat is een goeie :-) ik heb daar geen ervaring mee met wisselen van premies.

Maar dwergen is erg ja,veterinair kijken ze daar niet naar zou wel moeten

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:56

Balen Karin! Las het al op FB ach volgend jaar is er inderdaad nog een jaar :)

monnikenburg

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:59

mijn fotocamera heeft laten weten graag te willen dus ja dan zal ik maar mee moeten he whahaha
Nee ik kom zeker dus kijken, leren een aanmoedigen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:01

monnikenburg schreef:
mijn fotocamera heeft laten weten graag te willen dus ja dan zal ik maar mee moeten he whahaha

_O-
Leuk!!

Lees trouwens verder stil mee over jullie meningen over wel/niet streng ggk hengsten etc, vind ik altijd wel leuk om te lezen, maar te weinig verstand me er mee te bemoeien. :P

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:03

maar waarom geen 2e bezichtiging in de HK ? of extra 3e ?
Een nog strengere selectie.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:08

dat zijn altijd de lastige maar zijn dat er nou echt zo veel? die van het ene uiterste naar het andere gaan?

dustinlover, zodra een paardje veterinair goedgekeurd is mag hij volgens de PVE dekken.
dat er verschillende premies aangehangen worden lijkt me normaal, de ene is nu eenmaal beter dan de andere.

dwergen blijft natuurlijk ook lastig, de ene dwerg is de andere niet en het kan ook gewoon een krom gefokte zijn zonder dwerggen, zolang dat niet te testen is is het dus ook lastig te bewijzen of het wel/niet een dwerg is.

happinez, bij de nieuw te keuren hengsten heb je toch ook een soort van 2e en 3e bezichtiging, eerst krijgen alle geen en 3e premies het te horen en de rest gaat dan weer een ronde verder, daar gaan de 2e premies er uit en dan blijven de 1e over die weer verder geplaatst gaan worden, gaat misschien iets vlotter als bv bij het KWPN maar wel hetzelfde idee volgens mij.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:16

ik zie liever dat ze er even uit gaan en opnieuw weer worden voorgebracht.
Dan krijg je naar mijn idee een beter beeld dan nog een extra rondje stappen met zijn allen.
Daaruit weer gaan kiezen en ook op het harde voorbrengen.

Wil je de goede behouden zal je streng moeten zijn, en degene die het voordeel van de twijfel krijgen omdat ze zich op wat voor manier dan ook niet helemaal goed lieten zien vliegen er als ze niet goed genoeg zijn als nog uit ipv dat ze weggestuurd worden met een 3e premie ( dus dekbonnen ) ... en hoop op zegen dat ze het jaar erop een betere premie behalen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:41

Het mooiste is imo ook om een 2e (op het harde) en 3e (los) bezichtiging te doen zoals bij het NAS bijv. Ik vind dat je van dat ene rondje in draf zo weinig kan zeggen. Schroef het inschrijfgeld maar omhoog, dan worden de mensen die meedoen ook serieuzer :)

BYS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:53

Ik zal ook maar eens een foto van mijn hengstje Camacho van de Heesbeekhoeve plaatsen. Ben zelf vrij nieuw in de miniwereld, dus ook veel minder ervaren dan de meesten hier. Ik ben natuurlijk heel blij met dit mannetje, maar ben benieuwd wat jullie, de kenners, van hem vinden. Hij wordt 4 dit jaar, en is nog niet eerder op de HK verschenen maar hij haalde 2 jaar geleden als twenter wel een 1b premie. Het is wel nog niet helemaal zeker dat die komt, maar dat is een heel lang verhaal.

http://i947.photobucket.com/albums/ad31 ... 0623_n.jpg

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:12

De PVE/Europese regelgeving stelt alle stamboeken verplicht om hengsten die veterinair goedgekeurd zijn dekbonnen uit te schrijven. Het is dan inderdaad aan het stamboek om bijvoorbeeld met dekbeperkingen of hoofd/hulp stamboeken te werken om mensen te stimuleren met alleen de beste hengsten te fokken. Of om de hengsten van een hulp stamboek zo oninteressant mogelijk te maken voor de verdere fokkerij.
Bij het ene stamboek gaat/zie je dit proces veel duidelijker dan bij het andere stamboek. Eerder was bij het NMPRS het verschil heel duidelijk: wel of niet veterinair goedgekeurd met een bepaalde premie en je mag vrij dekken. Daar is de riem al strakker getrokken door de hengsten met een 3e of geen premie een dekbeperking op te leggen en dat was nog te volgen voor een hoop mensen. Nu wordt het allemaal iets onduidelijker (zeker voor mij omdat ik nog niet ingelezen heb in het nieuwe systeem) maar in de toekomst zal je veel minder hulpstamboek hengsten op de keuring zien. De spotlight zal op het hoofdstamboek want dat is immers het fokdoel van het stamboek. Normaal gesproken kan je er wel van uitgaan dat een 3e of geen premie hengst niet aan het stamboek voldoet. Enige behoorlijk onstabiele factor daarin bij het NMPRS is de jury..... Paarden krijgen de meest uit één lopende premies met het vreemdste commentaar....

Meedere bezichtigingen voor het NMPRS zou ik zeker promoten zodat een hengst écht bekeken is. Alleen met de aantal hengsten die het NMPRS aangeboden krijgt zal dat op zijn minst over twee dagen verspreid worden. Geen probleem voor de meeste mensen denk ik, alleen denk ik persoonlijk dat het financiele plaatje dan anders wordt voor het NMPRS. Let op: dat is mijn persoonlijke mening en geen feit!! Reken nu voor de gein eens uit hoeveel het NMPRS ontvangt tijdens een hengstenkeuring. Reken dan eens uit wat een keuring meer gaat kosten voor een eigenaar (stal op locatie, overnachting voor zichzelf etc etc). Een hoop NMPRS fokkers zijn niet bereid om daar zoveel geld voor neer te leggen, wat zich resulteert in minder deelname aan een keuring. Je zult dan uiteraard meer alleen hengsten met kwaliteit vinden op de keuring en help je het stamboek alleen maar meer naar de toekomts. Ik denk dat het stamboek daar ooit wel zal komen maar dat kan misschien pas zijn over 10 jaar en zelfs misschien pas over 25 jaar.... Het NMPRS is een relatief jong stamboek in vergelijking met de andere Nederlandse stamboeken en ook zij zijn ergens ooit begonnen.

Ergens op mijn to-do-list staat nog toch ooit eens de regels/eisen van de PVE door te lezen en om het NMPRS beter te begrijpen waarom zij bepaalde keuzes maken. Want dat een paard met duidelijke dwerg kenmerken door de veterinairen keuring heen komt is IMO je stamboek naar de kloten helpen. -O-

Mara1 moet (IMO) dus nagaan of haar hengst veterinair goedgekeurd is tijdens de NSPS keuring. Normaal gesproken start elke hengst op een keuring bij de veterinair en krijgen ze daar een 'okey' dat ze de ring in mogen, zijn ze veterinair goedgekeurd. Het lijkt mij een hele sterke zet voor haar om eens te gaan informeren bij het NSPS wat haar mogelijkheden zijn met een alleen veterinair goedgekeurde hengst. IMO een vele malen sterkere zet 'dan maar naar het NMPRS'.... Als haar hengst en merries allemaal NSPS zijn is er voor de nakomelingen veel meer mogelijkheid binnen dat stamboek om door te groeien dan bij het NMPRS. Wilt zij doorgroeien bij het NMPRS met haar paarden zal ze toch echt ander bloed moeten kiezen in plaats van 100% shetlander.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 09:53

Maar dan nog blijft het, onder de ene jury krijgt een hengst een 3e premie en zou je er dus eigenlijk niet mee moeten fokken. Het jaar erop bij een andere jury krijgt ie een 1e premie, zijn zijn genen in een jaar tijd dan zoveel verbeterd dat er nu wel mee gefokt moet worden?
Op zo'n manier weet je als fokker en/of hengsteneigenaar toch ook niet waar je aan toe bent en wat het stamboek wil zien?
Eerlijk gezegd ken ik geen ander stamboek dat zo verschillend primeert. Hoe kan een stamboek op kwaliteit selecteren als de juryleden het al niet eens zijn? Nu krijg je alleen selectie op het papier, een dwerg uit stamboek ouders kan in het hoofdstamboek komen als hij 2 ballen heeft en zijn knieën en gebit goed is terwijl een gezonde hengst waar bv de moeder van overleden is, niet nooit verder komt dan hulpstamboek en dus volgens het nmprs eigenlijk minder is dan de dwerg?
I'm lost...

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:02

Dustinlover schreef:
Balen Karin! Las het al op FB ach volgend jaar is er inderdaad nog een jaar :)

Gelukkig hoeft mijn hengst niet verplicht terug te komen dat scheelt.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:03

Het blijft altijd moeilijk als je met jury's te maken heb als je bv hoogspringt haal je het of niet bij mensen is dat moeilijk elke jury denk er anders over het blijven mensen, maar ik denk dan wat is "mooi" dat is toch persoonlijk. En ik denk dat het ook beinvloedbaar is dat zie je nu bij het top voetbal. Ik zeg niet dat het zo is maar ik heb mijn twijfels???
Ze kunnen een hengst maken of breken.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:13

Ik zeg altijd maar als jij gelukkig bent met je hengst en je kijkt er graag naar dan is dat toch goed.
Tuurlijk moeten ze wel correct gebouwd zijn.

Ik heb 2 hengsten die beiden super braaf zijn dat is mij erg veel waard.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:35

iid karin ik heb natuurlijk darreltje en duval die geen 1ste premie zijn maar een super karakter zo lief dat vind ik ook heel wat waard mijn kinderen kunnen er alles mee en je moet er zelf naar kijken en verzorgen
het hele jaar, darrel word voor het eerst papa ben echt heel benieuwd zo leuk!!!
Straks kleine darreltjes :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:36

Foss: maar niet elke hengst die correct grbouwd is en waar de eigenaar graag naar kijkt is een potentieel vaderdier, dat is nu net het hele punt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:37

Was darrel nu die bonte van laatst met een ongeschoren en een geschoren foto? Dat hele kleintje?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:01

weet iemand of deze hengst ook nog naar de hengsten keuring komt marschwood regalo
lijkt me leuk om deze real life te zien is de vader van mijn merrietje

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:03

ja stef , dat is die.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:12

NathalietjeB schreef:
weet iemand of deze hengst ook nog naar de hengsten keuring komt marschwood regalo
lijkt me leuk om deze real life te zien is de vader van mijn merrietje

regalo komt wel naar de keuring, die moet voor levensgoedkeuring, kijk even op FB bij esther loves ;)

ik vind ook de jurering niet altijd even makkelijk te volgen, een veulen een derde premie geven "omdat hij te dik is" sorry dat vind ik nonsens, kijk hoe het veulen gebouwd is, of hij mooi loopt, correct is, maar een paar babyvetjes vind ik geen reden tot lage primering, en idd ik heb ook dwergen gezien die goedgekeurd werden, of andere paardjes die écht niet goed waren maar wel goedgekeurd werden, over het algemeen zijn de afgekeurde paardjes ook niet zo goed . en er zijn ook hengsten die meerdere dwergveulens hebben gegeven en telkens weer een eerste premie krijgen, ik vind dat dáár ook naar gekeken moet worden. in mijn hengstenkeuze negeer ik complete bloedlijnen omdat er dwergen in zitten, ik weet dat het niet helemaal te voorkomen is, maar hou daar tóch rekening mee.

ik heb mijn eigen hengstje Yuma , en denk dat hij heel correct en goed is, maar mocht het zo zijn dat hij niet goedgekeurd zou worden, dan wil ik er ook verder niet mee fokken, dan verbeter ik niks aan mijn veulens
en ik merk dat ik de lat zelf ook steeds hoger galeggen, kwaliteit is erg belangrijk, maar zéker zo belangrijk vind ik het karakter en het uiterlijk, want ik wil vooral plezier hebben en genieten van mijn paardjes

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:15

ja darrel is die bonte, ik moet eerlijk zeggen dat hij er nu mooier uitziet dan vorig jaar op de keuring,toen hij hier kwam had hij een moeilijke start en ik zeg wel hij is geen 1ste premie is maar je weet maar nooit. Ja maar waar moet een potentieel vader dier aan voldoen ????Wie bepaald dat? Ik zelf denk ik.Als hij veterinair goed is dan is dat al goed en tja moeders tellen ook mee zij zijn de helft vh veulen En je weet het ook pas als hij nakomelingen heeft. Ik zeg ook eerlijk hij blijft voor mij net zo leuk voor de keuring ,als na de keuring wat hij ook haalt

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:29

waar een potentieel vaderdier aan moet voldoen? dat bepaald het stamboek, die heeft richtlijnen waar jij je als serieuze fokker aan probeert te houden, wanneer iemand vind dat die de richtlijnen zelf kan bepalen is grappig maar ben je in mijn ogen dus niet serieus bij een ras betrokken (maakt niet uit welk stamboek dat is hoor ;) ) en dus geen fokker maar een vermeerderaar.
ben je het niet eens met deze richtlijnen zul je je visie moeten veranderen of voor een ander stamboek moeten kiezen :)*
wanneer het je totaal niet duidelijk is wat een stamboek wil zien en je wel degelijk serieus met het ras bezig wil zijn zou ik eens meer info gaan winnen bij het stamboek zelf of fokkers/liefhebbers die al jaren bij een stamboek zitten en hier ook goed in mee draaien, misschien word het dan duidelijker waar je naar moet kijken en op moet letten.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:43

stef schreef:
Foss: maar niet elke hengst die correct grbouwd is en waar de eigenaar graag naar kijkt is een potentieel vaderdier, dat is nu net het hele punt

klopt Stef ik wil ook alleen 1e en 2e premie hengsten want met fokken moet je verbeteren.

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:00

Wat hierboven staat is waar maar.... Het stamboek verandert bijna jaarlijks vroeger zijn ze met shetlanders begonnen en nu willen ze die niet meer zien, Ik was vorig jaar op de merriekeuring met een merrie met half papier ze moest voor haar zoon veterinair gekeurd worden, ze kreeg een 2a premie en hoeveel mensen niet naar me toe kwamen met "wat een mooie merrie" ze was ook de kleinst gemeten vd dag 75 cm , een paar jaar geleden zag je merrie's van 70cm, Wat ik bedoel te zeggen is wat een paar jaar geleden top was is dat nu niet meer, maar een kuddetje opbouwen kost tijd en geld en ik ga dan niet zeggen van nou dan ruim ik alles op en begin op nieuw. Dat is ook met de hengsten ik heb geen staatsloterij gewonnen dus als mijn hengstje een 2 of 3de zou krijgen zeg ik niet van hup verkopen en koop weer een 1ste terug. Kijk als je geld heb kan je alles kopen maar dat is makkelijk, zelf iets moois fokken dat is de kunst. Er zijn ook tophengsten die wel eens een los knietje fokken of over-onderbijt het blijven dieren. Ook topfokkers hebben wel eens een veulen wat niet goed is ook al zijn vader en moeder 1ste premie dat is geen garantie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:06

Wat een potentieel vaderdier heeft: niet alleen vet gkk zijn, maar zich ook in de ring bewijzen. Minimaal 2e premie, maar dan ook echt minimaal. Passend bij het fokdoel, zeer correct in exterieur en beweging, en dan nog de x factor.
En echt niet banketstaaf of persoonlijk bedoelt, maar in darrel zie ik dat niet.
Waarom zou ik als merriehouder met darrel dekken?

En met merries net zo goed hoor. Heb abbey door omstandigheden laten dekken met een goede hengst, omdat dat toch al betaald was, maar ik vond abbey zeer zeker geen fokmateriaal.

Ik vind het echt onzin om te verwijzen naar de staatsloterij om goed spul te hebben. Je hoeft niet met je eigen hengst te dekken. Voor 300/500 heb je een dekking van een hele goede hengst.
Fokken is investeren, kan je dat niet of wil je dat niet, moet je imo niet fokken.