stal_HD schreef:Weet je, ik wordt soms erg verdrietig hoe mensen hier gaan reageren. Hoe een paardje is met of zonder papier, ze hebben allemaal gevoel. De een is beter dan de ander, in uiterlijk en of beweging. Maar ze hebben allemaal recht om eerlijk en goed verzorgd te worden.
Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat er genoeg mensen zijn die niet op of om kijken hoe ze fokken. Als er maar wat uitkomt.
Waar ik me nog het meest aan stoor zijn mensen die dan een papierloos paardje verkopen als een "echte" amerikaan of miniatuurpaardje of zelfs falabella.
Terwijl het "gewoon" een shetje is. Of een kruizing met bv een appaloosa.
Ik moet zeggen ben het ook volledig met Dennis eens. Ik vraag ook niet veel voor mijn paardjes, zeker niet die niet goed genoeg zijn voor het verdere fokprogramma, maar wel weer leuk voor gezelschap of kinderpony. Maar het is toch niet teveel gevraagd als je je dekgeld en chipkosten e.d ervoor terug krijgt?
En dan ook nog brengen, wonende aan de andere kant van het land????????? Hoe halen ze het in hun hoofd.
Een kruizingspaardje met papier wordt geregistreed bij het nmprs. Het hoeft dus niet zo te zijn dat deze beter, sterker of iets dergelijks zijn dan een raszuivere shet, welsh, falabella, appaloosa of amerikaan. By the way, amerikanen zijn ook mede onstaan uit shetten.
Met het fokken is het juist goed kijken naar je merrie en daar de juiste hengst bij zoeken.
Het is ook niet terecht om iedere papierloze pony voor een "Kromme valse bok" uit te maken. Als kind had ik ook een papierloos hengstje van de markt, als verzorgpony, ik heb verschrikkelijk veel plezier aan hem gehad. Toen de kinderen van de eigenaar eruit gegroeid waren is hij verkocht. (ik kom hem toendertijd niet onderhouden) Nog geen paar maanden later ben ik hem uit het oog verloren want zijn nieuwe ruitertje wilde toch liever een bruine. (Mijn moeder verteld nog wel eens aan mijn kinderen dat ik letterlijk ziek ben geweest van verdriet, en ik was toen ong. 17 jaar. Dus elke keer als ik iets teveel fokdrang krijg wordt het verhaal van Polletje naar boven gehaald, met de boodschap "je kunt niet voor zoveel pony's zorgen en verkopen gebeurd alleen zeer overwogen")
Doordat de waarde laag is wordt er over het algemeen iets onzorgvuldiger met de "handelswaar" omgesprongen. Hoe krom het ook klinkt veulens van 1000 euro en meer gaan op stal of worden goed bijgevoerd, de shetten van 50 euro gaan het land in en "we zien wel hoe het er in het voorjaar uit komt" dit is de realiteit.
Ik wil alleen ook duidelijk maken dat het gewoon niet verstandig is zomaar iets te "vermeerderen" want fokken kan ik het met de beste wil van de wereld niet noemen.
Voor een goede pony kun je ook best wat vragen; zoals al eerder gezegt ben ik nog op zoek naar een goed merrieveulen, die op de keuring goed gescoord heeft, ik heb er nog geen gevonden die aan mijn eisen voldoet, of ze zijn reeds verkocht. Ik heb een ruim budget ik heb voor veulens al 500,00 euro geboden. (en ik heb de pony niet)