Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:03

Shetten zijn ook goedkoop. Zelf heb ik ook zeker niet de goedkoopste gekocht.

Kon van de zomer mijn enterruin verkopen voor 100 euro als ik hem voor dat geld ook naar de andere kant van het land bracht. Pony heeft een mooi stamboekpapier, is geent, gechipt, zit een paspoort bij en was al netjes gecastreerd. Hoef er niets op aan te verdienen, maar pony's wegbrengen tegen enkel brandstofkosten gaat mij echt te ver.

Zolang mensen steeds maar een pony nemen omdat dat de goedkoopste is zullen de prijzen nooit redelijk worden. Maar zolang mensen goede pony's heel goedkoop verkopen zal de prijs ook nooit beter worden.
Mijn pony's gaan niet voor de hoofdprijs, maar wel voor gewoon nette prijzen. Mensen zullen die van mij vaak duur vinden, maar vergeten dan dat bij die van mij het hele 'pretpaket'(paspoort, chip, stamboek papier en enting) er al op zit. Pony van 100 of 150 euro minder die nog niet gechipt en geent is ben je dus uit eindelijk net zo duur uit (en vaak zijn de niet gechipte ook papierloos, dus als je het door reken ben ik helemaal niet duur, net als veel andere serieze fokkers :) ).

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:10

ah als je het zo beschrijft dan kun je wel zeggen dat de prijzen omhoog mogen gaan.

mijn shet was dus een ongechipte pony.

roxy_ZharaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:23

piezze schreef:
Omdat je er vaak ook weinig aan hebt. De meesten zijn niet kindvriendelijk (die voor een laag bedrag wegmogen), hebben geen mooie stamboom, zijn vaak lelijk omdat er maar raak gefokt wordt. En ze zijn te klein voor volwassenen. Daarnaast kost stalling vaak in verhouding duur voor een kleintje, dus koop je beter een echt paard waar je ook nog wat mee kan.

jij kent echt niets van shetten dus sppreek jeje er nie overuit als je weet waarover je het hebt dan pas mag je praten dat is blijkbaar niet het geval bij jou !!!
je moet ze opleren zoals elk paard en er bestaan GEEN lelijke paarden

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 00:15

Omdat ik ook niet blind en op de markt rond kijk
Ik loop al jaren mee in de hetland wereld en dit forum heb ik geopend omdat mij het verbaast dat je een levend dier zo goedkoop kunt kopen, terwijl er zo vel zorg voor nodig is.
Ik zelf benhier geen voorstander van en vroeg me af hoe andere hier over denken

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 00:25

roxy_ZharaX schreef:
piezze schreef:
Omdat je er vaak ook weinig aan hebt. De meesten zijn niet kindvriendelijk (die voor een laag bedrag wegmogen), hebben geen mooie stamboom, zijn vaak lelijk omdat er maar raak gefokt wordt. En ze zijn te klein voor volwassenen. Daarnaast kost stalling vaak in verhouding duur voor een kleintje, dus koop je beter een echt paard waar je ook nog wat mee kan.

jij kent echt niets van shetten dus sppreek jeje er nie overuit als je weet waarover je het hebt dan pas mag je praten dat is blijkbaar niet het geval bij jou !!!

groot gelijk @ roxy_ZharaX
dat is weer typisch e!
dan kan ik net zo goed zeggen dat mijn shet voor de slacht is he! dat doet pijn aan mijn hartje hoor als ik het zo lees!
ik ben een volwassen persoon, ik heb een shet, hij heeft geen rassenstamboek, geen papieren, hij is een zijweggetje van een stamboekhengst, en hij is niet ik herhaal NIET lelijk! En hij is erg lief met kinderen!
zeg dan nou niet dat papierloze shetjes niks te brokken hebben in deze wereld of ik zend mijn shet met al zijn vriendjes op je af om je te kielhalen! (dat laatste is bedoelt voor piezze, en ik meen het)

urnaque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:47

ik heb 2 shetters (een grote en een een mini), en een mini-paardje (Hengstje) de grote shet is ongeveer 10 jaar bij ons, de andere 2 minis zijn nog niet zo lang bij ons, ze lopen allemaal samen met onze grote paarden, ik zou ze voor geen geld van de wereld kunnen missen!
en ze zijn alledrie kindvriendelijk, onze grote shet heeft geen papieren, maar is daarom niet minder mooi, en vele shetten zijn WEL heel lief,
en je moet ze idd behandelen als een paard,
voor mij bestaan er ook geen lelijke of stoute paarden, het ligt allemaal aan de opvoeding DOOR de mensen :P

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 13:55

Weet je, ik wordt soms erg verdrietig hoe mensen hier gaan reageren. Hoe een paardje is met of zonder papier, ze hebben allemaal gevoel. De een is beter dan de ander, in uiterlijk en of beweging. Maar ze hebben allemaal recht om eerlijk en goed verzorgd te worden.

Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat er genoeg mensen zijn die niet op of om kijken hoe ze fokken. Als er maar wat uitkomt.
Waar ik me nog het meest aan stoor zijn mensen die dan een papierloos paardje verkopen als een "echte" amerikaan of miniatuurpaardje of zelfs falabella.
Terwijl het "gewoon" een shetje is. Of een kruizing met bv een appaloosa.

Ik moet zeggen ben het ook volledig met Dennis eens. Ik vraag ook niet veel voor mijn paardjes, zeker niet die niet goed genoeg zijn voor het verdere fokprogramma, maar wel weer leuk voor gezelschap of kinderpony. Maar het is toch niet teveel gevraagd als je je dekgeld en chipkosten e.d ervoor terug krijgt?
En dan ook nog brengen, wonende aan de andere kant van het land????????? Hoe halen ze het in hun hoofd.

Een kruizingspaardje met papier wordt geregistreed bij het nmprs. Het hoeft dus niet zo te zijn dat deze beter, sterker of iets dergelijks zijn dan een raszuivere shet, welsh, falabella, appaloosa of amerikaan. By the way, amerikanen zijn ook mede onstaan uit shetten.

Met het fokken is het juist goed kijken naar je merrie en daar de juiste hengst bij zoeken.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:58

stal_HD schreef:
Weet je, ik wordt soms erg verdrietig hoe mensen hier gaan reageren. Hoe een paardje is met of zonder papier, ze hebben allemaal gevoel. De een is beter dan de ander, in uiterlijk en of beweging. Maar ze hebben allemaal recht om eerlijk en goed verzorgd te worden.

Neemt niet weg dat ik het jammer vind dat er genoeg mensen zijn die niet op of om kijken hoe ze fokken. Als er maar wat uitkomt.
Waar ik me nog het meest aan stoor zijn mensen die dan een papierloos paardje verkopen als een "echte" amerikaan of miniatuurpaardje of zelfs falabella.
Terwijl het "gewoon" een shetje is. Of een kruizing met bv een appaloosa.

Ik moet zeggen ben het ook volledig met Dennis eens. Ik vraag ook niet veel voor mijn paardjes, zeker niet die niet goed genoeg zijn voor het verdere fokprogramma, maar wel weer leuk voor gezelschap of kinderpony. Maar het is toch niet teveel gevraagd als je je dekgeld en chipkosten e.d ervoor terug krijgt?
En dan ook nog brengen, wonende aan de andere kant van het land????????? Hoe halen ze het in hun hoofd.

Een kruizingspaardje met papier wordt geregistreed bij het nmprs. Het hoeft dus niet zo te zijn dat deze beter, sterker of iets dergelijks zijn dan een raszuivere shet, welsh, falabella, appaloosa of amerikaan. By the way, amerikanen zijn ook mede onstaan uit shetten.

Met het fokken is het juist goed kijken naar je merrie en daar de juiste hengst bij zoeken.

Het is ook niet terecht om iedere papierloze pony voor een "Kromme valse bok" uit te maken. Als kind had ik ook een papierloos hengstje van de markt, als verzorgpony, ik heb verschrikkelijk veel plezier aan hem gehad. Toen de kinderen van de eigenaar eruit gegroeid waren is hij verkocht. (ik kom hem toendertijd niet onderhouden) Nog geen paar maanden later ben ik hem uit het oog verloren want zijn nieuwe ruitertje wilde toch liever een bruine. (Mijn moeder verteld nog wel eens aan mijn kinderen dat ik letterlijk ziek ben geweest van verdriet, en ik was toen ong. 17 jaar. Dus elke keer als ik iets teveel fokdrang krijg wordt het verhaal van Polletje naar boven gehaald, met de boodschap "je kunt niet voor zoveel pony's zorgen en verkopen gebeurd alleen zeer overwogen")

Doordat de waarde laag is wordt er over het algemeen iets onzorgvuldiger met de "handelswaar" omgesprongen. Hoe krom het ook klinkt veulens van 1000 euro en meer gaan op stal of worden goed bijgevoerd, de shetten van 50 euro gaan het land in en "we zien wel hoe het er in het voorjaar uit komt" dit is de realiteit.

Ik wil alleen ook duidelijk maken dat het gewoon niet verstandig is zomaar iets te "vermeerderen" want fokken kan ik het met de beste wil van de wereld niet noemen.

Voor een goede pony kun je ook best wat vragen; zoals al eerder gezegt ben ik nog op zoek naar een goed merrieveulen, die op de keuring goed gescoord heeft, ik heb er nog geen gevonden die aan mijn eisen voldoet, of ze zijn reeds verkocht. Ik heb een ruim budget ik heb voor veulens al 500,00 euro geboden. (en ik heb de pony niet)

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:32

Misschien werken we daar als "stamboek "shetlandfokkers"ook wel aan mee dat de markt zo is. Hoe vaak zie je ze niet die niet eens de moeite nemen om hun veulen shethengsten normaal te registreren. Dit vanwege de afzetmarkt die er niet is. En een shet zonder de officiele registratie is nu eenmaal wat goedkoper dan een die wel in het veulen stamboek is opgenomen. Daar komt bij dat er volgens mij ook onder de grotere fokkers maar gewoon mee gefokt wordt zonder na te denken waar ze blijven, dit ook vanwege het aantal afstammelingen wat er op keuringen moet worden laten zien, ivn de definitieve goedkeuring. Ombewust helpen dus ook wij als stamboek fokkers zo mee de markt in niet geregistreerde shetlanders.
Als ik kijk wat ik voor mijn shet hengst veulens kan krijgen in de markt, al fok ik ze daar niet voor, dan denk ik echt dat bij mij het fokken op een heel laag pitje komt te staan. Veulentjes zijn heel leuk, maar omdat ik niet alles kan aanhouden en de kans 50 % is dat het een hengst is, is voor mij toch de reden dat ik maar op heel kleine schaal verder fok. Laat ik er wel bij zeggen dat of het een hengst of een merrie is voor mij niet zoveel uitmaakt. Karakter en beweging zijn voor mij vele malen belangrijker.

Laat ik er wel bij zeggen dat niet alleen de geregisteerde shetlanders "goed" zijn. Ook bij degene zonder een stamboek papier zitten leuke dieren tussen.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:43

Hele mooie eerlijk woorden, die zeker ook mee werken aan het probleem
En inderdaad zijn niet alle shetlanders zonder papieren prut, daar zitten vaker leuke dieren tussen, die misschien ook wel raszuive gefokt zijn, maar door missen van registratie niet te herleiden zijn
Daarnaast kunnen een vader en moeder met goeie papieren ook veulens afleveren die niet voldoen aan rasstandaarden. Mijn nieuwe aanwinst is daarvan een voorbeeld. Zuiver gefokt en 1.15, een mooie merrie voor mij en gelukkig heb ik geen ambities om haar "mega grote" genen voort te planten. Nee ik duik in het voorjaar lekker de limburgse heuvels in met de koets

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:23

@unofficial Dat is dus ook de reden waarom ik dit voorjaar geen veulens krijg. Bewust leeggelaten.
Voor dit jaar is het zelfs goed mogelijk dat ik maar 1 merrie onder de hengst doe.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 10:31

unofficial 79; dat ben ik met je eens, en ik zien bij de stamboek shetlandfokker ook duidelijk 2 groepen fokkers. 1 deel die alles laat dekken (en de mindere veulens idd. niet laten registreren), en een deel die wel degelijk heel duidelijk onderscheid maakt. Ik zie ook een tendens op de keuringen dat deze serieuze fokkers "gelukkig" langzaam terrrein winnen.

Ik heb ook al eerder genoemd dat de fokkers van GGK (jonge) hengsten meer samen moeten werken, en hun betere merries onder een jonge hengst moeten zetten zodat de kans op een hoog percentage goede veulen groter wordt. Ik laat mijn 1e pr. merrie ook dekken door en jonge hengst, ik fok kleinschalig en ben in staat om mijn veulens aan te houden. (ook de hengsten). Er zijn wel degelijk behoorlijk wat fokkers, ook grotere, die hier heel bewust mee omgaan, maar het is waar dat ze gemakkelijker afstand doen van een veulen die niet aan de eisen voldoet dan ik.

Het is alleen moeilijk om de andere groep hiervan te overtuigen, ik probeer het altijd wel op keuringen etc. om fokkers er bewust van te maken, maar dat is heel moeilijk, je wil immers niemand beledigen. Maar soms zien ik mensen met 2 trailers pony's en veulens aankomen waarvan de merries achteraan lopen en de veulens niet geprimeerd worden, dan wordt het imo tijd om je fokbeleid te herzien. Je heb niet heel veel pony's nodig om leuk mee te draaien op de keuringen. Toen ik ben aangestoken door het shetlandvirus heb ik mijn 1e pony ook heel bewust bij een goede fokker aangekocht, toen der tijd een 2 jarige merrie (nu 12) zij is uitgegroeid tot een 2e pr. merrie en het is de minste van de 3. (maar wel echt mijn vriendin voor het leven) bij het uitzoeken van mijn 2e merrie had ik er al iets meer kijk op en haar heb ik gekocht als veulen van 5 mnd. en zij is afgelopen jaar MM kampioen geworden. Deze 2 merries hebben mij ondanks hun jonge leeftijd wel een lieve duit gekost maar ik raak mijn veulens wel aan serieuze fokkers kwijt en zo niet dan blijvn ze gewoon bij mij. (in de tijd dat ik weinig eigen grond had heb ik ook een aantal jaar niet gefokt, tot grote frustatie van andere fokkers. Maar ik wilde niet dat mijn veulentjes op de markt belande)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 17:58

roxy_ZharaX schreef:
piezze schreef:

groot gelijk :)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:02

Ik heb 2 Shetlanders, maar beide waren echt NIET goedkoop en beide hadden echt geen chip en geen stamboom. De merrieveulen was 100 euro en heb ik 200 km verderop gehaald. De ruin was 500 euro (12 jaar) met koets en kan mee gereden worden, bleek ook nog eens vette vette zomerexceem te hebben!
Dus waar halen jullie dat goedkope vandaan?
Overigens blijft de ruin tot zijn dood, die is zo lief ondanks zijn exceem. En de merrie is nu 3 en wordt verkocht zadelmak en verkeersmak voor 250 euro. Is dat dan zo overdreven duur voor een jonge merrie?

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:40

100 euro voor een merrieveulen vind ik persoonlijk niet te veel geld. 500 voor de ruin is veel voor een excemer maar voor een koetsje betaal je ook een paar honderd euro.

250 euro vind ik een hele viendelijke prijs voor je merrie.

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:41

merrieveulen voor 100 euro is idd goedkoop :j

wij hebben toen mijn merrie 2 jaar oud was 350 betaald...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:52

1Boefje schreef:
Ik heb 2 Shetlanders, maar beide waren echt NIET goedkoop en beide hadden echt geen chip en geen stamboom. De merrieveulen was 100 euro en heb ik 200 km verderop gehaald. De ruin was 500 euro (12 jaar) met koets en kan mee gereden worden, bleek ook nog eens vette vette zomerexceem te hebben!
Dus waar halen jullie dat goedkope vandaan?
Overigens blijft de ruin tot zijn dood, die is zo lief ondanks zijn exceem. En de merrie is nu 3 en wordt verkocht zadelmak en verkeersmak voor 250 euro. Is dat dan zo overdreven duur voor een jonge merrie?

Waar wij het goedkope vandaan halen? omdat jij vind dat jij 'geen goedkope shetten' hebt gekocht is het maar direct onzin?
Ga eens naar een paardenmarkt, en kijk dan eens voor welk bedrag je een shetter mee kan krijgen. Kan je vertellen; voor een appel en een ei, kom aan 't eind van de dag wanneer alle goede paarden weg zijn en enkel de shetten en stumpers over zijn, doe een beetje aardig tegen een handelaar met een bos shetten en je krijgt er zo 1 in je hand gedrukt.

Daarbij; een merrieveulen 100 euro vind ik alsnog heel erg goedkoop. De ruin voor 500 euro is zelfs nog goedkoper als daar een wagen bij zat; voor een beetje wagen ben je al gauw 500 of zelfs meer kwijt; reken dan igg 350 voor de wagen, (of ze moeten je een echte hoop schroot hebben meegegeven) en dan blijft er nog maar bar weinig over voor de pony zelf.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 19:28

Zo blijkt maar weer dat "goedkoop" en "duur" ook maar weer een realtief begrip is. Ik denk bij duur aan 4 cijfers voor de komma.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:59

Tja, paardenmarkten ben ik nog nooit geweest, dat zal het hem wel zijn zeker? Ik baseer enkel op MP of Kapaza.
Ik raak mijn merrie niet kwijt voor 250 euro, staat al een aantal maanden te koop. Ze is ontzettend lief, ze is altijd verzorgd door mijn dochter en is dus ook enorm kindvriendelijk. Daarnaast is ze zadelmak en mijn dochter zit er regelmatig op als we een rondje in het dorp gaan doen.
Wie weet na de winter dat ik een goed plekje voor het schatje vind. Ze staat me niet in de weg.
Ik ben niet zo van de dieren afdanken omdat ze geen 'doel' meer hebben of niet voldoen aan de eisen.
Alleen 2 rijpaarden en 2 Shetlanders is wat veel...........

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 10:30

Maar ja op mp en kapaza worden ook wel eens prijzen gevraagd, dat ik denk nou nooit niet een keer.
Dus ja kijk maar eens op de paardenmarkten.
En je pony niet kunnen verkopen? Daar zitten op het moment een boel mensen mee. De evt. klant wil gewoon de pony "gratis" hebben. En dat is nu net juist het probleem.
We hebben overschot en dan zakken de prijzen, maar de koper wil het gewoon nog meer uitbuiten.

Helaas zijn ze bij mij dan verkeerd.
Met als gevolg dat ze nog langer bij me blijven lopen. Nou ja ze worden er niet minder lief om.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 13:32

het is gewoon te hopen dat er minder mensen zomaar een lief veulentje fokken en dat hierdoor het overschot daalt.
ik krijg dit jaar ook geen veulens en twijfel nog of ik dit jaar wel laat dekken of nog een jaar oversla.
ik ga mijn paardjes ook niet gratis weggeven en dus wil ik tijd/ruimte hebben voor alle dieren, dus als ik niets verkoop wil ik er ook nog niets bij.
moet zeggen dat ik deze zomer wel geluk heb gehad, had een merrie te koop staan met een apart kleurtje en via mp is ze toch binnen 0 dgn verkocht.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 11:43

Vanmiddag komen mensen helemaal uit de Ardennen voor mijn Shetlander, blijkbaar is niet in elk deel van de Benelux een Shetlander die zadelmak is te verkrijgen voor 250 euro.

annemarie_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:02

cobelens schreef:
Misschien ben ik de enige die het me afvraag en misschien zullen veel mensen het niet met me eens zijn.
Waarom gaan shetlanders voor z'n belachelijk lage prijzen over de toonbank.
Ze worden vaak aangeboden in prijzen waar je nog geen fatsoenlijk paar schoenen voor koopt. Daarnaast worden ze vaak gezocht in een nog lager prijsklasse. Een goede grasmaaier is vele male duurder dan een shet. Worden ze daarom als grasmaaiers weggezet.
Naar mijn eenziens leid dit tot vele impuls aankopen, waar shetlanders de dupe van kunnen worden. Dit hoeft echter niet altijd zo te zijn, maar ik vind het gewoon raar dat een levend beest zo weinig geld mag kosten. Terwijl het dagelijkse onderhoud uiteindelijk toch ook betaald moet worden.

Hoe denken jullie hierover? ben ik de enige die vind dat de prijzen best omhoog mogen ivm het voorkomen van impuls aankopen en vaak wisselen van eigenaar.

Geweldig opgeschreven. Wij hebben een paar jaar geleden een hengstje met papieren, gechipt, geent en ontwormd (en zelfs bekapt) gekocht voor 50 euro, keurig al het een en ander geleerd. van een fokker die ook naar keuringen gaat. dus geen "broodfokker" en we kregen er een paar nieuwe kinderschoenen bij, die hun kleinzoon niet paste bleek, dus wij hebben het er nog vaak over, dat we schoenen gekocht hebben en er een shet bij kregen!!
Ik denk dat je bij "goede" fokkers moet kopen en niet bij de "broodfokkers" want zo hou je teveel ponies, die ook vaak nog gebreken hebben. Zelfde principe als bij honden, populair...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 22:54

Ik heb niet alles gelezn, maar vind dat 'goedkoop' wel grappig. Toen ik zocht voor een shetje voor mijn merrie zocht ik idd iets 'goedkoops' en dacht dat ik voor onder de 100 wel klaar zou zijn voor een leuke volwasse merrie. Viel dat even tegen! ze waren een stuk duurder dan ik had verwacht, een heel stuk duurder!! Misschien dat ik op de verkeerde plekken heb gezocht toen ;) Al weet ik nu waar dat 'goedkoop' vandaan komt, want 1x naar de markt gegaan schrik je idd waar voor shetjes worden verkocht... elke gek kan zonder nadenken zo'n pony in huis halen met alle gevolgen van dien. Waarom ze zo goedkoop zijn? Overschot. En dan vooral de papierloze ponys'.... Helaas, er wordt maar mee gefokt of het niets is.

Ik heb tijdens mijn zoektocht al snel mijn "<100 euro" shet-eisen opgeschroeft naar een volwassen merrie met papieren en dan maar de hogere prijs, stuk hoger dan ik in mijn hoofd had. Het liefst nog beleerd, maar het is een onbeleerde geworden waar ik geen spijt van heb gehad. Ze was wel 'duur', maar was het meer dan waard! Liever eentje met goede papieren, die ik eventueel ook nog kwijt kan (was toen de gedachte, ze gaat nu echt niet snel meer weg!)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 21:28

Tancreda4 schreef:
Ik heb niet alles gelezn, maar vind dat 'goedkoop' wel grappig. Toen ik zocht voor een shetje voor mijn merrie zocht ik idd iets 'goedkoops' en dacht dat ik voor onder de 100 wel klaar zou zijn voor een leuke volwasse merrie. Viel dat even tegen! ze waren een stuk duurder dan ik had verwacht, een heel stuk duurder!! Misschien dat ik op de verkeerde plekken heb gezocht toen ;) Al weet ik nu waar dat 'goedkoop' vandaan komt, want 1x naar de markt gegaan schrik je idd waar voor shetjes worden verkocht... elke gek kan zonder nadenken zo'n pony in huis halen met alle gevolgen van dien. Waarom ze zo goedkoop zijn? Overschot. En dan vooral de papierloze ponys'.... Helaas, er wordt maar mee gefokt of het niets is.

Dat is volgens mij het probleem : mensen proberen altijd een shetje te vinden 'onder de 100 euro ' ...
En als de eigenaar echt wanhopig is & de shet dringend weg moet, dan doet hij ze natuurlijk weg voor zo'n lage prijs