hengstenkeuring NMPRS 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: hengstenkeuring NMPRS 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:11

Zo Jimmy krijgt een speel maatje zondag, dus dan kan hij veel gaan spelen en zichzelf nog meer trainen, haha.

Hoop echt dat we niet weer sneeuw krijgen zoals ze voorspellen!

Iemand van jullie ervaring met een een regedeken opdoen bij een pony met wintervacht? Zou dat gaan zodat ik kan gaan scheren of zou dat te warm zijn en dat hij gaat zweten?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 23:31

sandra3235 schreef:
Sap je moet ze ook niet zelf om doen,of draaf jij ook over de balkjes :+ _O-

Sorry,ligt vast aan mijn haar,ik ben melig,... :o

Ik deed een keer een sprong springen en toen kneusde ik mijn knieschijf (niet aan te raden!) dusss nee het springen laat ik aan hem over...

Pipo :+

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 14:33

Mag ik me hier ook melden?
Althans, als ik hier goed zit!
Wij hebben thuis een 4jarige, raszuivere falabella staan. Het leek mij leuk om deze voor te brengen voor de hengstenkeuring, 25 juli in Elburg.
Binnenkort laat ik hem veterinair keuren, in de hoop dat hij goed wordt bevonden.
Iemand tips voor het 'klaarmaken' van zo'n mini? Ik heb voorheen wel KWPN'ers klaargemaakt voor de Hengstenkeuring, maar zo'n kleintje is toch wel wat anders.

Zo bedacht ik me bijvoorbeeld: hoe doen jullie dat met scheren? Het is toch veel te risicovol om zo'n kleine sedalin oid te geven?

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 20:44

ik scheer hier alles zonder iets (soms met behulp van even een oor of neus vast pakken maar zelfs dat is niet veel nodig).
zelfs de veulens scheer ik met een groot zwaar apparaat, alleen hoofd en onderkant beentje met een klein apparaatje.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:25

probabeest schreef:
ik scheer hier alles zonder iets (soms met behulp van even een oor of neus vast pakken maar zelfs dat is niet veel nodig).
zelfs de veulens scheer ik met een groot zwaar apparaat, alleen hoofd en onderkant beentje met een klein apparaatje.

Oké :)
Die van ons heeft een angstaanjaaaagend dik winterpak... Hoe is jullie ervaring daarmee? Kom je er überhaupt wel doorheen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:25

wat ik nog weleens wil doen is ze eerst met schapenmessen scheren, en vervolgens nog een keer met paardenmessen netjes maken

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:27

Ik heb van de week nog geschoren, ging prima. Die van mij heeft ook een aso dikke vacht, staat altijd buiten.

Als je gewoon een goed apparaat met scherpe messen hebt is zo'n vacht niet zo'n probleem. Gewoon goed vaak olie op de messen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:28

Zelfs met mijn kleine apparaat (Moser Avalon) geen problemen om door ENORME wintervacht te komen *D Meneer is al ruim een week een kale knikker :D

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 06:42

Als de messen maar scherp genoeg zijn gaat het prima, eventueel een praam erop werkt ook.
Wat je ook kunt kopen is iets rustgevens op natuurlijke basis, sedelin kunnen ze best heftig op reageren is mijn ervaring.
Je kunt ook 10 april komen kijken bij het NMPRS heb je al een beetje een indruk hoe het gaat.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:02

Foss schreef:
Je kunt ook 10 april komen kijken bij het NMPRS heb je al een beetje een indruk hoe het gaat.

En je dan de stress vele malen minder indenken aangezien het er op de falabella keuring veel rustiger aan toe gaat ;) :+ Falabella's zijn verplicht geschoren te verschijnen op de keuring :j Invlechten van de manen zou ik niet doen, iedereen houd los :j Voor de rest: zorgen dat je hengstje goed getraind is: goede spierenmassa heeft, netjes mee loopt, netjes opsteld (al dat soort dingen ;) ) Succes!! ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:20

Mijn ervaring is dat het ook nogal van de conditie van de vacht af hangt. Ik heb een keer een pony van 30 jr moeten scheren omdat ie niet meer uit zn wintervacht kwam. Was met mijn pas geslepen messen echt geen doorkomen aan (was ook plaatselijk vervilt). Die heb ik dus eerst met een schapenmachine gepakt, en daarna netjes gemaakt

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:28

Dat is wel te begrijpen ja :j Ik heb het over een pony met dikke wintervacht die een week lang met halsdeken had gestaan om zijn vacht schoon en droog te houden *D

Mijn heren zijn heeeel makkelijk met scheren, kan ze gewoon los laten staan (hoewel ze dan naar het hooi lopen) maar geen angst voor het apparaat, trillen of geluid.

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:44

Wat een tips zeg! Heel erg bedankt! Ik vind geschoren en manen los bij dit ras sowieso mooier, dus wat dat betreft zat ik qua idee al goed.

KWPN'ers was ik altijd een dag voor het scheren, zodat er mooier onderuit komen. Daarom wacht ik even tot het wat warmer is denk ik :)

Wat betreft de bespiering en het trainen;
Daar moeten jullie me echt even helpen hoor :D !
Een KWPN'er trainen en voorbrengen voor de hengstenkeuring kan ik van A tot Z dromen, maar hoe maak ik van mijn mini een topatleet :+ ?
Wat tips (waar mee te beginnen etc) zouden echt heel erg welkom zijn. Onze falabella is momenteel een onopgevoed monster, dus een stap 1 tot en met stap 5 zou wel ideaal zijn :)

Misschien komt het niet zo over; maar ik neem dit echt serieus en wil het heel erg graag goed doen :)
Mocht hier iemand benieuwd zijn naar het papier van de pony, dan wil ik dat best plaatsen hoor!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:50

Simba: leer je mannetje al mooi stil staan, mooi meelopen aan de hand.
Dat is al het begin van alles!

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:52

Daar was ik inderdaad al mee bezig :) Dat vormt het begin van mijn opvoedcursus, haha!
Maar hoe krijgen jullie je pony in shape dan :) ?

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:53

wandellen, fietsen, mennen, longeren, balkjes lopen enz...

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 13:28

In grote lijnen is het hetzelfde als bij het KWPN kwa trainen.
Ik longeer mijn hengst laat hem balkjes lopen en braaf meelopen en stilstaan is zeker belangrijk.
Fietsen doe ik ook en af en toe gaat hij als handpaard mee uitrijden.

Heel veel succes ermee.

Starlight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:58

Foss schreef:

.

Hé Foss, lukt dat eigenlijk goed met een paardje gaan fietsen? Maar verschrikt het dan nooit?
Zou dit ook wel eens willen proberen, maar ik ben bang dat het in de wielen van de fiets zou terechtkomen.

Of is dit niet mogelijk?

Simba_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:08

Foss schreef:
In grote lijnen is het hetzelfde als bij het KWPN kwa trainen.
Ik longeer mijn hengst laat hem balkjes lopen en braaf meelopen en stilstaan is zeker belangrijk.

Heel veel succes ermee.

Longeren zeg je?
Even voor de zekerheid; zonder bijzet o.i.d. toch :+ ?
Bij die kwpn'ers is het allemaal zo vanzelfsprekend, dat ik nu even de kluts kwijt ben :D

Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe je dat fietsen veilig aanpakt :)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:13

Waarom zonder bijzet, een kleintje is gewoon een grote in miniformaat hoor. ;)
Je kan er alleen niet op rijden maar verder kunnen ze alles.
Maar sommige houden zichzelf al mooi in conditie dan heb je er weinig werk aan, bv een hengst tussen de merries. ;)
Maar die keuring is pas in juli dat scheelt een hoop!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:47

Dussss... moraal van het verhaal... zet je hengst bij een kudde merrie's! scheelt een hoop werk haha :D

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:07

Eponastable schreef:
Dussss... moraal van het verhaal... zet je hengst bij een kudde merrie's! scheelt een hoop werk haha :D

_O-

Ik heb ook zo'n makkelijke, die traint zichzelf ook helemaal zelf. Het enigste wat ik moet doen is trainen met stilstaan :7
Maar hier word ook getraind aan de longe, balkjes laten lopen en veel stappen aan de hand!
Vanmiddag wilde ik eigenlijk gaan proberen om hem het tuig eens op te leggen, als dat goed gaat kan ik ook nog wat oefenen met hem aan de lange lijnen. Heeft hij wat afwisseling :D

Starlight01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:08

Een hengstje erbij laten lopen is wel enkel mogelijk wanneer ze drachtig zijn of je een veulentje wilt, maar met jaarlingen of tweejarigen mag je het vergeten dan. ;(

Deze optie is dus niet altijd mogelijk, maar is wel handig als je de kans hiervoor hebt

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:13

Die van mij loopt er ook niet bij, maar naast de wei met de meiden ;) Hij is zich de hele dag uit aan het sloven voor de dames en de dames zien hem niet eens staan en hij maar alles uit de kast trekken om maar aandacht te krijgen :roll:
Ik vind het niet erg, spaart mij weer werk :D

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:14

melanie_h schreef:
Die van mij loopt er ook niet bij, maar naast de wei met de meiden ;) Hij is zich de hele dag uit aan het sloven voor de dames en de dames zien hem niet eens staan en hij maar alles uit de kast trekken om maar aandacht te krijgen :roll:
Ik vind het niet erg, spaart mij weer werk :D

Nou de mijne geeft het op als ze niet op hem reageert haha :D