Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aline_17

Re: Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 11:44

zal ik alternatieven voor het rijden voor mijn rekening nemen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:21

Hoofdstuk 4, ik ga mijn best doen Lachen

maar hoe geeft je pony aan dan dat je te groot bent? bokken zegt natuurlijk niet altijd dat je te zwaar bent, dat kan allerlei redenen of helemaal geen hebben.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:30

ik denk dat je dat wel snel gaat merken aan het gedrag van je pony en dat de pony meer moeite moet doen om te lopen !?!
succes met hoofdstuk 4!
Als niemand er bezwaar tegen heeft zal ik dan met hoofdstuk 3 beginnen??!?!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:32

dankjewel

maar dan moet je wel naa rje eigen pony luisteren, iets wat weinig mensen doen, en als je dat niet doet zie je ook niet wanneer je pony het aangeeft.

het bekende: hij bokt dus hij kan me makkelijk houden snappie Lachen

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:36

Ja daar heb je gelijk in! Kun je hierover niet iets op internet vinden? of in een boek ofzo? Let er wel op dat je alles omzet in je eigen woorden en niet letterlijk kopieerd uit boek of van internet, dat zei een mod 1 pagina terug ook Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:40

enige wat je kunt uitleggen erover is dat je goed naar lichaamstaal moet kijken. en dat bokken dus ook anders kan zijn dan bv uitproberen. ook ervandoor gaan kan betekenen dat je te zwaar bent. dat doet een van mijn pony's namelijk ipv bokken.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:41

Misschien kun je dan uitleggen hoe je dat lichaamstaal van je pony moet begrijpen en waar je dan op moet letten?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:52

dat is juist het probleem Tong uitsteken dat is bij elke pony anders Bloos

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:57

ohw haha daar word het wel lastiger van idd. Tong uitsteken
Maar ik denk dat het ook belangrijk is als je beschrijft wat de gevolgen zijn van rijden op je Shetlander terwijl je te groot bent! Kan zijn dat dat wel indruk maakt? Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:58

hmm dat zouden we dan op moeten zoeklen, dat wee tik ook allemaal niet. of een vee arts informeren

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:09

Ik weet niet of dit al genoemd is, maar kent 1 van jullie ponypark Collendoorn? Hoort bij slagharen,

Ik kwam hier van mijn 6e tot mijn 12e jaarlijks en heb hier ook de meest vreselijke dingen gezien. Ook hier staan voornamelijk shetlanders en een paar A en B pony's. Sowieso werd er slecht voor de pony's gezorgd. Staarten volgehangen met hardgeworden diaree, bamboestokken werden er als 'zweep' verkocht en je kon zoveel biks voor je pony kopen als je maar wou. Mijn pony's kregen altijd voldoende drinkwater uit een emmer, maar heb me altijd afgevraagd of mensen zonder pony-verstand hier wel aan dachten. Toen ik nog zo'n jaar of 6 was stond ik hier niet echt bij stil, maar rond mijn 8e/9e kwam ik toch wel tot de conclusie dat dit niet was zoals het hoorde. Vanaf dat moment heb ik er ook een soort van mijn missie van gemaakt om elk jaar de kleinste pony's eruit te pikken en deze 1 voor 1 een wasbeurt te geven. Zo kwamen er per vakantie dat we daar waren zo'n 6 pony's aan de beurt. Dit vond ik veel leuker dan rondcrossen op een veel te kleine pony. Ik weet niet hoe het vandaag de dag met de pony's gesteld is. Ik hoop een stuk beter. Wat zouden we hieraan kunnen doen ?

edit: onervaren kinderen staan in de rij, die pony wil ik hebben die vind ik mooi/lief! Hier werden de pony's zo aan de kinderen meegegeven zonder advies of dat er werd gezegd, jij bent te groot.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:20

ik ken het helaas, en ondanks dat het een erg leuk idee is zijn de pony's idd de dupe. vroeger wilde ik er ook altijd heen, maar is nooit gebeurd dus ik heb geen pony'tjes kunnen wassen daar, maar ik heb van een collega gehoord hoe het daar gaat, en ook hier op bokt heb ik genoeg gelezen en gezien en werd daar niet bepaald vrolijk van.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:24

Wij zijn met de kinderen naar PonyPark City (zoals het nu heet) geweest voor wij Rohan hadden gekocht. Ik was erg in dubio of ik er wel heen wilde want stelde me allerlei wantoestanden voor. Eerlijk gezegd vond ik de verzorging niet slecht, de pony's zagen er niet echt slecht uit (foto in mijn profiel van de witte pony is een collendoorn pony van over de 20 en de favoriet van onze dochter)

Ben het wel helemaal eens met het feit dat er weinig tot geen controle is op wat er met de pony's uitgespookt wordt..en dat vind ik heel kwalijk...denk alleen dat dat een andere discussie is dan deze...

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:26

heb er trouwens nog slaande ruzie gehad met een belgische dame omdat haar zoon de pony op zijn hoofd sloeg... Boos!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:28

tja..dat gebeurd overal wel ben ik bang, niet alleen met shetjes en ook niet alleen in zo'n park.

maar groot gelijk da tje dr aanpakte! ik zou mn mond ook niet kunnen houden

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:37

Ik vind het jammer dat voor zulke dingen de dierenbescherming niet word ingezet. Ik vind dat die pony's in zo'n situatie gewoon als speelgoed worden gebruikt. BelachelijK!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:40

die kan er toch weinig tot niks aan doen zolang de pony's eten en drinken krijgen en er verder niet slecht uitziet zoals te lange hoeven en broodmager

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:42

nathalie2302 schreef:
heb er trouwens nog slaande ruzie gehad met een belgische dame omdat haar zoon de pony op zijn hoofd sloeg... Boos!

hahah ja dat verhaal heb je me toen verteld geef je groot gelijk ,
vind het in die parken ook niet normaal hoe er zomaar een paard of pony weggegeven word , alsof het indd zoals mijn voorganger zei een speelgoedje is

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:42

Ben blij dat dan in ieder geval de poepstaarten verdwenen zijn.

Hoe kunnen we mensen duidelijk maken dat je zelfs voor deze kleine leukertjes pony-verstand moet hebben? Met penny bereik je veel jonge kinderen, maar lang niet alle! We moeten toch iets kunnen doen?

Ik denk overigens niet dat 'ponyparkcity' bij elke nieuwe bezoekers van het park een volledige les gaat geven over hoe je met de pony dient om te gaan. Dan mogen ze nog zo'n 100 mensen meer inhuren. En ik betwijfel al of de mensen die er lopen echt pony-verstand hebben. Vast wel een aantal, maar lang niet alle! En ze kunnen moeilijk bij elke pony die ze weggeven ook een verzorger meesturen. Vraag me af of ze niet beter pony-les kunnen gaan geven ipv de pony gewoon meegeven aan de mensen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:49

eigelijk horen ze dat wel te doen. elke nieuwe dag van de week een uurtje lesgeven aan ouders hoe ze er mee om moeten gaan.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:55

Waarschijnlijk vinden ze dat te veel werk om elke dag aan alle nieuwe mensen weer alles uit te gaan leggen, HELAAS.

Mii_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:35

Jaah idd ben er ook een keer geweest k vond het maar niks daaro,, was daar een meisje die stond dr pony te slaan!! Boos! Kon mn mond niet houden dus zei k van zal k jouw ff gaan slaan kijken hoe jij je voelt!! Boos! Ze hielt wel op

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:52

Ik ben fanatiek meelezer van dit topic en zie dat er al aardig wat vorderingen zijn geboekt.

Als er nog informatie nodig is over "alternatieve activiteiten" met je Shet wil ik ook nog wel mijn zegje doen.

Ik ging bijvoorbeeld regelmatig met mijn Shet uit fietsen. Uiteraard is dit niet met iedere pony mogelijk en het vereist wat oefening, maar als het goed gaat is het hartstikke leuk om te doen. Mijn Shet (zie profiel) had er in ieder geval veel plezier in.

Helaas heb ik er geen foto van, want het zag er wel grappig uit. In de winter (als het vroeg begon te schemeren) deed ik ook nog van die reflecterende bandjes om. Het trok aardig wat aandacht op straat.

Als er mensen zijn die ook willen gaan fietsen met hun Shet. Ik informeer je graag over hoe ik het destijds heb aangepakt (ivm veiligheid enzo)

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:56

@Sigrid: bedankt voor de tip, die had ik nog niet!
Ik zou wel wat informatie willen over hoe je dat je shet hebt geleerd want ik wil zelf ook graag gaan fietsen met me shetje, maar ik vind de eerste keer wel moeilijk!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:09

Nog even over Collendoorn- Ze geven op de eerste dag dat de pony's meegegeven worden eerst uitleg (natuurlijk verplichten ze niemand om erbij aanwezig te zijn). De uitleg vond ik vreselijk want idd moedigden ze aan om een bamboestokje te gebruiken (die mocht je dan geen zweep noemen maar aandrijfstok en waren natuurlijk daar te koop). Als alternatief werd uitgelegd hoe je, als ouder terwijl je naast de pony loopt, een "schopje" naar achteren kon geven tegen de zijkant van de pony om te drijven...(GELOOF ME IK VERZIN DIT NIET!!!). Ze vroegen wel ook om ervoor te zorgen dat de pony's voldoende water aangeboden krijgen maar wederom is er geen controle op.
Verder was er in het huisje een lijstje met do's en dont's..maar het voornaamste daarop was "manen en staart niet knippen", "geen handdoek,deken als zadel gebruiken", "geen suikerklontjes geven"

Zo...weer ontopic...
Elina bedankt dat jij het stukje fokken wilt doen want ik denk dat jij daar de aangewezen persoon voor bent.

Wat betreft het rijden terwijl je te groot/zwaar bent, zou je het even aan merrieveulen hier op bokt kunnen vragen, die weet daar veel van ook met onderbouwde feiten.

@Aline- volgens mij ben jij lekker op dreef!