Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:42

paardpony schreef:
kijk hier moet ik wezen.. Ik wil ook beginnen met mijn shetlander.

Ze kan: stappen, draven, galoperen (zo goed als Bloos ) halthouden en achterwaarts.
Ik heb eigenlijk alleen in de wei rondjes gelopen en af en toe een voltetje ofzo. Echt actief ben ik er niet eme gezig geweest, maar mijn pony heeft er zoveel plezier in (en ik dan ook) dat ik er meer van wil.

Nu mijn vraag dan maar:
Hoe leer je wijken aan (om daar maar eens mee te beginnen, er komt dus nog meer Tong uitsteken )

Ik doe het nu gewoon met een hoofdstelletje of halster, menschoftje of longeersingel, longeerlijn of menteugels en een rijzweepje
(eigenlijk wat te kort dus ik ga nog aan een langere beginnen)

Alle tips welkom hier of via PM.

ik zou nog even wachten met het wijken, voor je daarmee begint moet je paard rechtgericht en soepel zijn, en daarnaast ook nageeflijk kunnen lopen. dat is allemaal basis. aangezien ze nu de basisgangen beheerst en verder alleen rondjes in de wei en hier en daar een volte kent, zou ik eerst concentreren op nageeflijkheid, rechtrichten en buiging.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 23:44

merrieveulen schreef:
paardpony schreef:
kijk hier moet ik wezen.. Ik wil ook beginnen met mijn shetlander.

Ze kan: stappen, draven, galoperen (zo goed als Bloos ) halthouden en achterwaarts.
Ik heb eigenlijk alleen in de wei rondjes gelopen en af en toe een voltetje ofzo. Echt actief ben ik er niet eme gezig geweest, maar mijn pony heeft er zoveel plezier in (en ik dan ook) dat ik er meer van wil.

Nu mijn vraag dan maar:
Hoe leer je wijken aan (om daar maar eens mee te beginnen, er komt dus nog meer Tong uitsteken )

Ik doe het nu gewoon met een hoofdstelletje of halster, menschoftje of longeersingel, longeerlijn of menteugels en een rijzweepje
(eigenlijk wat te kort dus ik ga nog aan een langere beginnen)

Alle tips welkom hier of via PM.

ik zou nog even wachten met het wijken, voor je daarmee begint moet je paard rechtgericht en soepel zijn, en daarnaast ook nageeflijk kunnen lopen. dat is allemaal basis. aangezien ze nu de basisgangen beheerst en verder alleen rondjes in de wei en hier en daar een volte kent, zou ik eerst concentreren op nageeflijkheid, rechtrichten en buiging.

perfecte afrading Lachen
heb je tips, uitleg (het is zo anders als je geen been kan geven Vingers aflikken )

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 13:28

of een site Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:22

om het goed te leren zou ik les nemen, een site weet ik zo 123 niet. er zijn ook goede boeken over te koop, ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan enkele tips via Bokt. het is lastig om er zo iets over te zeggen zonder enig idee waar je tegen aan loopt en zonder de combi te zien.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:25

merrieveulen schreef:
om het goed te leren zou ik les nemen, een site weet ik zo 123 niet. er zijn ook goede boeken over te koop, ik denk dat je daar meer aan hebt dan aan enkele tips via Bokt. het is lastig om er zo iets over te zeggen zonder enig idee waar je tegen aan loopt en zonder de combi te zien.

echt les neem ik niet, omdat ik het voor mijn lol doe en niet van plan ben wedstrijden ofzo te doen, en ik heb werkelijk géén idee waar ik dat zou moeten doen.

Boeken, ja daar zou ik wel ergens mee kunnen komen. Ik heb ook al gegoogled, daar ben ik ook niet heel erg veel wijzer uit geworden.

Waar loop ik tegen aan. tja.. ik weet der gewoon niks van af. Ik weet niet wat er wordt verstaan onder de basis en hoe ik der dat leer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:45

en daarvoor heb je les nodig. er zijn ook 'gewone' instructeurs die je hierbij kunnen helpen, aangezien je in feite hetzelfde wilt als OHZ alleen dan zonder ruiter, simpel gezegd.

les nemen doe je niet alleen om op concours te kunnen, iedereen heeft les nodig om op een goede manier met het paard te werken. mijn paard heb ik nu bijna 10 jaar, en hij is 6 jaar onder het zadel. wij hebben ook gewoon les, ondanks dat we geen wedstrijdambities hebben. ik wil hem dusdanig met mij aan het lopen hebben dat het rijden 'gezond' blijft (verkeerd berijden kan schadelijke gevolgen hebben, denk aan het wegdrukken van de rug etc.), en dat ik hem niet in de weg zit. een mooie combinatie vormen, dat is waar wij aan werken.

aan de lijnen is dat niet anders, het is niet zo dat je het allemaal wel zelf kunt leren zonder een bepaalde basiskennis te hebben. hiervoor moet je toch echt in de boeken, en probeer aan een intructeur te komen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 19:56

merrieveulen schreef:
en daarvoor heb je les nodig. er zijn ook 'gewone' instructeurs die je hierbij kunnen helpen, aangezien je in feite hetzelfde wilt als OHZ alleen dan zonder ruiter, simpel gezegd.

les nemen doe je niet alleen om op concours te kunnen, iedereen heeft les nodig om op een goede manier met het paard te werken. mijn paard heb ik nu bijna 10 jaar, en hij is 6 jaar onder het zadel. wij hebben ook gewoon les, ondanks dat we geen wedstrijdambities hebben. ik wil hem dusdanig met mij aan het lopen hebben dat het rijden 'gezond' blijft (verkeerd berijden kan schadelijke gevolgen hebben, denk aan het wegdrukken van de rug etc.), en dat ik hem niet in de weg zit. een mooie combinatie vormen, dat is waar wij aan werken.

aan de lijnen is dat niet anders, het is niet zo dat je het allemaal wel zelf kunt leren zonder een bepaalde basiskennis te hebben. hiervoor moet je toch echt in de boeken, en probeer aan een intructeur te komen.

les ohz heb ik wel... dan moet er dus een instruteur helemaal naar mijn vieze natte weiland toe komen? Ik wil het graag voor de lol doen, om voor mijn pony wat te leren en mijzelf, een bezigheidsdingetje Lachen .

Boeken wil ik er echt wel voor lezen, maar lessen heb ik sowieso al niet tijd genoeg voor (ik kom altijd verschillende tijden) en ik zie het dus gewon voor de lol.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 21:50

paardpony schreef:
merrieveulen schreef:

echt les neem ik niet, omdat ik het voor mijn lol doe en niet van plan ben wedstrijden ofzo te doen, en ik heb werkelijk géén idee waar ik dat zou moeten doen.

Boeken, ja daar zou ik wel ergens mee kunnen komen. Ik heb ook al gegoogled, daar ben ik ook niet heel erg veel wijzer uit geworden.

Waar loop ik tegen aan. tja.. ik weet der gewoon niks van af. Ik weet niet wat er wordt verstaan onder de basis en hoe ik der dat leer.

Ik heb een basisuitleg geschreven op de eerste pagina Knipoog Voor de mensen zoals jij die graag zouden beginnen, maar geen idee hebben hoe. Het wijken zou ik ook nog even mee wachten, totdat jullie het allebei doorhebben. Ik durf te wedden dat je tijdens eerste paardrijles je instructrice ook niet meteen met het wijken begon Knipoog Trainen aan de Lange Lijnen is erg leuk, en goed voor jullie conditie (ja oook die van jou Ja ) maar je moet wel even weten waar je aan begint, en daar kan de uitleg die ik geschreven heb je (als het goed is) bij helpen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:20

Eliine schreef:
paardpony schreef:

Ik heb een basisuitleg geschreven op de eerste pagina Knipoog Voor de mensen zoals jij die graag zouden beginnen, maar geen idee hebben hoe. Het wijken zou ik ook nog even mee wachten, totdat jullie het allebei doorhebben. Ik durf te wedden dat je tijdens eerste paardrijles je instructrice ook niet meteen met het wijken begon Knipoog Trainen aan de Lange Lijnen is erg leuk, en goed voor jullie conditie (ja oook die van jou Ja ) maar je moet wel even weten waar je aan begint, en daar kan de uitleg die ik geschreven heb je (als het goed is) bij helpen.

Die heb ik doorgelezen ja Lachen ik ga wel erg vaak grote wandelingen buiten maken aan de lange lijnen en in het weiland. maar nageeflijkheid, rechtrichten enz. zeg het maar.. wachten met wijken, geen probleem, wist ik niet.. Iig ben bereid alles aan te horen. Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 00:09

nageeflijkheid betrainen en je paard rechtrichten zijn zaken die écht onmogelijk via de computer bemiddeld kunnen worden. vraag je instructrice er eens naar, ik weet zeker dat er een afspraak te maken is. je zou je normale les een keer kunnen verruilen voor een LL les bijvoorbeeld.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:40

Precies voordat je aan de oefeningen zoals wijken e.d. kunt beignnen zul je eerst de basis onder de knie hebben, een mooi ontspannen nageeflijke pony, daarna komt het verzamelen wat echt moeilijker is dan het lijkt. Ik ben nu al een aardig tijdje met lange teugelen bezig en ik ben nog niet eens met de galop bezig aangezien we nog steeds geen goede verzamelde draf kunnen 'rijden'

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 18:59

verzamelde draf is écht heel moeilijk, het is min of meer de opstap naar passage, en dan piaffe. het vereist heel veel spierkracht en soepelheid van het paard, aangezien het een beheerste opwaartse beweging is. dat is niet iets wat je in je eerste jaar even doet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:26

Hm.. mijn shetlandertje loopt al zo goed in het tuig, dat ik er gewoon achteraan kan lopen zeg maar, iets hader dan normaal, en zij loopt kwijlend met haar hoofdje naar beneden te draven.. En die is nog niet lang voor de koets. Kan dat verzamelde draf zijn?

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:41

merrieveulen schreef:
nageeflijkheid betrainen en je paard rechtrichten zijn zaken die écht onmogelijk via de computer bemiddeld kunnen worden. vraag je instructrice er eens naar, ik weet zeker dat er een afspraak te maken is. je zou je normale les een keer kunnen verruilen voor een LL les bijvoorbeeld.

manege les? ik denk niet dat ik zoveel kan lopen als een manege pony Vork Saskia ook niet Tong uitsteken

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 19:45

merrieveulen schreef:
verzamelde draf is écht heel moeilijk, het is min of meer de opstap naar passage, en dan piaffe. het vereist heel veel spierkracht en soepelheid van het paard, aangezien het een beheerste opwaartse beweging is. dat is niet iets wat je in je eerste jaar even doet.

Ik verwacht ook zeker niet niet dat het allemaal morgen erin zit. Lachen
Ze doet altijd alleen hetzelfde, zit met de gedachte dat we aan iets nieuws toe zijn, langelijnen dus.

(ik ren eigelijk altijd met mijn pony mee Tong uitsteken der komt daardoor weinig van draven Vingers aflikken )

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:45

Pluttersput schreef:
Hm.. mijn shetlandertje loopt al zo goed in het tuig, dat ik er gewoon achteraan kan lopen zeg maar, iets hader dan normaal, en zij loopt kwijlend met haar hoofdje naar beneden te draven.. En die is nog niet lang voor de koets. Kan dat verzamelde draf zijn?

Dat is waarschijnlijk gewoon een ontspannen arbeidsdraf Knipoog Als je pony aan de teugel loopt wil het niet automatisch zeggen dat hij verzameld is. Daar gaan veel mensen de mist in heb ik het idee.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:13

Neenee, dat weet ik dat het dat niet wil zeggen Knipoog Maar ik heb geen idee wat dat allemaal inhoud, ik weet wel dat ze lekker loopt Tong uitsteken En dat vind ik eigenlijk het belangrijkst Lachen Maar vroeg het me gewoon af Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 01:34

kwijlen... dat klinkt niet al te best... als kwijl in slijmdraden uit de mond loopt is er in de mond iets mis, meestal zijn dat de tanden maar het kan ook aan het bit liggen... ik zou dat toch eens goed nakijken (of laten doen).

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 08:07

Die van mij kwijlt ook wel eens. Maar dat komt dan omdat hij ontzettend op het bit loopt te sabbelen. En dat is toch juist goed? Hij is in mei trouwens naar de paardentandarts geweest..

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 09:45

Nou, ik bedoel niet echt kwijlen Lachen Ik bedoel meer schuimen dat de druppels er langzaam uitvallen zeg maar. Zoals die dressuurpaarden dat ook doen. Gewoon, t kwijlen dat ze het lekker vind Lachen Dat vind ik kwijlen, omdat als ze dat aan je afsmeert, je zo lekker onder de smurrie zit..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 11:01

kwijlen/ schuimen is niet per definitie goed. veel mensen denken dat een paard ontspant als ie schuimt, maar niets is minder waar. het kán wel, in dat geval heb je het echter niet over dressuurpaardenschuim wat in grote getale rondvliegt, maar een kleine hoeveelheid. een beetje bewegen/ spelen met het bit is prima, maar knabbelen of heftig kauwen is dat beslist niet.

op www.bitloos.nl staat een informatief stuk over schuimen, zowel met als zonder bit.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-07 12:19

Maar ze knabbelt niet, en ze kauw t ook niet heftig. Dus ik denk écht dat het is omdat ze het fijn vind Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 20:54

wat een leuk topic,!!
ik ben zelf sinds 2 dagen bezig met onze shet,
de bedoeling is volgend voorjaar voor de kar,maargoed ze moet alles nog leren,
ze loopt nu aan de lange lijnen,zonder longeersingel (die moet nog komen) en moet zeggen mag helemaal niet klagen ,ze snapte het gelijk!!
natuurlijk waggelde we wel een beetje ,vooral met van hand veranderen haha was de lijn niet helemaal recht ,maargoed voor een 1e ste keer helemaal niet slecht...ik ga hier echt meer door vind het wel leuk....

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:55

Leuk dat je het ook ontdekt heb lique! Haha en dat slingeren komt vanzelf wel goed hoor Knipoog In het begin kon ik ook niet in een rechte lijn van hand veranderen (kun je nagaan *LOL* ) maar oefening baart kunst! Veel plezier ermee verder Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 22:57

thanx gaat helemaal goed komen!!