NMPRS hengstenkeuring 2014

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: NMPRS hengstenkeuring 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:31

Maar is de keuring sowieso geen momentopname? Ik heb zulke verschillende commentaren met dezelfde pony's gehad. Tubbergen 2011 show, liberty met Nelson. Hij liet zich zo ziek goed zien, hij zweefde in een uitgestrekte draf door de baan, staart erop, kop in de lucht, hij liet zich helemaal goed zien. Muziek uit en hij staat met 3 seconden bij me, bam 1ste plaats uit een groep van 15 paardjes. Zelfde jury op de mini's with spirit show. Nels deed het prima maar liet zich niet zo mooi zien, draafde braaf om me heen en galoppeerde wat. Muziek uit en hij staat met 3 seconden naast me. Ergens halverwege geëindigd van de 30 paardjes (een van de weinigen die applaus kreeg en een van de weinigen waarbij het paardje gewoon kwam). Spring Fling 2013, pony's deden het braaf maar niet geweldig. Kwamen allebei keurig naar me toe, wederom zelfde jury. Laatste plaats van de 5 of 6. Wat wil de jury zien dan? Ben in 2011 nog naar de heren Jans gelopen met de opmerking, hij kreeg een 2e premie omdat hij niet kon bewegen :') Dat was onmogelijk vonden ze. Zo erg kan die momentopname gewoon verschillen. Kan gewoon een dikke premie schelen!
Dat wordt met het loslaten precies hetzelfde. Daarnaast vind ik een showdraf met staart erop en weinig voorbeen wegzetten ANDERS dan een dier wat zeer ruim en correct beweegt maar minder showt. Heb liever de laatste :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 23:38

Weetje ... met al deze ontwikkelingen word ik ook weer enthousiast !
Ik zou bijna weer lid worden , maar dat heeft weinig toevoeging met enkel ruinen :')
Kijken kom ik nu zeker :j

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 09:28

Sap ik vind het heel verschillend allemaal want bij de spirit show vorig jaar vond ik jou liberty met nels een van de mooie die erbij zat en had je voor mij echt wel bij de laatste 3 geindingd. Zo zie je maar inderdaad hoe veranderlijk iets kan zijn :)

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 13:55

Wat is dan het verschil tussen liberty en los voorstellen buiten de muziek en punten voor de vangst om? Gewoon een simpele vraag omdat ik nog nooit een paard los voorgesteld heb zien worden. Ik stel mij dan voor dat het paard dan zijn mooiste gangen moet laten zien? Of toch proberen? Zoals bij de Liberty?
Maar ik kan uiteraard heeeelemaal verkeerd zijn, want ik heb het dus nog nooit gezien :P

Shetclub87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 21:11

ik ben er ook bij en ook voor het eerst! ik doe onder andere longeren met pessoa, springen, mennen, door het water stappen, fietsen, berg op berg af stappen...

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:27

maar vergis je niet in de liberty, daar zijn zoveel verschillende punten waar ze op jureren.
heb afgelopen zomer met een internationaal jurylid daar over gesproken en die wist me dus echt heel veel punten te vertellen waar ik echt nooooit stil bij had gestaan en dus ook zeker niet wist!
dan is het los voorstellen bij een HK zeker wel wat anders!!!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:28

nou natas, dan moet je dat toch even met ons delen ;)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:33

denk dat ik ze niet eens meer allemaal weet :o
een aantal waren in iedergeval:
* wanneer het paard door 1 persoon aan gejaagd word geeft dit mer punten wanneer dit door 2 gedaan word.
* bokken en andere rare sprongen levert extra punten op.
* wanneer aanjager stil kan staan in de ring en het paardje toch uit zich zelf door stuitert geeft dit meer punten dan wanneer je aardig moet jagen.
* wanneer galop en draf op beide handen getoond word levert dit ook weer meer punten op dan bv op een zijde of alleen maar draf of alleen maar galop
* dacht te herinneren dat zelfs het zelfstandig van hand veranderen door het paard extra punten oplevert

en zo was er dus echt een mega lijst, van heel veel dingen had ik dus echt nog nooit gehoord :')
en een aantal dingen zullen bij het los tonen op de HK juist niet eens gewenst zijn.
er zit dus wel degelijk verschil in.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 00:39

ja das toch leuk om te weten :D

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 10:48

Wat een gekke punten.. Vooral die sprongen tussendoor

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:05

Wel raar eigenlijk dat je pony beoordeeld wordt op dingen waarvan je zelf niet eens weet wat nou precies. Jammer, want dan kun je daar geen rekening mee houden.

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:19

De punten die beschreven worden zijn dingen waarop gelet wordt volgens de AMHA rules, denk ik. Niet overal worden zelfde regels toegepast.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:42

Kijk, dat bedoel ik ;) bokken en rare sprongen lijken me op een hk juist niet gewenst...

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:52

Maak niet de vergissing dat dit altijd zo beoordeeld wordt. Elke jury is anders en let ook op andere dingen.
Zo heeft elke jury ook een eigen voorkeur voor type. En daar kun je gewoon niets aan doen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:43

Vandaag naar België afgereisd om te kijken voor een nieuwe hengst en het was het dubbel en dwars waard wat een leuk dier en wat kan hij stappen hij houdt een grote pony in stap bij.
Zijn naam is Moonlight Date with Destiny een mooi 3 kleurig bont hengstje.
Hij gaat dit jaar mee naar de hengsten keuring is al goedgekeurd maar staat momenteel in de wacht.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:46

leuk karin, fijn dat je reis niet voor niks was, ben benieuwd naar alle hengstjes :j

flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:47

Nogmaals gefeliciteerd Karin,veel geluk met hem!!

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:23

Gefeliciteerd! Ik dacht al dat het over dat hengstje ging!

Wat zijn dan de punten waarop ze los gaan letten op HK? Want lijkt me toch belangrijk om te weten wat ze dan precies verwachten, aangezien het niet hetzelfde zou zijn als een liberty (bij mij is het hoofddoel bij liberty alle gangen op zijn best te laten zien, niet dat dat altijd lukt :P )

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 19:35

Bedankt Karin om hem een nieuwe thuis te geven, het ex-baasje zat er nogal mee in. Hij is zeker een hengstje met veel potentieel en een mooie afstamming. Ook zijn fokker geloofd erg in hem. Veel geluk en succes met hem en ik zie hem op de keuring. :)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:48

Dank je wel Vanessa ik ben erg blij met hem en geloof er zeker in dat hij het goed gaat doen op de keuring hij heeft van zichzelf al een mooie houding.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:59

Ach dat had ik kunnen weten.. Moonlight date with destiny is ook nog van sonja geweest.
Gefeliciteerd anja.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:26

Los in de baan zal voornamelijk de draf beoordeeld worden stappen doe je erna nog aan de hand.
Maar ook als ze niet veel draven kan je al ruimte souplesse houding en onderbrengen ed beoordelen.
Is dus gewoon hetzelfde als normaal aan de hand maar los laten ze meestal meer zien.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:39

Ik vind het erg leuk zeker voor het publiek dat geeft vast mooie plaatjes.

Dit is het hengstje wat ik gisteren heb gekocht deze foto's zijn van de hengstenkeuring in 2010 hoop hem voor 5 april weer zo mooi te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:43

leuk hengstje karin :j

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 12:59

Toevallig hoorde ik iemand zeggen dat ik dit hengstje gehad zou hebben en dat die hengst op bokt stond, maar ik denk dat je in de war bent Mathilda, Ik heb Moonlight Destiny's Double Trouble gehad, dit hengstje ken ik niet.. :D
Het is wel een mooi hengstje trouwens.. ;)