NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Re: NMPRS hengstenkeuring 6 april 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 15:10

Ik vind er nog een groot verschil in zitten of ze hem niets vinden of dat hij niet bij kan dragen aan het fokdoel van t NMPRS

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 16:02

Idd. Diertje kan zeer correct gebouwd zijn en een zeer goede beweger. Hij kan zomaar een eerste premie halen :j maar een eerste premie basis hengst voegt nog steeds niet veel toe aan het stamboek.
Het fokdoel is en blijft luxe. En over het algemeen zet je op een basis merrie een luxe hengst om meer bij het fokdoel te komen.
Voor luxe merries zal ook niet snel naar een basis hengst gegrepen worden.
De hengstenstapel is al zo ontzettend groot dat ik van mening ben dat hengstenhouders heel kritisch naar hun hengst moeten kijken of hij wat toe kan voegen binnen het stamboek.

Chabke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:34

Ik ben ook aanwezig met mijn hengstje
Storm`s first edition of asschat
vorig jaar behaalde hij een 3de premie wegens te weinig bespiering ik had hem toen net 2 weken
nu loopt hij inmiddels voor de kar soms onder de man en veel aan longe en wandelingen en fietstochten
hopelijk halen we een hogere premie
het is altijd leuk om je hengst te laten zien ookal kost het wat geld
en misschien ga je er uiteindelijk niet mee fokken maar je bent wel een ervaring rijker
zo zie ik het
ik wil graag met mijne fokken hij heeft vorig jaar 3 merrie`s gedekt
en dit jaar zal hij onze eigen superster prefernte merrie dekken en we hopen dat daar een goed veulen uit zal komen

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W8WKB8NY-D.jpg

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:10

Bedankt voor de anwoorden en de wisselende reacties!
Wil wel even kwijt dat ik het heel leuk vind hoe jullie je meningen neer zetten en onderbouwen, ik snap een ieder zijn reden en argument ook heel goed en voel me beslist niet aangevallen op de wellicht 'minder leuke' reacties. Kan me goed vinden in jullie mening en ben blij dat het op een leuke manier gezegt wordt, bedankt ervoor!

Het is en blijft natuurlijk een gok, zelf zitten we in de friezen en in de barock pinto's en ik weet dat een dekhengst niet zomaar opstal staat..
Ik weet waarmee ik kom, het verschil met mijn hengstje en jullie paardjes is duidelijk, maar ach we staan dan ook niet voor niets in de basis rubriek ;)
Maar we gaan het zien, ik kom met niets dus het kan nooit minder worden ;)

En indd, het is voor mij ook gedeelte fun hoor. Wat al is gezegt, het lijkt me heel leuk om hem te laten zien, ookal zal hij niet volledig aan het plaatje voldoen, ik ben toch erg benieuwd wat de jury en jullie van hem vinden.
En wat het ook gaat worden, een leuke en gezellige keuringsdag is altijd mooi meegenomen!
Is hij ook weer een hele ervaring rijker en ik ook!

Ik heb zelf wel een mini merrie, een twentertje van 70 cm.
Zou in de toekomst graag een veulentje bij haar willen maar niet van deze hengst ;) Hij zit op een meter, ik neem liever geen risico's en ga voor een kleine hengst voor haar. Kan ik 6 april al mooi wat rond gaan kijken voor mooie mannen haha!
Zij staat ook ingeschreven bij het stamboek maar is helaas papierloos.. Wil zeker wel een veulentje bij haar maar of ik echt voor het stamboek ga fokken dat durf ik niet te zeggen.. Het moet tenslotte wel wat toevoegen..
Maar goed, dat is voor latere zorg :)

Scheer ik trouwens de sokken er ook af?! Kreeg een pb met een foto waarop ik zag dat er geen sokken meer aan zaten.. Ook een basis hengstje..

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:17

Als je gaat scheren, scheer dan echt alles, sokken, baarden, gewoon helemaal kaal. ;)
Succes met de voorbereidingen!

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:17

Ja je schert ze helemaal. Behalve natuurlijk de manen en staart. :P
Ook kun je het derde oor scheren wat al eerder genoemd is. Dat is niet verplicht.
Zelf houdt ik ervan bij shetlanders dat alles mooi vol is en scheer ik het niet weg. Of enkel waar het halster ligt. Bij de luxere types doe ik het wel.
De laatste keer heb ik zelf bij mijn shet een stukje ingevlochten. Net als een hengstenvlecht maar dan maar een cm of 15.

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:32

oooh... arme sokken.. nou voor het goede doel dan maar he :)
Aah een invlecht, daar kan ik indd wel eens over na gaan denken en zien of dat lukt met dat bos haar van hem.. En anders halen we dat indd weg. Zo'n ramp is dat niet, hij heeft genoeg ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:36

Waarom kom je niet eerst een jaartje kijken, als ik het goed begrijp heb je geen dekplannen met hem dit jaar ?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:56

Afbeelding

Mara dit is mijn 1ste premie basishengst. Topdier. En ondanks dat hij basis is is de jury zeer over zijn beweging te spreken. (NMPRS show Tubbergen 2011 _O_ ) ze vinden hem zeker niet niets. Ondanks dat hij miss aan de fokkerij niets toe kan voegen is het een super sportponytje. Ook op de shows pikt hij genoeg prijzen mee en hij werd zelfs in de bestgaande aangespannen klasse 2e geplaatst in een klasse met meerde amha's, achter een eerste premie duitse classic :) keuringen heb ik gedaan omdat ik t zelf leuk vind. Hij staat verder niet ter dekking hoewel ik er graag 1 veulen uit zou willen fokken bij een zelf uitgekozen merrie

mara1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:08

Wauw sappos wat een plaatje!! Hij is geweldig!!
En niet ten nadelen van de luxe paardjes hoor maar wat leuk om te lezen dat hij zich zo heeft bewezen!!
Als ik mijn hengstje het scheerapparaat over heb gehaald zal ik ook wel een foto plaatsen.
Nu zie je 1 bos haar..

@Letsdunit; Ik ben afgelopen jaar ook op de HK van het NMPRS geweest alleen sta je er dan toch anders..
Velen met ons dachten dan mijn hengstje het wel goed zou doen op de keuring bij het NSPS..
Hij deed het ook erg leuk, maar je verwacht niet dat ze tegen je zeggen; laat je hengst maar thuis, hij hoort hier niet.
En dan weet je dat deze keuring komt en is het een keuze maken..
Of nu, of een jaar laten staan en volgend jaar gaan.
Stel het wordt niets met hem, dan kan.. Dan kunnen z'n ballen er dit jaar nog af.
Dat hoop je natuurlijk niet maar stel het is zo, je moet wel eerlijk blijven ook naar het beestje toe.
Niet geschoten is altijd mis, we proberen het gewoon en gaan zien waar we eindigen.

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:18

Grappig om even meegelezen te hebben :-)

Beweging zit hem echt niet in groote van een paardje ,ik heb nmprs en amha s staan van een30 inch tot 35 inch en kunnen allemaal bewegen.

De amha paardjes gaan goedvooruit in fokken met beweging wat goed te zien is op shows amha shows bij nmprs heb ik er niet zo opgelet maar vind er wel groot verschil van paardje komen.

Ik heb al 2 amha ruinen die bij de nmprs het goed zouden doen op de hengstenkeuring toch heb ik ze geruind en veel mensen verklaarde mij voor gek maar weinig hengsten vind ik goed genoeg en gelukkig is het nmprs streng om alleen met goede hengsten verder te fokken

Op shows van de icamh zie ik veel goede bewegers en in elke hoogte maat :-)
Helaas zie ik die paardje niet terug op de hengstenkeuring.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:23

Dankje Mara *D
Ik heb verder ook niets met de doorsnee shetlanders. Heb ook "luxe" paardjes staan maar ze zijn niet meer of minder dan mijn basishengst. Het is gewoon het hele pakketje van karakter, uitstraling en beweging wat mij aanspreekt. Ik vind luxe ook niet heilig want zie op de HK genoeg dieren waar mijn hengst zeker niet minder naast is, soms dieren die ik met geld toe nog niet wil (maarja smaken verschillen gelukkig)

Ben wel benieuwd naar een foto van jouw dier. Uiteindelijk 10x liever dekken met een goedgekeurde basishengst dan met een niet gekeurde luxe hengst.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:26

NMPRS streng om met alleen goede hengsten te fokken ? Op het moment dat je hengst veterinair goedgekeurd is heb je een goedgekeurde hengst. Okay de 3de premie hengsten hebben een dekbeperking maar mogen evengoed dekken. En als je er dan een leuke marketing tegenaan gooit wordt er niet eens gekeken naar die 3de premie want hij liet zich niet zo goed zien op de keuring....

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:28

Goede hengsten ? Amahoelaa.... Die kromme paardjes ggk met een 3e premie zeker niet gezien.. ?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:30

Zie wel overal excuses dat de paardjes een 3e of geen premie hadden :')

Weet je waarom mijn ruin ooit geen premie had...omdat hij geen minipaard is :') Dat de dwergen dan een derde premie kregen deed me wel zeer ;( :')

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:31

letsdunit, maar het NMPRS mag het niet verbieden om met deze hengsten niet te dekken, ze moeten dekbonnen uitschrijven!
ze kunnen het alleen afraden maar de verantwoordelijkheid van het wel of niet gebruiken van zo'n hengst blijft bij de fokkers liggen!

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:34

Misschien dat andere mensen niet naar premies kijken
Ik doe dat wel alleen met1e premie enals ik vorig jaar de nieuwe jaargang zag en wat er zonder premie naar huis ging ja wel goedgekeurd maar zonder premie wil ik niet fokken!

Ieder zijn eigen keus maar veterinair is voor mijn alleen een keuring en zegt niksover de bouw beweging enz premie wel

Al ben ik het niet altijd met de premies eens

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:35

Ben het met propabeest eens:-) :-)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:35

Kun jij een ander stamboek bedenken waar dat ook moet of gebeurd ? Zoals ik las gebeurd dat bij het NSPS ook niet.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:40

en ik ben het met minidriving eens :D
ja hoor, KWPN bv ook!
kom je alleen ook in het hulpstamboek en omdat dat totaal niet interessant is doet niemand dat maar het kan zeker wel.
dat is gewoon een regel van de ...?...eeuuhhh welke organistaie is dat nou ook alweer..kom er ff niet op.. :o?

ik zou zelf ook alleen maar met een 1e premie hengst dekken, denk dat je keuze daar in ook al ruim genoeg is.
op de laatste clinic gaven ze dat ook aan eigenlijk alleen 1e en eventueel 2e premie dieren gebruiken om mee te fokken en wat daar onder komt moet je je afvragen waarom je daar mee wil fokken, dat voldoet gewoon nog lang niet aan de eisen van het stamboek.

wil idd niet zeggen dat ik het altijd eens ben met de premies maar moet zeggen dat ik meestal wel aardig goed zit.
denk dat de mensen die idd een heel ander inzicht hebben of bij het verkeerde stamboek zitten of zelf niet realistisch naar hun eigen paardje kunnen kijken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:42

PVE ;)

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:47

thanks stef....die bedoelde ik dus :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:50

Maar waarom kunnen ze niet gewoon wel of niet goedkeuren(en dan alleen goede hengsten zeg maar) en dan de rest veterinair keuren en die in hulpstamboeken plaatsen? Weet niet of dat kan want ben daar helemaal niet in thuis :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:52

Maar als hengsten bij het nmprs het ene jaar geen of een 3e premie krijgen en daarna een 1e, of een 1e premie en het jaar erop een 3e premie, waar moet je als fokker dan naar kijken? Als de jury het al niet eens is...
En dwergen met premie is natuurlijk ziek. Heb het zelf ook meerdere keren gezien en me zeer over verbaasd. Dat zo'n dier al door de veterinair komt, geeft wel aan hoe streng die veterinaire keuring is.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:54

Leuk om te zien wie er allemaal komen ik kan er helaas niet bij zijn heb in december mijn enkel op 3 plaatsen gebroken en heb vandaag mijn 2e operatie gehad dus ik ben niet topfit en dus kan er niet getraind worden.
Volgend jaar beter.