Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sylke104

Re: Waarom zijn shetlanders zo goedkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 23:35

nog 5 nachtjes slapen

of is dit nu erg off-topic

Dan maak ik ervan nog 5 nachtjes slapen en dan ben ik eigenaar van een nieuwe shet, die niet voor 50 euro werd weggeven

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 23:56

Mijn neef handelt in schapen. Toen hij een paar maanden geleden een koppel schapen kocht, stond er ook een shetlander vastgebonden aan de wagen waar de schapen in moesten. Het shetje zat bij de prijs bij inbegrepen, die man wilde er vanaf. Mijn neef heeft het shetje maar meegenomen naar huis. De volgende dag heeft hij hem aan een kennis gegeven, een boer met een dochtertje. Die boer is er ook ingestonken, mijn neef heeft hem met een ' grapje' dat shetje aangesmeerd. Waar het shetje nu is weet ik niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:08

mika11 schreef:
Mijn neef handelt in schapen. Toen hij een paar maanden geleden een koppel schapen kocht, stond er ook een shetlander vastgebonden aan de wagen waar de schapen in moesten. Het shetje zat bij de prijs bij inbegrepen, die man wilde er vanaf. Mijn neef heeft het shetje maar meegenomen naar huis. De volgende dag heeft hij hem aan een kennis gegeven, een boer met een dochtertje. Die boer is er ook ingestonken, mijn neef heeft hem met een ' grapje' dat shetje aangesmeerd. Waar het shetje nu is weet ik niet.

|( Dat is verdorie toch te triest voor woorden...... gewoon maar weggeven en het je niet kunnen schelen wat er met zo'n beestje gebeurd....

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:11

JoyCiej007 schreef:
mika11 schreef:

|( Dat is verdorie toch te triest voor woorden...... gewoon maar weggeven en het je niet kunnen schelen wat er met zo'n beestje gebeurd....

Dit is pas het begin... het zal door de crisis en de aanhoudende fok nog veel erger worden. Er komen meer paarden en ponies, terwijl minder mensen ervoor willen of kunnen zorgen. Waar komt dat terecht?
Katten komen in een asiel, honden vaak ook. Maar een enkeling wordt in het bos aan een boom gebonden.
Paarden zullen ook steeds vaker zonder echte reden naar de slager gaan, meegegeven worden met iemand die er eigenlijk ook niet voor kan of wil zorgen etc.
We kunnen wel alvast gaan wennen aan het idee van meer paardenvlees in de schappen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 01:19

Heb toevallig vandaag nog met smaak een boterham met paardenrookvlees gegeten; bezwaar tegen slachten, óók van paarden, heb ik zeker niet. Maar het blijft jammer dat er paarden naar de slager worden doorgevoerd die eigenlijk niet echt iets mankeren.

Aan de andere kant; geef ze alsjeblieft liever mee aan de slachter, dan op bovenstaande manier het beestje maar door en door laten geven, dat heeft zo'n diertje ook zeker niet verdiend.
Kan me ook heel goed voorstellen dat sommige paarden waar men écht niet vanaf kan komen (om het maar even cru te zeggen) naar de slacht verdwijnen; als ik voor die keuze zou staan dan zou ik ze ook uiteindelijk met liefde aan de slachter geven; alles beter dan als wegwerp-product te worden behandeld.
Zelfde voor paarden die je eigenlijk gewoon echt niet in de handel wil zien, omdat je weet dat mensen er misbruik van maken. Denk aan paarden die wegens pijn en blessures bijv. enkel nog geschikt zijn als gezelschapspaard of als grasmaaier... Moet je toch niet aan dénken dat zo'n beest door idioten maar door- en doorverkocht wordt en dat hij gewoon weer in de sport beland?

Edit; het is dat ik m'n geld momenteel hard nodig heb voor mijn eigen pony's (met die hooiprijzen wordt het wel heel moeilijk gemaakt zeg!) maar enkele maanden geleden werd er dus ook op MP een verschrikkelijk triest dwerg-shetje te koop aangeboden, volgens mij heb ik dat wel eerder al genoemd hier in het topic. Je hebt dwerg en dwerg; nou dit was een écht extreme dwerg.
Beestje zou zelfs geschikt zijn als dekhengst en kinderpony om op te rijden. Vroegen ze echt een beláchelijk hoge prijs voor.
Ik had het plan opgevat om er een keer €50,= voor te bieden máximaal, gooi het beestje lekker 2 weken op de wei hier met m'n pony's, heerlijk knuffelen en vertroetelen, nog even een goed leven bieden.
En na die 2 weken had ik het beestje met álle liefde in Nijkerk voor de slacht aangeboden. :(:)

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 13:21

Verschrikkelijk verhaal hier boven, helemaal omdat het moet denken aan mijn eigen pony blacky
Ik verzorgde hem al jaren, maar doordat mijn eigen shet ergens anders stond en ik studeerde in een andere plaats moest ik keuzes maken. Ik heb de eigenaar van Blacky gevraagd of ik hem mocht kopen, dan zou ik ze beideop he zelfde goede adres hebben. Helaas hij kon er geen afstand van doen. Zo verloren blacky en ik elkaar jaartjes uit het oog. In deze tijd is hij met een lading schapen mee gegeven aan een schapenboer in Belgie en dat terwijl ik in de weekende nog geen 3 huizen verder op woonde en hem echt heel graag een goed thuis wilde geven.
Na het overlijden van mijn eigen shet heeft mijn moeder Blacky opgespoord. Een en al ellende
Hij heeft nog 16 maanden bij mij geleeft en toen moest ik echt zeggen, we hebben het geprobeerd, maar de verwaarlozing was echt niet te overwinnen.

Als ik het verhaal hier boven lees dan gaan mij de rillingen over mijn rug. Waar is deze shet en hoe is hij er aan toe. Ik kan me dan voorstellen dat je inderdaad beter bij de slacht af bent, want lang lijden en verwaarloosd worden is nog veel verschrikkelijker

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:39

Tja aan de andere kant , het verhaal van mika : als zo'n schapenboer er zo graag vanaf wil dan is er een goede kans dat het beestje elders beter terecht komt dan bij die schapenboer :)

Ik heb Femmie ook gratis weggeven en ze staat er nu beter bij dan hier waar ze een beetje overbodig was.... :(:)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

Maar jij wist denk ik wel aan wie jij Femmie hebt meegegeven en dat je wist dat zij goed terecht zou komen? Als ik nog eens mijn neef aanhaal, welke verhalen hij soms vertelt hoe het bij hem en zijn collega's handelaren er aan toe gaat, dat wil je gewoon niet geloven. Het lijkt we of ze totaal geen gevoel bij de dieren hebben, dan word ik uitgelachen als ik er iets over zeg. Dan hoop ik maar dat het stoere praat van die mannen is (mijn neef in dit geval). Voor hun eigen (huis)dieren zorgen ze volgens mij meestal wel goed. Maar de handelsdieren is een ander verhaal, zo'n shetje meegeven worden ze niet warm of koud van, en wat daar mee gaat gebeuren of waar het terechtkomt, ook niet.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:40

Ik moet wel zeggen (met alle respect) dat ik sommige Shetland fokkers ook wel "uit de klei getrokken boeren" vind hoor.
Ik ben echt geen Pennymeisje maar toen ik met mijn 1e shetlander naar een geschikte hengst zocht ben ik echt wel bij wat "hengstenboeren"beland, het is in sommige gevallen echt een apart slag volk om het zo maar te zeggen, geinteresseerd in jouw verhaal en hoe en waarom waren ze uberhaupt niet, ja het dekgeld natuurlijk maar "klantvriendelijk"?? mwhaaaaa... :o Ik praat nu over zo'n 10 jaar geleden en als je dan zag welke enorme aantallen ponies er dan bij zo'n hengstenhouder liepen..mijn merrie kwam half verwilderd terug, weinig in handen geweest maarja, vind je het gek met zulke aantallen?
Ik denk wel dat er anno 2010 een andere mentaliteit zal heersen onder de Shettenhengstenhouders? Anders red je het niet zo meer denk ik, ja handelaren onderling natuurlijk wel, maar gewoon de benadering van "kleine" klanten bedoel ik, dat zou wel anders moeten.
Dan moet ik zeggen: het NMPRS is ook niet altijd alles, maar daar is toch wel meer aandacht en interesse voor merriehouders.
Let wel: ik ben nu aan het generaliseren, maar wel uit eigen ervaring.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-10 15:27

Shetlanders en een heleboel andere paarden zijn momenteel in overvloed, het aanbod is idd groter dan de vraag, helemaal in de winter periode.
Dat was jaren geleden al zo en zal nu niet anders zijn, al zit ik er tegenwoordig helemaal niet meer in.
Mijn opa handelde (was geen handelaar gewoon hobby matig) vroeger ook in pony's voornamelijk shetlanders, daar werden toen nog flinke bedragen voor betaald. (merries met papier en bv gedekt etc).

Vroeger kon ook niet jan en alleman een paard kopen en betalen,toen werd dit gezien als elite, daar is de afgelopen jaren verandering in gekomen, en ik ben ook van mening dat dit er ook mee te maken heeft.

En laten we de economische crisis niet vergeten...hoeveel mensen zijn hun baan kwijt geraakt en hebben de boel moeten verkopen....alles heeft met elkaar te maken momenteel, als het weer beter gaat gaan de prijzen ook weer omhoog.

En niet alleen de shetlanders worden voor belachelijke bedragen aangeboden maar nog veel meer rassen, die tot een 2 a 3 jaar terug voor mega bedragen werden verkocht.

Sem_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:36

Ze zijn goedkoop omdat ze papierloos zijn vaak en soms zelfs niet gechipt.

Ik vind het ook raar, zelfs een rasloze hondje kost 200 euro ongeveer terwijl je meer aan een shet hebt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:41

Ook met papier en chip is goedkoop door de verziekte markt.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:13

heb zelfs laatst een telefoontje gehad van iemand die wel belang had bij mijn isabel merrie. Dat is toch een kleurtje wat best bijzonder is, plus haar uitstraling en beweging. Is zij niet verkeerd. Maar hier willen ze zelfs nog niets voor geven.
We kunnen ons er heel erg naar om maken, dat helpt toch niet. Je blijft de papierloze fokkers houden.
Zelf sla ik een jaar over (lees geen veulens) en volgend jaar gaat er 1 of heel misschien maar 2 naar de hengst. Er komt altijd wel een keer iemand die een goede fokmerrie/hengst zoekt. Of een hele leuke kinderpony.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:26

wij hebben twee klein shetjes. zonder papier maar wel zonder gebreken en goed gebouwd. toch willen we graag 1x een veulentje. gewoon voor onszelf. we hebben de ruimte om het veulen te houden en willen dit ook doen. mocht het er ooit van komen dat we een veulen fokken en we kunnen het verkopen naar mensen die er goed voor zijn en waar hij/zij het fijn krijgt dan doen we dat en anders blijft hij/zij lekker bij ons. als het een hengstje word gaan de onderdelen waarvan wij het niet op preis stellen dat hij ze gebruikt er gewoon af. onze dames zijn 100% mak en lief met kinderen ( elk paard kan schrikken en ook een groot paard kan een keer knabbelen) maar ze worden regelmatig gepoetst en geknuffeld door kinderen en zijn er heel lief en voorzichtig mee. geen geschop en gebeit waardoor dit ras zo vaak oliebol lander genoemd word. ik ben ook heel erg tegen het in het wilde weg fokken en verkopen. echter zoals wij het veulentje echt voor ons zelf willen en het niet weg hoeft vind ik dat fokken zonder papier niet perse verkeerd hoeft te zijn. echter als je op de markten kijkt naar de misvormde arme zieltjes daar die steeds maar kleiner en kleiner gefokt moeten worden en daardoor helemaal misvormd zijn..........

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:54

Als je dan toch nog meer papierloze shetjes op de wereld wilt zetten, hoop ik wel van harte dat je de betreffende merrie door de DA laat keuren, en een GGK hengst uitzoekt (nsps danwel een ander stamboek) zodat je zeker weet, dat je er alles aan gedaan hebt om ervoor te zorgen dat het geen misvormd arm zieltje wordt.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:56

en waar wil je een dierenarts op laten keuren, Klinisch denk dat er weinig te behalen valt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:58

Losse knietjes etc.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 22:59

ja oke, maar bv dwerggroei en verschillende andere afwijkingen zal een da niet kunnen ontdekken, maar dit geld net zo voor volpapieren merries en hengsten

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 23:01

Bij honden zijn vuilnisbakken vaker sterker dan (doorgefokte) rashonden
Is dit bij paarden ook zo, is een kruising welsh x shetlander sterker dan ras zuiver

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:14

Mayasfrenk schreef:
wij hebben twee klein shetjes. zonder papier maar wel zonder gebreken en goed gebouwd. toch willen we graag 1x een veulentje. gewoon voor onszelf. we hebben de ruimte om het veulen te houden en willen dit ook doen. mocht het er ooit van komen dat we een veulen fokken en we kunnen het verkopen naar mensen die er goed voor zijn en waar hij/zij het fijn krijgt dan doen we dat en anders blijft hij/zij lekker bij ons. als het een hengstje word gaan de onderdelen waarvan wij het niet op preis stellen dat hij ze gebruikt er gewoon af. onze dames zijn 100% mak en lief met kinderen ( elk paard kan schrikken en ook een groot paard kan een keer knabbelen) maar ze worden regelmatig gepoetst en geknuffeld door kinderen en zijn er heel lief en voorzichtig mee. geen geschop en gebeit waardoor dit ras zo vaak oliebol lander genoemd word. ik ben ook heel erg tegen het in het wilde weg fokken en verkopen. echter zoals wij het veulentje echt voor ons zelf willen en het niet weg hoeft vind ik dat fokken zonder papier niet perse verkeerd hoeft te zijn. echter als je op de markten kijkt naar de misvormde arme zieltjes daar die steeds maar kleiner en kleiner gefokt moeten worden en daardoor helemaal misvormd zijn..........

Leuk verhaaltje, maar ik kan dan nog steeds niet begrijpen waarom je dan persé met jou dieren, die dus papierloos zijn, een veulentje wil fokken. Ik snap dat gewoon niet; als je dan graag een veulentje wil, dan kóop je er toch eentje? Er worden nu vele shetten gedumpt of afgevoerd naar de slacht, waarom er dan nóg zo'n papierloos beestje bij fokken (+ de risico's die het fokken met zich mee brengt) terwijl je ook zo'n arme stumper kan 'redden', of gewoon een goede merrie met papier kan aanschaffen?

En áls je dan al besluit je papierloze merrie te laten dekken, zoek dan igg een hengst die wél is goedgekeurd als dekhengst met papier; dan krijgt het veulen in iedergeval een half papier.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 23:55

Iedereen zijn eigen keuze uiteraard, maar ben het wel met bovenstaande reactie eens.
Ik zou ook gaan voor een goed gekeurde hengst met papieren.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 15:55

Ik zit hier een beetje mee te lezen en verbaas me over reacties als deze:
Sem_1 schreef:
Ik vind het ook raar, zelfs een rasloze hondje kost 200 euro ongeveer terwijl je meer aan een shet hebt.

Dit hoor je ook over grote paarden ten op zichte van shetten en mini's.

Wie bepaalt er nu waar je "meer aan hebt" ???????
Is dat niet de persoon die eigenaar word van het nieuwe dier ongeacht wat het is en wat er voor betaald is.

Het "meer aan" een bepaald dier hebben is een persoonlijke mening.

Sem_1 vind bijvoorbeeld dat ze/hij meer heeft aan een shet als een hond.
Mijn zus vind dat ze meer heeft aan een hond als een shet.
Ik vind dat ik meer heb aan een mini als aan een shet of een hond.
Een vriendin van mij vind dat ze meer heeft aan een quarter als een mini een hond of shet.

Vertel mij nu maar waar je het meeste aan hebt?

Ik vind persoonlijk dat reacties over "meer hebben aan" totaal geen nut hebben.
Dit is een persoonlijke keus die gerespecteerd moet worden.

Ik ben het trouwens ook eens met de 2 bovenstaande reacties alleen zou ik persoonlijk niet fokken met een papierloze shet.
Ongeacht of er een goedgekeurde hengst gebruikt word of niet.

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 16:29

jullie zeggen mss dat de prijzen omhoog moeten ipv met de shetjes
maar wat als jullie zelf eentje willen aanschaffen? dan gaan jullie toch ook op zoek naar de beste (goedkoopste) pony van de hele boel?

gelijk met elk paard is het onderhoud van een shet waarschijnlijk even hoog als met een gewoon paard.

ik vind die prijzen voor een shet goed, het is ook de eigenaar die beslist aan hoeveel hij of zij de pony verkoopt.

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-10 16:43

Ik ben absoluut niet opzoek gegaan naar een goedkope shet
Voor de prijs die ik betaalt heb had ik een hele stal vol kunnen zetten met shetties, maar dat is niet wat ik wil en wil daar ook niet aan mee werken
Ik weet wel dat ik deze prijs niet hard op moet zeggen, want vele zullen zich verslikken

wolflupin5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:00

waarom zeg je dan dat shetjes zo goedkoop zijn? je hebt zelf een duurdere pony genomen.