Nmprs merriekeuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:11

Nee dat zie je verkeerd, door de manier waarop je iets zegt kan je mensen voor hun hoofd stoten.

Een vooruitgang van het stamboek doet dat in mijn ogen niet.

Hengsten moeten nu minimaal 1 afstamming op papier hebben. Wat mij betreft mogen ze dat bij merries ook invoeren.
Dan overgaan op alleen volledig papier. En zo verder.

Dat is voorruitgang en dat zal denk ik weinig mensen tegen het hoofd stoten.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:14

ik zie er gewoon het nut niet van in om nog meer afstammingloze paardjes en shetlanders in te registreren, sorry :Y)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:23

Dat afstammingloos mag je aannemen dat na de stap van de hengsten met minimaal 1 afstamming de rest gaat volgen en het stamboek die regelgeving door zet.

Heel veel mensen die nu luxe dieren hebben zijn bij het NMPRS begonnen met shetten, vind het daarom altijd jammer als dat soort mensen gaan roepen dat de shetten weg moeten.

Tuurlijk is het fokdoel door middel van kruisen een mooie mini paardje fokken maar dat wil niet zeggen dat je dat niet kan bereiken door met een 100 % shet te beginnen bijvoorbeeld. Zoals zoveel mensen gedaan hebben binnen het NMPRS

LadyMadonna

Re: Nmprs merriekeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:28

ben ik helemaal met je eens lian, maar zoals je zelf ook zegt, een stamboek groeit door. Ik denk zelf dat de basis er nog wel even bij blijft, maar er zijn steeds minder aanmeldingen, en dus ook steeds minder rubrieken.
Met een correct basis paard is helemaal niks mis, alleen zie ik, met name hier op bokt nog weleens de vraag: Waar kan ik met mn papierloze pony terecht want ik wil een keer een keuring doen... Dan wordt er geroepen, gooi m maar naar het NMPRS, en dan zie je de pony en dan heb je zoiets van tja.... Ga lekker naar een landbouwdag ofzo, hebben ze vaak onofficiele keuringen, kost je minder ook.
maar goed, die keuze moet een ieder voor zichzelf maken.

Wel even nieuwschierig Lian. Je geeft aan dat jou merrie geen shetbloed voert... Enig idee welk bloed wel?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:30

melanie_h schreef:
vind het sowieso raar dat er nog een basisrubriek is. Als je paardje 100% shetlandbloed voert wat doet het dan bij het nmprs daar heb je het shetlandstamboek voor!
Dat is tenminste mijn mening :Y)

Ik heb een 100% shet gefokt AMHA paardje. In welke rubriek zou hij eigenlijk horen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:35

@ Stef en met die voorruitgang is zoals ik al zei helemaal niks mis, dat is juist goed. Maar zolang er nog geen volledige afstamming verplicht is kan je er naar mijn mening ook geen mensen op aan kijken als ze aan komen met een paardje waarvan niet de afstamming volledig op papier staat en dat gebeurd dus wel.

Logisch dat iemand zich ergert aan mensen die denken chips mn hengst is niet goed genoeg voor het NSPS dus ik ga maar naar het NMPRS (even een voorbeeld) en dat kan ik me ook voorstellen. Maar denk dat de meeste mensen echt niet zo denken.

Ze is 50 % appaloosa en 50 % minipaard

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:38

50% minipaard is een breed begrip ;) Engels? Amerikaans? Europees? (namen van ouders misschien?) ;)

Ik denk dat veel mensen (met merries iig, ivm de kosten van goedkeuring) gewoon leuk een keer met hun beestje naar de keuring willen. En dat mag ook, absoluut.... Maar wordt niet boos als het niet gaat zoals je wil.
Paar jaar terug kwam een merrie niet door de vetarinair, en werd dus afgekeurd. Zelfs van een afstand kon je zien dat de achterbenen harstikke krom waren. Ik vraag me af wat voor verwachtingen zulke mensen dan hebben....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 10:44

Ik heb geen idee wat paps precies is, wel een gg hengst in ieder geval.

Ja das natuurlijk een heel ander verhaal, maar dat komt denk ik dan ook weer omdat mensen een pony kopen en dat er veel mensen nog niet bij stil staan om dat soort dingen te checken.

Ondanks dat ik er zelf bij aankoop naar kijk laat ik hier altijd voor stamboek opname de DA die ook tandarts is en de hoefsmid komen om dus specifiek even alles na te kijken. Hou er niet van om voor verassingen te staan tijden de veterinair. Plus dat ik niet wil fokken met een dier dat niet correct is.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 12:49

Van mij mag de basis ook afgeschaft maar het registreren van afstammingsloze niet, dat vind ik juist leuk aan het stamboek, en hopenlijk zijn er dan ooit geen afstammingloze meer, lekker alles inschrijven dan gaan mensen tenminste eens opletten op wat ze fokken als ze ziet dat een paardje correct moet zijn om een premie te halen.

En gewoon alles onder 1 noemer keuren, bij het arabisch stamboek is er toch ook geen reeks voor "de zwaarder uitgevallen types"?
En ja dan kan een shet gefokte ook hoger plaatsen als een luxe gefokte, maar shetten zijn er net zo luxe en die met luxe gefokt zwaarder als een shet.
Een mooi paardje is een mooi paardje, al zit er alleen een krant bij, papier kan mij niet boeien.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:11

Dat is inderdaad ook een idee.

Maar denk dat de klasses over niet al te lange tijd toch al samengevoegd gaan worden. Zoveel basis doen er niet meer mee? (Ben vorig jaar niet op de MK keuring geweest en niet op de HK dit jaar)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:01

Hai, wij komen(hopelijk) ook met onze 2 Kaylee's :D

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 20:57

sandra3235 schreef:
Hai, wij komen(hopelijk) ook met onze 2 Kaylee's :D

gezellig sandra :D

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 04:20

Bij de fjorden, waar ik bekender ben, komt al het papierloze in het hulpboek. Ze kunnen daar wel alles mee halen, zelfs Elite worden.
Het enige is dat je er geen ggk hengst uit kunt fokken, kan natuurlijk ander bloed ergens in zitten en als de Hulpboeker een merrie krijgt kan ook uit de nakomeling geen ggk hengst komen. Ggk. hengst moet gewoon tot minimaal zover alles op papier hebben..

Misschien zou zoiets kunnen??

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 09:06

Zijn ze op zoek dan naar een andere manier van opnemen?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:43

flyer schreef:
Volgens mij was dat in principe wel zo alleen deelde ze er niet veel in het luxe type in voor zover ik weet.
Want ik weet nog dat ik het toen zelf vreemd vond dat Silly in de basis was ingedeeld.
En zo zijn er meerdere,kijk maar naar Ivy van Kim,die is ook appaloosa.

Ik kom er ook even bij hihi.
Ivy is toen der tijd door het stamboek zelf bij de basis gezet i.p.v. luxe.
haar ouders zijn allebei shet voor zover ik weet.
alleen geen idee waar dat appaloosa achtige vandaan komt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 11:54

Ivy haar ouders kunnen niet beide shet geweest zijn (1 kan wel), een shet heeft nl nooit stippels.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:00

haar vader is bont
en haar moeder is schimmel (waarvan de appaloosa kenmerken er of niet zijn of niet zichtbaar)

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:30

Leuk, stippies, ik ben gek op kleur.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:34

Cheveyo schreef:
Zijn ze op zoek dan naar een andere manier van opnemen?

Nee, er ontstond enkel onduidelijkheid hoe het nu zat mbt papierloze pony's

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 11:13

mijn paardje zou mooier in de basis passen maar valt onder luxe. ze kijken dus niet naar bouw echt naar de ouders? Mama is nmprs maar eigenlijk toch kwa bouw helemaal shet ( niet lelijk bedoeld voor sophie hoor ).

Storm komt in augustus wel mee en mijn nieuwe spruit :-)
Die heb ik al even niet gezien ben heel benieuwd naar hem.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:56

Ik hoop dat ik ook kan komen met mijn merrie en veulen.
Mijn merrie is ook een NSPS en het veulen heeft een onbekende vader (op papier dan).

Gaan ze ook naar de merrie kijken als je alleen voor het veulen komt, of niet?!

En moet je alleen voor een jury verschijnen voor de gangen of gaan ze ook naar gebit en knietjes kijken bij de veulentjes??

Ik hoop dat ik vervoer kan regelen, anders kom ik zonder paardjes..

Iemand die eventueel samen wil gaan vanuit Emmen/Drenthe e.o.?? (Als ik zonder paardjes kom??)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:24

Je kan ook je merrie apart in laten schrijven om te worden opgenomen in het stamboek. Zij kan dan ook apart een premie behalen. Ik weet zelf niet helemaal hoe het werkt met merries met veulens, of je dan langs de veterinair moet.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 11:59

Veulens worden niet veterinair gekeurd. Merries wel de eerste keer dat ze meedoen aan de keuring vanaf dat ze drie jaar zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:05

veulens worden wel nagekeken op tandjes, die "fout" maakte ik een paar jaar terug. Eerst langs de vet en tja, afgekeurd (wist ik al)
als ik eerst de ring in had gegaan had ik wellicht een premie gehad (maarja, wat heb je aan een premie met een afkeurd paard?)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:08

De chipper checkt meestal ook de tanden idd.