Ponny's laten verzorgen....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Re: Ponny's laten verzorgen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:09

Zwerte schreef:
sterker nog, je ziet het vaak andersom! Veel mensen vragen geld aan de verzorgers... Ik vind dat het gewoon gratis moet zijn, voor beide partijen. Zij hebben een verzorgpony en jij hebt er hulp bij, een win-win situatie in mijn ogen!

Mag ik even tegenspreken?? Verzorgers...de meest dan...denken 2 a 3 keer in de week gratis te kunnen rijden voor niets!
Alleen verzorgen krijg je niemand voor en dan bedoel ik poetsen en eventueel eens wandelen! UItmesten en eens de stal aanvegen als er ook niet op het paard mag worden gereden is helemaal uuit den boze. Rijden willen ze, anders komen ze gewoon niet!
En met de prijzen die je tegenwoordig hoort wat een les in de manege kost voor 1 uurtje rijden, snap ik wel dat er steeds meer meisjes een verzorgpony willen.
Ze vergeten dat ook een prive paard geld kost en voor niets de zon opgaat!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:11

ik heb het ook altijd raar gevonden dat mensen geld vragen voor het verzorgen van hun pony!
ik vind dat je blij mag zijn als iemand tijd heeft voor je pony, om wat aandacht te geven en lekker te willen borstelen! want het is soms best moeilijk om elke dag te gaan!
rijden is weer heel wat anders vind ik, nu rijden wij elkaars pony`s wel hoor Knipoog als iemand is even niet kan, maar das vertrouwd!
dus verzorgen en lekker wandelen zou ik geen geld voor vragen!
groetjes van bren! Knipoog

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:13

@ Aerdenhout: Mag ik daar dan weer even op reageren? Ik heb wel verzorgpony's, heb een kudde van 8 shetlander onder mijn hoede, en nog een groep volbloeds, jaarlingen, twenters, en een quarter. Ik rijd absoluut niet, en vind het niet erg om de stal aan te vegen en te wandelen. Sterker nog, daarvoor werk ik daar ook. Ik krijg er niets voor, maar dat hoef ik ook niet, vind dat ik heel erg geboft heb met mijn plekje, heb er hiervoor meerdere versleten, maar dat was toch niet je van het. Ik doe wat mij gevraagd wordt, water rondbrengen en dergelijke, puur omdat ik het leuk vind om met de knollies bezig te zijn.
Ik heb dan wel de mazzel dat ik de kudde als mijn mag bestempelen, dus mag ze ook beleren voor de wagen. Zou dat niet kunnen, zou ik het ook niet erg vinden. Dus ze zijn er wel hoor Knipoog
Laatst bijgewerkt door Pluttersput op 12-10-08 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:14

dat hebben wij ook vaak gemerkt aerdenhout! Heel wat verzorgers "versleten" omdat ze alleen wilden rijden... ja eh hallo even een stalletje mesten of paardjes voeren etc mag ook wel hoor! Hoort er bij ons allemaal bij, het is tenslotte verzorgpaard en geen rijdpaard! Ik ben ook als verzorger begonnen en heb heel wat kruiwagentjes mest in handen gehad en ook heel wat paaltjes in de grond getikt e.d.
Ik mocht gratis rijden dus mocht ik dr ook wat voor terug doen! Voor wat hoort wat toch? En dat kan het beste zonder geldoverdracht vind ik. Ik sta mn paard af om te rijden, zij/hij mag gratis rijden maar daar wil ik ook wat voor terug in de vorm van verzorging en het hele paardhouden hoort daarbij!

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:21

Er zuij veel mensen die er geld voor vragen ( aan de ene kant wel logisch) maar aan de andere kant ze helpen ook wel ,
ik vind dat het het eerlijkst is gratis of voor een klein bedrag..

tinkert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:25

Mijn dochter is ook llang op zoek geweest naar een verzorgpony. Maar iedereen was al "voorzien". Tot zij via via eerst iemand vond met een shetlandpony. Daar ik toch graag wil weten waar mijn dochter "uithangt" en bij wie ben ik de eerste keer meegaan waar ik tot mijn verbazing hoorde dat mijn dochter op "proef" was en dat als ze aangenomen werd dat er wel een bijdrage in de kosten werden gevraagd van € 50,-- per maand. Daarvoor mocht ze dan poetsen, stal uitmesten en twee keer in de week rijden. Daar heb ik van afgezien. Bij de tweede verzorgpony die zij vond bleek het hetzelfde te werken. Ook hier moest in de kosten bijgedragen worden, € 75,-- p.m. Mijn dochter vond het verschrikkelijk dat ze dit van mij niet mocht maar ik vind het uitbuiterij. Dat je elkaar diensten levert prima maar allerlei karweitjes laten opknappen en daar dan bovenop nog veel geld vragen vind ik niet normaal.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:26

Precies zo denk ik er ook over, heb er nooit voor betaald, kom zeg.

Stalklusjes horen er inderdaad net zo goed bij als rijden maar betalen nee.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:27

helemaal mee eens tinkert! Dat vind ik dus ook zo'n rare manier. Als je alleen rijd ok dan snap ik het nog. Maar als je verder ook verzorgt en klusjes doet moet het gratis zijn hoor!

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:33

heb zelf verzorgpaarden gehad. werd er niet voor betaald, kreeg ook het materiaal niet eens terugbetaald dat ik kocht. dus nieuw hoofdstel ea...
ik kreeg wel voor mijn verjaardag wat extra, als ik op stap ging gaan en ze waren goed gezind dan vond ik 5 euro ofzo in mijn brommer en als mijn cigaretten op waren, dan lag er een pakske klaar voor mij.

heb nu zelf ook 2 vrienden die tijdelijk Basje en Roxanne verzorgen en die ook rijden met Roxanne. ze vragen er niets voor, mogen alle gerief gebruiken en weten dat als er iets nieuw moet worden gekocht, dat dit op mijn kosten is. net zoals alle kosten trouwens.
wat we wel gaan doen, is als ik weer goed te been ben, is een drink geven voor onze vrienden die ons geholpen hebben nu. en zij krijgen dan ook een speciale attentie voor hun hulp.
ik moet wel zeggen dat zij al zaten te smeken om ooit aub eens op Roxanne te mogen zitten vanaf dat ze haar foto nog maar zagen Knipoog

sosy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:43

Zwerte schreef:
helemaal mee eens tinkert! Dat vind ik dus ook zo'n rare manier. Als je alleen rijd ok dan snap ik het nog. Maar als je verder ook verzorgt en klusjes doet moet het gratis zijn hoor!

ik ook dan kan je net zo goed manege lessen krijgen Bloos

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:44

Zwerte schreef:
sterker nog, je ziet het vaak andersom! Veel mensen vragen geld aan de verzorgers... Ik vind dat het gewoon gratis moet zijn, voor beide partijen. Zij hebben een verzorgpony en jij hebt er hulp bij, een win-win situatie in mijn ogen!

Ik wil dit ook even tegen spreken.
- Als de eigenaar een verzorgster NODIG heeft is het idd win-win.
Een instructeur kun je ook betalen om te rijden- daar heb je wat aan.

Maar in de gevallen dat de eigenaar het ook best vind om het paard vrij te geven en dus geen verzogster nodig heeft, mogen er best kosten aan verbonden zijn.
- zo heeft de eigenaar een extra zakcentje en de verzorgster mag rijden op een "beter" paard dan op de manege.

Paarden kosten nu eenmaal geld en paardrijden ook. Verzogsters zijn meestal geen geweldige ruiters en moeten nog en hoop leren... Vaak moet je je paard corrigeren als er een mindere ruiter op heeft gereden (scheef-stijf - niet meer aan het been etc)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:46

Superwoman: Als een eigenaar het paard ook vrij kan geven wil de eigenaar dus gewoon verdienen. Tuurlijk zijn paarden houden duur, maar die kosten heb je als eigenaar de redenatie dat een verzorgster mee moet betalen aan het onderhoud van het paard vind ik dan ook nergens op slaan. Kosten voor je eigen lessen prima een keer zelf iets kopen als er wat versleten is ook prima, maar mee betalen in het odnerhoud, nee sorry dan meot de eigenaar maar geen paard nemen als het te duur is.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:53

Ik vind dat je niet hoeft te betalen, van allebij de kanten niet. Behalve als je bijvoorbeeld wilt rijden 4 x per week ofzo, en verder NIKS wil doen behalve rijden, dan vind ik wel dat er (een beetje) betaald moet worden. Niet dat ik dat normaal vind als je alleen wilt rijden marja. En andersom. Maar als je gewoon helpt met de klusjes dan vind ik dat je daar voor niet hoeft te betalen en de eigenaar ook niet, want het is toch nog wel zijn pony/paard. Ik heb ook een verzorgpony, hoef niks te betalen, zij mij ook niet. En ik mest de stal uit (terwijl dat helemaal niet hoeft maar ze vinden het natuurlijk wel fijn). verder mag ik daar rijden/longeren/wandelen/tutten/eigenlijk alles. Hun vinden het fijn & ik! zo vind ik het handig geregelt. En het is echt niet zo dat ik alleen maar wil rijden,rijden,rijden. Dat doe ik ook niet elke keer, de rest er omheen vind ik ook super leuk! Koop zelf ook gewoon wel eens een halster/borstels enz.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

LADPR schreef:
Superwoman: Als een eigenaar het paard ook vrij kan geven wil de eigenaar dus gewoon verdienen. Tuurlijk zijn paarden houden duur, maar die kosten heb je als eigenaar de redenatie dat een verzorgster mee moet betalen aan het onderhoud van het paard vind ik dan ook nergens op slaan. Kosten voor je eigen lessen prima een keer zelf iets kopen als er wat versleten is ook prima, maar mee betalen in het odnerhoud, nee sorry dan meot de eigenaar maar geen paard nemen als het te duur is.

Nu begrijp je m'n post niet Knipoog
Als de eigenaar het paard anders niet kan betalen = het idd niet goed. Nogal risicovol ten koste van het paard.

Echter kan de eigenaar ook iemand een "stukje" eigen paard geven, maar wel voor een vergoeding. Voor niks gaat de zon op en anders heeft de eigenaar alleen maar nadelen met een verzorgster.
Zo is het dus ook een win-win situatie.

Een verzorgster NODIG hebben vind ik ook veelste risicovol trouwens.
Ik kies voor een paard en die verantwoordelijkheid van zorg (tijd en geld) is voor mij.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:02

Dan nog zelfs met een stukje 'eigen-paard' geven zoals je het noemt vind ik het ontzettend raar om te doen.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:04

Citaat:
Paarden kosten nu eenmaal geld en paardrijden ook. Verzogsters zijn meestal geen geweldige ruiters en moeten nog en hoop leren... Vaak moet je je paard corrigeren als er een mindere ruiter op heeft gereden (scheef-stijf - niet meer aan het been etc)

hier ben ik het even niet helemaal mee eens, want ik ken meisjes of vrouwen die erg goed kunnen rijden , maar gewoon weg geen geld hebben om een eigen paard te onder houden!
en dan is verzorgen toch een fijne optie voor mensen die iets minder centen hebben. want dat is vaak het probleem denk ik!
groetjes van bren! Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:06

LADPR schreef:
Dan nog zelfs met een stukje 'eigen-paard' geven zoals je het noemt vind ik het ontzettend raar om te doen.

Ach ik heb op het moment een paard teveel...
Deze mag vrij, maar ook best gereden worden. Toch ga ik geen goed leerpaard gratis uitlenen... terwijl ik wel rekening moet houden met de verzogster.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:08

Ja ik vind dat gewoon niet netjes omte doen en bijna op misbruiken van gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:44

LADPR schreef:
Ja ik vind dat gewoon niet netjes omte doen en bijna op misbruiken van gaan.

Verward huh?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:49

tinkert schreef:
Mijn dochter is ook llang op zoek geweest naar een verzorgpony. Maar iedereen was al "voorzien". Tot zij via via eerst iemand vond met een shetlandpony. Daar ik toch graag wil weten waar mijn dochter "uithangt" en bij wie ben ik de eerste keer meegaan waar ik tot mijn verbazing hoorde dat mijn dochter op "proef" was en dat als ze aangenomen werd dat er wel een bijdrage in de kosten werden gevraagd van € 50,-- per maand. Daarvoor mocht ze dan poetsen, stal uitmesten en twee keer in de week rijden. Daar heb ik van afgezien. Bij de tweede verzorgpony die zij vond bleek het hetzelfde te werken. Ook hier moest in de kosten bijgedragen worden, € 75,-- p.m. Mijn dochter vond het verschrikkelijk dat ze dit van mij niet mocht maar ik vind het uitbuiterij. Dat je elkaar diensten levert prima maar allerlei karweitjes laten opknappen en daar dan bovenop nog veel geld vragen vind ik niet normaal.

En in hoeveel manege's moet je ook niet even vegen, zadel vetten en poetsen en betaald daar dan ook een godsvermogen voor? Naastlopen bij de beginnerslessen een uur lang...ook zo een...
En natuurlijk zullen er ook meiden zijn ( en jongens alhoewel veel minder) die wel hart hebben voor het paard, maar mijn ervaring is toch echt anders.
Vroeger...toen alles beter was...was je al in de zevende hemel als je een paard mocht vasthouden, de mentaliteit is tegenwoordig echt anders.
En ik zit al heeeel wat jaren in de paarden dus weet waar ik over praat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:57

én voor een eigen paard betaal je ook een vermogen en ook moet je de "rot"klusjes doen Knipoog
én heb je de risico's van een kreupel paard etc etc

(bij mij rijden ze alleen )

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:12

aerdenhout1 schreef:
Zwerte schreef:

Mag ik even tegenspreken?? Verzorgers...de meest dan...denken 2 a 3 keer in de week gratis te kunnen rijden voor niets!
Alleen verzorgen krijg je niemand voor en dan bedoel ik poetsen en eventueel eens wandelen! UItmesten en eens de stal aanvegen als er ook niet op het paard mag worden gereden is helemaal uuit den boze. Rijden willen ze, anders komen ze gewoon niet!
En met de prijzen die je tegenwoordig hoort wat een les in de manege kost voor 1 uurtje rijden, snap ik wel dat er steeds meer meisjes een verzorgpony willen.
Ze vergeten dat ook een prive paard geld kost en voor niets de zon opgaat!

Voelt zich aangesproken. Ik heb samen met een vriendin 3 jaar lang twee ponies verzorgt waar we makkelijk ophadden kunnen rijden, maar het mocht niet. Toch bleven wij daar en hebben we heel veel grondwerk met die ponies gedaan. 6 dagen in de week de stal uitmesten; anders hadden we een probleem met de eigenaar. Elke keer als we er waren stallen aanvegen.
En meneer hoefde maar met zn vingers te knippen of wij moesten de twee ponies optuigen. We mochten mee achter op de kar[Dat was wat we voor alles kregen, intotaal 1½ jaar mochten we achterop]. En zodra we weer thuis waren sprong meneer van de bok en konden wij ze aftuigen en de zooi opruimen + kar weer weg zetten. We hebben het gedaan omdat het twee geweldige ponies waren. Maar op een gegeven moment zagen we dat dit echt alleen maar gebruik maken van was. Er liepen nog twee meisjes voor twee andere ponies en die mochten altijd rijden, hoefde 2x in de week de stal uit te mesten; niet de stallen aan te vegen. En betaalde ook niet Knipoog

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:16

Amedoro schreef:
Misschien een rare vraag.....
ik heb een meisje gevonden, die twee maal in de week mijn ponny's borstelt en met ze gaat lopen....is het nou de bedoeling dat zij er geld voor vraagt, of moet ze blij zijn dat ze verzorg ponny's heeft gevonden...
met andere woorden, ze doen het graag....????

hellup hoe gaat het bij jullie......

meningen verschillen daar sterk over.
ik heb zelf ook een verzorgster, verlang van haar eigenlijk niks, want ik heb voor de pony's gekozen dus ik verzorg ze ook. ze heeft dan ook geen echte verplichtingen.. als ze zich maar zo nu en dan laat zien en niet heel lang wegblijft en dan weer een keer aan komt waaien.
als ze dr is helpt ze mij vaak bij klusjes enzo, ik geef dr soms wat tips als ze dingen wil weten en dat was t eigenlijk.
Ik vind persoonlijk dat je er geen geld voor moet vragen omdat ze toch ook wel een inzet hebben en soms terug kunt vallen op ze als je bv een dagje weg moet ofzo.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:25

mijn oude verzorgpony's hoefde ik niks te betalen, we deden wel al het werk: uitmesten, poetsen we mochten ook rijden en voeren, vegen. ik heb er 5 jaar rondgelolopen en wilde eigenlijk niet stoppen. kwam door verzekering dat ik ben gestopt. verveelde me dood thuis ben toen minishet gaan verzorgen op de manege

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:29

ik heb van mn 11 e tot mn 15e paarden verzorgd. dit waren hele jonge of hele oude dieren. ik kon er niets anders mee dan wandelen en borstelen en de stallen doen enzo. voor mn eerste verzorg pony moest ik elke dag 10km heen en 10km terug fietsen door weer en wind.ik deed het graag, had er alles voorover. ik heb er niks voor gekregen en niks voor betaald. daarna ging ik verzorgen en rijden en ben ik gaan mee betlaen. het ging om 50 gulden per maand. daar heb ik nooit problemen mee gehad en vond het eigenlijk vrij normaal! als laatste heb ik een paard voor iemand gereden die er teveel had om zelf te rijden. daar werd alleen van me verwacht dat ik minimaal 3 keer per week kwam rijden en de stal deed. ik kocht wel af en toe wat leuks of lekkers. nu heb ik lekker mn eigen paardje. als ik zelf geen tijd meer zou hebben ga ik iemand zoeken waar ik op kan vertrouwen dat ze er goed voor zorgd en in ruil daarvoor mag ze rijden. het zou dan leuk zijn als er een keer een nieuw chabrak ofzo komt van de 'verzorgster' .