Ze gaat op me liggen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Ze gaat op me liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:31

Dorienn schreef:
Dat de pony zo bij je komt liggen, betekent dat ze je super vertrouwd Lachen

Of dat je veulen verschrikkelijk dominant is, en probeert jou te pletten

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:34

Een veulentje van stal die gaat elke keer met der kont naar je toe staan omdat ze daar elke keer wil worden geaaid, niet omdat ze dreigt ofzo maar ze vind dat krabbelen op der 'kont' lekker.

Vind het er schattig uit zien, maar let op dat ze niet perongeluk het bij iedereen gaat doen of ineens boven op je gaat liggen.
Maar je zal het waars. zelf wel weten wat je wel en niet kan doen, want ik ken je jaarling niet Knipoog
(ps. hij is wel super schattig zeg!)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:35

stef schreef:
Dorienn schreef:
Dat de pony zo bij je komt liggen, betekent dat ze je super vertrouwd Lachen

Of dat je veulen verschrikkelijk dominant is, en probeert jou te pletten

aangezien de ts zegt dat het op commando is, denk ik niet dat dat het geval is, maar het kan inderdaad.

als een paard gaat liggen, is dat in een kwetsbare houding. paarden zien ons als roofdieren, maar als je paard je vertrouwt, betekent dat dat hij je nog altijd als een roofdier ziet, maar dat hij weet dat je in alle omstandigheden hem geen kwaad zal doen, ook niet als hij naast je komt snurken Lachen

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:44

Het ziet er echt super schattig uit! Ziet er niet naar uit dat ze je zou gaan pletten. Het is toch ook niet natuurlijk dat verzorgers uit de dierentuin met apen knuffelen? Maar dat gebeurt ook wel. Waarom niet met je pony knuffelen? Ik ken een koe waar je ook bij kunt gaan liggen en die dan gekroeld wil worden Lachen

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 21:44

Mijn commando was dat ze bij me moest komen, als ik niet wil dat ze bij me komt liggen kan ik dat haar makkelijk duidelijk maken. Ze weet erg goed dat ik de baas ben en is niet dominant naar me. En uiteraard let ik wel op. Kan ik ook goed liggend Dromen
Mijn shet is niet als vee. Zet jij een koe voor de kar dan of ga je er mee longeren? (Niet dat ik dat nu met mijn shet doe!) Had niet verwacht dat mensen hier een paard hetzelfde als een koe vinden. (Er zijn trouwens wel knuffelboerderije waar je bij een koe kan gaan liggen).
Dit is een pony die ik vanaf haar geboorte heb opgevoed (samen met haar moeder en andere shetjes) waar ik mee speel, ren en nu ook soms mee lig. Ik doe geen kunstjes.

Bedankt voor de leuke reacties!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:46

T.S zit 15 jaar in de paarden...ik al 40 jaar en dit kan weinig kwaad hoor! T.S ziet denk ik snel genoeg of ze dominant is of gewoon even lekker wil kroelen met baasje! Het is een mini...geen trekpaard!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:47

ziet er superschattig uit hoor Haha!
Onze minihengst deed het ook al vanaf dag 1, en nu soms nog wel eens Tong uitsteken
vind ie heerlijk Haha!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 21:59

Stond laatst ook in een interview hier op bokt: Was een fjordje die als veulen had geleerd om met zijn twee benen op je schouders te springen. Was grappig, totdat het fjordje een fjord was, dan lach je niet zo hard meer en is het niet schattig. Ik vind dit niet echt getuigen van veel kunde eerlijk gezegd.

Dorienn schreef:
aangezien de ts zegt dat het op commando is, denk ik niet dat dat het geval is, maar het kan inderdaad.

Correctie:

Hagar_Helga schreef:
Dit is niet op commando. Maar omdat we elkaar lief vinden en graag even tegen elkaar aan liggen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:05

Puur vanuit het dier gezien denk ik dat het geen respect voor je heeft als eht deze uitingen toont. De foto's zijn zeker aandoenlijk maar het gaat hier niet om een konijn of poes maar om een paard. Een paard hoort jouw ruimte te respecteren, hoort jou toch als hogere in de rang te zien. Hoort wel twee keer na te denken voor het tegen je aanleunt of in jouw ruimte stapt. Ook dan kan het paard zich nog steeds heel erg geborgen voelen, hoor, en jou als leider zien! Knipoog

Daarbij is het nog link ook, zo'n beestje kan jou bezeren op een dag dat je hier niet op wacht en dan baal je hier van.

Daarom is het belangrijk dat al vanaf het veulen zijn je dier leert te accepteren dat het niet tegen je aan mag steigeren, met zijn benen tegen je aan mag krabbele, bijten, hangen etc. Klinkt hard maar kijk maar eens wat een paard met een lagere in de wei doet. Als daar een paard op gaat liggen heeft het een groot probleem! Clown

Sterkte ermee. Pling

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:07

aerdenhout1 schreef:
T.S zit 15 jaar in de paarden...ik al 40 jaar en dit kan weinig kwaad hoor! T.S ziet denk ik snel genoeg of ze dominant is of gewoon even lekker wil kroelen met baasje! Het is een mini...geen trekpaard!!!

Een pard is een paard ogneacht het ras, en zelfs al heb je 50 jaar ervaring, dan zou het slimmer zijn imo dat je volgens de gedragscode van het dier zelf communiceert en het aanleert je te volgen en vertrouwen. Maar niet je te domineren. Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:08

Maak er nu geen zeurtopic van.. daarvan zijn er al te veel..
Ts zegt al 15 jaar ervaring te hebben met paarden en het gaat om een kleine minipony
Nou dat klinkt erg gevaarlijk zeg Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:10

unamie schreef:
Ts zegt al 15 jaar ervaring te hebben met paarden en het gaat om een kleine minipony

Zeurtopic? Clown
ook 100 a 150 kilo op je bakkes kan niet meer penny zijn, hoor. Bloos

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:12

unamie schreef:

Precies!! Als T.S nu haar mini's leert om tegen een boom aan te gaan plassen dan discuseren we verder.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:12

Zo te zien weet je goed waar je mee bezig bent. Het is gewoon aangeleerd gedrag. Ga jij bij een veulen met een plastic zak staan wapperen enz. en je doet het een half jaar later weer, dan zal ie staan kijken van: o ja dat deed je toen ook. Denk dat als je gewoon voorzichtig blijft er niks aan de hand is!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:13

aerdenhout1 schreef:
unamie schreef:

Precies!! Als T.S nu haar mini's leert om tegen een boom aan te gaan plassen dan discuseren we verder.

Dan zijn ze idd niet bezig met verkeerd aangeleerd gedrag! Knipoog
Kennelijk is het weinig acceptabel in dit topic dan men ook een andere mening kan hebben?..
Bijzonder. Pling
TS, ik denk dat het aan jezelf is wat je er mee doet, hoor, ik wens jou in ieder geval succes. Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:30

Dorienn schreef:

als een paard gaat liggen, is dat in een kwetsbare houding. paarden zien ons als roofdieren, maar als je paard je vertrouwt, betekent dat dat hij je nog altijd als een roofdier ziet, maar dat hij weet dat je in alle omstandigheden hem geen kwaad zal doen, ook niet als hij naast je komt snurken Lachen

Nee, dat zegt ts niet. Zou helemaal mooi worden als we veulens op commando gaan leren liggen....
Vertrouwens band e.d. is bekend, heb er zelf 1 (een volwassene) die wél op commando ligt (en dus niet bovenop me kruipt)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:35

Misschien is het voor TS wel niet gevaarlijk, maar mócht er ooooit een kind in de wei komen (wat volgens TS nooooit gebeurd maar je weet maar nooit Knipoog ) dan is dat voor dat kind wél gevaarlijk en daaro, vind ik het niet getuigen van verantwoordelijkheid..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:38

Tja weet je...ik vind het toch wel een heel verschil of je nu met een mini of een Arabier,K.W.P.N of ander groot paardenras of ponyras bezig bent. En ik weet het, het is en blijf een paard natuurlijk en klein of groot ze moeten paard blijven, maar een mini is natuurlijk wel een verschrikkelijk doorgefokt paardenras en lijkt best wel op een hond...qua groote dan...vind dat je daar dan ook wel een tikkie anders mee om mag gaan dan met een groter paard of pony.Anders moet je ze ook geen kunstjes leren als op een ton staan, voetje geven, spaanse pas enz.
Oei...krijg ik nu bokt over me heen??????????

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:39

Mijn mini weegt volwassen ook maar 150 kilo, echter vorig jaar heeft hij op mijn voet gestaan en daar heb ik nu nog last van, dus om te zeggen het is maar een mini het kan geen kwaad, als hij verkeerd op je gaat liggen praat je wel anders.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:40

niet gevaarlijk.... als ie straks volwassen is wordt je echt niet vrolijk van 200 kilo dat ongevraagd op schoot kruipt hoor...

misschien niet heel bokt aerdenhout, maar mij wel Knipoog

Waarom zou je een mini in vredesnaam vergelijken met een hond? Net of mini's de enige zijn waar vrijheidsdressuur mee gedaan wordt...

maar goed, dit heeft niks met vrijheidsdressuur te maken, want t beestje in kwestie kruipt uit zichzelf op schoot

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:43

Wat is er overigens verschrikkelijk doorgefokt aan een mini shetlander, want dit lijkt mij geen mini paard.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:43

aerdenhout1 schreef:
Tja weet je...ik vind het toch wel een heel verschil of je nu met een mini of een Arabier,K.W.P.N of ander groot paardenras of ponyras bezig bent. En ik weet het, het is en blijf een paard natuurlijk en klein of groot ze moeten paard blijven, maar een mini is natuurlijk wel een verschrikkelijk doorgefokt paardenras en lijkt best wel op een hond...qua groote dan...vind dat je daar dan ook wel een tikkie anders mee om mag gaan dan met een groter paard of pony.Anders moet je ze ook geen kunstjes leren als op een ton staan, voetje geven, spaanse pas enz.
Oei...krijg ik nu bokt over me heen??????????

Het klopt dat het voor TS waarschijnlijk niet gevaarlijk zal worden, maar zoals ik al zei, een shet (zelfs een shet) kan wel schade aanrichten bij een kind, vergis je niet!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:45

sonjim schreef:
Wat is er overigens verschrikkelijk doorgefokt aan een mini shetlander, want dit lijkt mij geen mini paard.

En wat is er zo "verschrikkelijk doorgefokt" aan een minipaard?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:46

Ze leert het hem zelf aan volgens mij en dat is heeeeeel wat anders dan een mini die zich even op je stort als je ergens gaat zitten. De lichaamstaal van het dier zegt voor een ervaren paardenmens meestal voldoende om te weten wanneer het wel en niet kan en mag. Ikzelf zie dat in elk geval in 1 oogopslag bij willekeurig welk paard dan ook hier op stal. Wanneer het wel aanvaardbaar is en wanneer niet.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 08-09-08 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 22:47

Dus als ik het goed begrijp is het ineens wel verantwoordelijk de TS er een commando aan vastknoopt?
Paarden zijn nooit te vertrouwen met kinderen, ook niet als ze het wel op commando doen
Net als honden trouwens!