Shet tepakken krijgen het lukt maar niet!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Shet tepakken krijgen het lukt maar niet!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:27

Paula schreef:
Hier valt mij één ding ontzettend op.. jullie gaan allemaal die wei in met als doel dat je die pony ook echt meekrijgt en wat met ze gaat doen. Waarom niet een paar weken gewoon elke dag naar die wei toegaan, lekker in het gras gaan zitten en vanzelf wachten totdat die pony zo nieuwschierig naar je wordt dat ze vanzelf naar je toekomt. Als ze dan uiteindelijk bij je staat kun je d'r belonen met wat brok. Dan krijgt die pony alleen een positieve indruk; ik kom naar je toe, ik krijg wat lekkers. En alleen wat kriebelen en aaien, verder niets. Net zolang totdat ze steeds sneller aan komt lopen, en dan kun je haar wat meer aan gaan raken, wat meer van d'r vragen en het halster omdoen oefenen.

Zet vooral 1 ding uit je hoofd, dat je dit zo opgelost krijgt. Het kost tijd, veel tijd. Die pony moet in zijn hoofd omgeschakelt krijgen dat naar een persoon toe komen lopen niet betekent; aan het werk, maar dat het een positieve ervaring eraan koppelt. Ze weet nu dondersgoed als wanneer jij die wei in komt dat ze wat moeten gaan doen, en tsja dan is het nogal logisch dat ze liever die vrijheid die ze heeft wil behouden.

Als je even goed mijn posts doorleest heb ik wekenlang engelengeduld gehad met mijn eigen ruintje. Velen zijn inderdaad zo slim dat ze zich makkelijk laten pakken op het moment dat je iets lekkers hebt en echt alleen maar even wil kroelen of wat wil voeren.
Zodra ik hem echter in een ander weitje moest plaatsen oid, of hij aan het werk moest (ja sorry maar met zo'n dikke grasbuik moet hij toch íets uitvoeren) dan had hij dat maar al te gauw in de gaten.

Als ik weken achter een uren in de wei spendeer en alleen met rust werk, dus lekker afwachten tot hij eens naar mij toekomt, en het heeft na een aantal weken nóg geen effect, sorry maar dan is het bij mij klaar hoor.
Ik heb getoond dat ik geduld heb gehad, pony heeft naar mij toe toen duidelijk getoond dat hij het écht niet van plan was, nou dan komt er een andere aanpak.
Ponylief hoeft niet constant zelf te bepalen wat er maar gaat gebeuren Knipoog

Ik snap je post wel, en ben het er ook wel mee eens, maar op het moment dat je dit een aantal weken hebt geprobeerd en dat werkt gewoon niet, dan ben ikzelf van mening dat je eens wat anders moet proberen.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 17:02

ik heb het ook gehad je moet gewoon een beetje op
je hurken gaan en achter hem/haar blijven!,
of je moet met brokjes schudden. Je kan trouwens ook doen
dat als je hem te pakken krijgt dat hij iedere keer een
brokje krijgtt .Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:48

@JoyCiej007; Uit jouw post werd mij niet helemaal duidelijk met welk doel jij die wei in ging. Omdat je ook aangeeft dat de tijd begon te dringen, en je hem dus echt te pakken wilde krijgen. Het feit dat hij al brokjes uit je hand at, is denk ik al een goed begin. Dat hij daarna dan wegrent is jammer, maar ook wel weer begrijpelijk. De ene pony heeft gewoon (veel) meer tijd nodig dan de ander.

En ontzettend goede oplossing voor dit probleem staat in het boek 'Grondwerk met paarden' van Inge Teblick. Zij beschrijft hoe je het beetje aandacht dat je pony je geeft je positief kunt uitbouwen tot het daadwerkelijk wachten. Zeker aan te raden, ook de rest van het boek is een aanrader!

laura22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 17:47

ik heb het ook een aantal keer met donder gehad en toen heb ik de wei een stuk afgezet kon hij niet zo ver weg rennen en kon ik hem makkelijker pakken

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 08:25

ik heb dat ook gehad met mijn verzorgshet, waar ik inmiddels mee gestopt ben (niet daardoor Tong uitsteken )
als ik de wei in kwam met brokjes wilde ze alleen die brokjes en daarna was ze weer weg... geen beginnen aan
en dat dan niet 1 keertje, nee gewoon altijd. na heel veel weken met zakjes rammelen en met brokjes rammelen en in de wei zitten, eerst wat anders doen enz enz, zat er nog steeds geen verbetering in. toen hebben we besloten om dr een keertje in te sluiten in een hoek, en als dat niet ging lieten we haar rennen tot ze moe was. het werkte na een hele poos wel Lachen
maar toen we dat moesten doen, heb ik vaak zat door 'vreemde mensen' (dus die ik niet ken) gehoord dat ik een dierenmishandelaar was omdat ik de pony zo liet rennen, en dat ze dat tegen de eigenaar gingen zeggen (die het al wist) en allemaal van dat soort dingen Dromen
uiteindelijk heb ik wel volgehouden en is het gelukt, en het werkte, het ging steeds beter Haha!

Saaarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:59

Dit probleem is dus sinds een weekje ook bij mij bekend
Ik verzorg sinds de kerst 2 shetlanders. Altijd als ik riep kwamen ze aan en ze kregen dan altijd een stukje wortel, maar vorige week ineens kwam alleen april aan en lady niet, nou ik paar keer geprobeert met wat wortels enzo maar nee ze kwam niet nou ik dacht ik gaa april maar vast borstelen. Deze 2 pony's kunnen niet meer zonder elkaar dus Lady ging de hele tijd hinneken maar als ik kwam nee hoor ze was meteen weg. Ik heb haar in de wei gelaten.
Nou de volgende dag weer niet toen heb ik biks in de voerbak gedaan het hek open gezet en hun er uit 'gejaagd' (hun is geleerd naar de stal dan te lopen)
Maar jaa een andere dag kwam ik met me zusje en toen heb ik ze echt moeten 'vangen' , want ik heb geen zin om elke keer ze met biks te lokken want ze krijgen zoiezo geen biks want daar worden ze veels te dik van en hebben ze niet nodig. Ook gister heb ik ze moeten vangen.
Vandaag heb ik maar niks met ze gedaan, ik heb geen idee wat ik moet doen.
Ik vind het verschrikkelijk dat ze ineens geen vertrouwen meer hebben! Ik ben gek op ze! Lady gaat wel nog altijd hinnikken als ik aankom. Als ik ze worteltjes kom brengen of wat hooi dan gaat ze ook nog hinneken.. vandaag ben ik even de wei ingegaan en alleen ff april geknuffeld.
Ik heb het vandaag wel met de baas erover gehad hij zij dat hij dan maar weer hun halsters om zal doen als hij ze de wei inlaat.

Presto_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:30

met ene longeerlijn.
vraga of iemand de ene kant van de lijn vasthoud en jj de andere kant, zo kun je hem insluiten en proberen te pakken Knipoog
en als je pony er nieuwschierig is kun je op je hurken gana zitten met een voorwerp, ga dan niet metene opstana als hij bij je is maar eerst over zijn neus aaien en dan bij de voorpluk pakken, en je kunt hem meenemen Knipoog

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:27

als je een methode hebt gebruikt om de pony te pakken, vangen etc..

heel veel belonen wat lekkers en even poetsen en dan weer gewoon de wei in. de wei uit gaan moet leuk worden.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:55

Maar GEEN snoep !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:24

Het was voor mij een onbekend probleem, mijn paarden en pony's zien me altijd graag, maar ik heb nu een pony waar ik alles al mee geprobeerd heb, maar die ga ik verkopen. Het blijft toch wisselend met mevrouw, soms komt ze, soms niet. Ze hoeft nog niet aan het werk dus het is altijd voor iets leuks om uit de wei te komen, maar ik heb geen zin in zo'n beest, zelfs of eigenlijk zeker niet als fokmerrie.

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 11:22

het beste kan je is gewoon een tijdnaar haar toe gaan en niet 1 of 2 keer per week. haar aandacht in de wei geven, ga er gewoon eens bij zitten of even iets te geven of te kroelen en laat het daar bij. doe dan eens na een tijdje een halstertje om loop wat door de wei, borstel haar daar desnoods even, geef iets lekkers en klaar, doe dat buiten de wei en breid dat zo langzaam uit..

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 11:33

Mijn tip: neem de tijd.
Neem een plaid mee en ga in de wei zitten en negeer de pony totaal. Ga bijvoorbeeld een boek lezen ofzo.
Shets zijn supernieuwsgierig dus gehijt dat hij komt kijken. Komt hij inderdaad kijken? Niks doen, geen onverwachte bewegingen maken en al helemaal geen poging doen om hem "te grijpen". Blijft hij gezellig bij je dan kun je tegen hem gaan praten en misschien aaien,maar maak geen aanstalten om hem te pakken.
Daarna kun je het gewoon uitbouwen door hem te borstelen. Loopt hij weer weg, gewoon laten gaan.
Met deze methode bouw je een band op waarin niks moet. Elke keer doe je weer iets anders, zo blijft het voor de pony een verrassing: Goh, wat gaan we vandaag doen?
Veel pony's laten zich niet vangen omdat ze dan van alles moeten en daar hebben ze dus niet altijd zin in. Elke dag weer hetzelfde.
Succes bij mijn verzorgpony's werkte het perfect.