Paula schreef:Hier valt mij één ding ontzettend op.. jullie gaan allemaal die wei in met als doel dat je die pony ook echt meekrijgt en wat met ze gaat doen. Waarom niet een paar weken gewoon elke dag naar die wei toegaan, lekker in het gras gaan zitten en vanzelf wachten totdat die pony zo nieuwschierig naar je wordt dat ze vanzelf naar je toekomt. Als ze dan uiteindelijk bij je staat kun je d'r belonen met wat brok. Dan krijgt die pony alleen een positieve indruk; ik kom naar je toe, ik krijg wat lekkers. En alleen wat kriebelen en aaien, verder niets. Net zolang totdat ze steeds sneller aan komt lopen, en dan kun je haar wat meer aan gaan raken, wat meer van d'r vragen en het halster omdoen oefenen.
Zet vooral 1 ding uit je hoofd, dat je dit zo opgelost krijgt. Het kost tijd, veel tijd. Die pony moet in zijn hoofd omgeschakelt krijgen dat naar een persoon toe komen lopen niet betekent; aan het werk, maar dat het een positieve ervaring eraan koppelt. Ze weet nu dondersgoed als wanneer jij die wei in komt dat ze wat moeten gaan doen, en tsja dan is het nogal logisch dat ze liever die vrijheid die ze heeft wil behouden.
Als je even goed mijn posts doorleest heb ik wekenlang engelengeduld gehad met mijn eigen ruintje. Velen zijn inderdaad zo slim dat ze zich makkelijk laten pakken op het moment dat je iets lekkers hebt en echt alleen maar even wil kroelen of wat wil voeren.
Zodra ik hem echter in een ander weitje moest plaatsen oid, of hij aan het werk moest (ja sorry maar met zo'n dikke grasbuik moet hij toch íets uitvoeren) dan had hij dat maar al te gauw in de gaten.
Als ik weken achter een uren in de wei spendeer en alleen met rust werk, dus lekker afwachten tot hij eens naar mij toekomt, en het heeft na een aantal weken nóg geen effect, sorry maar dan is het bij mij klaar hoor.
Ik heb getoond dat ik geduld heb gehad, pony heeft naar mij toe toen duidelijk getoond dat hij het écht niet van plan was, nou dan komt er een andere aanpak.
Ponylief hoeft niet constant zelf te bepalen wat er maar gaat gebeuren

Ik snap je post wel, en ben het er ook wel mee eens, maar op het moment dat je dit een aantal weken hebt geprobeerd en dat werkt gewoon niet, dan ben ikzelf van mening dat je eens wat anders moet proberen.
)