Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Annekie

Re: Shetlanders wel zielig ijslanders niet :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:48

Ik ben het ook met je eens. op ijslander wedstrijden komen de ruiters vaak met hun benen bij de knieen van de ijslander, daar word niks van gezecht. En bij een shetlander wel...
Ik vind het bij bijde verkeerd..

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:50

Sientje schreef:
Nieek14 schreef:
ik ben het wel met je eens, maar misschien zeggen ze dat omdat shetlanders kleiner zijn ofzo?
zelf heb ik geen idee.

Misschien kun je aan de hand van het hele topic een idee opdoen...?

hoe bedoel je? ik snap je niet

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:53

Nathalie,
je zegt dat je zeker weet dat je met je lengte de knie kan aanraken van elke pony van 140 cm,
ik ben even lang als jou en had een fjord van 136, en kwam er nauwelijks onderuit!
omvang van de pony maakt behoorlijk verschil!

ik heb overigens wel sterk het idee dat hier op bokt iedereen metteen op haw topics met shetjes afvliegt, om de eerste (of de 20e, of de 100e Tong uitsteken ) te kunnen zijn om te vertellen dat de ruiter te groot is, of er niet meer te lang op kan, enz enz.
wel gek, want toen ik begon op bokt was er bijvoorbeeld een topic van een meid die een welsh a wou beleren en er voor de gein in het land zo op klom, en er af werd geslingerd, hylarische foto's, en een hoop lol in dat topic,
en geen gezeur!
maar dat te groot zijn enzo, te lang, te zwaar etc, lijkt wel een beetje een hype te zijn hier de laatste tijd.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:15

Marigold,

Ik heb nooit echt op een pony gereden van 1m40 dus ik vergelijk eigenlijk met de tinker van 1m56 (en dat is toch ook geen rank paard), heb wel eens op een Fjord gezeten van net onder de 1m50 (toegegeven het was een 3 jarige dus qua bespiering en groei nog lang niet "klaar") en hoewel een ieder me vertelde dat dat best kon, voelde ik me zelf behoorlijk ongelukkig en vond ik het niet fair t.o.v. de pony (zeker niet omdat het zijn 10e keer onder het zadel was) en hield ik het snel voor gezien.....

Ik ben het met je eens dat mensen snel op topics met shetten afvliegen om te zien of er fijn iets te rellen valt...Ik plaats zelf wel eens topics bij HAW of ITP van onze shetten en zet dan ook 'shet' in de titel en moet je eens kijken hoe de hits omhoog schieten per minuut....en uiteindelijk zijn er een tiental reacties van mensen die je op bokt kent omdat wij mennen, vd en LL doen en onze oudste ruiter 6 is dus er valt weinig te rellen...

Ik vind het geen HYPE...ik vind het juist een SUPER ontwikkeling dat mensen zich er meer bewust van zijn. Toen onze dierenarts pas kwam voor de inenting, had ik het er met hem nog over en hij beaamde dat 50 kilo toch zeker de absolute max is voor onze pony's (beiden 1m10) en vertelde ook dat hij van mening was dat veel van de been- en rugblessures bij paarden puur veroorzaakt worden door overbelasting! Ik vind het dus erg goed dat ruiters er meer over nadenken.

Eigenlijk vind ik dit ook losstaan van het ras want het geldt voor alle rassen MAAR feit blijft dat de pony's en paarden als shetten, ijslanders, fjorden, haflingers etc. het label hebben opgeplakt gekregen van "gewichtdragers" omdat ze RELATIEF gezien sterker zijn.

Lengte is dan weer veel moeilijker, er wordt vaak vergeleken met het dragen van een ladder en dat dat makkelijker is op z'n kant dan recht omhoog ivm de balans.....daar zit wat mij betreft logica in en dus hanteer ik de "voeten uit de beugels boven de knie regel" Kom je daar voorbij, vind IK de ruiter te groot ongeacht het ras.
Laatst bijgewerkt door nathalie2302 op 01-04-08 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:19

ja oké je hebt ook wel gelijk.
ik vind het op zich ook een goede zaak, maar vind soms ook dat men er tever in doorschiet,
kennis van gevolgen van belasting is heel goed, maar dan niet gaan overdrijven, want het blijft uiteindelijk zo dat alle gewicht belasting is voor een pony of paard,
ze hebben van nature geen ruiter op hun rug.
te ver doorschieten vind ik dan, ongeveer elke ruiter te groot vinden voor een shet bijvoorbeeld.

idd lollig om 'shet' in je titel te zetten Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:24

Dat is nu juist het punt....ze hebben van nature ook geen ruiter op de rug en JUIST DAAROM vind ik dat je er bewust mee om moet gaan!

Niet elke ruiter is te groot voor een shet, maar als je een shet hebt van 90cm en kleiner is het wel heel snel afgelopen hoor. En denk dat jij hier ook al lang genoeg komt om te weten dat de meeste reltopics ontstaan n.a.v. ruiters die met rolschaatsen aan zouden kunnen meerollen....echt niet de "kan net" combinaties...

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:35

nathalie2302 schreef:
Ik ben zelf 1m76 met 75 kilo en zou er niet aan moeten denken om op een pony van 1m40 te moeten gaan zitten, ijslander of geen ijslander, omdat ik zeker weet dat ik dan voorbij de knie kom.
Niet waar. Zie mijn ava. Ik ben 1.89 m lang en de stokmaat van mijn zwarte gevaar is ca. 1.37 m.
nathalie2302 schreef:
Als 1m85 op een IJslander van 1m39 past, dan zou (ter vergelijking) dus een meisje van 1m56 op onze shetlanders van 1m10 kunnen (ik vind zelf rond de 1m45 lang genoeg) en dat is (denk ik) waar de TS op doelt....waarom valt dan iedereen over de shetruiter maar niet over de ijslanderruiter....
En dit klopt ook al niet. 1,85 : 1,39 = 1,56 : 1,17
Dus bij ruiter van 1,56m lang moet shet 1,17 m zijn om op dezelfde verhouding te komen als een ruiter van 1,85 m op een ijslander van 1,39 m.
Of andersom berekend: 1,39 : 1,85 = 1,10 : 1,46
Dus bij shet van 1,10 m hoog mag ruiter dan max. 1,46 m lang zijn.
Dit is natuurlijk globaal, het ligt uiteraard ook aan de lichaamsbouw van zowel ruiter als paard: lang/groot lijf met korte benen of juist andersom.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:37

nou om het nog duidelijker te maken....
de ijslandse ruiters lijken lang, waarom? simpel je rijdt met erg lange beugels...
shetruiters krijgen nare reacties op de lengte waarom? omdat zij met de knieën in de nek zitten en alsnog met de voeten zowat op de grond mee kunnen lopen....

daar zit het verschil in!!!
als de shet ruiters namelijk een normale lengte stijdbeugelriem zouden hanteren zouden ze dus idd mee kunnen lopen op de grond...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:47

IJslanders zijn jaren- en jarenlang gefokt op hardheid en het dragen van volwassenen. Ze waren eeuwenlang HET vervoermiddel voor volwassen op IJsland. Ze zijn juist niet groter gefokt om deze kracht en hardheid te bewaren en omdat ze daardoor zich goed konden redden in het grillige landschap. Het zijn super taaie dieren die veel meer kunnen hebben.
Shetlanders zijn gefokt en geselecteerd vanaf een bepaald moment voor kinderen...en niet voor volwassen (en dus ook niet voor kinderen met de lengte van een volwassene).
Ik ben een kleine volwassene (1.58) en ik heb bij uitzondering wel eens op de grote shet van de buren gezeten, om hem even op zijn plaats te wijzen (steeds omdraaien op een bepaalde plek en buurmeisje kreeg het niet gedaan), dus even corrigeren. Qua lengte was het eigenlijk nog niet eens zo gek...ik op die grote Shet (was trouwens niet helemaal een zuivere shet, zat ook nog wat anders bij in, hij was 1.15 groot). Ik heb ook wel eens op de IJslander van mijn vriendin gezeten en ik moet zeggen dat het voor mij op een IJsco echt aanvoelt dat dit dier dat goed aankan. En bij die Shet voelde het ongemakkelijk....en heb ik het ook tot het minimum beperkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:51

als ene pony 115 cm is wil dat neit zeggen dat het geen zuivere shet is.

Daarnaast stuit mij het meeste tegen de borst de mensne die zeggen ik ben misschien weil iets te groot of iets te zwaar maar moest de pony even op zn plek zetten/aanpakken enz. Dat is de grootste kul ooit.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:56

EricPrast schreef:
nathalie2302 schreef:
Ik ben zelf 1m76 met 75 kilo en zou er niet aan moeten denken om op een pony van 1m40 te moeten gaan zitten, ijslander of geen ijslander, omdat ik zeker weet dat ik dan voorbij de knie kom.
Niet waar. Zie mijn ava. Ik ben 1.89 m lang en de stokmaat van mijn zwarte gevaar is ca. 1.37 m.
nathalie2302 schreef:
Als 1m85 op een IJslander van 1m39 past, dan zou (ter vergelijking) dus een meisje van 1m56 op onze shetlanders van 1m10 kunnen (ik vind zelf rond de 1m45 lang genoeg) en dat is (denk ik) waar de TS op doelt....waarom valt dan iedereen over de shetruiter maar niet over de ijslanderruiter....
En dit klopt ook al niet. 1,85 : 1,39 = 1,56 : 1,17
Dus bij ruiter van 1,56m lang moet shet 1,17 m zijn om op dezelfde verhouding te komen als een ruiter van 1,85 m op een ijslander van 1,39 m.
Of andersom berekend: 1,39 : 1,85 = 1,10 : 1,46
Dus bij shet van 1,10 m hoog mag ruiter dan max. 1,46 m lang zijn.
Dit is natuurlijk globaal, het ligt uiteraard ook aan de lichaamsbouw van zowel ruiter als paard: lang/groot lijf met korte benen of juist andersom.

Ik heb uiteraard niet de verhoudingen genomen maar slechts gekeken naar het verschil tussen lengte ruiter en stokmaat dat moge duidelijk zijn, dus een verschil van 46cm voor beide combinaties. Met de max. 1m46 voor onze shetten ben ik het trouwens volkomen eens! Verder ligt het uiteraard aan de lichaamsbouw van dier en ruiter (heb zelf trouwens lange benen Knipoog ) maar ook aan voorkeur. Ik zag helaas geen foto's in jouw profiel maar als ik naar je ava kijk, zou ik op die manier rijden voor mijzelf niet prettig vinden en ik geef toe dat is puur persoonlijk maar ik voel me daar niet lekker bij. Mag ik jou als ijslanderruiter (mooi woord trouwens) vragen wat je als gewichtsmaximum hanteert?

Wil hier trouwens bij vermelden dat zeker niet alle shetruiters nare reacties krijgen, er zijn zeker ook hele leuke combinaties op bokt hoor (ik noem een Sanne met Pippi)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:25

nathalie2302 schreef:
Mag ik jou als ijslanderruiter (mooi woord trouwens) vragen wat je als gewichtsmaximum hanteert?
Dat kan per paard verschillen en is niet uitsluitend afhankelijk van de stokmaat. Doordat de fokkerij van ijslanders de laatste decennia nogal aan verandering onderhevig is (van kleine, compacte, robuuste werkpaarden naar grotere, meer elegant/rijtypisch gefokte paarden) zijn er nogal wat verschillende modellen in omloop. Verder speelt mate van geredenheid (=> spieropbouw/conditie) natuurlijk ook een flinke rol. Een ondergrens is er uiteraard niet echt, je kunt niet te klein of te licht zijn. Als "bovengrens" voor een grote (ca. 1.45), stevige, goed doorgetrainde ijslander zeg ik (puur gevoelsmatig) ongeveer 95 kilo. Ik weet dat er ook zat ruiters die zwaarder zijn op ijslanders rijden, maar die moeten zelf maar kijken hoe ze dat met hun geweten in overeenstemming brengen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:37

LADPR schreef:
als ene pony 115 cm is wil dat neit zeggen dat het geen zuivere shet is.

Daarnaast stuit mij het meeste tegen de borst de mensne die zeggen ik ben misschien weil iets te groot of iets te zwaar maar moest de pony even op zn plek zetten/aanpakken enz. Dat is de grootste kul ooit.

Het was geen zuivere Shet, de moeder was een Welsh X Shet en de vader was een Shet...dat maakt dit dier dus geen zuiver Shet...en daarom was deze ook zo groot (moeder was 1.22)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:40

poeh dat is toch behoorlijk wat, hoeveel % zou dat zijn van het eigen gewicht van een dergelijke pony van 1m45 in optimum conditie?

Met ijslanders gebeurt dus hetzelfde als met shetlanders, haflingers en misschien wel de meeste koudbloeden. Toch de splitsing door de wens naar meer rijtypische paarden...?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:05

nathalie2302 schreef:
poeh dat is toch behoorlijk wat, hoeveel % zou dat zijn van het eigen gewicht van een dergelijke pony van 1m45 in optimum conditie?
Een ijslander van die stokmaat zal zo'n 400 tot 450 kg wegen, afhankelijk van hoe "robuust" ie gebouwd is. Dan zit je dus ergens rond de 21 à 22 %. Maar ik maak er dus met nadruk wel het voorbehoud bij dat het in een dergelijk geval om een goed bespierd/doorgetraind paard moet gaan, ik wil dit niet als vrijbrief laten dienen voor iemand die met een pavolint voor zijn of haar volgevreten grasmaaier op een dergelijk gewicht uitkomt en dan ook denkt dat-ie er wel op kan.

nathalie2302 schreef:
Met ijslanders gebeurt dus hetzelfde als met shetlanders, haflingers en misschien wel de meeste koudbloeden. Toch de splitsing door de wens naar meer rijtypische paarden...?
Wel de wens naar meer rijtypisch gefokte paarden, geen splitsing. Het "oude" type is gewoon langzaam maar zeker steeds zeldzamer aan het worden. Sommige mensen vinden dat jammer, maar er is nu eenmaal meer vraag in de markt naar elegant, hoogbenig, met veel temperament en beweging; dus wordt daar vanuit de fokkerij op ingespeeld. Het heeft vanzelfsprekend een aantal generaties geduurd voordat dat het gewenste resultaat opleverde, maar er is wat dat betreft in een jaar of 20 à 25 veel bereikt. Even een paar fotootjes als voorbeeld, (linkjes om een standje van de mods te vermijden):

1. Röskva frá Runni Fiume, NL1984201364, geb 14-05-1984, stokmt. 1,29m : http://www.mijnalbum.nl/Foto-CVVJFO3E.jpg

2. Mijn avatar: Kolbrún frá Álfhólum, IS1993284670, geb. 1993, stokmt. ca. 1,37m : http://www.mijnalbum.nl/Foto-XFRWWZGZ.jpg

3. Dögg frá Spor, NL20052000044, geb. 30-04-2005, stokmt. nu ca. 1,39m en groeit nog: http://www.mijnalbum.nl/Foto-HA7QF3JH.jpg

Bij foto 3 moet je een beetje door de wintervacht en het bewust gekweekte speklaagje heen kijken, maar ik neem aan dat de verschillen in bouw (tussen vooral 1. en 3.) wel duidelijk zijn.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:23

Super interessant allemaal, bedankt voor de informatie. Denk inderdaad dat het heel verstandig is dat je de kanttekening "doorgetraind paard" erbij schrijft maar toch vind ik persoonlijk meer dan 20% van eigen gewicht een (te) aanzienlijk gewicht.

Moet eerlijk bekennen dat ik ijslanders altijd in het licht bezag van "shetlanders in maat XL"

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:24

had het hier laatst nog over met iemand, die zei precies hetzelfde, grappig.
Maar natuurlijk is het wel waar.
Zou het te maken kunnen hebben met dat de volwassene die vroeger op ijsjes reden kleiner waren als wij tegenwoordig?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:45

Nederlands Shetland Pony Stamboek schreef:
Bron: http://www.shetlandponystamboek.nl/

De Shetlander is bijzonder veelzijdig. Oorspronkelijk in Nederland de vervanger van de trekhond. In verhouding tot zijn lichaamsgewicht kan hij geweldige prestaties leveren en is, verhoudingsgewijs, het sterkste paardenras ter wereld. Maar ook als lastdieren zijn ze in staat zeer zware vrachten over grote afstanden te vervoeren en kunnen ze ook volwassenen dragen.
Wat is het gewichtspercentage van een volwassene tov. een shet van pak 'm beet, 150 à 200 kilo? Dan kom je meer in de orde/grootte van 40-50 % terecht ipv. 21 à 22. Dat dat zou kunnen vind ik een veel zorgelijker standpunt, en het wordt ook nog eens uitgedragen door een "officiële" instantie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:51

ja en dát begrijp ik dus ook niet, hopeloos verouderd die tekst. er is al eens over gemaild maar daar komt geen antwoord op, terwijl inmiddels al dmv diverse onderzoeken is gebleken dat dit overantwoord is tov de pony.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 23:52

Dat stukje op de site van het shetlandponystamboek vind ik ook extreem storend. Ik heb hen daarover gemaild om te vragen waarop zij dat baseren aangezien osteopaten en dierenartsen tesamen tot een hele andere conclusie zijn gekomen.

Ik houd voor die van ons (allebei rond de 1m10) 50 kilo aan en dat is incl. zadel, kleding etc....onze dierenarts vindt dat de absolute max en zelfs nog best stevig!
Daarbij is Rohan in prima conditie maar P.C. niet (stond bij de vorige eigenaar 9 maanden op stal) dus voor P.C. zou ik nu ook minder aanhouden (nu weegt onze oudste zoon 23 kilo dus vooralsnog is van overbelasting door teveel dragen geen sprake)

EDIT: heb trouwens nooit antwoord op mijn mail mogen krijgen!

Me_lodY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 04:59

ik heb dit idd ook op site gezien. Maar je hebt natuurlijk volwassenen van 50 kilo en van 150 kilo. Dus idd een gewaagde tekst.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:43

Ik vind het heel sterk afhankelijk van je IJslander. Mijn IJslander bijvoorbeeld, is groot en stevig. Ik ben zelf 1.84m en het ziet er niet eens zo gek uit. Ik heb ook op ijslanders gezeten die een stuk kleiner waren, een verschil van zo'n tien centimeter in schofthoogte, en dat voelde niet goed. Het scheelt heel erg of je pony stevig of elegant gebouwd is. Kortom, je moet het per combinatie bekijken, zowel bij de shetlander als bij de ijslander.

Haflingers zijn trouwens ook vaak zo rond de 1.40-1.45 groot (ja, ik weet het, je hebt er ook genoeg die groter zijn Haha!) en staan ook een beetje bekend als 'volwassenen-pony's ' Eigenlijk geldt voor hen hetzelfde toch?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 08:29

Yinari schreef:
Haflingers zijn trouwens ook vaak zo rond de 1.40-1.45 groot (ja, ik weet het, je hebt er ook genoeg die groter zijn Haha!) en staan ook een beetje bekend als 'volwassenen-pony's ' Eigenlijk geldt voor hen hetzelfde toch?
Dat ben ik niet helemaal met je eens, het oorspronkelijke fokdoel was namelijk heel anders. Haflingers zijn van oorsprong toch altijd meer als, pardonnez le môt, klein/compact 'trekpaard' bedoeld geweest, om bomen van de alp te slepen en voor 's winters voor de arreslee, terwijl bij IJslanders - vanwege de omstandigheden aldaar - van oudsher het hoofddoel altijd is geweest "klein maar robuust, sober rijpaard met comfortabele gangen". En oh ja, als je er toch één aan een touw naast je had, kon je ook nog wel een kist op z'n rug binden.

Lange benen waren daarbij niet handig, met een hoog zwaartepunt flikker je eerder ondersteboven het ravijn in. Maar nu worden ze - zelfs op IJsland zelf, waar ze inmiddels ook heuse asfaltwegen hebben - steeds meer voor recreatieve/sportieve doeleinden gebruikt ipv. voor het werk, en moeten hun grootste prestaties leveren op een biljartlaken-strakke ovaal- of telgangbaan ipv. tussen de hobbelige lavabonken. De fokkerij heeft zich aan die veranderende vraag aangepast. De kunst is om in de loop van de komende 10, 15 jaar niet zover door te schieten met 'veredelen', dat ze op een gegeven moment inderdaad níet meer sterk genoeg zijn om nog als 'Kleinpferd für Erwachsenen', zoals onze oosterburen het zo mooi omschrijven, te kunnen dienen. Naar mijn idee begint de grens aardig in zicht te komen.

Er zijn overigens wel parallellen te trekken tussen IJslanders en Haflingers, zoals bijv. dat ook bij de Haflingers in de loop van de laatste decennia de nadruk veel meer is komen te liggen op het fokken van rijtypische paarden ipv. de "allround-boerenwerkpaarden" die het vroeger waren. Alleen is dit, zover ik weet, bij de Haflingers gedaan door flink in te kruisen met arabisch bloed, terwijl het in de IJslander-fokkerij op 'eigen kracht' bereikt is, door de formulering van het fokdoel en daaraan gekoppeld met welke dieren (en dan met name de hengsten) het wenselijk was om verder te fokken.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:28

Ja, daar heb je helemaal gelijk in! Er zijn natuurlijk wel degelijk een hoop verschillen. Ik bedoelde meer dat bij haflingers naar mijn idee minder gediscussieerd wordt of iemand er wel oppast terwijl ze vaak even groot zijn.

Zou toch eeuwig zonde zijn hè, als de ijslander uiteindelijk te fijn en teveel sporttype zou worden !

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:51

Persoonlijk ben ik bereid om de discussie aan te gaan met te grote ruiters (bij mij is dat...zonder beugels voorbij de knie) ongeacht het ras, ik merk alleen dat deze discussies (zeker op bokt) vaak tot niets/weinig leiden (hooguit een slotje door de Mods).

Ik begrijp ook de hele "uit balans" redenering mbt te lange ruiters maar moet eerlijk bekennen dat ik me veel meer stoor aan de ongelimiteerde kilo's die soms op shetten, haflingers en fjorden gehesen worden...(al word je natuurlijk, vooral bij shetlanders, niet blij van de "korte beugels, knie in paardenoor ruiters"