Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Sientje schreef:Nieek14 schreef:ik ben het wel met je eens, maar misschien zeggen ze dat omdat shetlanders kleiner zijn ofzo?
zelf heb ik geen idee.
Misschien kun je aan de hand van het hele topic een idee opdoen...?
nathalie2302 schreef:Niet waar. Zie mijn ava. Ik ben 1.89 m lang en de stokmaat van mijn zwarte gevaar is ca. 1.37 m.Ik ben zelf 1m76 met 75 kilo en zou er niet aan moeten denken om op een pony van 1m40 te moeten gaan zitten, ijslander of geen ijslander, omdat ik zeker weet dat ik dan voorbij de knie kom.
nathalie2302 schreef:En dit klopt ook al niet. 1,85 : 1,39 = 1,56 : 1,17Als 1m85 op een IJslander van 1m39 past, dan zou (ter vergelijking) dus een meisje van 1m56 op onze shetlanders van 1m10 kunnen (ik vind zelf rond de 1m45 lang genoeg) en dat is (denk ik) waar de TS op doelt....waarom valt dan iedereen over de shetruiter maar niet over de ijslanderruiter....
EricPrast schreef:nathalie2302 schreef:Niet waar. Zie mijn ava. Ik ben 1.89 m lang en de stokmaat van mijn zwarte gevaar is ca. 1.37 m.Ik ben zelf 1m76 met 75 kilo en zou er niet aan moeten denken om op een pony van 1m40 te moeten gaan zitten, ijslander of geen ijslander, omdat ik zeker weet dat ik dan voorbij de knie kom.nathalie2302 schreef:En dit klopt ook al niet. 1,85 : 1,39 = 1,56 : 1,17Als 1m85 op een IJslander van 1m39 past, dan zou (ter vergelijking) dus een meisje van 1m56 op onze shetlanders van 1m10 kunnen (ik vind zelf rond de 1m45 lang genoeg) en dat is (denk ik) waar de TS op doelt....waarom valt dan iedereen over de shetruiter maar niet over de ijslanderruiter....
Dus bij ruiter van 1,56m lang moet shet 1,17 m zijn om op dezelfde verhouding te komen als een ruiter van 1,85 m op een ijslander van 1,39 m.
Of andersom berekend: 1,39 : 1,85 = 1,10 : 1,46
Dus bij shet van 1,10 m hoog mag ruiter dan max. 1,46 m lang zijn.
Dit is natuurlijk globaal, het ligt uiteraard ook aan de lichaamsbouw van zowel ruiter als paard: lang/groot lijf met korte benen of juist andersom.
nathalie2302 schreef:Dat kan per paard verschillen en is niet uitsluitend afhankelijk van de stokmaat. Doordat de fokkerij van ijslanders de laatste decennia nogal aan verandering onderhevig is (van kleine, compacte, robuuste werkpaarden naar grotere, meer elegant/rijtypisch gefokte paarden) zijn er nogal wat verschillende modellen in omloop. Verder speelt mate van geredenheid (=> spieropbouw/conditie) natuurlijk ook een flinke rol. Een ondergrens is er uiteraard niet echt, je kunt niet te klein of te licht zijn. Als "bovengrens" voor een grote (ca. 1.45), stevige, goed doorgetrainde ijslander zeg ik (puur gevoelsmatig) ongeveer 95 kilo. Ik weet dat er ook zat ruiters die zwaarder zijn op ijslanders rijden, maar die moeten zelf maar kijken hoe ze dat met hun geweten in overeenstemming brengen.Mag ik jou als ijslanderruiter (mooi woord trouwens) vragen wat je als gewichtsmaximum hanteert?
LADPR schreef:als ene pony 115 cm is wil dat neit zeggen dat het geen zuivere shet is.
Daarnaast stuit mij het meeste tegen de borst de mensne die zeggen ik ben misschien weil iets te groot of iets te zwaar maar moest de pony even op zn plek zetten/aanpakken enz. Dat is de grootste kul ooit.
nathalie2302 schreef:Een ijslander van die stokmaat zal zo'n 400 tot 450 kg wegen, afhankelijk van hoe "robuust" ie gebouwd is. Dan zit je dus ergens rond de 21 à 22 %. Maar ik maak er dus met nadruk wel het voorbehoud bij dat het in een dergelijk geval om een goed bespierd/doorgetraind paard moet gaan, ik wil dit niet als vrijbrief laten dienen voor iemand die met een pavolint voor zijn of haar volgevreten grasmaaier op een dergelijk gewicht uitkomt en dan ook denkt dat-ie er wel op kan.poeh dat is toch behoorlijk wat, hoeveel % zou dat zijn van het eigen gewicht van een dergelijke pony van 1m45 in optimum conditie?
nathalie2302 schreef:Wel de wens naar meer rijtypisch gefokte paarden, geen splitsing. Het "oude" type is gewoon langzaam maar zeker steeds zeldzamer aan het worden. Sommige mensen vinden dat jammer, maar er is nu eenmaal meer vraag in de markt naar elegant, hoogbenig, met veel temperament en beweging; dus wordt daar vanuit de fokkerij op ingespeeld. Het heeft vanzelfsprekend een aantal generaties geduurd voordat dat het gewenste resultaat opleverde, maar er is wat dat betreft in een jaar of 20 à 25 veel bereikt. Even een paar fotootjes als voorbeeld, (linkjes om een standje van de mods te vermijden):Met ijslanders gebeurt dus hetzelfde als met shetlanders, haflingers en misschien wel de meeste koudbloeden. Toch de splitsing door de wens naar meer rijtypische paarden...?
Nederlands Shetland Pony Stamboek schreef:Wat is het gewichtspercentage van een volwassene tov. een shet van pak 'm beet, 150 à 200 kilo? Dan kom je meer in de orde/grootte van 40-50 % terecht ipv. 21 à 22. Dat dat zou kunnen vind ik een veel zorgelijker standpunt, en het wordt ook nog eens uitgedragen door een "officiële" instantie.Bron: http://www.shetlandponystamboek.nl/
De Shetlander is bijzonder veelzijdig. Oorspronkelijk in Nederland de vervanger van de trekhond. In verhouding tot zijn lichaamsgewicht kan hij geweldige prestaties leveren en is, verhoudingsgewijs, het sterkste paardenras ter wereld. Maar ook als lastdieren zijn ze in staat zeer zware vrachten over grote afstanden te vervoeren en kunnen ze ook volwassenen dragen.
Yinari schreef:Dat ben ik niet helemaal met je eens, het oorspronkelijke fokdoel was namelijk heel anders. Haflingers zijn van oorsprong toch altijd meer als, pardonnez le môt, klein/compact 'trekpaard' bedoeld geweest, om bomen van de alp te slepen en voor 's winters voor de arreslee, terwijl bij IJslanders - vanwege de omstandigheden aldaar - van oudsher het hoofddoel altijd is geweest "klein maar robuust, sober rijpaard met comfortabele gangen". En oh ja, als je er toch één aan een touw naast je had, kon je ook nog wel een kist op z'n rug binden.Haflingers zijn trouwens ook vaak zo rond de 1.40-1.45 groot (ja, ik weet het, je hebt er ook genoeg die groter zijn) en staan ook een beetje bekend als 'volwassenen-pony's ' Eigenlijk geldt voor hen hetzelfde toch?