shet tóch wat goedkoper?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: shet tóch wat goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:14

Wel, een weide met (schuil)stalletje is natuurlijk vaak goedkoper dan een echte pensionstalling of een stalling op vaak dure manege's...

Sommige hoefsmeden vragen minder voor een shet dan voor een groot paard, anderen vragen juist méér, juist omdat ze zo klein zijn, en men dus vaak dieper moet bukken en soms moeilijker bij de hoefjes kan. Voor de échte mini-mini's zijn hoefijzertjes soms duurder, omdat het dan gaat om hele kleine maatjes die speciaal bijbesteld moeten worden.

Verder qua voer denk ik dat het ook erg afhangt van het gebruik v/d shet en de lichamelijke conditie van een shet; heb je een goede wei tot je beschikking, en heb je een shet die gauw hoefbevangen wordt of gauw te dik wordt, tsja, dan spendeer je natuurlijk maar het minimum aantal kosten aan voer.

Dierenartskosten blijven vaak zowiezo hetzelfde.

En wat betreft het gebruiken van een shet als menpony; vergis je niet in die kosten, paardensport is duur, maar het mennen steekt er toch al gauw met kop en schouder soms bovenuit. natuurlijk heb je tuigjes in shetmaat voor zo'n 90 tot 100 euro nieuw, dat zijn de welbekende shettuigen met touwstrengen. Gebruik van dat tuig is wat mij betreft écht af te raden: slechte kwaliteit, ontzettend ruw en hard leder, en of het nou bijzonder 'veilig' is te noemen....
Voor een degelijk, goed en sterk tuig dat lekker op de pony ligt, betaal je toch wel zo'n €300 tot €400,=

Om over een echt veilige, degelijke wagen nog maar niet te spreken, ook dat is redelijk duur. Ook hier heb je natuurlijk weer die 'welbekende shetsulky's' die via internet als compleet bouwpakket zijn te kopen voor zo'n €300 - €400,= , maargoed, ik ben zelf niet zo weg van deze 2wielers met bankjes; je slaat toch al redelijk gauw om met deze versie.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:17

ik denk dat de kosten van hoefsmid en da hetzelfde blijven. Echter bij veel stallen zijn de stallingskosten aanzienlijk voordeliger dan een paard in deze omgeving shet in pension 50,00 euro en een pony 150,00 euro en een paard 160,00 euro (Gelderland)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:20

patsur schreef:
Ook een mentuigje is goedkoper voor een shet, net zoals een karretje.

Uiteindelijk kom je toch op hetzelfde neer, ook een shet moet inentingen, voer, hoefsmid, nieuw tuig etc etc. Denk ook eens aan een plotseling dierenartsbezoek.

Patsur; daar ben ik het niet met je eens Knipoog
Zie mijn vorige post.........

Menspul moet veilig zijn, en voor goed en veilig spul betaal je een reeele prijs. In 99,9% v/d gevallen durf ik wel te stellen dat goedkoop duurkoop is, in de mensport.
En om dat dan in het algemeen te stellen, dat ook de wagentjes goedkoper zijn voor de shetten, is nogal eh, 'gedurfd'. Vaak maakt dat geen enkel verschil. Voor €4000,= heb je een nieuwe marathonwagen in shetmaat, dit is echt niet veel goedkoper dan een marathonwagen voor een 'groot paard'.

Ook die sulky's, waar ik het eerder over had, heb je ook in grotere maten, en dan zijn de kosten in verhouding ook niet veel duurder voor grotere paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:04

friesiszwart schreef:
ik denk dat de kosten van hoefsmid en da hetzelfde blijven. Echter bij veel stallen zijn de stallingskosten aanzienlijk voordeliger dan een paard in deze omgeving shet in pension 50,00 euro en een pony 150,00 euro en een paard 160,00 euro (Gelderland)

zó das goedkoop! Wow!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:32

friesiszwart schreef:

No Cheer Waarom woon ik nou in de randstad Nors opkijken Clown

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:02

hoe ernstig is het bij jullie dan Superwoman en Ukkiepuk?

Ik betaal 140 euro voor onze 2 shetten, ze delen dan een grote stal, er zijn 3 weides (waarvan 1 heel groot), paddock (longeerbak), rijbak en hooi en stro is inbegrepen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:25

ik sta nu thuis, wat ook niet goedkoop is. Voor een paard betaalde ik op/in pension 280-290 zonder veel luxe behalve een binnenbak.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:37

nathalie2302 schreef:
hoe ernstig is het bij jullie dan Superwoman en Ukkiepuk?

Ik betaal 140 euro voor onze 2 shetten, ze delen dan een grote stal, er zijn 3 weides (waarvan 1 heel groot), paddock (longeerbak), rijbak en hooi en stro is inbegrepen.

Ik maak het mijzelf gewoon duur Vork Ik kan hier in de buurt een stuk goedkoper staan,maar ik wil niet weg op deze stal Haha!

Stalling is 390 in de maand Bloos Daar komen mijn lessen (80 euro in de maand) en startkaart nog bij. Sigaar

[edit]1x binnenbaan, 3x buitenbaan, 1x paddock, 1x longeerring, all inclusief, 5x daags voer, 1x solarium, 2x poetsplaats, 1x spuitplaats met warm water, 2x per week mesten en elke dag stro, weidegang in de zomer[/edit]

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:49

binnenbak betaal je natuurlijk al snel meer voor, als dat aanwezig is....maar helemaal geen "korting" dus omdat hij een shetlander is of is het paardentarief nog meer?

Dat is inderdaad behoorlijk stevig, maar eigenlijk zou jij natuurlijk een discount moeten krijgen omdat Zorro toch redelijk beroemd aan het worden is....zo kan de stal meeliften op gratis reclame Knipoog

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:31

nathalie2302 schreef:
binnenbak betaal je natuurlijk al snel meer voor, als dat aanwezig is....maar helemaal geen "korting" dus omdat hij een shetlander is of is het paardentarief nog meer?

Dat is inderdaad behoorlijk stevig, maar eigenlijk zou jij natuurlijk een discount moeten krijgen omdat Zorro toch redelijk beroemd aan het worden is....zo kan de stal meeliften op gratis reclame Knipoog

Nee er is idd geen onderscheid in paarden en pony's. In principe worden er geen "pony's" toegelaten, d.w.z. geen kinderen. De stallen zijn allemaal even groot dus de kosten zijn eigenlijk gelijk gelijk.

Hmm de korting voor Zorro's beroemdheid zal ik eens gaan aankaarten Haha! Vork

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:28

Ik woon op 'het plattenland' en hier moet ook meer betaalt worden dan dat. Huilen van het lachen

Bij ons; 165 pony - 185 paard
All incl. ; 4 x per dag voeren, wormenkuur, iedere dag gemest + schoon vlas erbij, worden binnen en buiten gezet ('s winters paddocks. 's Zomers wei + paddock ), poetsplaats met warm water, 6 paddocken, 1 buitenbaan (volgend jaar ook 1 binnen), 1 longeerring.

Miljoes, jij bent gewoon gék. Hahah.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:30

Nou jij hebt er ook veel service bij Maaik! Maar bij jullie valt shetlander dus ook gewoon onder pony?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 23:52

Dat is ook de reden dat ik erheen gegaan ben. Met mijn studie heb ik daar zelf zo weinig tijd voor. Dus dan was de keuze OF pony verkopen OF naar die pensionstal.
Eerst dit maar geprobeerd, kon hem altijd nog verkopen, maar dit bevalt écht super ! Lachen

Ja shetlanders vallen bij ons in principe gewoon onder pony's. Alleen omdat ik al heel goed contact met die vrouw had voordat ik daar kwam staan (was/is mijn instructrice ook) & ze weet dat ik hem gewoon zelf betaal wordt ik wel flink gematst. Dus het valt mee hoor. Knipoog En in principe staan er bij ons geen shetters, is gewoon een dressuurstal met allemaal 'sportpaardjes'.
Kom ik daar aankakken met mn shetter. *gniffel.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 00:02

een shet is zeker wel goedkoper in onderhouds kosten dan een paard!
even wat voorbeeldjes: een shet doet bv 1 week met een pak hooi en een paard 2 dagen
een shet weegt minder dan een paard dus je doet langer met een wormenkuur (je spuit zo'n tube niet in 1x leeg in zn mond namelijk)
een shet heeft minder brokken/gras nodig dan een paard (shet is een sober ras)

hoefsmid kosten blijven wel hetzelfde als bij een paard dacht ik zo
enting is ook net zo duur als bij een paard

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:05

moniekk schreef:
even wat voorbeeldjes: een shet doet bv 1 week met een pak hooi en een paard 2 dagen
een shet weegt minder dan een paard dus je doet langer met een wormenkuur (je spuit zo'n tube niet in 1x leeg in zn mond namelijk)

Ja dat klopt als je een kale box huurt of als je je shet aan huis hebt. Maar op een all inclusive stal ben je even duur uit als een paard Haha! Vork

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:53

ukkiepuk schreef:
moniekk schreef:

Ja dat klopt als je een kale box huurt of als je je shet aan huis hebt. Maar op een all inclusive stal ben je even duur uit als een paard Haha! Vork

kale box? ik heb een wei gepacht van een boer en dat is echt goedkoop.
neem aan dat je een shet niet gaat stallen op een pensionstal of manege Clown (tenzij je in de stad woont en er dus nergens mee heen kunt)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 15:49

moniekk schreef:
neem aan dat je een shet niet gaat stallen op een pensionstal of manege Clown (tenzij je in de stad woont en er dus nergens mee heen kunt)

Je heb dan ook het voordeel van een rijbak op een pensionstal. Ook als je een stukje wei bij en boer kunt krijgen, zou je er in de meeste gevallen ook een pony bij moeten kopen, omdat het en kuddedier is....

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:08

moniekk schreef:

Als je mijn post hierboven leest zie dat ik mijn pony op een 'all in' pensionstal heb staan Knipoog Vandaar de opmerking over een kale boxhuur Vork

Bovendien zijn er ook mensen die een shet hebben en in de randstad wonen Clown Erg veel weiland is hier niet hoor!

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 17:34

Ik ben het niet eens met de opmerking dat mennen met een shet net zo duur is als met een groot paard.
Ook als je goede spullen koopt zit er een behoorlijk prijsverschil in. Mijn Ideal tuig koste rond de 400 euro (maat shet), het zelfde tuig in paardemaat kost ruim 600 euro. Dat vind ik toch een flink verschil.

Ook marathonwagens zijn soms wel 500 euro goedkoper in maat shet dan in grote maat, hoewel dat i.d.d. niet altijd zo is.

Feit blijft dat mennen een dure hobby is als je het goed (veilig) wilt doen, ook met een shet Pling .

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:15

ukkiepuk schreef:
moniekk schreef:

Als je mijn post hierboven leest zie dat ik mijn pony op een 'all in' pensionstal heb staan Knipoog Vandaar de opmerking over een kale boxhuur Vork

Bovendien zijn er ook mensen die een shet hebben en in de randstad wonen Clown Erg veel weiland is hier niet hoor!

Ik heb met Shetlander ook gewoon op een All in pensiontal staan hoor. Ondanks dat hier wél gewoon heel veel weilanden zijn.

Waarom zou je een shet niet op een pensionstal of manege stallen volgens jou dan ?

gigipaardJJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:41

Nu JAA als ik een paaard krijg een grote is dat namelijk in de 3.000 euro

ik kan neit meer op een Shetlander
Die kosten iets in de 500 euro
Haha!

Nicoleee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:42

ik vind dat je een shet niet moet kopen omdat die zo 'goedkoop'is Knipoog

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 22:59

Ik heb 2 volwassen shetlanders maar 1 is er zo duur in DA kosten dat ik voor haar alleen al 2 andere zou kunnen houden.
Echt goedkoop is zij dus niet, zij is koliek gevoelig heeft staart en maneneczeem, een vernauwde luchtpijp waardoor ze regelmatig een longontsteking heeft en plat hoeven zij moet 1x in de 8 weken naar de hoefsmid.
Het licht er dus ook maar net aan wat voor een shet je hebt Knipoog .

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:07

Nicoleee__ schreef:
ik vind dat je een shet niet moet kopen omdat die zo 'goedkoop'is Knipoog

waarom niet?

hier van de zomer ook gedaan, puur eentje gekocht om de prijs omdat men die tegenkwam. hadden eigenlijk geen extra pony nodig,maar ach.. altijd leuk voor 35 euro Clown
het werdt een kadootje voor een 6 jarig meiske die nog niet kon rijden. heeft er dikke lol mee gehad en pony was onwijs braaf. paspoort, geruint, alles! dus geen extra kosten gehad naderhand.
en ach.. als er zoiets op je pad komt en je hebt de ruimte, dan koop je er gewoon eentje bij en merk je eigenlijk weinig van qua kosten.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 15:14

Natuurlijk is een shetlander 'goedkoper' als een groot paard (tenzij ze ziek worden natuurlijk)

Maar het ligt er ook aan op wat voor stal je staat. Ik sta nu op een pensionstal voor maar 20,- per maand voor mijn mini. Maar over een paar maanden ga ik verhuizen en komt hij op een stal te staan waar het 100,- per maand kost. Maar dat is natuurlijk aan jezelf om te bepalen waar je wil staan.
En shetlanders eten natuurlijk ook een stuk minder als paarden en in de zomer op het land hebben ze al helemaal weinig bijvoeding nodig want ze worden al snel te dik. Alleen vind ik niet dat je een shetlander moet kopen omdat die 'lekker goedkoop zijn' en zowieso zijn ze natuurlijk in aankoop al heel weinig geld..