Wat doen we aan fabeltjes over shetlanders? Brainstorm p.10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Ik ben nu officieel in SHOCK...wat doen we hieraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:03

Goed van je, Nathalie2302, die mail nr de penny! ik ben benieuwd!!

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 16:07

tjee joh, das nogal een dingetje!!!
Ben benieuwd hoe dit afloopt

(ik herken je ponytje... staat die aan de rietweg?)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-07 17:15

Klopt kindness! knap dat je 'm zo herkent van de foto's!!! zeker nu hij toch een wat hoger teddybeer gehalte aan het krijgen is Haha!

Nog geen penny-nieuws....we wachten (on)geduldig af

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:35

Ik heb zelf die grote fout gemaakt, heb nog doorgereden op een Shet terwijl ik te groot was, ik was zelf nog te dom om het te snappen, eigenaar zei er ook niks van aangezien hij ook weinig van paarden weet, via bokt ben ik er ook achtergekomen dat het écht niet meer kon, en ik doe nu dingen met de Shetjes die eigenlijk nog veel leuker zijn dan rijden op een te kleine pony! Haha!
Ik rijd nu zelf wel een Shetlander, ik pas daar nog net op, ben ook niet van plan heel lang door te rijden, deze eigenaar heeft wél verstand van paarden, vind het ook nog wel kunnen, maar ik moet écht niet meer groeien, anders stop ik ermee, gewicht kan overigens nog makkelijk.

Maar ook wel dankzij het eerste geval probeer ik veel meisjes die op Shetlanders rijden, ook hier op bokt, maar vooral bij ons in de buurt, duidelijk te maken dat het echt niet meer kan.
Kheb al 1 meisje over kunnen halen, die doet nu ook vrijheidsdressuur en alles. Verder ben ik gelukkig nog geen meisjes (of jongens) tegen gekomen gelukkig.

Ik vind het echt een super idee van je Nathalie!
Hopelijk reageert "Penny" goed en komt het erin, dan ga ik hem zeker kopen Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:59

Jeejsus, ben wel wat dingen gewend, maar dit hele verhaal....? idd ook ik ben 'geschokt' van wat je hebt gezien....

Ik had idd ook al een tijdje het idee om de penny te bellen of mailen...

Laat ze een keer een heel groot, mooi artikel in de penny zetten met het échte gewicht wat ze kunnen dragen, dat shetten net zoveel als andere pony's nodig hebben, dat je niet zomaar bij mams en papslief moet gaan zeuren om een shet als je geen grotere pony mag, etc. etc.

Ik denk dat je dan direct in één klap de grote doelgroep hebt te pakken...

Maarja, nu die 'oudere generatie boeren' nog... die krijg je waarschijnlijk toch niet zomaar 'om'.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 09:47

@DeEiken - Ik ben heel blij dat jij zelf hebt ingezien dat je te groot bent en dat je nu ook andere meisjes probeert te overtuigen (denk dat dat waarschijnlijk ook beter werkt dan als een volwassene dat probeert te doen).

Als kritische noot heb ik even in je profiel gekeken en hoewel ik wel kan zien dat jullie stapelgek op de pony's zijn, is er inderdaad qua rijden niet 1 combinatie bij die in mijn ogen nog kan. Ik denk dat je om te rijden idd gewoon echt te groot bent geworden (ook voor die van 1m07) en je vriendinnen ook, maar gelukkig hebben jullie ook al genoeg andere, hele leuke dingen ontdekt om te doen! Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 09:49

@JoyCiej007 - de hoop is eigenlijk dat de oudere generatie boeren misschien weer voorlichting/hulp kunnen krijgen van meisjes en jongens die daar komen verzorgen en die hopelijk WEL op de hoogte zijn van alle do's en don'ts

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:03

ahja, op zo'n manier. Klinkt wel goed, al zijn er velen in mijn omgeving die gewoon vasthouden aan hun eigen idee (boeren dan) onder het mom van 'niet moeilijk doen, zo deden wij het vroeger ook'... Knipoog
Maar, hoe meer mensen er voorgelicht worden, hoe beter.

Toch kan ik nog stééds niet snappen, hoe het fabeltje van 2x eigen gewicht dragen ooit in de wereld is gekomen. Ik bedoel, kan me voorstellen dat 20% regel nog niet erg veel bekendheid geniet, maar elk logisch nadenkend mens met een béétje gezond verstand kan toch rekenen dat 2x eigen gewicht dragen ónmogelijk is??? Een klein rekensommetje dat uitgaat van een volwassen vent die 90 kg. weegt, 2x 90 is 180 kg, dat vind ik nog vrij licht voor een shet. mijn ouderwetse type shet (wil zeggen; stevig gebouwd, korte en dikke pootjes) van 90 cm. woog op 29 april dit jaar precies 123 kilo, daar kunnen toch geen 2 mensen van 90 kg. op gaan zitten?!

Echt waar, ik snap níet waar het vandaan komt.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:52

Ik denk dat het fabeltje van 2 keer zijn eigen bericht in de wereld is gokomen, door het mennen Knipoog en omdat er overal gezegd word dat Shetlanders het sterkste pony ras is. Knipoog

Maar je bent wel heel erg raar als je dat nog gelooft ook Nagelbijten / Gniffelen

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:17

in verhouding is de shetlander het sterkste ras (maar niet op rijden).
Ik ben zwaar geschokt van dit verhaal.
Hier in de buurt ken ik niemand die op een shet rijd terwijl die te groot was.
Ik hang af en toe met een beetje van mijn gewicht op de pony, maar niet dat ik ga rijden.
2 x gedaan, maar die 2e keer was ik al te groot en heb ik maar een klein stukje gestapt (10 meter Clown) daarna vond ik het echt te erg om dat ik echt te groot was.
Nooit meer gereden (eerste keer was ik 4 dus dat kon wel).
Nu doe ik van alles met ze wat heel goed gaat en ook bere leuk is. Haha!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:18

op bokt hoor je ook vaak: kunnen shetten tegenwoordig nergens meer tegen.......
vind ik ook zwaar ergelijk.
over die boeren is meer dan waar, de eigenaar van mijn verzorg is ook zo van:het zijn sterke beestjes kruip er maar op.

ik denk dat het komt omdat er zoveel kinderen graag rijden, een verzorgpony zoeken, en bij een shet uitkomen omdat er niet zoveel verzorgpony's zijn(bij ons niet in iedergeval) en ja, de verleiding is dan wel heel groot om er toch op te gaan.
vind dit voorval wel heel slecht, het ergste wat ik heb gezien was een meisje die op de paardenmarkt op een minishet een rondje ging rijden, vond dat echt wreed.

dat idee van de penny is echt top! Afgod

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:26

jup.... dat ook weer ja, doorslaan naar de andere kant.

Heb v/d week nog een heuze bedreiging naar mijn hoofd gesmeten van iemand die ik nog van jaren terug kende (manege tijd) die voelde zich in een bepaald topic over een bepaalde manege aangevallen, en begon toen een persoonlijke aanval o.a. jegens mij.

Dat ik op de merrie rijd (whahaha Clown ja, 6 jaar terug heb ik haar ingereden ja...), dat het maar wát zielig is zo'n klein shetje (merrie van 1.05m Lachen ) voor de wagen waar ik met mijn lange, logge lichaam dan weer op zit

(en ja jongens, ik weeg maarliefst 45 kg. bijna 20 en ben ong. 1.69 lang)...

Die mensen, die wil ik van harte uitnodigen om eens bij mij op de bok te komen, of achterop te staan. Dan zal ik eens even vol gas een 'marathondemonstratie' geven in het bos.... Clown

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:39

ik denk dat de shetlander last heeft van wat alle "aai-en knuffeldieren"moeten mee maken: ouders (en kinderboederijhouders ed) denken vaak dat shetlanders echt iets voor kinderen zijn LEES:

SPEELGOED!!!!

en bij speelgoed zit altijd een stikkertje waarop staat wat wel en niet mag en of het geschikt is voor kinderen van jonger dan 3 ivm inslikgevaar en of het aparaat geschikt is om op te gaan zitten, en vervolgens doet men niets met die informatie want het ziet er zo schattig uit als hun kind iets molt..ach en zo duur was het nou ook niet.
nou ziet men een pony (shetlander) ,valt in het al oude gedrag en denkt..ach wat zou het of een kind door zo'n pony van 200 euro zakt..we kopen wel weer een nieuwe..overigens net als bij blub de goudvis..nee hoor hoeft geen eten en kan best geaaid, Fluffie het konijn...ach een beetje vorst en je moet zelf voeren en het hok schoonmaken want als hij doodgaat krijg je geen nieuwe (???????????) en polly de kat..als hij krabt als je hem oppakt zetten we hem wel uit de auto.

of te wel mentaliteit! al plak je een gebruiksaanwijzing op levende haven..er zijn altijd ouders die onderschatten dat een pony een levend wezen is dus ook een pijn ervaring, ziekte en ongeluk kan voelen en zelfs dood kan gaan en geen speelgoed is. kinderen en dieren kunnen niet onbeheerd..sommige ouders, kinderen en dierenkunnen niet eens onbeheerd maar goed dt is misschiene en andere discussie. ik zou zeggen...maak klassikaal de ponys 1000 euro duurder...dan komt het misschien meer tot uiting dat ze echt geen speelgoed zijn. zolang er voor 50 euro nog steeds mensen zijn die een pony op de achterbank meennemen van de markt voor de kids...vraag ik me af of het ooit goed komt....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:42

tsja, maar zo'n 10 tot 20 jaar geleden betaalde je ook wel heel wat meer voor een shet.

Die prijsdaling hebben we met zijn allen zélf gedaan, en hoe?

Door papierloze veulens te fokken met allerlei afwijkingen en gebreken (moet allemaal zo klein mogelijk, gevolg: dwerggroei) de shetmarkt word overspoeld met grotendeels papierloze shetten, vaak nog hengsten ook... niemand wil die beestjes, althans, niet iemand die graag een correcte pony wil met een stamboom e.d. er bij.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:47

ik ben het helemaal met je eens..ik fok zelf ook alleen maar iets wat de moeite waard is en waarvan ik zeker weet dat ik er een goed tehuis voor kan vinden. ik snap niet dat er velen zijn die een hengst hebben en een merrie en dan huub huub barbatruuk een veulen!!

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:51

ben het er helemaal mee eens dat de prijsdaling door me mensen zelf is gedaan.
Er loopt teveel papierloze rommel rond en ze blijven maar door fokken.
Nou moet ik toegeven dat ik zelf ook een papierloos krom ding heb maar ik verwacht niks van hem hij mag hier zijn hele leven blijven en is nu mooi ruin zodat hij niet nog meer rommel op de wereld kan zetten.
Shetlanders worden tegenwoordig teveel als speelgoed gezien

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:57

hahahaha, 'huuphuup barbatruuc en er is een veulen'

ROFL ROFL ROFL Sorry, maar dat 'las' zoooo grappig Bloos Clown

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:58

oh papierloze shetten kunnen net zo fijn en leuk en lief zijn als andere en natuurlijk heb ik die ook staan ( je komt ze nogal makklijk tegen) en verkoop ik ze ook. wel weet ik dan zeker dat ze goed zijn, gezond en ik verkoop niet aan iedere idioot..goed tehuis is en blijft altijd vereiste...het hoeft niet direct rommel te zijn bedoel ik ermee te zeggen..wel dat het naar mijn idee onverantwoord is om ze zo goedkoop aan te bieden..een chip en enting en ontwormingen kosten bij elkaar al meer dan 100 euro..ik snap niet dat het eruit kan!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:00

inderdaad, en ik vind het ook een verschil om een papierloze shet te kopen/verkopen of te hebben,

of

zélf te fokken! ze zijn er nu eenmaal, daar kunnen we niet meer omheen. Moeilijk te zeggen: en nu alle papierloze shetten naar de slacht, hupsa, klaar probleem.

maar er word nog stééds papierloos gefokt, 'want een veulentje is zo leuk en we mogen wel de hengst v/d buren op onze merrie hebben'...

tsja, ik denk dat áls er ingegrepen moet worden, dat het dan, wat betreft papierloos fokken dan, dáár moet gebeuren.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:05

ik denk inderdaad dat je daar dan moet beginnen. ik zie het ook met de luxere fokkerij van het nmprs...die veulens zijn gewoon een stuk duurder en ik hoop ook dat het zo blijft..niet om geld aan te verdienen maar omdat het doorgaans de kwaliteit vanleven voor de dieren ernstig verbeterd..een veulen van 500 euro of meer breng je nog eens naar de dierenarts terwjil die van 50 euro..ach ja..kan beter een ander kopen..hoe triest ook

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:21

@vanitymay - Ik denk dat je in het in jouw commentaar precies goed verwoordt. Als je het nog verder door wil trekken is het natuurlijk hoe dan ook al van de zotte dat je een ander levend wezen kunt kopen/winnen.... Nu wil ik daar niet een heel moraal-verhaal over gaan ophangen hoor, maar het is zo jammer dat mensen zich niet ook automatisch verantwoordelijk voelen voor het welzijn van hun snuffies, vlekkies, blubs, black beauties etc.

Bij ons is het altijd zo geweest dat "onze" (wij hebben ook een kat..vandaar onze tussen aanhalingstekens want die zou zich zwaar beledigd voelen Knipoog ) dieren gewoon bij ons gezin horen. Zijn ze ziek, komt er een dokter en ze blijven tot ze (hopelijk van ouderdom) omvallen....ik vind het zo vreemd dat dit niet vanzelfsprekend is....dit gevoel van "wij hebben jullie gedomesticeerd en jullie naar onze normen aangepast DUS zorgen wij ook dat het jullie aan niks ontbreekt"

nog immer geen Penny nieuws...

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:22

ja ben ik helemaal met je eens!
veel mensen denken helaas zo maar wees gerust niet allemaal Haha!
Ik heb er 1 die me destijds 35 euro heeft gekost haha nou dat is al een paard met gouden hoefjes kwa dierenartskosten maar ik wist waar ik aan begonnen was

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:42

Ik heb zojuist een mailtje gedaan naar de Penny Redactie, via PB wil ik het wel doorsturen voor de liefhebber. Daarin heb ik doorverwezen naar dit topic en naar een aantal andere relevante topics op bokt. Ik betwijfel of ik er antwoord op krijg en of er iets over gepubliceerd gaat worden. Maar ik ben van mening dat je er beter wat aan kan doen dan enkel te klagen, dus bij deze. Lachen

Misschien een idee als anderen dezelfde stap volgen? Hoe meer hoe beter lijkt mij. Knipoog

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:53

doe mij maar een pb dan als je wil Lachen en ik ga zeker ff mailen !

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:03

Je hebt PB. Lachen