Shet aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gaapje

Re: Shet aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 14:19

ik ga dit ook even volgen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:05

waarom gelijk: Dan doe je maar niet mee als een mening/idee af wijkt?
Ik vind LL wel interessant, wilde het zelf ook doen, maar heb er om eerder genoemde redenen vanaf gezien, beetje flauw om dat te zeggen dan kom je toch niet in dit topic... Als het me nou geen fluit interesseerde en ik zat van belachelijk dat jullie dat doen, ala.
Ik zet gewoon mijn idee erbij neer, mag dat tegenwoordig ook al niet meer?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:22

het gaat er meer om dat, en dat bedoelt [***] denk ik ook, jij dit topic binnen komt met de mededeling dat het volgens jou niet goed is om zo via internet iets te leren. Het doel van het topic is om via internet LL te leren en elkaar tips te geven en te helpen. m.a.w wat is dan verder jouw inbreng in dit topic als je het zo niet wilt leren? Dat is meer wat we bedoelen, niet dat je niet welkom bent oid.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:25

ik vind dit erg duidelijk en geloof ook zeker wel dat je zo via het internet kunt leren. bovendien kun je zo altijd vragen stellen als je op problemen stuit toch? ik heb mijzelf en mijn pony's trouwens wel meerdere dingen aangeleerd die ik via internet heb bestudeerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:34

nou eline, janne zegt letterlijk: Als je het geen leuk initiatief vind doe je toch niet mee in dit topic?

Terwijl ik nergens zeg dat ik het geen leuk initiatief vind.. Dat vind ik nl wél. Alleen heb ik mijn twijfels of het werkt (en angst voor mee lezende kids die vervolgens half lezen en pony in de krul gaan lopen trekken.... maarja, dat hou je altijd vrees ik)

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:10

stef schreef:
nou eline, janne zegt letterlijk: Als je het geen leuk initiatief vind doe je toch niet mee in dit topic?

Terwijl ik nergens zeg dat ik het geen leuk initiatief vind.. Dat vind ik nl wél. Alleen heb ik mijn twijfels of het werkt (en angst voor mee lezende kids die vervolgens half lezen en pony in de krul gaan lopen trekken.... maarja, dat hou je altijd vrees ik)

Toch kom je nogal negatief over in je eerste post, en kreeg ik nou ook niet direct het idee dat je dit een goed en leuk initiatief vond, en daarom begrijp ik de reactie van janne ook wel. Overigens, op die manier zou je dus alle internet bronnen, boeken, en dvd's moeten gaan verbieden waarop uitleg staat over een bepaalde training...want stel je voor dat onverantwoordelijke kinderen het in handen krijgen.... En of het werkt? Ik heb het meerdere keren op deze manier zien werken, en heb al meerdere mensen geholpen om zo het lange teugelen onder de knie te krijgen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:20

Ik heb bijna al mijn dingen die ik met tinkerbell doe afgelezen van internet Ja
Ik geef toe ik het begin toen ik tink ging longeren met de dubbelelijnen hebben we flink wat mis-comunucaties gemaakt..
En de fouten die gemaakt werden kwamen ook echt helemaal door mij.. want van mij moest ze nagevelijk en netjes lopen.
Op een gegeven moment werd ik er zo "depri" van om zo met mijn pony om te moeten gaan, het was meer dat ze van mij moest dan dat we lol hadden..
Toen heb ik mezelf maar voorgenomen gewoon lol met me knol en van mij hoeft ze niet de sterren van de hemel te lopen, met die gedachtegang ben ik weer aan het werk gegaan met haar en we hebben bijna geen miscomunucaties meer.. Ze loopt heerlijk nagevelijk helemaal ontspannen en we hebben er samen ook echt lol in, dat is voor mij het enigste wat nog telt Lachen

Maar elkaar tips geven via internet is zeker niet verkeerd!
Ik vind dit ook een heel goed topic en duidelijk hoe Eliine het omschrijft, het maakt het nog duidelijker door de foto's Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 16:20

daar geef ik je idd wel weer gelijk in dat kinderen fout met de pony omgaan. maar ik denk ook dat je dat toch wel houd, er horen gewoon altijd volwassenen bij te blijven, alhoewel die het ook nog vaak genoeg verkeerd doen helaas.

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:04

Ik ga dit volgen
Dit is een leuke topic Knipoog

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:00

meld me ook, leuk om te doen met je pony..

Ook voor de jongeren onder ons denk ik, beter toch als ze weten dat er nog meer gedaan kan worden met hun pony dan proberen om er toch maar op te blijven rijden ondanks dat ze al te zwaar en groot voor ze zijn...

Eens kijken of het wat voor mn mini-hengstje is, wel zo leuk als die ook wat kan Knipoog

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 11:20

Wat een leuke uitleg!

Inderdaad met een instructeur is het heel anders en wellicht beter, maar voor degene die een start willen maken en een basis nodig hebben is het heel leuk!

we kunnen ook met zijn alleen een les organiseren Lachen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 15:00

hoe ver is iedereen? Misschien is dat dan ook wel leuk om van elkaar te weten.
Honey kan gewoon netjes aan de LL, beetje stelling lukt ook, zowel in stap als in draf.
Heb ooit een begin gemaakt met wijken, en toen kreeg ik het druk (dat krijg je als je alles tegelijk wilt Knipoog )

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 16:43

tja, van de 24 pony's lopen er 4 voor de kar, en 3 ervan kennen het gewone longeren. slechts 2 ervan doen dat ook goed. ben niet erg ver dus Lachen maar ik denk dat ik sowieso wel veel heb aan meer dan 10 jaar dressuurles zodat ik wel alle oefeingen ken en zie of ze goed uitgevoerd worden.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:37

ik langelijn ook met mijn shet. Haha!
hij kan al wijken en een beetje schouder binnen waarts Lachen en verzameld..
hij pikte het snel op en doet het erg makkelijk !! Haha!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:58

zal ik ook maar even neerzetten hoever ik ben Knipoog tis wel een heel verhaal Bloos

Ik ben 2,5 jaar geleden begonnen met Iris. Met haar heb ik in Nederland wedstrijden gereden in de Klasse Licht en Midden. Ook ben ik in 2006 met haar naar het Europees Kampioenschap voor Shetlandpony's in Zweden geweest. Daar zijn we 7e geworden met de kür op muziek, en 1e geworden met de dressuurproef. Dat was een geweldige ervaring, Europees Kampioen met een pony die niet altijd de makkelijkste is geweest en bovendien toen al 20 jaar was. Ben dan ook nog steeds supertrots op Iris Ja Met Iris ben ik nu gestopt met wedstrijden, het is wel genoeg geweest voor haar Lachen

Pippi werd eigenlijk voornamelijk getraind door mn oudere zus, en die reed ook wedstrijden met haar. Pippi was altijd nogal een heethoofd en erg moeilijk op wedstrijd. Het laatste jaar gaat het erg goed, en nu heb ik de training tijdelijk voor een groot gedeelte overgenomen. Met Pippi ben ik naar de Jubileum Manifestatie geweest. Daar zijn we 4e geworden met de dressuurproef, en 1e geworden met de kür op muziek (Pippi is een echt showpaardje dat op de muziek helemaal opleeft). En omdat we de hoogste score hadden bij de kür zijn we ook nog dagkampioen muziekrubrieken geworden. Wederom een erg geslaagd evenement dus Ja

Als laatste train ik Umpire. Umpire is 3 jaar en nog helemaal groen. Met hem heb ik 1 wedstrijd in de klasse licht gelopen om eens te kijken hoe hij op alles reageerde. Hij bleef erg rustig in het hoofd en ondanks dat hij nog een hoop te leren heeft, hoop ik hem zomer 2008 klaar te hebben voor het Europees Kampioenschap in Duitsland. Ja

Dat was m Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:05

Ik kom ook even binnenvallen Lachen.
Ik lees ook mee en LL soms ook wat. Dennis loopt nagevelijk en kan wat schouder binnen en buitenwaards, maar dit is nog niet echt bevestigd. Hier ben ik blijven steken toen ik pony's had die wel voor de kar konden en die ik serieus daarvoor wedstrijd gericht kon trainen.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 21:11

Ik doe dit ook vaak met mijn IJslander en heb het tijden gedaan met mijn verzorg Shetlander. Heb er bovendien ook wel foto's van. Erg prettig om zo je Shetlander nog dressuurmatig aan het werk te zetten zonder dat je er op zit. Ben inmiddels veels te groot.

Hierbij wat foto's van 2 jaar geleden Knipoog

Afbeelding
Afbeelding

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 11:59

Mijn Barbara loopt gewoon netjes met hoofdstelletje en bitje in. Luisterd heel licht op lichte kneepjes, zelf allemaal moeten leren, omdat niemand anders echt tijd had. Gaat vreselijk netjes, ben heel trots Lachen Maar verder nog niet echt iets speciaals gedaan, wil eerst gewoon de echte basis er goed inhebben.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:48

Ik volg dit topic ook. Polly loopt ook met de lange teugel, en dit gaat soms erg goed. Maar soms weer totaal niet.

Nagevelijkheid gaat steeds beter.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 13:54

Een les lijkt mij een heel leuk idee. Ik en Polly moeten namelijk nog veel leren.

IngridP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 11:05

Ik meld me ook even!!
Doe ook vaak LL werk. Ben nu nog voornamelijk bezig met de basis.
Zal binnenkort even foto's maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 16:29

Leuk dat er wat belangstelling voor is!

Ik vraag me af hoe jullie dat doen met foto's maken en dan ook nog je handen aan de longeerlijn, hang je de camera om je nek ofzo? Ik zal het van de week ook even proberen om foto's van Pepsi te maken.

Ik heb na het gewone longeren in de cirkel op het weiland wat lange lijnenwerk gedaan, maar Pepsi doet de hele basis wel. Stap draf halt achterwaarts zelfs. Zijgangen snapt ze niet, maar ik weet ook niet goed wat ik moet doen, dus daar zou ik wel graag wat tips voor hebben. En ik zal wel wat foto's plaatsen, om te kijken of ze goed loopt. Mogen ze bij lange lijnen ook wat lager door de rug of liever wat hoger in de dressuurhouding?

Ivm zitles keek ik op deze site
http://www.sameninbalans.nl Zij geeft denk ik ook les in lange lijnen!

En over het leren via internet en boeken e.d. : degene die vrijheidsdressuur doen halen dat ook vaak uit een boekje of van internet (er is hier een apart subforum voor!) dus waarom zou dat met lange lijnen niet kunnen!

Skess: leuke shet!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:07

Eliine Wat leg jij mooi en duidelijk de basis uit. Haha!

Ik was op de shetlandmanifestatie met mijn 2 verzorgsters en we hebben een tijdje bij dit onderdeel staan kijken beide vonden ze het erg leuk en willen het ook gaan proberen.
Ik heb ze de link van deze pagina gestuurd zodat ze dit ook kunnen lezen.

Ik heb alleen 1 vraagje.

Hoe lang moet nu zo'n lijn zijn ?

Ik ging namelijk naar de ruitersportzaak en daar snapte ze niet wat ik bedoelde.
Ik heb toen voor allebei de shetten een longeerlijn gekocht en deze op 5 meter af laten snijden en daar een musketonhaak aan laten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:23

Je kan ook de leidsels van je tuig gebruiken, doe ik bij de paarden altijd.
Of een enkele longeerlijn (8 meter) ieder uiteinde aan het bit.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 17:38

Longeerlijn is wel wat lang hoor voor een shet Janne. Ik heb 2 zogenoemde staplijnen bij de ruitsersportzaak gekocht. Die zijn ongev. 2 meter per stuk, en die heb ik aan elkaar gemaakt met naald en draad. Maar wat jij nu heb Mabon is ook prima hoor Ja 5 meter is een prima lengte.

Ik zal voor degenen die de basis al onder de knie hebben, anders wel een wat meer gevorderde uitleg kunnen proberen te maken. Het probleem is alleen, dat de zijgangen en verzameling moeilijker zijn om zo via internet uit te leggen en te controleren of het goed gaat. Dan moet je echt met film gaan werken omdat het anders erg lastig te zien is. Maar ik zal er ns over na gaan denken of ik er iets van kan maken Ja

@janne: ik zorg er gewoon voor dat er iemand in de buurt is om foto's te maken Knipoog En over de houding, valt niet veel over te zeggen zonder foto's. Ze hoeven iig niet enorm opgericht te lopen in het begin (doe ik ook nog steeds niet) maar ook niet met de neus op de knieen, want dan worden ze praktisch onbestuurbaar Knipoog