Fietsen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sunny_90

Re: Fietsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:29

Ik heb mijn shetlander ook geleerd om mee te lopen naast de fiets en dit gaat erg goed. Ben bezig met het beleren van mennen en als we langs de weg gaan [met de fiets] dan kan ze ook aan het verkeer wennen. Ze vind het allemaal wel leuk gelukkig Knipoog Het opbouwen van conditie heb ik gedaan met eerst longeren, dan fietsen en steeds verder. Maar je ziet vanzelf wel aan je pony of hij/zij moe is, of dat hij/zij nog wel verder kan..

Succes ermee! Cool

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 21:40

Mijn pony is ook gek op fietsen, ze loopt met gemak 4km en dat ben ik aan het uitbouwen. Ze houdt het idd makkelijker vol dan onder het zadel en ze vindt het hastikke leuk.
Voor reflectoren heb ik ze ooit gekocht bij de Blokker, ze waren bedoeld voor hardlopers maar zitten ook perfect om shetbenen! Haha!

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 21:51

@Fanneke - zo wil ik het inderdaad ook doen, rustig uitbouwen en beginnen met een kilometer of 2.

Ik longeer Rohan heel weinig maar we spelen veel "follow the leader" omdat hij dat veel leuker vindt dan longeren..en ik ook trouwens, daarbij doet hij elke exacte beweging(ook schijnbewegingen) na die ik doe (zonder lijn dus hij loopt los), dus veel draven en stappen (hij volgt dus ook exact mijn tempo) maar ook veel figuren (kleine cirkels, 8tjes, sprongetjes)...op die manier bouw ik niet alleen zijn conditie op maar ook die van mijzelf Haha!

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:30

Ik zal in iedergeval niet snel meer gaan fietsen met mijn ene shet Knipoog
ben gister nogal naar ten val gekomen, ik zou even 5 minuutjes naar
mijn vriendin fietsen met isa om de camera te halen en dan weer terug,
op de terug weg wou ze graag draven dus ik had zoiets van oké, een
klein stukje mag wel (ze is nog maar 1,5.) dus ja. Maar opeens wou ze
nog harder dus ik rem wat, en praat tegen haar. Toen zou ik afstappen
omdat ze bleef trekken en toen sprong ze aan in galop, ben nog een stukje
mee gesleurd en toen ongelukkig ten val gekomen, pony razelinks door
het verkeer terug naar stal gecrosst.

Dit betekent niet dat ik het trouwens niet meer met mijn andere doe hoor,
maar met isa zal ik niet snel nog eens op de fiets stappen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:30

amylovevera schreef:
?

Geen nuttige toevoeging. Ben je berichten aan het sparen?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:39

Ik wil het mischien ook met mijn shetje doen, maar zou het inprinciepe met iedere shet kunnen?

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 19:42

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-07 21:17

Ik fiets ook met mijn shet om de conditie een beetje op te bouwen, maar ik wandel ook altijd al veel met hem.

Met mijn haffie heb ik het ook vaker gedaan. Wel bij beiden altijd met bit, ivm de controle en ongelukken te voorkomen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-07 22:20

@Ilse_Beertje - oei..toch redelijk wat slechte ervaringen in dat topic, denk alleen dat er toch wel verschil is tussen fietsen met een shetlander en fietsen met een groot paard (zeker een jong, onervaren paard zoals de TS in dat geval). Het gaat mij er ook om wat nu verantwoorde afstanden zijn voor onze kleine grote vrienden (met de tinker die ik bijrijd kan ik rustig 3 uur actief onderweg maar wat is "normaal" qua werkdruk voor een shetlander?)

@sonjim - denk idd dat het verstandiger is met een bit, ook al is het een breed fietspad met dubbele berm.

Tot nu toe gaat het op het erf heel goed maar ik heb nog niet de overstap naar het fietspad gemaakt, merk ook dat zijn conditie nog wat te wensen overlaat dus toch wat regelmatiger longeren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:43

een shet doet niks onder voor een groot paard. voor beide geld dat ze met een beetje training zo een paar uur doorlopen.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 07:32

Zaterdag ook voor het eerst gefietst.
Eerst gewoon allebei lopend naast de fiets op het erf, daarna een rondje ik fietsen en hij ernaast.
En daarna de weg op, ging allemaal super en zonder moeilijkheden.

sunny_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:08

Romytjuuh schreef:
Zaterdag ook voor het eerst gefietst.
Eerst gewoon allebei lopend naast de fiets op het erf, daarna een rondje ik fietsen en hij ernaast.
En daarna de weg op, ging allemaal super en zonder moeilijkheden.

Wat goed! Knipoog
Zolang je maar zorgt voor genoeg afstand tussen je shet en je fiets, zal er niet snel iets gebeuren. [al beweer ik niet dat er dan helemaal niets kan gebeuren]. Ik ga ook vaak weg met mijn shet naast de fiets, is eens een keer wat anders als longeren en ze leert er veel van ['enge' voorwerpen in de berm, auto's, fietsers, kinderen, etc.]. Lachen

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:09

Ja ik heb dan ook het geluk dat hij best koel in zijn koppie is.
Afentoe was hij wel ergens bang voor, maar ipv weg terennen ging die zicht juist achter me "verschuilen" Afstand houden is niet zo moeilijk, meestal loopt meneer schuin achter me een beetje mee tesukkelen Vork

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:24

Ik heb dan wel geen shet maar wel ervaring met fietsen met je pony Knipoog

Mijn welsh nam ik als jonkie ook weleens mee aan de fiets. Het zal je verbazen hoe snel ze de conditie opbouwen!
Ik doe het gewoon met halster en dan met een longeerlijn eraan. Als jij aan het draven bent met je pony en de pony stopt plotseling omdat hij ergens van schrikt... Als je dan een halstertouw hebt heb je kans dat je of het touw loslaat omdat het zo kort is, of jij zelf met de fiets valt omdat het touw te kort is. Jij staat echt niet zo snel stil als je pony/paard dat doet.
Ik gebruik daarom een longeerlijn, zodat ik hoe dan ook geen loslopend paard in het verkeer heb die de benen neemt. Al zou ik dan vallen heb ik alsnog de mogelijkheid om de pony tijdig te stoppen.

Ik laat mijn pony netjes met zijn hoofd naast mij lopen. Wanneer ik een overgang terug wil, doe ik mijn hand iets omhoog om het zo ook visueel te maken dat ik tempo wil minderen. Dus: hand wat omhoog, hooo zeggen en wat druk geven op het touw tot ze jouw gewenste tempo lopen. Dit doe ik overigens met longeren ook als ik hem laat halthouden om zo ook visueel te ondersteunen dus hij kent het wel.

Laat je pony nooit achter je lopen; jji hebt er geen zich op en veel minder over te zeggen en mocht er wat gebeuren dan laat jij het touw sneller los of valt sneller. Veel fietsen hebben ook nogeens zo'n open kant onderaan het spatbord zeg maar bij het achterwiel, daar kan je touw onder schuiven als je pony bijvoorbeeld zijn hoofd omlaag doet.

Als er iets gevaarlijks aankomt stap dan gewoon af. Verder als ik niet trap (bv als de weg wat omlaag loopt) dan doe ik mijn been omlaag aan de kant van de pony zodat de pony niet in de fiets kan stappen zeg maar, dan is mijn been een soort buffer tussen hem en de fiets. Ook nooit de pony je laten trekken aan de fiets, zo voorkom je dat je hulpen onduidelijk worden voor je pony.

Ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt.
Afgelopen maandag mijn pony opgehaald te fiets om naar zijn nieuwe plekje te gaan. Dwars door Groningen gekomen met de pony, nogal veel bekijks erbij, hahah Knipoog

Veel plezier met fietsen, ze vinden het vaak erg leuk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:16

Het fietsen doe ik nu met Switch, om op die manier zijn blote hoefjes te trainen op het asfalt....
Met merrie Otje heb ik het 1 x geprobeerd, maar die wist mij met fiets en al gewoon om te werken, nog geen 50 meter vanaf de wei, dat was dus geen succes.

De merrie heb ik al jaren blootsvoets voor de wagen staan en dat gaat prima. Nu is mijn 'streven' om te proberen of dit ook met Switch gaat, gewoon blootsvoets. Daar is het fietsen dus een prima optie voor, afgewisseld met wandelen.

Ik rijd met onze merrie namelijk bijna alleen maar op asfalt; veel zandwegen zijn met de wagen in onze buurt niet echt fijn om te rijden (veel hobbels en kuilen e.d.) en we hebben prachtige fietspaden en weggetjes, maar wel mét asfalt.

10 km. lijkt me zeker niet onmogelijk hoor, gewoon goede conditietraining.

De merrie kan urenlang in draf over het asfalt voor de wagen lopen, vorig jaar heeft zij in één dag maarliefst 60 km. afgelegd met mij en de wagen tijdens een koetsentocht, waar we ook rijdend heen gingen, en toen weer rijdend terug, héeel veel stukken in draf uiteraard, en niet zo zachtjes ook, want ik was de enige shetaanspanning, de andere 50 aanspanningen waren allemaal grote tuigers of grote pony's, en een enkel welshje (die overigens allemaal met de trailer gebracht en gehaald werden Clown ).

Fietsen is, imo. míts op een veilige manier, een goede methode om conditie op te bouwen en ook evt. de hoeven te laten wennen aan het asfalt.

maar... niet iedere pony is er voor geschikt Knipoog

Doe igg een hoofdstel en bit in, dan kun je beter sturen en heb je iets meer te zeggen. Ik hou de teugels altijd in mijn rechterhand (pony loopt dan ook rechts) en hou ze altijd op een bepaalde manier vast, zodat ik de pony naar links en rechts afzonderlijk kan sturen...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:40

Hoe bedoel je dat met je teugels? Dat je ze zegmaar net zo vast hebt als dat je erop zit maar dan met 1 hand?

Ik doe nl. vaak een halstertouw met lus eraan door de bitringen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:44

ja, zoiets idd... tsja, nogal moeilijk uit te leggen, maar zo heb ik mijn leidsels ook vaak vast als ik met 1 hand aan het mennen ben.

Ik zal eens kijken hoe ik dat precies doe, kan het nl. niet zo uit mijn hoofd uitleggen, maar als ik die pony naast mij heb en teugels in de handen, dan pak ik het automatisch op die manier vast. Zo kan ik ook redelijk gemakkelijk de teugels verkorten of verlangen. Ik fiets dan natuurlijk wel altijd met 1 hand aan het stuur.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 18:37

Nog tips voor een slome pony aan de fiets?

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:30

JoyCiej007 schreef:
ja, zoiets idd... tsja, nogal moeilijk uit te leggen, maar zo heb ik mijn leidsels ook vaak vast als ik met 1 hand aan het mennen ben.

Ik zal eens kijken hoe ik dat precies doe, kan het nl. niet zo uit mijn hoofd uitleggen, maar als ik die pony naast mij heb en teugels in de handen, dan pak ik het automatisch op die manier vast. Zo kan ik ook redelijk gemakkelijk de teugels verkorten of verlangen. Ik fiets dan natuurlijk wel altijd met 1 hand aan het stuur.

Ik snap der weinig van haha! Maar ik wacht graag op je reactie. Ik vind het wel handig namelijk als dat allemaal met 1 hand kan Lachen

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 21:32

@JoyCiej007 - nou dat wordt dus vastpakken met 1 hand en met de andere een foto maken want ik ben ook wel heel benieuwd...... Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:40

whahaha, oké........... ik zal foto's voor jullie maken Tong uitsteken da's nog altijd makkelijker dan een hele uitgebreide uitleg 'die vinger zus, die vinger zo, etc. etc.' Tong uitsteken

Edit: ik denk dat je als menner zijnde zowiezo ietsje meer handigheid hebt in dat soort dingen, omdat je met verschillende 'leidselgrepen' werkt, en dus ook gewend bent om met sommige dingen de leidsels én zweep in één hand te hebben Knipoog

Zo kan ik prima met de dubbele longe werken, alles in 1 hand; leidsels allebei in linkerhand bijv. zweep ook nog eens in diezelfde hand, en in andere hand een sigaretje Tong uitsteken Clown

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 21:47

'leidselgrepen'???? Madame JoyCiej007, wilt u er alstublieft rekening mee houden dat u hier te maken heeft met "fiets-leken"? Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:53

nathalie2302 schreef:
'leidselgrepen'???? Madame JoyCiej007, wilt u er alstublieft rekening mee houden dat u hier te maken heeft met "fiets-leken"? Tong uitsteken

ja, offuh, handgrepen dan. Heeft niets met fietsen te maken, maar met de mensport Knipoog de manier waarop je de leidsels hanteert op de bok. Clown
dus, mijn manier, ik houd ongeveer mijn handen nét zo als ik fiets met de pony, als dat ik op de bok zit en met één hand men Knipoog

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 22:01

hehehe...ik bedoelde niet zozeer het woord alswel dat ik zelf al blij ben dat ik van alles in één hand kan proppen zonder nog te weten dat er ook nog eens mensen zijn die op verschillende manieren alles in één hand kunnen houden.... Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 22:25

Clown ah zo. nouja, is een kwestie van oefenen Knipoog