wordt de shet 'minderwaardig'?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: wordt de shet 'minderwaardig'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-07 03:22

Ik vond er vroeger ook weinig aan... Tot ik Bobby leerde kennen. Ik hoor van alle kanten dat ze wel érg heet is, koppig/eigenwijs/enz.enz.enz. Maar dat maakt het juist ook leuk. Een paard met persoonlijkheid.

Vandaag even gewerkt met lange lijnen, om naar een stukje land te gaan waar ik Bubs ook even goed op kan laten galopperen aan de longe. 'Wat is dat allemaal?' uitgelegd wat het was... 'waar heb je dat dan voor nodig?' Goh... heb ik niet gezegd dat ze meer conditie moet krijgen, moet werken op stemcommando's zodat ze straks voor de kar kan? 'maar waar is dat nou goed voor dan?'
Ze was heet vandaag 'Kijk hoe schattig ze dribbelt...Kan die ook galopperen?' mweuh.. wat een vraag... 'Ja hoor, maar ze moet even wat beter warm worden. Ze is erg driftig vandaag, en anders schiet ze er meteen vandoor zonder dat ze fatsoenlijk warm is.' 'Oh, ik dacht dat dat kwam door die korte pootjes' 'Shetten hebben net als alle andere paarden benen, maar ik zal laten zien wat ik bedoel °hup Bobby... Galop°' Eerst een paar nette stappen, toen kwam ze erachter dat ze vrij baan kreeg. ZOEEEFFFFFF... Volledig lange lijn, ze vloog haast die mensen over de tenen, zand zat in hun haar. 'Klein maar fijn. Als u een paard tegenkomt dat blijft staan en komt in welk tempo je maar wilt, waar je mee kunt wandelen zonder halster, dat vrijheids dressuur doet, dat voor de kar staat en bereden wordt (heb om het punt te maken maar weggelaten dat zij niet bereden zal worden), dag en nacht buiten kan, dat kan springen als een kangoeroe, dat dressuur op het hoogste niveau kan doen (het gaat om het punt he... Tong uitsteken), dat relatief sterker is dan een belg, zo verschrikkelijk slim is dat je zelf denkt 'waarom kwam ik daar nou niet op' en géén shet is... Belt u mij dan even want dat wereldwonder wil ik weleens zien'

Wederom stilte.
Dat ze de dag ervoor aan het kampioenschap 'Miss Kreng Universe', heb ik ook maar weggelaten om het pleidooi wat beter over te laten komen Tong uitsteken

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:12

@ khirshanta, jou onderschrift is trouwens super! Lachen

Ik word idd ook niet goed van al dat gezeur.
Vooral met spullen.
''Waarom bandage's? Het is maar een Shet''
Mogen Shetlanders dan geen beenbescherming omdat ze ''maar een Shet'' zijn?
Vooral het gezeur met dekens is erg, want ''het is een Shet''.
Na het werk krijgt mijne toch echt wel een zweetdeken op.

Ik behandel mijn pony (Jelle - 86 cm) gewoon als een paard.
Ik heb hem ook niet als grasmaaier oid, maar hij werkt ook gewoon (voor de wagen).

Er word idd heel erg vaak gezegt; ''het is maar een Shet''.
Het zijn net als andere paarden, échte paardjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 10:30

hier ben ik het ook mee eens dat shetters vaak als minder waardig worden gezien. zelf doe ik dat niet sterker nog ik vind het het leukste ras dat er is. het is idd erg moeilijk goed passende spullen te vinden. en een goed passende ruiter nog veel moeilijker. momenteel heb ik een meisje die komt rijden. ze is volgens mij 1.45 en weegt dnek ik maar 35 kilo en die rijd ook op mijn grootste (1.00m) en ook op de klijnste (95 cm dacht ik ) en nu kunen jullie beginnen dat is te groot enzo maar ik zet liever haar dr op dan een 6 jaarige die aan de teugels hangt enz.

en over die spullen tja ik ben al blij dat ze de laatste tijd steeds meer spllen voor ze hebben. en niet alles heel duur besteld moet worden... en ik ben het ook zat dat het altijd zo is van "het is maar een shet"

Taat_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:17

Ben het helemaal met je eens TS!
Niet alleen bij de beweging, maar ook hoe ze gebruikt worden..
Sommige kopen een shet voor de sier? Dan laten ze de Shet maar
hun hele leven op 't land staan, en doen er zelf niks mee..
Ik vind dat het woord minderwaardig dan zeker op z'n plaats staat.
Kinderen die niks van paarden af weten willen natuurlijk leuk met een pony wandelen;
"Neem die kleine pony maar, die doet toch niks".
Ik kan me echt ergeren aan die reacties van sommige mensen..

Maarja, nu heb ik het natuurlijk niet over alle mensen.
Ik heb zat geweldige reacties gehad over m'n Shet Lachen !

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:36

Ik denk dat het, zoals zo vaak, op geld aankomt. Een shetlander is relatief goedkoop in de aanschaf en als mensen horen dat ze dag en nacht op het land kunnen staan is een weitje huren bij de boer zo gebeurd.
2e handszadel wordt van marktplaats geplukt (hoe vaak zie je niet de advertenties staan "gezocht: zadel/(men)tuig voor een shet, mag oud zijn niet meer dan 10 euro" o.i.d. Boos!

Na een poosje is het toch niet meer zo leuk en blijft de shet zonder aandacht ergens staan of wordt doorverkocht.

Onze Rohan is net 7 maar wij zijn (buiten de fokker om waar hij ook 2 jaar was) al de vierde "eigenaren". Ik vind dat dus veel, hoe zit dat bij jullie shetlanders?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:47

Ik heb beide pony's op hele jonge leeftijd gekocht direct van de fokker dus ben wel tweede eigenaar bij beide

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:54

Mijn shet was 1,5 toen ik haar kocht/kreeg en ik was al de 5e eigenaar, waaronder de keer dat ze weggeven was op een trouwerij. Ik ben gelukkig wel haar laatste baasje als het goed is, want ik doe haar echt niet meer weg.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:08

Shetlanders worden gezien als een goedkoop vervangingsmiddel voor een hond (door sommige). Dit is helemaal niet waar. Ik vind het totaal raar dat een paardenfan dit zou zeggen. Maar ik heb genoeg ervaring met mensen die zijden: Is dit je nieuwe hond? Terwijl ik in de wei liep met Nina..

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:17

@[***] - zo denken wij er ook over...Rohan hoort erbij..klaar..dus hij gaat ook absoluut niet weg als de kinderen te groot worden o.i.d. (al is ons dochtertje zo klein..die rijdt er nog op als ze met pensioen gaat :p ). Maar de 5e eigenaar toen ze 1,5 was....ik bedoel maar...en weggegeven????

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 16:48

@ nathalie, mijn pony is in het verleden ook eens verloot. In een kroeg.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 22:23

@suuz_horsie - verloot??? jemig...je krijgt er bijna zo'n idee van als bij die goudvissen die je vroeger wel eens op de kermis kon winnen (daar was ik het trouwens toen ik klein was ook al niet mee eens hoor!). Hoe is je pony toen bij jou terechtgekomen?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 08:54

Ach, ik kan me er niet echt druk om maken wat anderen ervan denken en zeggen.
Als ik er maar lol mee heb.
En tsja, eerlijk is eerlijk... die jonge zwarte van mij denkt soms toch echt dat ze hond is ROFL

Verder moet je gewoon niet de illusie hebben dat je in de sport heel ver met ze komt. Als het dan wel lukt, is dat geweldig (en je kunt er best íets mee natuurlijk!) en als het niet lukt, moet je vooral niet gefrustreerd gaan doen en huilen om de beoordeling van de jury bijvoorbeeld, maar een grotere pony kopen die wel mee kan komen in de sport.
Heel simpel Knipoog Shetten kunnen veel en doen grotendeels niet onder voor grotere maten, maar feit blijft dat (de meeste) shetlanders nou eenmaal niet bekend staan om mooie ruime bewegingen en bijvoorbeeld voldoende kracht voor een enkelspan in marathon.

Shetten maken nu eenmaal iets in mensen los, omdat ze zo klein zijn. Bij mij ook... Ik kom ook veel mensen tegen die het geweldig vinden en daar richt ik me liever op.
Al blijven het natuurlijk 'paarden', gedragen ze zich ernaar en hebben ze de verzorging van 'normale' paarden nodig.
Ik zal dat laatste nog eens aan die jonge ho.. eeeh pony van me uitleggen (moet ze vandaag toch nog even uitlaten) Haha! Haha!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-07 18:58

Tja, dat kleine kan net zozeer in het nadeel werken al het grote voor een shire, maar je hebt er natuurlijk wel gelijk in.

Die van mij heeft het eigenlijk nog heel mooi getroffen dan, mijn boeren, die haar eigenlijk ook nog een klein stukje hebben (betalen DA), hebben haar gekregen als aflossing van een kleine schuld. Ze heeft bij de vorige eigenaar altijd nog bij mams gestaan, en nu staat ze dus bij 'mijn' boeren. Is maar één keertje verhuisd, en als alles meezit zal ze ook nooit meer verhuizen. En als ze verhuist dan blijf ik toch bij haar, want weg gaat ze echt ammenooit niet!

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 19:04

Shetten zijn inderdaad geen paarden.
Wel onwijs leuke pony's Lachen
Ik heb je onderschrift al heel vaak zien staan, en ik vind hem super Haha!
En met een shet kan je misschien nog wel meer dan met een kwpner.
Maarja, iedereen heeft zn eigen voorkeur.
Vind alleen de uitspraken in de begin post wel een beetje raar hoor, beetje neerbuigend.
Maarja, zulk soort mensen heb je

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 21:30

Ik blijf me er ook aan ergeren hoor Scheve mond De standaard reactie die wij krijgen als we bijv. weer eens op wedstrijd zijn met de shetten is "oh gut kíjk nou wat een poepie zeg, doet die ook mee?? Bloos! " Nee mn zusje zit er voor de grap geheel in wedstrijdtenue op nou goed Verward En vervolgens haalt ze weer 2 winstpunten in de L...
Volgens mij is er geen veelzijdiger ras dan de Shetlandpony. De manifestatie in Ermelo heeft dat maar weer bewezen. Je kunt er praktisch alles mee, of ze nou mini of grote maat zijn.
Ja hoor, de Shetlander is het meer dan waard om als een volwaardig paardenras aangezien te worden Ja

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:41

Zag er vd week weer eentje staan op marktplaats, gratis op te halen met spoed gewonnen bij een loterij en staat nu in de achtertuin... arme beest doe dan niet mee aan die loterij.

Wij zijn maar gestopt trouwens met uitleggen waarom ze zo leuk zijn, sommige mensen willen het gewoon niet snappen dat wij niks
om voetballen etc geven of de halve zondag in een kantine rond te hangen... Wij zijn raar, zijn liever onze hele zondag hard aan het werk om het weiland in goede conditie te houden Haha! Wel gezonder, maar zelfs dat gaat er niet in Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:58

Ik ben het ook eens met de ts.
Ook met karo, dat shetjes vaak nóg "sterker" worden gezien en
mee om wordt gesprongen dan ze eigenlijk zijn.
Een shet kan ook overbelast worden Verdrietig en juist omdat ze slim zijn en vaak als een krengetje
kunnen gedragen, wordt elk signaal die de pony geeft als "stout" gezien.

Taat_ schreef:
Ben het helemaal met je eens TS!
Niet alleen bij de beweging, maar ook hoe ze gebruikt worden..
Sommige kopen een shet voor de sier? Dan laten ze de Shet maar
hun hele leven op 't land staan, en doen er zelf niks mee.!

Hier vind ik dus niks mis mee.
Zolang ze niet alleen staan en netjes de hoefsmid etc laten komen,
weet/denk ik dat die pony's een prima leven hebben Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:06

Jullie kunnen wel overdrijven. Ik vind een shet met een KWPNer vergelijken weer nergens op slaan, mensen die een sportpaard willen zullen idd geen shetlander kopen, dat is een ander publiek. Ik ga met mijn 1.80 ook geen dressuurwedstrijd op een shet rijden. En een paardenras is het ook niet, maar gewoon een leuk veelzijdig ponyras met heel veel liefhebbers, het is het op 1 na grootste stamboek van nederland, dus het heeft zijn populariteit wel bewezen. Wat buiten het stamboek om gefokt wordt is vaak gratis af te halen. Maar dat veel mensen een pony voor de sier kopen, er zijn ook zat mensen die dat met andere pony's en paarden doen, dus dat is niet iets typisch shetland's. Ik ken zo een paar voorbeelden van mensen die een paard of pony voor het 'hebben' laten lopen in de wei en er niks mee doen.
Over 2 weken kun je bij ons in het dorp een fries veulen winnen, al jaren achter elkaar, of voor een geldbedrag kiezen, dus dat gebeurd ook niet alleen met shetlanders.

De reactie's van 'o wat een poepie' en 'wat een leuke hond' trek ik me helemaal niks van aan, hoezo maakt dat een shet minderwaardig? Ik krijg als ik buitenrijd met mijn paard ook rare reacties van niet paardenmensen zoals 'vind je dat paardrijden nou lekker' of als ik ze aan de hand heb of fiets (2 jarige of jaarling bijvoorbeeld) is het ook van 'kun je er niet op gaan zitten' Dat is ook niet omdat paarden als minderwaardig worden gezien, maar gewoon een gebrek aan humor van die mensen.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 11:39

Ik heb zowel shetlanders als grote paarden, en echt waar als ik met de shetten ergens onderweg ben krijg ik domme vragen/opmerkingen een stuk of 10x vaker naar mn hoofd geslingerd dan wanneer ik met mn grote paard op stap ben. Mensen die niet geloven dat mn zusje L2 rijdt met haar shetlandpony, of steeds maar weer het suffe grapje maken "lekker de hond aan het uitlaten". Ik noem dit geen overdrijven, maar ergens een beetje spuugzat van worden. Mijn zusje rijdt haar shet net zo sportpony/paard achtig als ik met mijn grote paard doe. Een shetlander kan wel degelijk een sportpony zijn, (zeker niet toevallig op de shetlandpony manifestatie in Ermelo geweest?) en ik ben van mening dat ze zo ook gewaardeerd moeten worden. En het is echt niet alleen gebrek aan humor hoor van sommige mensen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:11

Mijn shet loopt ook L dressuur, dus ik weet wel dat het ook sportpony's zijn, maar ik snap niet dat je je druk kunt maken om domme mensen die zo'n ponyhondje grappig vinden, het interesseerd mij helemaal niks wat een ander ervan vindt als ik mijn shet voor de kar heb.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 12:37

Als het nou bij de domme onwetende mensen bleef.. maar het is ook zo vaak dat paardenmensen ontzettend neerbuigend over shetlanders doen, en ze totaal niet serieus nemen. Neem bijvoorbeeld de KNHS.. een aantal jaar geleden is het afgeschaft om met je shetlander tot de M2 te mogen rijden. Waarom? Omdat er te weinig animo is? Omdat ze het toch niet zouden kunnen? Moet je het vooral af gaan schaffen, dan motiveer je de kinderen en pony's zeker.. Mijn oudere zus was op dat moment M1 startgerechtigd, maar heeft nooit meer officieel kunnen starten. Mijn zusje rijdt nu L2 en kan nog zeker 2 tot 3 jaar doorrijden, maar na de L2 houdt het op. En er zijn nog veel meer kinderen die op serieus niveau met hun shet rijden, en gedwongen zijn bij de L2 te stoppen. En dan vraag ik me af, wie neemt wie nou niet serieus?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:26

*applaudiseert voor [***]* Haha!
Mooi gesproken! Ben het helemaal met je eens!
Tis maar waar je je druk om maakt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:35

Zelfs mijn vriend gaat stoer met mij op de tweewieler achter de shet zitten. Aangezien we beide een agrarisch beroep hebben kan je je voorstellen wat er gebeurd als we bekenden tegenkomen, maar als ik het leuk vindt om met een shet op pad te gaan zal ik dat toch zeker zelf weten? En ik moet zeggen dat 9 van de 10 reacties altijd positief zijn. Tis nou eenmaal een leuk gezicht.

Eliine: er zijn ook meer mensen die shetten voor de lol hebben dan voor de sport, want voor dressuurrijden op hoger niveau zijn nou eenmaal geschiktere pony's te vinden.
Als je toch over de manifestatie in Ermelo begint waar het blad van het stamboek nu vol mee staat, heb je dan toevallig ook de ingezonden brief gelezen van de mevrouw met de pony Trijntje? Die zich niet zo interesseert voor al het keuringsgedoe en sportuitslagen maar juist een shet heeft voor de lol? Zoals de meeste mensen? (ik ook)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:50

Eliine schreef:
Als het nou bij de domme onwetende mensen bleef.. maar het is ook zo vaak dat paardenmensen ontzettend neerbuigend over shetlanders doen, en ze totaal niet serieus nemen. Neem bijvoorbeeld de KNHS.. een aantal jaar geleden is het afgeschaft om met je shetlander tot de M2 te mogen rijden. Waarom? Omdat er te weinig animo is? Omdat ze het toch niet zouden kunnen? Moet je het vooral af gaan schaffen, dan motiveer je de kinderen en pony's zeker.. Mijn oudere zus was op dat moment M1 startgerechtigd, maar heeft nooit meer officieel kunnen starten. Mijn zusje rijdt nu L2 en kan nog zeker 2 tot 3 jaar doorrijden, maar na de L2 houdt het op. En er zijn nog veel meer kinderen die op serieus niveau met hun shet rijden, en gedwongen zijn bij de L2 te stoppen. En dan vraag ik me af, wie neemt wie nou niet serieus?

Misschien is dat wel gedaan omdat ze de pony willen beschermen tegen te grote ruiters en ook de jury-leden, die daar niks van mogen zeggen....
Vaak zijn 13 jarige er toch al te groot voor en hoeveel % onder de 13 jaar start er in de M?
Als ze het uit dat oogpunt de regel hebben gemaakt, kan ik me daarin vinden.
Jammer voor de weinige die wel M2 aan kunnen en niet te groot zijn...
(de goede lijden altijd onder de slecht Rolleyes )

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:59

@[***]: ik zeg niet dat shetlanders uitsluitend sportpony's zijn, en dat ze er ook zeker mogen zijn voor het plezier (ook niet iedereen die n kwpner aanschaft wil er de grand prix mee in) maar de vraag waar dit topic om draait, is of de shet wel of niet als minderwaardig wordt gezien. En op die vraag antwoord ik, dat ik dat wel degelijk zie gebeuren. Zowel in de recreatie als in de sport.

@superwoman: over het algemeen weten jury's hun mondje wel te roeren hoor wat dat betreft. En daarbij je moet eerst de L door, dus als je niet serieus bezig bent kom je de M niet in. En er zijn meer kinderen die op dit niveau zitten dan je denkt hoor! Maar inderdaad die moeten er onder lijden dat er niet altijd even serieus en goed met een shet wordt omgesprongen.