Wie rijd er met zijn shetlander voor de kar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wie rijd er met zijn shetlander voor de kar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:04

officieel mag ik op beide wegen, maar een beetje logisch verstand verteld mij dat ik op een fietspad heel wat veiliger zit dan op een weg waar de auto's langs je vliegen, je zit maar op een klein karretje en dan is een pony van iets over de meter niet zo groot hoor.

dat en nu jij voor de kar hoor je idd erg vaak, eerder riep ik terug jahallo we hebben net geruild! nu ben ik er zat van en negeer ik het, dan maar arrogant

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 11:10

hahahaha net geruild dat is een goede die zal ik onthouden.

Ik verkies het fietspad ook vaak boven de weg hoor Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:02

elinax21 schreef:
officieel mag ik op beide wegen, maar een beetje logisch verstand verteld mij dat ik op een fietspad heel wat veiliger zit dan op een weg waar de auto's langs je vliegen (...)

Sorry, maar dat heb je dan niet goed Knipoog Wij menners zijn bestuurders van bespannen wagens en als bestuurder móet je op de weg, en is het officieel gezien zelfs verbóden om op het fietspad te rijden.
Auto's mogen ook niet op het fietspad rijden Knipoog in het verkeer zijn wij dus bestuurder, en horen net als de auto's e.d. op de weg, en níet op het fietspad.

Officieel gezien mogen agenten je dus ook bekeuren als je met je aanspanning over het fietspad rijd Knipoog al zat dat niet zo snel gebeuren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:20

Nee ik heb er gelukkig nooit last van maar men ook emt een sulky dus dat ziet er ook neit zo groot uit in vergelijking met mn pony

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 13:29

Tsja, mijn wagen lijkt nogal grof en zwaar voor een shet, maar mensen die otje zien lopen en de kar zelf hebben 'gevoeld' kunnen met alle eerlijkheid beamen dat hij totaal níet zwaar is. Een mini-shet zou je er niet voor moeten spannen, maar een grote shet of een kleine welsh past er prima voor Lachen

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:11

Op het koetsiersbewjs leer je het volgende: Je moet op de weg rijden maar als de situatie dat toelaat en de situatie op de weg is te gevaarlijk naar beoordeling van de menner mag je gebruik maken van het fietspad mits je daar niemand hindert. Dus bij een 80 km weg of een smalle 60 km weg mag je gerust op het fietspad wanneer deze voldoende breed is. Een ruiter moet trouwens in de berm en een aangespannen wagen mag juist weer niet in de berm.
Maar, geen politieman die hier moeilijk over doet of dit uberhaupt uit zijn hoofd weet.

Janna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:14

Ik men ook met mijn 2 shetten Haha! echt superleuk om te doen, maar bij mij zeggen ze eigenlijk nooit dat het zielig is, alleen dat ik erop moet gaan zitten ipv. erachter Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:29

napie, dankje Haha!

ik ga het toch nog even nazoeken trouwens, of navragen evt. want vind het wel leuk om zeker te weten. Bloos

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 15:30

_Kelly schreef:
JennxMano schreef:
Ikeee. ik rijd niet zoveel buiten maar de meeste vinden het schattig. Pling

schattig??? eerder zielig.. de meeste denken dat de shet veel kan dragen maar dat valt echt tegen..

Nooit het verschil tussen trekken en dragen geleerd?????

Ik vind het altijd een heel leuk gezicht die kleintjes voor een kar. Vooral als je ziet hoeveel plezier ze erin hebben....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:05

Napie schreef:
Op het koetsiersbewjs leer je het volgende: Je moet op de weg rijden maar als de situatie dat toelaat en de situatie op de weg is te gevaarlijk naar beoordeling van de menner mag je gebruik maken van het fietspad mits je daar niemand hindert. Dus bij een 80 km weg of een smalle 60 km weg mag je gerust op het fietspad wanneer deze voldoende breed is. Een ruiter moet trouwens in de berm en een aangespannen wagen mag juist weer niet in de berm.
Maar, geen politieman die hier moeilijk over doet of dit uberhaupt uit zijn hoofd weet.

Klopt, maar volgens de officiele regels van de landelijke verkeerswet mag je dus níet op het fietspad, en móet je in beginsel dus gewoon op de weg.

Net als dat je bij het koetsiersbewijs tekens leert om aan te geven dat je naar links of rechts gaat afslaan... Dat zijn geen wettelijk erkende regels en tekens, en het gros van de automobilisten en andere weggebruikers kennen die tekens verder ook niet Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 16:07

elinax21 schreef:
napie, dankje Haha!

ik ga het toch nog even nazoeken trouwens, of navragen evt. want vind het wel leuk om zeker te weten. Bloos

Lees mijn post door; het is in de praktijk dus wel zo dat menners én ruiters (want het bovenstaande verhaaltje geld óók voor ruiters; ruiters zijn ook bestuurders en horen eigenlijk ook gewoon op de weg tussen de auto's) gedoogt worden op het fietspad.

Ik heb hier al meerdere malen discussie's over gehad met mijn beide ouders (mams is autorij-instructrice, paps is auto- vrachtwagen- motor- en alles met aanhangwagen instructeur) én met diverse politie-agenten. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:24

Ben nu 1x weggeweest met de kar en Jamilla en geen commentaar gehad Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:27

Volgens mij niet gedoogd op het fietspad maar gedoogd in de berm ipv op de weg.

Mijn shet loopt af en toe voor de tweewieler en ik ben vaak lang onderweg met alle mensen die foto's willen nemen en haar willen aaien Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:36

Gedoogd in de berm, voor ruiters ja. voor vele menners is het niet te doen om in de berm te rijden.... ik moet dan stil staan, omdat ik anders zowat omkieper Knipoog

ik bedoel meer dat politie-agenten e.d. het dogen dat menners op het fietspad rijden

Mits ze de oorspronkelijke, rechtmatige gebruikers hiervan, dus de fietsers e.d. vóórrang geven Knipoog

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:39

Met mijn shetlander rijd ik hele stukken over fietspad, maar ook kleine stukjes weg.

Met mijn haflinger bijna alleen maar weg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 18:53

Boek koetsiersbewijs erbij gepakt
Blz 104
"als het uit het oogpunt van de verkeersveiligheid wordt vereist, kan het op 80 km wegen buiten de bebouwde kom voor zowel koetsiers, ruiters en geleiders van een paard veiliger zijn om naar het fiets/bromfietspad uit te wijken. In dat geval moet u fietsers en bromfietsers voor laten gaan"

Ruiters:
blz 103
"Bij gebrek aan een ruiterpad horen paard en ruiter thuis in de berm of desnoods op de rijbaan, maar dan wel rechts (berm is alleen bedoelt voor wandelaars en ruiters).... ruiters mogen niet op het fietspad, het bromfietspad of de fietsstrook komen"

"Zowel rijdend met een aanspanning als lopend met een paard aan de hand hoort u dus op de rijbaan thuis waar u zoveel mogelijk rechts houd. Een ruiterpad is alleen bestemd voor ruiters en dus verboden voor aanspanningen"

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 19:57

juist Knipoog dat zijn de geldende verkeersregels zoals ook automobilisten het leren Knipoog

Er word ook nog wel eens gezegd dat mensen ruiters en aanspanningen voorrang móeten geven, dit is echter ook niet waar. Het hoort bij de etiquette om ruiters en aanspanningen in bepaalde situaties voorrang te geven ja, maar het is niet verplícht en we zijn al helemaal geen 'voorrangsbestuurders' om het maar even zo te noemen Knipoog

Zo veel mogelijk rechts klopt ook wel, alleen kan het dus soms voor ruiters of aanspanningen in sommige situaties nadelig zijn (lees; vrachtwagen haalt in, ruiter/aanspanning rijd úiterst rechts en beland door onhandige maneuvre van het paard in de sloot)

In sommige situaties loont het voor ons dus, áls we op de weg rijden, een beetje minder rechts te rijden. Ik heb bijv. een kruispunt waar ik vaak kom, met een soort van verdrijvingsvlak en zo'n vluchtheuveltje. Als ik daar rijd, en er rijd een auto achter mij, dan ga ik daar midden op de rechter rijstrook rijden met mijn aanspanning, om te voorkomen dat op dat toch al smalle stukje, die auto mij nog even gauw voorbijsjeejst, waardoor ik dus van de weg afgedrukt word Knipoog

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:11

Op een smalle weg waar je elkaar eigen net kan passeren in het verstandig als je een achteropligger of een tegenligger heb, juist op het midden te rijden tot diegene afremt naar acceptabele snelheid en dan te laten passeren. Niet-paarden mensen weten gewoonweg niet wat ze moeten doen bij paarden

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-07 20:17

elinax21 schreef:
Ik kreeg een tijd terug te horen dat ik niet niet op het fietspad maar op de weg thuis hoorde met shet en concourswagentje. Heb die meneer maar even op vriendelijke toon verteld dat als hij er geen verstand van had, hij zich er niet mee moest bemoeien.

Die meneer had wel gelijk Haha!

Edit: ik zie dat het nodige commentaar al gegeven is Haha!

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-07 09:15

Waar je ook rijd, commentaar krijg je toch wel, ik rij alleen onder zadel, meestal over een dun bermpje langs een fietspad, maar veel fietsers vinden het eng om langs je te rijden, wat ik me ook heel goed kan voorstellen. Die ene keer dat ik dus maar besloot over de weg te rijden, werd ik door de eerste de beste automobilist naar me getoeterd en afgesneden. Het blijft lastig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 14:05

Ik rij met 2 shetten (1-span)voor de kar.
Een 5 jarige hengst en een 20+ ruin.

aan het einde van de zomer gaan ze waarschijnlijk in 2-span.
mits ik goede tuigen kan vinden (voor een prijs die mee aanstaat Knipoog ).

Veel commentaar krijgen we niet, maar wel van die afkeurende blikken.
Ik heb daar echt een hekel aan.
Vooral veel oudere mensen schijnen het af te keuren.

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 18:41

me vriendin staat daar net buitenbeeld hoor! t was heel ff voor de foto.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:32

jUst_eVa schreef:
me vriendin staat daar net buitenbeeld hoor! t was heel ff voor de foto.

En in die luttele 'heel ff voor de foto' seconden kan de pony ineens vanuit het niets van halt naar galop optrekken en wegracen omdat hij ergens van schrikt.
Op hol geslagen pony met wagen zonder menner erop, dat is zeker geen pretje.
Voor jou niet, voor de pony niet, voor tuig en wagen niet, maar al hélemaal niet voor mensen en voorwerpen in de buurt!

Nóoit een pony los laten staan, ook niet buiten beeld voor 'heel ff voor de foto'. Als je je Koetsiersbewijs hebt gehaald behoor je dat te weten. Hier gebeuren de meeste ongelukken mee.

Als jij graag foto van aanspanning wil zonder menner (waarom eigenlijk zonder menner??) en zonder 'vasthouder' in beeld, kun je prima halstertouw aan bit knopen, 'vasthouder' buiten beeld zetten en die halstertouw in de hand geven, dan heb je in iedergeval nog íets vast als hij ergens van schrikt en weg wilt gaan.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:42

Ik had zelf ook een shetlander, heb ik helaas moeten verkopen. Ik ging ook vaak met de kar rijden. Kreeg idd wel eens te horen dat het zielig was. Verward Nou dat viel echt wel mee. Het was een shet van 1 meter en er hing een tweewieler achter. Dus meer als 2 personen konden er niet op zitten. Maarja, misschien oogt het zielig ofzo?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 19:45

ik weet het niet, maar ik heb zelfs wel eens te horen gekregen dat het zielig was en dierenmishandeling omdat ik een veulen voor de kar had staan Clown

Grote maat shet van 1.05m, onze fokmerrie van zo'n 9 jaar.... Clown