_vivi_ schreef:een shet is volgens mij idd net zo duur als een paard of pony alleen eten ze minder, maar volgens mij als je een shetje aan huis kan hebben is dat wel goedkoper dan als je hem stalt op een manege en spullen zoals deken heb je niet persee nodig voor in de winter.Mijn verzorgponys staan bij de mensen thuis ze hebben weide en een stal er word dus alleen voer betaald hooi en brokken dat zij de enigste kosten voor hun die per maand terug komen, want borstels, tuig enz is maar 1 malig (teminste je kan er ene paar jaar mee doen) en jah verzorgings producten zoals shampo enzow koop je ook niet elke maand en is ook niet zo duur.
de duurste extra kosten zijn toch wel de DA en hoefsmit, als je meteen een gezonde pony koopt heb je als het mee zit niet zo veel DA kosten maar jah je weet maar nooit als die 2x in 1 maand moet komen hakt dat er wel flink in en de hoefsmid hoevele dat kost weet ik niet mijn verzorg shetjes hebben geen ijzers de eigenaar heeft 2x bij het bekappen mee gekeken en gevraagt hoe het moet en nu kan hij dat zelf bijhouden, dus als jou eventuele pony niet persee ijzers hoeft is zelf doen ook een optie maar dan moet je de 1e paar x wel heel goed opletten en mischien vragen als de hoefsmit er is of je het zelf eens mag proberen kan je tips vragen en kan hij zeggen of je het goed doet![]()
en verder kan je voor spulletjes ook vaak 2e hands dingen kopen of zelf maken als je handig bent
een eigen shet aan huis is net zo duur als een groot paard aan huis hoor

in principe heeft geen enkel paard een deken nodig in de winter zolang je ze maar niet gaat schreren en hele uitgebreid poetsen en al helemaal niet wassen, die van mij (kwpner, shet en fries) stonden afgelopen jaar allemaal dekenloos terwijl ze alle 3 echt wel dekens hebben maar ik had toch zo'n instelling dat ze nieta l te hard hoefen te werken dus een berenvacht er best aan mocht komen, dit jaar echter krijgen ze wel alle 3 de deken op in de winter want ze zijn nu mooi in conditie en dus wil ik ze swinters mooi kort-harig houden