Hoe leer je bijten af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Hoe leer je bijten af

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:59

KiWiKo schreef:
Als er een meiske uit je klas naar je toekomt en die bijt jou zomaar........... doe je dan niet gruwelijk uithalen???

Ghehe, ja zo kun je het ook bekijken. Inderdaad, of het nu een paard, mens, hond of weet ik veel wat voor dier betreft; plotselinge brutaliteit straf je meestal toch wel af, niet altijd alleen maar fysiek, maar vaak ook mondeling Lachen

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:00

Ik geef een tik op de neus of pak een stukje vel op de hals en knijp er in ( net als een merrie bij veulen doet )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:02

JoyCiej007 schreef:
KiWiKo schreef:
Als er een meiske uit je klas naar je toekomt en die bijt jou zomaar........... doe je dan niet gruwelijk uithalen???

Ghehe, ja zo kun je het ook bekijken. Inderdaad, of het nu een paard, mens, hond of weet ik veel wat voor dier betreft; plotselinge brutaliteit straf je meestal toch wel af, niet altijd alleen maar fysiek, maar vaak ook mondeling Lachen

juistem en het ligt volledig aan te "tegenpartij" hoe je reageert....... Maar ik pik het niet Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:03

Ik heb hier ook zo'n rotzak Haha! van 1,5 jr. Hij probeerd het ook altijd! Het zijn van die kleine venijnige hapjes die je altijd een blauwe plek geven. Hij krijgt van mij dan goed op z'n donder maar helpt vaak weinig. Die klappen komen die wij geven komen vaak niet hard genoeg aan en zeker niet met zo'n dikke wintervacht. Hij weet het wel dat het niet mag. Vaak zie ik het ook aankomen en zeg ik al 'uh uh'. En dan bedenkt hij zich. Maar ik moet hem altijd goed ik de gaten houden. Als ik de kans krijg om hem te pakken als hij bijt of wil bijten en dan knijp ik hem heel hard in z'n lip. Daar is hij dan wel weer even van onder de indruk.
Als ik zie hoe mijn ruin hem af en toe corrigeerd als hij hem weer eens wil bijten of tegen hem aansteigerd maar dan stellen die klappen die wij geven echt niets voor.
Dreigen met 'je ballen gaan eraf', helpen helaas ook niet Haha!

Hij is hier nu een jaar en het wordt wel minder, hij is ook iedere dag in handen maar het blijft een dondersteen die je goed in de gaten moet houden. Als hij het blijft doen laat ik hem wel casteren! Maar ik geef hem nog een jaartje denk ik Knipoog

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:04

gewoon een klap voor zun harses Knipoog

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:06

ik heb ook wel eens terug gebeten trouwns hij schrok daar wel van Tong uitsteken

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:48

ik had een shetlander hengst inmiddels gecastereerd omdat ik het hem gunde om bij de dames in de wei te lopen. hij was eerst ook erg bijterig nu totaal niet meer .. ik deed gewoon als hij een keer beet een tik op zijn neus geven en zeggen pas op of flik het niet .. of weet ik veel net was je wil ik zeg dan altijd davinc flik het niet he .. hiih klink wel grapig en de volgende keer deet het het weer ik zei davinc flik het niet he .. hij deet het toch toen heb ik hem een hardere tik gegeven hij probeerde het weer maar ik was hem voor en zij davinc flik het niet he !! en toen ging het langzamerhand veel beter .. oja en hengsten die zijn snel bijterig zoals je onderhand wel weet je moet eigelijk bij hengsten geen eten uit de hand geven want de reden weet ik niet meer .. maar het hielp wel beter bij mij shet ik gooide het op de grond op deet het in de voerbak en het hielp wel .. naja hoop dat het wat beter gaat

groetjes lisanne

lisanne112

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 18:49

oja mij shet heeft al mij vingers al eens te pakken gehad wat een hufters zijn het toch he ..

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:05

sonjim schreef:
Ik heb er zelf ook zo een staan en door de tikken op zijn neus ondanks het kriebelen als hij daarna braaf is, werd hij wel kopschuw (niet heel erg maar toch) en als ik foei roep als hij bijt gaat hij in de hoek van de stal staan kniezen (dit hebben we in het begin gecombineerd een tik en foei). Toch bleef hij happen, hij bijt gelukkig niet door maar toch vervelend, nu heb ik laatst ergens gelezen dat je het ook kunt negeren. Als je een paard hebt die van aandacht houdt, dan betekend bijten geen aandacht, niet negatief en niet positief. Na een minuut of zo probeer ik het opnieuw. Dus tijdens het poetsen, hij hapt, ik draai me om en loop weg, knuffel de ander en loop dan terug en zowaar na een paar keer consequent oefenen, begint het bijten minder te worden. Zeker bij een bangig paard misschien een idee.

Das denk ook wel goed idee, Want als ik weg loop om watte pakken in de andere stallen dan staat die al weer te hinneken enzo

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:16

met slaan bereik je niks!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:17

sasika schreef:

behalve dat hij niet meer bijt Lachen Lachen Lachen

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:39

hoop je dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:46

ach kom, als jij gebeten word door iemand op school dan zeg je ook "foei hoor, mag je niet meer doen" Haha! Haha!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:47

sasika schreef:

Wat doe jij dan? Stout paard, niet meer doen hé Clown

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 19:49

hahah das wel zo, maar ik doe wel eerst van doe even normaal. en de volgende keer knal terug Tong uitsteken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:49

sasika schreef:

Ja; met NIET SLAAN bereik je ook iets: een bijterig paard dat zich ronduit brutaal gedraagd tegenover mensen. Clown

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:45

Wij hadden een KWPN hengst op stal, die beet ook en die hield ook vast. Ik heb hem terug gebeten in zijn neus, hij heeft mij nooit meer gebeten, niet eens een pogin onder nomen. Ik heb hem zo hard gebeten dat mijn tanden erin stonden en het een beetje bloedde. Zo doen paarden dat ook onder elkaar.

Maar ik ben het met Sasika eens, slaan is niet goed, een tik mag wel. Je pony wordt er alleen kopschuw van.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:16

Fanneke schreef:
Wij hadden een KWPN hengst op stal, die beet ook en die hield ook vast. Ik heb hem terug gebeten in zijn neus, hij heeft mij nooit meer gebeten, niet eens een pogin onder nomen. Ik heb hem zo hard gebeten dat mijn tanden erin stonden en het een beetje bloedde. Zo doen paarden dat ook onder elkaar.

Maar ik ben het met Sasika eens, slaan is niet goed, een tik mag wel. Je pony wordt er alleen kopschuw van.

Tuurlijk, dat ben ik ook met jou eens. Maar Sasika bedoelt volgens mij dat een tik ook niet kan (of vind je dat wel kunnen, Sasika?) Ik ben van mening dat er wel degelijk, zoals je zegt Fanneke, wel een verschil zit tussen 'slaan' en 'een tik geven'. Kijk er is een verschil op het moment dat als een paard je uit brutaliteit echt bijt en jij ramt er ontzettend op los, of je deelt een corrigerende tik uit. Ik ram niet, ik geef een tik.

Zo is onze merrie súperbraaf, maar af en toe komt toch een beetje dat shettenkarakter naar voren (heeft ze bíjna nooit last van) en als je dan bijvoorbeeld tijdens het poetsen vraagt of ze 'om' wilt gaan, en dan gaat hangen, ja dan ram ik ook niet gelijk, maar eerst een streng 'eehhh!, pas drrr op!'. Zo is het me ook wel eens overkomen dat ze echt gericht, en dus echt expres bovenop mijn voet 'stampte'. Ik heb wel vaker paarden of pony's op mijn tenen gehad, 9 v/d 10 keer gebeurd dit perongeluk, maar zei tilde echt haar voet op en stampte een keer uit frustratie flínk op mijn voet. Dat tolereer ik dus ook niet. dus even een schop voor de kont, en mevrouw had wel in de gaten dat ze de volgende keer dus écht haar voeten even ergens anders moet 'parkeren' dan op míjn voeten. Knipoog

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:22

ik verzorg een fries van 2 die beet ook altijd.
eerst keek ik hoe ze op een stem reageerde...
een fries is vaak stemgevoelig en ze begon al minder te bijten
als ze nu nog bijt krijgt ze gewoon een tik of een "schreeuw"
maar als ze eenmaal weet dat je het niet pikt doet ze het niet meer...
meestal kan je het al zien als een paard bijten gaat (vaak)
en dan moet je gewoon al streng toe spreken (pas d'r op ofzo)
succes!
ennuh hij is misschien wel bang geweest maar hij moet weten dat hij dat niet mag
doen! dit moet je niet pikken want anders gaat hij alleen maar meer bijten!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:24

JoyCiej007 schreef:
Fanneke schreef:

Tuurlijk, dat ben ik ook met jou eens. Maar Sasika bedoelt volgens mij dat een tik ook niet kan (of vind je dat wel kunnen, Sasika?) Ik ben van mening dat er wel degelijk, zoals je zegt Fanneke, wel een verschil zit tussen 'slaan' en 'een tik geven'. Kijk er is een verschil op het moment dat als een paard je uit brutaliteit echt bijt en jij ramt er ontzettend op los, of je deelt een corrigerende tik uit. Ik ram niet, ik geef een tik.

Zo is onze merrie súperbraaf, maar af en toe komt toch een beetje dat shettenkarakter naar voren (heeft ze bíjna nooit last van) en als je dan bijvoorbeeld tijdens het poetsen vraagt of ze 'om' wilt gaan, en dan gaat hangen, ja dan ram ik ook niet gelijk, maar eerst een streng 'eehhh!, pas drrr op!'. Zo is het me ook wel eens overkomen dat ze echt gericht, en dus echt expres bovenop mijn voet 'stampte'. Ik heb wel vaker paarden of pony's op mijn tenen gehad, 9 v/d 10 keer gebeurd dit perongeluk, maar zei tilde echt haar voet op en stampte een keer uit frustratie flínk op mijn voet. Dat tolereer ik dus ook niet. dus even een schop voor de kont, en mevrouw had wel in de gaten dat ze de volgende keer dus écht haar voeten even ergens anders moet 'parkeren' dan op míjn voeten. Knipoog

hier ben ik het ook mee eens...
want je krijgt idd dat ze kopschuw worden...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 12:27

louanagirl schreef:
hier ben ik het ook mee eens...
want je krijgt idd dat ze kopschuw worden...

Daarom, en een kopschuw paard heb ik ook geen zin in. (erg lastig vooral met hoofd borstelen en hoofdstel in doen) Knipoog. Soms verkoop ik ze nog liever even een schop voor de kont, dan dat ik ze echt op het hoofd/neusje een tik geef. En die schoppen: zolang je het niet te hard doet, heeft dat het zelfde effect als wanneer ze elkaar in groepsverband corrigeren en terecht wijzen Knipoog

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:05

anders moet je een goeie tik met de zweep geven op zijn kond(wel een lange zweep)
ik heb het ook gehad met mijn shet maar nu doet ze het niet meer:p

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:52

Waar mn verzorgpony staat, hebben ze ook een hengt veulen.
Ik geef hem zon harde klap dat die echt even schrikt, en dan 2 min later komt die weer bijten. Maar aaien enzo laat hij nog steeds toe. Misschien moet ik hem ook maar eens terug bijten! En hij blijft ook gewoon doorgaan. Hoe hard je ook slaat met zweep of iets anders, wat je ook doet. Ik snap het echt niet.

Debbyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 15:11

Bedankt voor alle tips.. ga der zeker wat mee doen ;D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:26

HorsesPower schreef:
Waar mn verzorgpony staat, hebben ze ook een hengt veulen.
Ik geef hem zon harde klap dat die echt even schrikt, en dan 2 min later komt die weer bijten. Maar aaien enzo laat hij nog steeds toe. Misschien moet ik hem ook maar eens terug bijten! En hij blijft ook gewoon doorgaan. Hoe hard je ook slaat met zweep of iets anders, wat je ook doet. Ik snap het echt niet.

Gewoon echt consequent zijn, bij íedere keer dat hij bijt, of daar een poging toe doet. hij vind het écht niet leuk als daar íedere keer zo op gereageerd word, hij zal vast niet altijd zo door blijven gaan, want op een gegeven moment zal bij hem ook een lichtje gaan branden; 'oh, dit werkt ook niet, wordt alleen maar afgekat, is dus niet leuk meer; dus doe het niet meer' Knipoog