Shet voor de slee

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moirsa

Re: Shet voor de slee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:48

Leuk!! *LOL*
Maar het 2de filmpje licht wel weinig sneeuw Clown
OOk ga ik met kas_flower mee...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:50

kas_flower schreef:
Ik vind (mijn mening) dat dit een goede voorbereiding is op de kar. Ze leert hierbij gewicht te trekken.
Zou sleeen gevaarlijker zijn dan voor de kar?

Les nemen vind ik onzin, en waar vind je nou zo'n iemand?
Ik heb een kennis en die leert me af een toe eens wat. Zij heeft zelf ook cursus mennen gedaan.
Verder vind ik dat je paard je grootste leermeester is. Niet dat ik alles op een natuurlijke manier wil enzo, maar al mijn ervaring heb ik van mijn paarden. Als ze dit niet zou willen, zou ze dat wel laten merken!

Goed; kom maar eens bij ons op AR kijken. les nemen is gééén onzin.

Is autorijles ook onzin? ach ja, zo'n auto rijden, dat kan iedereen wel. je kunt immers ook fietsen, toch? en ja, kost toch alleen maar geld...

En ik neem aan dat je toch ook met paardrijden op een manege bent begonnen, of in ieder geval met lessen? dan zeg je toch ook niet; ach, paard is de grootste leermeester, dus ik hoef geen les te hebben?

Maargoed, dit soort discussies ben ik eigenlijk meer dan zat... Slapen Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat er een groot aantal mensen op bokt is, met hetzelfde idee als jij; 'ik knup gewoon mijn paard voor de kar/slee'. Zo simpel zit dat niet....

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 17:53

Jaja, er zijn mensen met meningen. Die mag je ook hebben!!

Ik ben zeer zeker niet op een manege begonnen. Niet bewust ofzo. Ik ben begonnen op een onbeleerde shet hengst.
Enneh, (k wil niet opscheppen) maar ben vandaag 1e geworden op een onderlinge wedstrijd, dus mijn dag kan niet meer stuk Lachen

Ik vind als je serieus wedstrijden wil gaan doen met mennen, dat les nemen verstandig is. Maar ik men voor mezelf, als recreatie. Als ik les nodig denk te hebben zal ik dat vanzelf wel nemen.. Tot nu toe leer ik veel van mijn kennis.

Uriel_Koska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:54

Ziet er gaaf uit..!!

o0marije0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:57

Super schattig Lovers

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:57

kas_flower schreef:
Jaja, er zijn mensen met meningen. Die mag je ook hebben!!

Ik ben zeer zeker niet op een manege begonnen. Niet bewust ofzo. Ik ben begonnen op een onbeleerde shet hengst.
Enneh, (k wil niet opscheppen) maar ben vandaag 1e geworden op een onderlinge wedstrijd, dus mijn dag kan niet meer stuk Lachen

Ik vind als je serieus wedstrijden wil gaan doen met mennen, dat les nemen verstandig is. Maar ik men voor mezelf, als recreatie. Als ik les nodig denk te hebben zal ik dat vanzelf wel nemen.. Tot nu toe leer ik veel van mijn kennis.

Ieders inderdaad zijn eigen mening. maar juist voor recreatieve menners die de openbare weg op gaan is deze mencursus bedoeld. Heb jij dan al genoeg kennis van de verkeersregels? hoe geef je aan dat je afslaat, bijv.? en wie gaat er eerst op een gelijkwaardige kruising als jij op de weg rijd en er komt een auto van rechts aan?

op zo'n mencursus leer je weinig tot niets wat te maken heeft met wedstrijden rijden... maargoed...

Je hebt in ieder geval een leuke shet, en ik hoop voor je dat alles goed gaat, zonder ongelukken... Knipoog

al zul je daar wel wat beter van leren dan van je 'kennis' over het mennen tot nu toe...

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 17:59

Gelukkig woon ik in een rustig buurtje.
Maar wat je zegt, als ik eens in zo'n situatie kom weet ik niet wat ik moet doen. Dan maar niet volgens de regels.

Je kleine zinnetje, mag je ook gewoon groot schrijven hoor. T is jou mening, ik kijk zelf of ik er wat aan heb.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:11

kas_flower schreef:
Gelukkig woon ik in een rustig buurtje.
Maar wat je zegt, als ik eens in zo'n situatie kom weet ik niet wat ik moet doen. Dan maar niet volgens de regels.

Je kleine zinnetje, mag je ook gewoon groot schrijven hoor. T is jou mening, ik kijk zelf of ik er wat aan heb.

Hahaha, prachtig; hoewel we het grondig oneens zijn met elkaar, worden elkaars meningen toch gerespecteerd Knipoog vaak begint in zo'n situatie de TS gelijk met reacties als 'ach, hou je mond toch, ik weet het 'zelluf' lekker 'betaahh'... van die puberende pennykinderen die alleen maar reacties tolereren die ze zelf graag willen horen. zodra je ze vertelt dat ze érg gevaarlijk bezig zijn e.d krijg je gelijk een grote mond.. naja, dan is het misschien banketstaaf, maar soms denk ik dan; 'als díe nou eens met de wagen aan de kletter ging en een boompje raakte, dan zou ze beter weten en ervan leren'... hard, maar wel waar Knipoog

Edit: typefoutje

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:13

Inderdaad. Die mensen ken ik ook, misschien ben ik er zelf wel een!! Maarja, wie was vroeger nou niet een pennymeisje..
Anky van Grunsven en Jeroen Dubbeldam vast ook toch?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:26

Ik snap daar echt zo niks van.. wáárom er niet wat geld in steken door middel van les, of een cursus, ipv zelf zitten te gaan aanmodderen? Je kunt niet zomaar even je shetlander ervoor zetten, dat kost voorbereiding en vooral veel kennis en ervaring. De basis van het mennen ken je zo niet, en zo gaat het dus geheid fout. Echt; het is alleen maar goed bedoeld maar neem les...
Ook al is een shetlander nog zo klein, mennen blijft erg gevaarlijk als je geen verstand van zaken heb.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 18:27

De voorbereidingen heb ik vaak genoeg geoefend, zelfs onder begeleiding.
Laat mij lekker m'n ding doen alsjeblieft.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 18:29

Ziet er heel leuk uit!!!
Wat een schattige pony heb je zeg!!

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:05

ziet er leuk uit, wij hebben het ook gedaan zie mijn onderschrift.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:12

Haha ik zie het! Leuk hoor!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:16

Paula schreef:
Ik snap daar echt zo niks van.. wáárom er niet wat geld in steken door middel van les, of een cursus, ipv zelf zitten te gaan aanmodderen? Je kunt niet zomaar even je shetlander ervoor zetten, dat kost voorbereiding en vooral veel kennis en ervaring. De basis van het mennen ken je zo niet, en zo gaat het dus geheid fout. Echt; het is alleen maar goed bedoeld maar neem les...
Ook al is een shetlander nog zo klein, mennen blijft erg gevaarlijk als je geen verstand van zaken heb.

Ja, goed, die boodschap probeer ik ook een beetje over te brengen....

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:19

kas_flower schreef:
De voorbereidingen heb ik vaak genoeg geoefend, zelfs onder begeleiding.
Laat mij lekker m'n ding doen alsjeblieft.

Hierbij eindig ik deze discussie.
Ieder zo zijn eigen mening, maar laten we het vriendelijk houden.
Ik ben zo eigenwijs dat ik bij mijn eigen standpunt blijf, dat is nou eenmaal een slechte eigenschap van mij.
Als mensen tips hebben hoor ik het graag. Hou het netjes.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:21

Je shetje doet het netjes hoor Ja
Vind het alleen erg onverstandig om met een slee ipv kar te beginnen. Als je shet nu op de rem gaat en jij bent niet snel genoeg om te remmen met je voeten schiet je door tegen de benen aan. Daarom zou ik dit liever doen met een pony die wat meer gewend is. Gewoon mijn mening niet om jou aan te vallen. Knipoog

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 19:23

@ deedee19: Bedankt voor je tip. Ik heb inderdaad eerst langzaam laten wennen aan de lamoen en het geluid van de kar enz, maar de lamoen vondt ze toch nog erg eng.
Omdat ik dit vorig jaar ook heb gedaan met een andere hengst, en ik mijn pony (denk) goed weten te kennen, heb ik haar toch voor de slee gezet.
Van deze ervaring ook weer een hoop geleerd, dus de volgende keer nog beter.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:59

Het is een brave pony
Ik persoonlijk had niet op de slee gaan zitten als zowel jij als de pony nog geen sleep/trek ervaring hebben
1 schop naar achteren......
Longeerzweep werkt trouwens ook niet, heb je zelf wel gemerkt
Met de leidsels op de rug slaan is een teken van onbenul. Hij krijgt een tik op de rug om voorwaarts te gaan en tegelijk een ruk in de mond wat ho betekend, lekker duidelijk voor je pony.
Maar goed, jij heb dus een geweldige kennis die verstand heeft van zaken waardoor jij meent geen les te hoeven hebben, die jou dit heeft geadviseerd. Laat me raden: die kennis is een boer ofzo?
Ik heb al jaren les. Zijn mijn paarden dan geen goede leermeester? Misschien snappen ze het niet helemaal omdat ik ze met een stemcommando voorwaarts laat gaan en geen pets op de kont verkoop.
Succes straks in het verkeer. Helaas voor de spelende kinderen en geparkeerde auto's. Daarnaast ook helaas van je pony als hij met kar en al achteruit in de sloot loopt en verzuipt.
Een pony voorwaarts krijgen en sturen kan iedereen. Handelen in noodsituaties zoals aan de kletter gaan, scharen, omgaan, en het achterwaarts komen van de pony dat moet je leren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:13

napie schreef:
Het is een brave pony
Ik persoonlijk had niet op de slee gaan zitten als zowel jij als de pony nog geen sleep/trek ervaring hebben
1 schop naar achteren......
Longeerzweep werkt trouwens ook niet, heb je zelf wel gemerkt
Met de leidsels op de rug slaan is een teken van onbenul. Hij krijgt een tik op de rug om voorwaarts te gaan en tegelijk een ruk in de mond wat ho betekend, lekker duidelijk voor je pony.
Maar goed, jij heb dus een geweldige kennis die verstand heeft van zaken waardoor jij meent geen les te hoeven hebben, die jou dit heeft geadviseerd. Laat me raden: die kennis is een boer ofzo?
Ik heb al jaren les. Zijn mijn paarden dan geen goede leermeester? Misschien snappen ze het niet helemaal omdat ik ze met een stemcommando voorwaarts laat gaan en geen pets op de kont verkoop.
Succes straks in het verkeer. Helaas voor de spelende kinderen en geparkeerde auto's. Daarnaast ook helaas van je pony als hij met kar en al achteruit in de sloot loopt en verzuipt.
Een pony voorwaarts krijgen en sturen kan iedereen. Handelen in noodsituaties zoals aan de kletter gaan, scharen, omgaan, en het achterwaarts komen van de pony dat moet je leren.

Mee eens, maar of de TS hier ook echt wat mee gaat doen, is nog maar de vraag, gezien ze zelf van mening is dat haar kennis toch alles wel weet.

@ TS: misschien komt het onvriendelijk over wat wij je proberen duidelijk te maken; dit is niet zo bedoeld. Wij schrikken echter altijd van zulke dingen en als menners weten wij ook wat er fout kan gaan. Ik ben ook eens een aantal jaar geleden door een kleine stuurfout van mezelf in galop in het bos omgeslagen met kar en al. Als je eenmaal zoiets hebt meegemaakt, dan denk je er wel anders over. Het zijn echt alleen maar goedbedoelde tips en adviezen.... Ik hoop echt dat je er misschien wat mee zult doen, en je mening misschien iets bij zult stellen. Knipoog

Pony_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 17:51

wat leuk !! een vriendin van mij wil het ook met haar shet gaan doen Pling

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 21:01

Jaja.. Ik begrijp jullie.
Ik begin er ook steeds meer over te twijfelen, ik weet dat jullie gelijk hebben dus is het voor mezelf een hele klus toe te geven Knipoog
Ik ga er aan werken, maar eens informeren her en der, en van 't zomer hoop ik genoeg informatie te weten om de beginseltjes te leren. Zo niet, ga ik maar eens andere stappen ondernemen.
Jullie zien me nog wel terug later Tong uitsteken

Suus94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:32

Wat ontzetten lief!! Wij hebben vorig jaar onze verzorgshetjes ook voor de slee gezet!! heel gaaf is dat!!!!!!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:06

kas_flower schreef:
Jaja.. Ik begrijp jullie.
Ik begin er ook steeds meer over te twijfelen, ik weet dat jullie gelijk hebben dus is het voor mezelf een hele klus toe te geven Knipoog
Ik ga er aan werken, maar eens informeren her en der, en van 't zomer hoop ik genoeg informatie te weten om de beginseltjes te leren. Zo niet, ga ik maar eens andere stappen ondernemen.
Jullie zien me nog wel terug later Tong uitsteken

Goed zo. Dit is een hele verstandige stap van je. Ik hoop dat je dat ook daadwerkelijk doet want ik heb persoonlijk genoeg mee gemaakt met mijn shettenspan om beter te weten.
Als je tegen iets aan loopt of vragen heb mag je me altijd PB'en

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:14

In mijn onderschrift staat een link van mijn pony en ik met de slee.

hij staat er een heel stuk voor vandaan, als hij trapt niet mij