Maar het 2de filmpje licht wel weinig sneeuw
OOk ga ik met kas_flower mee...
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

kas_flower schreef:Ik vind (mijn mening) dat dit een goede voorbereiding is op de kar. Ze leert hierbij gewicht te trekken.
Zou sleeen gevaarlijker zijn dan voor de kar?
Les nemen vind ik onzin, en waar vind je nou zo'n iemand?
Ik heb een kennis en die leert me af een toe eens wat. Zij heeft zelf ook cursus mennen gedaan.
Verder vind ik dat je paard je grootste leermeester is. Niet dat ik alles op een natuurlijke manier wil enzo, maar al mijn ervaring heb ik van mijn paarden. Als ze dit niet zou willen, zou ze dat wel laten merken!
Ik ben er inmiddels wel achter gekomen dat er een groot aantal mensen op bokt is, met hetzelfde idee als jij; 'ik knup gewoon mijn paard voor de kar/slee'. Zo simpel zit dat niet.... 
kas_flower schreef:Jaja, er zijn mensen met meningen. Die mag je ook hebben!!
Ik ben zeer zeker niet op een manege begonnen. Niet bewust ofzo. Ik ben begonnen op een onbeleerde shet hengst.
Enneh, (k wil niet opscheppen) maar ben vandaag 1e geworden op een onderlinge wedstrijd, dus mijn dag kan niet meer stuk
Ik vind als je serieus wedstrijden wil gaan doen met mennen, dat les nemen verstandig is. Maar ik men voor mezelf, als recreatie. Als ik les nodig denk te hebben zal ik dat vanzelf wel nemen.. Tot nu toe leer ik veel van mijn kennis.

kas_flower schreef:Gelukkig woon ik in een rustig buurtje.
Maar wat je zegt, als ik eens in zo'n situatie kom weet ik niet wat ik moet doen. Dan maar niet volgens de regels.
Je kleine zinnetje, mag je ook gewoon groot schrijven hoor. T is jou mening, ik kijk zelf of ik er wat aan heb.
vaak begint in zo'n situatie de TS gelijk met reacties als 'ach, hou je mond toch, ik weet het 'zelluf' lekker 'betaahh'... van die puberende pennykinderen die alleen maar reacties tolereren die ze zelf graag willen horen. zodra je ze vertelt dat ze érg gevaarlijk bezig zijn e.d krijg je gelijk een grote mond.. naja, dan is het misschien banketstaaf, maar soms denk ik dan; 'als díe nou eens met de wagen aan de kletter ging en een boompje raakte, dan zou ze beter weten en ervan leren'... hard, maar wel waar 
Paula schreef:Ik snap daar echt zo niks van.. wáárom er niet wat geld in steken door middel van les, of een cursus, ipv zelf zitten te gaan aanmodderen? Je kunt niet zomaar even je shetlander ervoor zetten, dat kost voorbereiding en vooral veel kennis en ervaring. De basis van het mennen ken je zo niet, en zo gaat het dus geheid fout. Echt; het is alleen maar goed bedoeld maar neem les...
Ook al is een shetlander nog zo klein, mennen blijft erg gevaarlijk als je geen verstand van zaken heb.
kas_flower schreef:De voorbereidingen heb ik vaak genoeg geoefend, zelfs onder begeleiding.
Laat mij lekker m'n ding doen alsjeblieft.

napie schreef:Het is een brave pony
Ik persoonlijk had niet op de slee gaan zitten als zowel jij als de pony nog geen sleep/trek ervaring hebben
1 schop naar achteren......
Longeerzweep werkt trouwens ook niet, heb je zelf wel gemerkt
Met de leidsels op de rug slaan is een teken van onbenul. Hij krijgt een tik op de rug om voorwaarts te gaan en tegelijk een ruk in de mond wat ho betekend, lekker duidelijk voor je pony.
Maar goed, jij heb dus een geweldige kennis die verstand heeft van zaken waardoor jij meent geen les te hoeven hebben, die jou dit heeft geadviseerd. Laat me raden: die kennis is een boer ofzo?
Ik heb al jaren les. Zijn mijn paarden dan geen goede leermeester? Misschien snappen ze het niet helemaal omdat ik ze met een stemcommando voorwaarts laat gaan en geen pets op de kont verkoop.
Succes straks in het verkeer. Helaas voor de spelende kinderen en geparkeerde auto's. Daarnaast ook helaas van je pony als hij met kar en al achteruit in de sloot loopt en verzuipt.
Een pony voorwaarts krijgen en sturen kan iedereen. Handelen in noodsituaties zoals aan de kletter gaan, scharen, omgaan, en het achterwaarts komen van de pony dat moet je leren.

kas_flower schreef:Jaja.. Ik begrijp jullie.
Ik begin er ook steeds meer over te twijfelen, ik weet dat jullie gelijk hebben dus is het voor mezelf een hele klus toe te geven
Ik ga er aan werken, maar eens informeren her en der, en van 't zomer hoop ik genoeg informatie te weten om de beginseltjes te leren. Zo niet, ga ik maar eens andere stappen ondernemen.
Jullie zien me nog wel terug later