Toch maar met 2,5 voor de kar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_Fleur

Re: Toch maar met 2,5 voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 22:52

Mijn pony heb ik als 2,5 jarige gekocht en 2 maanden later al een keertje voor de kar laten zetten. Dit was alleen over de weg en maar 10 minuten lang. Gewoon om alvast te laten wennen.
Ook dit vond ik nieteens nodig maar ook ik werd gepusht door anderen.

Nu is mijn pony alweer 3,5 jaar (jeetje de tijd gaat snel) en nog doe ik weinig werk met hem (hoogstens 1 keer in de week mennen en 1 keer in de week rijden) en de rest gewoon fietsen, longeren en wandelen.

Mijn vriendin heeft een pony van bijna 2 en mensen zeiden dat je hem van het voorjaar al best wel ervoor kon knuppen. Nou dat vonden wij te belachelijk voor woorden! Dat arme beest lijkt nog net een veulen en is er geestelijk zowel lichamelijk nog lang niet aan toe!

Je kan beter te lang wachten dan te vroeg beginnen, want dan zul je er later de gevolgen van merken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 23:17

Lintjuuuh schreef:
Mijn pony heb ik als 2,5 jarige gekocht en 2 maanden later al een keertje voor de kar laten zetten. Dit was alleen over de weg en maar 10 minuten lang. Gewoon om alvast te laten wennen.
Ook dit vond ik nieteens nodig maar ook ik werd gepusht door anderen.

Nu is mijn pony alweer 3,5 jaar (jeetje de tijd gaat snel) en nog doe ik weinig werk met hem (hoogstens 1 keer in de week mennen en 1 keer in de week rijden) en de rest gewoon fietsen, longeren en wandelen.

Mijn vriendin heeft een pony van bijna 2 en mensen zeiden dat je hem van het voorjaar al best wel ervoor kon knuppen. Nou dat vonden wij te belachelijk voor woorden! Dat arme beest lijkt nog net een veulen en is er geestelijk zowel lichamelijk nog lang niet aan toe!

Je kan beter te lang wachten dan te vroeg beginnen, want dan zul je er later de gevolgen van merken.

Inderdaad, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Een peuter van 2 laat je toch ook niet de marathon fietsen??? Lachen

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 00:00

Ik fiets nu ook kleine rondjes of neem hem mee als handpaard en dat begint hij helemaal leuk te vinden, hij geeft zelf wel aan wanneer hij het zat is. Omdat het een hengst is wel ik toch wel een beetje met hem bezig blijven maar hijs gelukkig super lief aan de hand, alleen in het weiland wil hij nog wel eens ontploffen en de rest van de groep terroriseren.
Voor de rest staat hij 3x per week een paar uur op stal om te eten of te slapen, volgens mij vindt hij die rust en een dik pak stro heerlijk want tref hem altijd zo aan
Afbeelding

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 12:34

Bronco heeft als ruim 2,5 jarige wel een keertje voor het (4-wielige) karretje gestaan...
1 x en dat heb ik exspres gedaan, ik had de indruk dat het er aan toe was dus heb ik het hem 1x laten doen...en hij vond het leuk en had er absoluut geen problemen mee...dus een rondje van 5 minutjes van een eitje voor hem...hij kende toen het sturen, gasgeven en remmen al, dat had ik hem ook al geleerd met het tuigje en een halstertje.
Daarna pas verder gegaan toen hij ruim 3 was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 23:03

mijn shet is 2,7 maar zie hem voorlopig nog niet voor een karretje lopen moet ik zeggen
Hij's echt zowiezo nog veels te speels in zijn kleine koppie

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 23:08

He besloten hem volgend jaar rond oktober echt te beleren en dit jaar rond oktober beetje tuigje op en rondje er achter lopen. Desnoods singeltje om en gewoon rond lopen commando's leren (HO is heel moeilijk) lekker veel fietsen lekker conditie/spieren kweken voor volgend jaar feb/maart. Ik vind die kleine op zich niet heel jong eruit zien niert overbouwd ofzo maar psychisch is het een peuter

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:11

Zo zie je maar dat het per paardje heel verschillend is.
Bronco was als 1,5 jarige al zat van dat eeuwige wandelen...
Toen zijn we eenheel klein beetje met vrijheidsdressuur bezig gegaan (beentjes op commando optillen enzo) ik moest hem gewoon blijven uitdagen met dat soort dingen anders ginghij zich vervelen..
Resultaat: en superbrave 5 jarige dekhengst waar een kleuter op weg kan rijden...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:19

Dat heeft niks te maken met ze vroeg aan het werk zetten maar gewoonweg dat je hem super opgevoed hebt.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:24

Ik heb hem ook niet aan het werk gezet..maar gewoon bezig gehouden.
Hij heeft als 2,5 jarige 1x voor de kar gestaan omdat hij er gewoon aan toe leek, ik had het tuigje gepast en even tussen de lamoenen gezet om te kijken hoe het stond...het deed hij zo goed dat we een klein stukje hebben geprobeerd.
Hij vind eigenlijk alles wat ik hem vraag wel prima, hij heeft zoiets van "als jij dat zegt, dan zal het wel goed zijn".

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 10:27

Nee maar fanatiek wandelen en VD vind ik toch behoorlijk wat voor een pony van 1.5 jaar die kunnen zich krap 10 min concentreren. Niet aanvallend bedoeld maar niet dat straks allelei meiden op het idee komen om aan de slag te gaan met zo'n jonge pony.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:31

Dat is ook niet verantwoord inderdaad.
Bronco is gewoon een apart beest..(haha, dat zegt iedereen) Hij is veeeeels te wijs.
Dus wat dat betreft denk ik dat ik er goed aan heb gedaan hem bezig te houden.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 10:41

Nee hoor ik doe rustig aan Knipoog Geen zin in om mijn pony te gaan verpesten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:43

Ik hoop niet dat je insinueerd dat ik dat wel gedaan heb....

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 10:46

Nee absoluut niet jij hebt de jouwe bezig houden maar niet belast. Ik hou de mijne ook bezig door 1 of 2 x in de week een klein rondje te fietsen/wandelen. Zo blijft hij ook naar mij luisteren (=hengst). Ik hoop dat ik mijn hengstje net zo goed op kan voeden zoals jij hebt gedaan Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 10:52

Bloos!
Thanks!!
Bronco kan wel een vette uitslover zijn hoor, vooral bij andere paarden, maar dat zal wel komen omdat hij 2 seizoenen gedekt heeft.
Maar daar doe je niks aan, het is maar goed dat hij niet zo groot is ROFL

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:38

Mijn veulen gaat pas als ze tussen de 3/4 jaar is voor de wagen, ik wacht liever tot ze helemaal uitgegroeid is geestelijk en lichamelijk.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 13:50

Op 4 jarige leeftijd is een paard nog lang niet utigegroeid

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 21:53

officieel pas met 6 jaar....Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 22:09