Maximale gewicht op een shetlandertje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Maximale gewicht op een shetlandertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:55

zoals de tabel weergeeft Knipoog

tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
incl tuig!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:01

Paulusjuh schreef:
Waarom wordt er vaak zo gediscussieerd over het maximale gewicht op een shetlander?
Dit gaat toch ook niet op voor een ander ras...

Ik kan hier zo moe van worden..en trouwens...wie bepaald dat?

omdat juist kinderen en tieners op shetjes rijden en vaak niet willen zien dat ze te groot zijn geworden.
Vaak nog dat volwassenen die geen verstand van paarden hebben ook het probleem niet zien.

Wie het bepaald, niemand. Echter veel dierenartsen hebben het over 20%.
Er is geen onderzoek naar gedaan, maar logisch nadenken.....een shet kan toch niet alles dragen zonder dat
het schadelijk is voor z'n lichaam.

Denk aan bouwvakkers/stratenmakers/etc die op latere leeftijd klachten krijgen en niet dus niet direct toen ze
aan het werk waren.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:01

de shetander kan 2of 3 x zijn eigen gewicht TREKKEN maar sommige mensen van 90 kilo gaan er nog opzitten (deden ze bij een verzorgpony van een vriendin bij mij)
en met rijden kunnen ze idd zoveel dragen
Shanna schreef:
zoals de tabel weergeeft Knipoog

tot 85 a 90 cm 25 kilo
89 tot 95 cm 30 kilo
95 tot 100 cm 35 kilo
100 tot 105 cm 40 kilo
105 tot 110 cm 40 tot 45 kilo
incl tuig!!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:01

ja maargoed. er zijn zat mensen die meer dan 45 kilo wegen en ook shet rijden. maargoed..ik ga hier verder geen discussie over voeren, dat is al vaak genoeg gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:06

ja dat klopt, en die mensen rijden de pony dus de dood in als het ware!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:11

Shanna schreef:

nou kom op zeg..dat is wel erg ver gezocht vibd ik hoor. ik heb mijn pony zelf ook nog best een flinke tyd kunnen ryden. maar 45 kilo vind IKZELF nog kunnen.
zoals hier gezegd wordt rijd je hem met meer dan dit gewicht naar de klte. en hy kan dan wel 2 tot 3 keer eigen gewicht trekken?? hmm

Ach gut
Shanna schreef:

nou kom op zeg..dat is wel erg ver gezocht vibd ik hoor. ik heb mijn pony zelf ook nog best een flinke tyd kunnen ryden. maar 45 kilo vind IKZELF nog kunnen.
zoals hier gezegd wordt rijd je hem met meer dan dit gewicht naar de klte. en hy kan dan wel 2 tot 3 keer eigen gewicht trekken?? hmm

Shanna schreef:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:13

klopt, want trekkracht werkt anders dan tilkracht he!
en je rijd je pony inderdaad naar de klote als je hem overbelast, en dit vind ik persoonlijk zeer egoistisch..

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:18

wat deden zij dan vroeger? het ligt natuurlyk ook wel aan de bouw.
maar er wordt van zoveel kanten beweerd dat er veel volwassenen op reden.

laat het aub duidelijk zijn dat ik niet rijd maar aangespannen werk doe Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:23

je tabel vind ik wel redelijk kloppen als het gaat over echt intensief rijden.
Ik heb ook altijd geweten dat shetjes 1Xhun gewicht kunnen dragen, en 2Xtrekken.
En ik denk niet dat een shet last zal hebben als iemand van 50kilo één of 2 toertjes hobbelt.Tenzij je benen tot aan de grond hangen natuurlijk. Ikzelf ben 1.56m en weeg 50kilo. En ik durf wel eens op een shet te gaan zitten (om bv naar de wei te brengen). Maar echt gaan rijden? hmm, nee echt niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:26

1 keer hun eigen gewicht DRAGEN?????
dat is dus 150 kilo gemiddelt DRAGEN?!?!?!

DAT ZIJN ENORM DIKKE MENSEN JOH!!
nee, dat klotp dus niet..
ik ben 1,67 cm lang en ook 50 kilo maar het zou niet eens in me opkomen om erop te gaan zitten!! Bloos!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:52

Ieder zijn eigen mening dus wat betreft de bovenstaande reacties.

@ Nashke: Hun eigen gewicht dragen is idd niet echt reeel dacht ik zo. Ik denk dat je dat verkeerd begrepen/gelezen/oid hebt Knipoog

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 00:10

nauja, las ik in de meeste boeken..Maar wees niet bang hoor Clown no way dat ik meega in die gedachte Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:53

Paulusjuh schreef:
wat deden zij dan vroeger? het ligt natuurlyk ook wel aan de bouw.
maar er wordt van zoveel kanten beweerd dat er veel volwassenen op reden.

laat het aub duidelijk zijn dat ik niet rijd maar aangespannen werk doe Lachen

Niet alles wat ze vroeger deden was goed Pling

pukkiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:32

tja de ene site zegt dit en de andere dat
de ene zegt een shet kan makkelijk 50 kilo dragen en dan rijd je dus en dan word je uitgescholden
ik heb een shet van ong 1 meter en ben zelf 1.54 en 45 kilo lekker stappen enzo geen problemen mee hoor maar draven al wat minder hoewel ze wel wil en galopperen waag ik me niet aan
we rijden misschien 1x in de week een klein rondje want buitenrijden vind ze heerlijk
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:36

Dat de pony het leuk vind, kan ik begrijpen, maar of het goed/gezond is, is de vraag.
Zwaar werk, geeft meer risico op blessures.
ook als het maar af en toe is of maar ff, dan is de pony misschien niet genoeg getraind.
Met fitness bouw je het ook langzaam op. (dat is de bedoeling)
(Spierpijn is overbelasting trouwens)

pukkiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:54

ik rijd nu al 4 jaar met haar ben nog nie veel aangekomen eerder afgevallen maar ze heeft nog nooit een blessure gehad ofoz en vind t ook nog leuk
ook geen klachten.. rechte rug
ik let dr wel op omdat mn andere shet hoefbevangen was en mn welsh een hernia in dr rug heeft dus daar word nie op gereden maar die hebben we gekregen als bejaardepony om voor te zorgen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:50

kijk naar bouwvakkers die pas na jaren wél slijtage hebben door hun werk. Het blijft een risic.

Niet dat ik zeg dat je het niet goed doet of wat dan ook.
Ik wil je waarschuwen voor de gevaren en dat je met die wetenschap een goede beslissing kan maken.

Op een paard rijden geeft altijd risico's, maar voor de 1 zijn ze wat groter als voor de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:40

en daarbij zijn paarden vluchtdieren en tonen ze dus pas pijn als het al te laat is, ook zijn shetlanders zulke ijverige diertje's die gaan door no matter what! en hier wordt gretig misbruik van gemaakt door sommige mensen jammergenoeg!!

pukkiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:15

misbruik vind ik nogal een groot woord als je ziet dat er veel zwaardere mensen of karren achter worden gespannen met 2 personen dat geeft toch ook gewicht en trekken is erger dan tillen
en 50kilo is toch maximaal voor een shet tuurlijk het licht aan de bouw maar die berekeningen die er worden gemaakt zijn voor dagelijks harde training en wedstrijden e.d. dus het ligt ook aan je werkschema
ik heb mn ponietje gewoon voor de gezelligheid en ze is mn beste vriendin.. en dr pijnigen moet ik niet aan denken ik denk asls je je pony al een poos hebt en je weet wat ze kan en hoe ze is dan weet je ook wat goed of niet goed is voor je pony
er zijn theorien maar hoe verschillend zijn die wel niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:53

maar zoals ik al eerder zei: TREKkracht is anders dan TILkracht, trekkracht kan de shetlander heeel veel hebben, in verhouding meer als welk ander paard dan ook, maar TILkracht kan de shetlander in verhouding net zo veel hebben als welk ander paard dan ook!

pukkiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:55

ja dat kan... moet ik dat maar en sproberen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:01

Sorry, heb niet hele topic gelezen, maar ik wil hier wel wat aan toevoegen:

Onze shetmerrie is een flínke, erg sterk door jarenlange training, en valt in de grote maat. Ik ben inmiddels al 19, maar rijdt er echt niet meer op (hoogstens een keer eventjes 5 min. doorpakken als mijn bijrijdstertje dit niet lukt en ze zit flink te klieren) zelf ben ik rond de 1.70 lang maar weeg nog steeds 48 kilo. Mijn gewicht is niet zozeer het probleem, maar mijn lengte wel...

Vandaar dat ik een aantal jaar geleden al de beslissing heb genomen haar niet meer zelf onder het zadel te rijden... Knipoog Dus ik wil hier mee zeggen; níet alleen het gewicht telt mee. Er zijn zat mensen zoals ik die vrij lang zijn ivm. hun leeftijd, maar wel 'ondergewicht' hebben, onder het gemiddelde zitten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 15:06

Paulusjuh schreef:
Paula schreef:
@Paulusjuh; de reden dat het vaak om het max. gewicht van shetlanders gaat is omdat ze klein zijn=niet veel kunnen dragen, maar veel mensen dat wel denken. Een groot paard waar een zwaar persoon op zit heeft daar geen moeite mee, een shet wel.

Ja dat snap ik idd wel, rijd zelf ook niet meer, daar niet van. Maar bedoelde eigenlijk waarom er bijna wel iedere week een topic wordt geopend met wat een shet kan dragen.

Ja mensen, daar erger ik mij ook inmiddels dood aan. Maargoed; dit topic heeft denk ik wel een educatieve waarden voor een bepaald soort puberende meiden hier op bokt die dus vaak degene zijn die zo'n topic openen, maar dan met een heel andere post dan de TS, in de trant van 'ik weeg... ben zo lang, kan ik nog op muhn shetjjjuh rijduh??' en dan vervolgens de kritiek in de wind slaan dat ze vééls te groot en te zwaar zijn... Knipoog

Dus daarbij vergeleken vind ik dit wel een goed opgezet topic, eindelijk eens wat serieus Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 23:43

daarom heb ik dit topic ook geopent, want volgens mij klopt dat lijstje wel aardig en met de zoekfunctie is dit topic ook zo gevonden volgens mij Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:43

jup; zowiezo als je google gebruikt dan kom je vaak directe links naar bokt.nl tegen, vaak al op de eerste 2 pagina's. dat zegt wel iets over de grote van bokt Lachen