shetlander scheren ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buckje

Re: shetlander scheren ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 13:56

Jij weet de reden niet, Dus zou maar niet voor oordelen. Knipoog
Laat jij je paard met gigantische jeuk staan, met ecxeem en allerlij sh*t ? Hoop het niet, anders ben je geen dierenliefhebber.

die is trouwens ookal in november geschoren

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:24

jakkiwakki schreef:
Scheren omdat de DA het zegt?! De meeste dierenartsen weet niet meer van het houden van paarden dan de gemiddelde nederlander en zegt gewoon wat de eigenaar wil horen!

niet mee eens.
die van mij had verleden jaar in ene veel rare plekken. en vooral op d'r hals
ik de da er bij gehaald dacht dat het schurft of schimmel was.
het ware broei plekken! omdat mijn paard het te warm had en dus te lang bezig was om haar warmte kwijt te raken. ( dit terwijl ik die winter amper op haar reed)
dus scheren moet ik haar.
wel zei de da dat het beter is om alleen het nodige te scheren dus hals en borst. dan kunnen ze al het meest kwijt aan warmte.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:14

Ik zeg niet dat dierenartsen niets van hun werk weten, ik heb het over het houden van paarden daar weten ze echt niet veel van.
Dierenartsen beginnen al snel over scheren als mensen over de wintervacht beginnen en vergeten dan dat er ook huidirritaties(schimmels) kunnen ontstaan onder dekens, je regelmatig moet kijken of de deken goed ligt(schuurplekken, drukkingen) en ik heb regelmatig een paard zwetend onder de deken vandaan zien komen omdat de eigenaar de temp wat anders had ingeschat.
Heb trouwens 1 dekenpaard en 2 dekenloze, het enige voordeel van een deken vind ik dat het scheelt in het poetsen;)

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:04

Mijn DA is vorig jaar ook verschillende malen geweest, Toen had hij luis is hij ook geschoren. Mijn DA weet echt wel om welke pony het gaat, en hoe of wat.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:45

Mijn verzorgshetjes zijn ook geschoren.
De ene ivm luis
en de andere ivm te veel (echt te veel!) zweten.
De "zweterige" loopt regelmatig voor het karretje en sinds kort
eventjes onder het zadel.
Maar nu hebben ze beide weer een wintervachtje, winters worden ze niet geschoren.
En ze hebben beide een dekentje op!
Maar ik raad je aan, scheer hem nu niet,, ookal is het misschien nog niet zo koud.
Je kunt je raar vergissen..

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:52

Mijn shetlander is in jachtmodel geschoren en rijd minimaal 3x per week. Hij heeft een acceptabele winterdeken op en loopt vanaf een uur of 9à10 's ochtends tot 4à5 uur 's middags buiten. Ben blij dat hij geschoren is hij droogt sneller, maar hij was half november geschoren, ook een beetje aan de late kant, maar toen had ik pas iemand voor hem die hem wilde gaan doen!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:57

Ik wou Appelbol deze herfst/winter scheren omdat we van het voorjaar op keuring gaan. In die periode zitten ze sowieso wel netjes in het korte vachtje, maar als het geschoren is geweest is het toch iets netter. Daarbij komt dat ze erg veel beweegt per week (ong. 7/8 uur intensief) en dus veel zweet. Het kwam er dit jaar helaas niet van, omdat ik er iets te laat mee was. Uiteraard komt er dan ook een deken op. Lachen

Ginootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:04

de Minishetlander van: Dancie@bokt is ook geschoren:D
Ik verzorg dat paardje:P

RmJoBs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:14

ik verzorg 3shetlanders en scheren laat ik ze echt niet want ze staan 24uur per dag buiten en ze hebben ook een stal hoor Knipoog maar buiten zijn ze het liefst Lachen
ik vindt dat shetlanders echt een beetje buiten beesies zijn en als ze vaak buiten zijn ook in de winter dan laat ik ze niet scheren Knipoog
maar als ze binnen stonden en ze dragen dekens soms dan wet ik niet of ik ze zou laten scheren wintervacht is toch weer lekker warm voor ze alleen ze zweten sneller Knipoog

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:40

RmJoBs schreef:
ik verzorg 3shetlanders en scheren laat ik ze echt niet want ze staan 24uur per dag buiten en ze hebben ook een stal hoor Knipoog maar buiten zijn ze het liefst Lachen
ik vindt dat shetlanders echt een beetje buiten beesies zijn en als ze vaak buiten zijn ook in de winter dan laat ik ze niet scheren Knipoog
maar als ze binnen stonden en ze dragen dekens soms dan wet ik niet of ik ze zou laten scheren wintervacht is toch weer lekker warm voor ze alleen ze zweten sneller Knipoog

De meeste shetlanders zijn buitenbeestjes helemaal mee eens, maar die van mij is vanaf zijn 1e levensjaar gewend/verwend dat hij te kust en te keur op stal kon, hij had een zeer riante inloop stal, dus als het regende stond hij binnen, bang dat hij smolt! Knipoog Hij is nu 8 jaar en heeft vorige winter "echte pony" moeten spelen en heeft de hele winter alleen maar buiten gestaan met 2 andere shetlanders omdat ik geen goeie verzorgster voor hem had. Hij ervaarde dat m.i. niet als prettig, was steeds chagerijnig en als ik hem binnen haalde wilde hij zowat niet meer naar buiten! Nu staat hij sinds hij geschoren is 's nachts weer op stal en hij is er weer helemaal, kijkt vrolijker en doet ook weer beter zijn best. Hij voelt zich ook beter thuis bij grote paarden, omdat hij na zijn castratie op 4-jarige leeftijd, de 1e zomer bij alleen maar grote paarden heeft gestaan. Af en toe een sprintje trekken met een paard van 1.65m en 1 van 1.70m en ze dan makkelijk bij kunnen houden, gaver vindt hij niet!! Cool

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:44

die van my scheer ik niet vind ik gewoon nie nodig en shetlanders hebebn een lekkere dikke vacht en vind het o0k niet super mooi!!!als ik jou was zou ik het niet doen!

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 21:42

romylisa : maar jij doet misschien niet zoveel met je shetlander, ik wel !

Carretje1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 21:44

Ginoontje. ik heb je profiel bekeken, want un liefie zeg, Haha! whii, bijna met zo groot als die hond Haha!

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:40

ik rij elek dga op mijn shetlande rhoor en doe o0k met menne mee wedstridjen duzz dan rijdt ze elke dag Cool

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:44

kijk mijn 2 shetlanders waar ik op rij>>>zie album>>>>http://www.mijnalbum.nl/Album=GCSRJFXY/
rij der elke dag op Haha! vinden ze echt geweldig spring en ga elek week wel buitenritjes maken Tong uitsteken jijz egt van niet dta ik er haast niks mee doe maar juist wel Tong uitsteken

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 00:44

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 12:59

Scheren moet je niet doen omdat het leuk is maar alleen als dat het beste bij de situatie past voor jou en je pony.

Zo heb ik er een wel geschoren elk jaar en de andere niet.

Op stal staan heeft niks met scheren te maken want de geschoren van mij loopt ook eht hele jaar door buiten

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 16:20

Moderatoropmerking:
'Verzamel topics' zijn niet toegestaan op Bokt, en daarom heb ik geplaatste foto's veranderd in een link.
Wanneer iedereen zijn/haar geschoren/ongeschoren shetlander hier gaat posten met een foto, word dit een verzameltopic. Niet de bedoeling.

RmJoBs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:08

[quote="IJp"][quote="RmJoBs"]
[/quote]
De meeste shetlanders zijn buitenbeestjes helemaal mee eens, maar die van mij is vanaf zijn 1e levensjaar gewend/verwend dat hij te kust en te keur op stal kon, hij had een zeer riante inloop stal, dus als het regende stond hij binnen, bang dat hij smolt! Knipoog Hij is nu 8 jaar en heeft vorige winter "echte pony" moeten spelen en heeft de hele winter alleen maar buiten gestaan met 2 andere shetlanders omdat ik geen goeie verzorgster voor hem had. Hij ervaarde dat m.i. niet als prettig, was steeds chagerijnig en als ik hem binnen haalde wilde hij zowat niet meer naar buiten! Nu staat hij sinds hij geschoren is 's nachts weer op stal en hij is er weer helemaal, kijkt vrolijker en doet ook weer beter zijn best. Hij voelt zich ook beter thuis bij grote paarden, omdat hij na zijn castratie op 4-jarige leeftijd, de 1e zomer bij alleen maar grote paarden heeft gestaan. Af en toe een sprintje trekken met een paard van 1.65m en 1 van 1.70m en ze dan makkelijk bij kunnen houden, gaver vindt hij niet!! Cool[/quote]

de mijn staan gewoon de heledag buiten en kunnen hun stal in en uit lopen dus ze staan eigelijk gewoon altijd lekker in de vrisse en soms koude buiten lucht.
zo als jij het met je shetlander doet is het ook gewoon goed dan staat hij lekker de heledag buiten en dan in de avond lekker warm in ze stal Knipoog
mijn shettjes zijn gewent buiten testaan inweer en windt dus ik ga ze niet scheren Knipoog
maar in jou geval kan je hem wel gewoon scheren het licht er gewoon aan hoe ze leven,
of ze altijd buiten staan of meer en deels binnen als ze altijd binnen staan of gewoon vaak is het toch niet erg om ze tescheren Knipoog (vindt ik dan)
maar als ze altijd buiten staan lijkt het me koud voor ze Lachen

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 16:06

Tinkerbell heb ik ook in het jachtmodel laten scheren..

Want al had ik haar niet geschoren was ze na een kwartiertje werken al kleddernat en wilden toch echt verder met werken van de winter..
Sinds ze geschoren is is ze een stuk vrolijker omdat ze haar warmte beter kwijt kan..
Misschien dat ik de volgende winter haar helemaal scheer..

Maar als je vrij weinig met je pony doet zal ik hem lekker met zijn dikke vacht laten staan Lachen

RmJoBs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 20:47

ja zo is het mijn shetlanders staan lekker vrij en echt als shetlanders buiten dus die scheer ik lekker niet maar als je er veel mee werkt is het ook beter voor de shetlander Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 11:56

Als ik erachter kom dat mijn dierenarts de ballen verstand heeft van paarden/pony's, de verkeerde diagnoses trekt; dan is het dag dierenartsje Doei! Als je weet dat je geen goede dierenarts heb, dan laat je die toch niet meer komen. Er zijn er zát die wél verstand hebben van paarden/pony's.

Ik zou niet scheren als er geen goede reden voor is. Waarom niet gewoon hun eigen, natuurlijke vacht? Als je ze wilt scheren moet je weer dekens aanschaffen, die ook niet al te goedkoop zijn. Het is een ander verhaal als er een medische reden is/intensief gebruik idd..

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:36

Mijn dekens, ik heb er 2, heb ik 3 jaar geleden gekocht bij een ruitersportzaak in St Pancras. Deze waren toen 55 euro. Ze zijn merkloos, ik had ook een bucas kunnen kopen in de maat 95 maar die wurgde hem zowat en kostte 3x zoveel!
Foto van mijn geschoren shet staat op: www.mijnalbum.nl/Foto=SLUBKKVJ en in mijn profiel, waar hij ook op de foto staat met zijn van orgine smurfen-blauwe deken die inmiddels modderbruin is geworden Haha!

superdymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 10:21

Mijn shetlander is ook geschoren dit doe ik al jaren.
Dit doe ik omdat het fijn is en niet omdat het stoer is.
Ik vind het wel een beetje laat om te doen want je krijgt dan ook een tussenvacht.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:42

Ik scheer mijn shetlander ook, dit omdat hij redelijk veel doet (op het moment wat minder) en omdat hij zich dat veel lekkerder voelt.
Dit vind ik uberhaupt al reden genoeg.
Hij heeft een lekkere regendeken en hij voelt zich geweldig.

Dus...wanneer het nut heeft voor de pony..gewoon doen!