wat te doen met mijn eigenwijze shet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: wat te doen met mijn eigenwijze shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 15:51

Mijn jaarling kent nog niet echt stemcommando's maar reageert nu wel netjes op klikken van de stem om harder te gaan. Hij wou zonder mijn andere shet niet meelopen. Ik heb hem toch wel even een tik verkocht en toen hij daarna mee liep goed beloond. Heb nu nooit meer last met hem. Ik zou hem toch wel een keer duidelijk maken dat hij moet luisteren, dus ik ben het met Paula eens.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 00:07

Waarom niet, hij kent dat al. ok niet op stap en draf , maar op klikjes van mijn tong, hoogte van mijn stem, enzv. Daar reageert hij perfect op, behalve dus met hem uit de wei te halen. Aan de long doe ik nog niks, maar bv aan allebei de kanten van zijn halster een halster touw en er dan achter kaan staan en dan een soort gaan mennen. Dan is hij super braaf (voor een 1,5 jarige) ben zelfs vandaag zo met hem op de weg geweest. In stap, halt gehouden en een stukje gedraven. Dan is hij echt braaf. Ik kan met hem over zeil heen stappen enzv. Alleen hem uit de wei halen zodra ik hem dan vast klik blijft hij staan. Ik heb hem nu (tijdelijk) alleen voor op de wei staan, en dan doet hij alles, zelfs los in de wei hoefjes uitkrabben, mee lopen enzv. maar hij wil niet met mij uit de wei lopen als hij met binky in de wei staat...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 11:35

Tsja ik vind het eigenlijk niet zo heel gek dan dat hij niet mee de wei uit wil komen, als hij weet dat jij met een halstertouw een soort van droogmennen gaat. Echt níet doen met een 1.5 jarige, waarom nu al verkl*ten als hij nog een heel leven voor zich heeft? Laat dat beestje toch lekker in het land staan, en af en toe eruit halen om lekker te poetsen. Ik vind het echt onverantwoordelijk wat jij nu aan het doen bent, sorry liever kan ik het allemaal niet zeggen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-06 00:40

Paula schreef:
Tsja ik vind het eigenlijk niet zo heel gek dan dat hij niet mee de wei uit wil komen, als hij weet dat jij met een halstertouw een soort van droogmennen gaat. Echt níet doen met een 1.5 jarige, waarom nu al verkl*ten als hij nog een heel leven voor zich heeft? Laat dat beestje toch lekker in het land staan, en af en toe eruit halen om lekker te poetsen. Ik vind het echt onverantwoordelijk wat jij nu aan het doen bent, sorry liever kan ik het allemaal niet zeggen.

daar zijn de meningen over verdeeld, en ik ga er dus niet verder op in.

En dan nog ik heb hem altijd alleen de wei uitgehaalt om te borstelen of een stukje te lopen. en heb ik nu intotaal 2 keer met hem droog gemend, als hij dit echt niet leuk zou vinden moet jij mij vertellen waarom zijn oortjes dan naar voren gaan. Hij staat vanaf dat ik hem heb met een vriendje in de wei, Hij hoeft geen fl*kker uit te voeren, af en toe word hij geborsteld en ga ik met hem een stukje lopen, over balkjes heen laten lopen over zeil heen. En over de balkjes is echt niet springen. maar lopen.

noukie_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:07

hij neemt je echt in de maling..
mijn idee was ook al een zweepje maar als je dat liever niet hebt..
een idee:
je zegt tegen hem : lopen..dan lok je hem met een snoepje (je geeft het snoepje pas als je bij de stal bent of waar je dan ook heen wilt)
voordat je het snoepje geeft klik je met een klikertje(gebreuk je veel voor honden kan je kopen in elke dieren winkel)
dan moet je pony na een tijdje leren dat het klikje zijn belonging wordt..
ik ken mensen bij wie dit heel goed werkt.
je kan het ook heel goed bij VD gebreuken.
veel plezier nog met je shetje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:09

Ik zou gewoon een zweep meenemen je hoeft hem echt niet af te ranselen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:16

ik heb laatst ook zo'n shet naar de wei moeten brengen ook 1,5 jaar oud en wat ik toen gedaan heb was gewoon mijn hand achter zijn kont gedaan en hem naar voren geduwt terwijl van voren ook een druk er was, liep hij, dan hielden bijden drukken op staakte hij weer, dan weer van voren d druk op het halster dus en lukte dat niet weer de kont bijgeduwt of staart gepakt, lukt e prima en hij heeft nooit geleert mee te lopen!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:21

Misschien handig eens grondwerk met hem te doen? Ik heb het idee dat hij misschien nog niet helemaal de druk op het touw begrijpt. Leer hem, dat als jij iets druk geeft op het touw, en hij een stapje naar voren doet, of alleen maar zijn hoofd naar voren doet, jij gelijk de druk loslaat. Zo leert hij begrijpen dat hij alleen van de druk afkomt, door voorwaarts te bewegen.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:32

pubelia schreef:
Paula schreef:

daar zijn de meningen over verdeeld, en ik ga er dus niet verder op in.

En dan nog ik heb hem altijd alleen de wei uitgehaalt om te borstelen of een stukje te lopen. en heb ik nu intotaal 2 keer met hem droog gemend, als hij dit echt niet leuk zou vinden moet jij mij vertellen waarom zijn oortjes dan naar voren gaan. Hij staat vanaf dat ik hem heb met een vriendje in de wei, Hij hoeft geen fl*kker uit te voeren, af en toe word hij geborsteld en ga ik met hem een stukje lopen, over balkjes heen laten lopen over zeil heen. En over de balkjes is echt niet springen. maar lopen.

Oren gaan naar voren als een paard iets ziet. Dus als hij op zijn omgeving let en niet op jou. Hij is dan gewoon aan het luisteren of er hij geen gevaar (Jachtdier) hoort aankomen.
Dat heeft helemaal niks met het werk te maken, en ik vind het juist dus een slecht teken als de oren naar voren gaan. Want dan let hij op zijn omgeving en niet meer op jou...
Ik vind eerlijk gezegd ook dat je te veel doet. Laat dat beestje lekker. Wat ik overigens altijd doe als een pony niet mee wil lopen. Is langs zijn hals gaan staan en dan met mijn hand een tik tegen zijn buik aangeven, werkt bij mijn fjord erg goed. Die is meteen opgehouden met staken, omdat meneer liever bij zijn vriendjes bleef. Nu loopt hij keurig mee.

Riss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:26

Heb ik ook wel eens met mijn fjord, die loopt ook nooit mee. Maar ik ga dan altijd heel scherp achter hem langs lopen zodat hij een wending moet maken omdat ie anders omvalt. Dus dan loop ik een paar rondjes en dan loop ik uit het rondje en ga ik rennen. Want dan komt mijn fjord niet zo snel op het idee dat ie moet blijven staan Tong uitsteken Nu even in het nederlands:
Ik loop altijd gewoon een heel scherp rondje linksom Tong uitsteken

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 01:27

Dat hij mij in de maling zou nemen mzzz dat zou zeker kunnen. Denk er nou serieus over na om toch een zweepje aan te schaffen...

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:33

neem gewoon wat te eten mee en bouw dat in de loop van de periode weer af steeds minder en steeds verder laten lopen voor hij wat krijgt, het is niet voor niets een shet. die zijn nou eenmaal zo. en slaan ach hij zal je best in de maling nemen maar jij moet zorgen dat je slimmer bent, laat hem maar denken dat hij nu wat krijgt voor dat hij het door heeft staat hij buiten het land en heeft hij maar 1 keer iets gehad, lekker ruim beginnen en dan weer afbouwen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 01:38

twister42 schreef:
neem gewoon wat te eten mee en bouw dat in de loop van de periode weer af steeds minder en steeds verder laten lopen voor hij wat krijgt, het is niet voor niets een shet. die zijn nou eenmaal zo. en slaan ach hij zal je best in de maling nemen maar jij moet zorgen dat je slimmer bent, laat hem maar denken dat hij nu wat krijgt voor dat hij het door heeft staat hij buiten het land en heeft hij maar 1 keer iets gehad, lekker ruim beginnen en dan weer afbouwen.

maar dan krijg ik het volgende probleem, Hij wil alleen niet de wei uit lopen. Bij de opening van de wei (in de paddock) Komt hij naar je toe lopen zodra je hem vast maakt loopt hij niet meer. Zodra hij in de paddock is loopt hij gewoon weer mee. Dus gaat maar om maximaal 5 stappen. Dan is er niks meer aan de hand....

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 01:54

Wat piep je nu over 5 stappen?? Die duw je hem dan toch even? 't Klinkt als een puppie die de drempel niet over durft. Als hondentrainer weet jij wel dat je die gewoon een poosje draagt en dat het vanzelf overgaat. puppy-shetje kun je niet dragen dus die duw je ff 5 stappen of je gebruikt je voertje gewoon.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:51

Paula schreef:
Schup onder z'n kont? Nagelbijten / Gniffelen Jouw shet heeft dondersgoed door dat jij veel te lief en aardig tegen hem bent. Achterstevoren mee gaan lopen is echt heel erg onverstandig! Weet niet of je later met hem wil gaan mennen, maar het is een érg slechte en nare gewoonte, zeker dan.
Ik zou zeggen zweep erbij; eerste waarschuwing is stem. 2e stem en rukje aan het touw. 3e druk op het touw en tik erbij. En tsja, als hij dan nog niet luisteren wil ben ik niet zo lief meer...

Inderdaad helemaal mee eens

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 11:59

Doet de mijnes ook hoor. Haha! Ik geef Tip gewoon een zetje. Haha!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:10

Ik blijf bij mijn advies. De aanhouder wint en zo'n jonge Shet is nog lang niet zo sterk dat hij dat van jou kan winnen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:13

Dan weet jij denk ik niet hoe sterk ze zijn als ze willen hou je zelfs aan een mini maatje niks hoor

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 12:53

karoliena schreef:
Dan weet jij denk ik niet hoe sterk ze zijn als ze willen hou je zelfs aan een mini maatje niks hoor

Kwestie van opvoeding en je paard/pony goed kennen? Die van mij hebben nooit de kans gehad om zelf uit te vinden hoeveel sterker dan het bazinnetje ze wel niet zijn.
Ik kan aan de blik in de ogen van mijn paarden wel zien wat ze van plan zijn. Als ik op tijd stevig mijn hakken in het zand zet hou ik zelf mijn volwassen Tinkermerrie in bedwang als die aan de longe er eens vandoor wil gaan. Niet dat ze dat vaak doet maar af en toe heb je van die rare uitspattingen Knipoog

Als jij je Shetlander niet bij je kan houden zie ik dat als een gebrek in zijn/haar opvoeding en een ernstig gebrek in zijn/haar respect naar de kuddeleider. Als de kuddeleider (ik dus) zeg "Hier blijven" dan moeten ze ook bij mij blijven.
Mijn paarden luisteren dondersgoed naar mij en mijn vriend maar laat mijn schoonvader er eens mee lopen en hij wordt alle bosjes ingetrokken om samen op zoek te gaan naar de lekkerste graspolletjes. Zelfs door mijn Shet Haha!

Bij mij is het een kwestie van geven, nemen en krijgen. Ik vraag (druk naar voren op het halster), het paard/pony geeft (stapje naar voren) waarop ik dat aanneem en het paard/pony krijgt weer een beloning (druk weg halen).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:38

Ja ben ik wel met je eens maar het niet mee willen lopen is ook een opvoedkundig iets, net zoals zo veel dingen maar ik gaf dus alleen maar aan dat als ze willen je zelfs zo'n kleintje niet kan houden. Wat daar de oorzaak daar dan van is maakt niet uit

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 13:44

dus wat kan ik nu het beste doen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 13:46

Ik ben er altijd heel makkelijk in, ik vraag het een keer, geen reactie vraag ik het nog een keer met een waarschuwing, nog niet luisteren is gewoon schop onder de kont.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-06 14:38

dat doe ik ook, maar bij een schop onder zn kont gaat hij ipv naar voren naar achteren...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:45

Als je paard in de rem gaat niet recht voor hem gaan staan en gaan trekken, dat gaat hij winnen, zo klein als hij is. Loop in een hoek van 90 graden bij hem vandaan, rechts of linksaf. Zorg ervoor dat die benen bewegen, dan heb je gewonnen. Een paard dat zijn benen niet beweegt is dominant, om het moment dat hij zijn benen gaat bewegen heb jij gewonnen.

Ga grondwerk met hem doen, schaf een touwhalster aan en een leadrope en een carrot stick (en dat is niet hetzelfde als een zweep) en ga oefenen. Leer zelf met het touwhalster omgaan, gooi hem er niet mee los, zet hem er niet mee vast, leer hem een stap op je af te maken als jij druk zet op het halster, en laat de druk acuut vallen (alsof je je verbrand hebt) als hij een stapje op je af zet. Wegvallen van druk is beloning. Leer hem dat hij moet wijken voor druk, stapje vooruit, achteruit, rechts en naar links. Realiseer je dat het nog een baby is met 1,5 jaar, ga geen uren kloten want een jong paard kan zich maar 10 minuten concentreren. Ga verder niet droogmennen, zet hem op het land en behalve de basis, voorlopig niets meer met hem doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 14:48

Mss dan toch een zweepje. Dan blijf jij naast hem staan en dwing je hem met je lichaamstaal niet naar achteren. Ik denk iig dat het zoiets moet zijn, want ik zie geen rede om naar achter te lopen bij een tik.