hengst; hengst houden of ruinen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Re: hengst; hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 20:45

Als je hem hengst laat zal je moeten oppassen als je in de buurt van merrie's en ruinen ( soms doen ze daar onwijs fel tegen ) komt, dat kan een nadeel zijn. Maar als je hem niet wilt laten gebruiken als dekhengst zou ik hem laten castreren. Dan kan hij lekker met andere pony's het weiland op en hoef je ook minder op te passen

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 21:04

Marijkjuh schreef:
Als je hem hengst laat zal je moeten oppassen als je in de buurt van merrie's en ruinen ( soms doen ze daar onwijs fel tegen ) komt, dat kan een nadeel zijn. Maar als je hem niet wilt laten gebruiken als dekhengst zou ik hem laten castreren. Dan kan hij lekker met andere pony's het weiland op en hoef je ook minder op te passen

hij staat al met een andere Knipoog !
en met ruinen is hij altijd onzettend goeie vriendjes!! en merrie's vallen (opzich) nog wel mee... word iets heter, maar niet dat ik dr problemen mee heb...
het is meer voor andere dat ik zit te twijfelen... ik zelf heb dr geen problemen mee!! maar ik ben zo bang dat ik dr spijt van krijg als ik m laat ruinen!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:58

Bronco is 5 jaar (en hengst 'duh'..)
Hij heeft nu 2 seizoenen gedekt.
Het is absoluut een boefje maar alles behalve gemeen of onbetrouwbaar.
Ik vind dat wanneer je hem hengst wil houden dan je heel duidelijk moet zijn in je regels.
Hengsten zijn nou eenmaal wat hardhorend en snel afgeleid, daar moet je zelf mee om kunnen/willen gaan.
Bronco is voor de kar soms ook amper te houden als hij andere paarden ziet, maar ik vind dat niet zo'n probleem....
Dan heb ik weer iets om aan te werken met hem, dat houdt het spannend Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:03

Ik zal even kijken of ik een aantal topics kan vinden waar deze vraag al eerder is voorgekomen, maar toch even dit.
Ik denk dat je de maat van een dier niet moet laten meespelen in de beslissing of je hem hengst laat of laat ruinen. In dit geval: schrap even uit je hoofd dat het om een shetje gaat.

Bij deze de eerdere topics (in het volste vertrouwen dat je ze door gaat lezen). Mijn mening staat daar.

viewtopic.php?f=1&t=567542

viewtopic.php?f=1&t=594652

viewtopic.php?f=13&t=595930

Veel wijsheid bij het nemen van je beslissing toegewenst.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:45

Ik zou een paar dingen overwegen als je kiest voor ruinen..
wil je met je shet gaan dekken? ja of nee, zo niet waarom zou je hem hengst houden een ruin is gewoon rustiger (liever wil ik niet zeggen omdat hengsten ook heel lief kunnen zijn, maar ja een hengst heeft soms nogal last van z'n hormonen) en verder ja wat wil je er mee gaan doen? ik persoonlijk heb meest gekozen voor ruinen omdat ze dan gewoon handelbaarder zijn en blijven.. ik heb ook hele lieve hengstjes gehad maar ja die waren er ook voor het dekken..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:13

Hengsten zijn echt niet per definitie drukker dan ruinen dat is gewoon een fabeltje. Mijn hengsten zijn braver dan menig andere pony die we op wedstrijd zijn tegen gekomen

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 21:05

Cassidy schreef:
Ik zal even kijken of ik een aantal topics kan vinden waar deze vraag al eerder is voorgekomen, maar toch even dit.
Ik denk dat je de maat van een dier niet moet laten meespelen in de beslissing of je hem hengst laat of laat ruinen. In dit geval: schrap even uit je hoofd dat het om een shetje gaat.

Bij deze de eerdere topics (in het volste vertrouwen dat je ze door gaat lezen). Mijn mening staat daar.

viewtopic.php?f=1&t=567542

viewtopic.php?f=1&t=594652

viewtopic.php?f=13&t=595930

Veel wijsheid bij het nemen van je beslissing toegewenst.

een paar van jou reacties sta ik helemaal achter... achter een paar echter niet.
zo sta ik bijvoorbeeld echt totaal niet achter jou punt dat een hengst geen natuurlijk leven kan hebben als ze niet kunnen dekken, ivm hun hormonen etc.
maar een merrie dan, die hengstig is? die wil ook gedekt worden, maar die steriliseer je toch ook niet, omdat het "niet natuurlijk" is dat ze dan niet gedekt kunnen worden?
in de natuur lopen er ook zat hengsten rond die niet de leider zijn in een kudde en dus ook NIET mogen dekken... dus die kunnen dat ook niet
daarbij staat die van mij lekker 24/7 in de wei, mét een vriendje... dus hij heeft een behoorlijk paardwaardig leven!

ik snap wel je reacties over dat als je een hengst niet goed opvoed, je hem dan beter kunt laten ruinen... een hengst heeft idd meer discipline nodig dan een ruin (alhoewel ik uit ervaring weet dat merries ook ontzettend kunnen kl*te, je moet dus sowieso ervaren zijn bij het "opvoeden" van een paard). gelukkig heb ik genoeg ervaring, ben ik duidelijk genoeg en streng maar wel rechtvaardig!

opzich denk ik wel gewoon dat ik hem hengst wil houden.. misschien dat ik volgend jaar met hem naar een hengstenkeuring toe wil en (als hij goedgekeurd is) hem als dekhengst wil gaan gebruiken. het lijkt me ook echt super om ooit van Tarek zelf een veulentje te kopen... dus zelf als hij niet goedgekeurd word, kan ik dat nog laten doen, als ik het veulen zelf koop...!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 12:26

IK heb ook 2 shet hengstjes. De ene is 4,5 en blijft hengst de andere van 3 jaar ga ik binnekort laten catreren.
De rede is dat hij telkens uitbreekt en opzoek gaat naar merries.
HIj gaat volgend jaar voor de kar en hij flipt zodra hij een ander paard ziet, buiten mijn andere om.
Ik heb geen zin in ongelukken daaromheb ik nu de beslissing genomen hem te laten catreren.
Of een hengst braaf is of niet zot ook in de aard van het beest, mijn jongste is duidlijk een geval van ondanks de opvoeding hij kan zich niet in de hand houden.
Ik vind het jammer maar het is nu eenmaal de beste keus

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:30

ImkeTarek schreef:
in de natuur lopen er ook zat hengsten rond die niet de leider zijn in een kudde en dus ook NIET mogen dekken... dus die kunnen dat ook niet
daarbij staat die van mij lekker 24/7 in de wei, mét een vriendje... dus hij heeft een behoorlijk paardwaardig leven!

Een hengst in een vrijgezellenkudde zal altijd proberen een kudde te bemachtigen waar hij wel mag dekken.

Een hengst in een weiland met een vriendje is een heel ander verhaal dan een hengst 24 uur op stal omdat hij hengst is en daarom niet naar buiten mag.
Uitzonderingen bevestigen de regel, de hengsten die buiten lopen en een vriendje hebben of een kudde merries en die mogen dekken zijn op de populatie paarden die er in Nederland lopen toch echt in de minderheid.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-12-06 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:35

Als je met hem wil gaan dekken, hengst laten, zoniet laten castreren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:38

Harvumi schreef:

Een aanvulling: alleen met hem dekken als hij het waard is om vaderdier te worden. Een dier dat qua exterieur niet helemaal correct is zou ik sowieso laten castreren.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:39

Zolang hij nog een vriendje heeft, dus hij niet alleen hoeft te staan, en zijn gedrag te handhaven is zou ik er niks aan doen.

Ohja: nog even mijn reden om mijn hengst hengst te houden...

Hij is met zijn bijna 5 jaar nog hartstikke braaf (wel een boefje) en hij heeft mannelijke vrienden + een merrie van 1:46m die zich gedraagd als zijn moeder.
Op de een of andere manier ziet hij mijn merrie niet als "1 van de andere sexe"...dus daar heb ik mazzel mee. Hij staat zelfs met haar in 1 stal.

Harvumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 14:43

Cassidy schreef:
Harvumi schreef:

Een aanvulling: alleen met hem dekken als hij het waard is om vaderdier te worden. Een dier dat qua exterieur niet helemaal correct is zou ik sowieso laten castreren.

Ben ik het dus helemaal mee eens Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:27

Ben ik mee eens op het punt dat een niet goedgekeurde hengst niet moet dekken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:30

Niet mee eens. Want er zijn genoeg rassen waar geen keuring bij komt kijken, zoals Quarter, Paint en Appaloosa. Selectie gebeurt op grond van prestatie, maar ook dat ligt aan de handen waarin een dier beland.
Als een hengst qua exterieur, character, gezondheid en eventueel prestaties aan de raskenmerken voldoet en het veulen een volwaardig papier krijgt, kun je hem voor de dekdienst inzetten. In alle ander situaties zou ik de combinatie niet maken. Er belanden genoeg papierloze paarden op de markt en bij de slager...

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:35

de mijne is ook gewoon hengst gebleven, maar hij staat bij mij aan huis, heeft speelmaatjes en mag zo nu en dan nog eens dekken, wat een leventje heeft hij Knipoog hij is verder ook super braaf in de omgang, braver dan mijn merrie in elk geval.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:53

Cassidy: Ik heb het natuurlijk over de stamboeken waar minimaal een veterinaire keuring gehouden word en niet waar zomaar delicenties worden afgegeven lijkt me logisch.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 16:55

Moet je er wel bijvertellen. Wat voor jouw logisch is, is voor mij niet automatisch logisch.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:00

Ja maar ik zie ook geen waarde aan een hengst met deklicentie als hij niet eens eerst door een vertinair gemoeten heeft. Allereerst moet een hengst geen gebreken hebben en goed exterieur hebben, daarna komt voor mij de rest

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 20:40

zoals ik al heb gezegd: ik ga niet met hem dekken als hij niet goedgekeurd word! misschien wel ooit als ik het geld (en ruimte) heb voor een shet erbij, dat ik hem een merrie laat dekken, waarvan ik ZELF het veulen koop!!

nog een reden voormij om hem niet te ruinen: hij is nu al een ontzettend brave pony (tegen mij iig), op die paar keren dat we langs een merrie gaan na dan (al valt dat ook nog wel mee, vandaag liep ie netjes mee aan de fiets, toen we voorbij merrie's gingen!). als ik hem laat castreren ben ik bang dat ie helemaal geen pit meer heeft! want dat vind ik juist zo leuk aan hem: die pit die erin zit!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:48

Volgens mij zie je zelf meer nadelen dan voordelen aan het ruinen of niet?

Ik denk dat je het gewoon nog niet moet doen, het kan altijd nog.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 20:49

Het jammere is dat je niet overal met een hengst terecht kan, vooral niet een shetland hengst. Het is lastig als die met de merries bezig is (is mijn ervaring), al helemaal als hij in een kudde staat, en een ander paard moet de wei uit. Dat kan echt een ramp zijn!

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 21:48

BlazingBoots schreef:
Volgens mij zie je zelf meer nadelen dan voordelen aan het ruinen of niet?

Ik denk dat je het gewoon nog niet moet doen, het kan altijd nog.

idd Knipoog
zoals ik al een paar berichtjes terug zei: ik denk dat ik hem voorlopig gewoon hengst houd..!