Shetlander kopen waaraan denken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Re: Shetlander kopen waaraan denken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:24

BLK schreef:
Waaneer zouden ze dan op ijzers moeten ? Ik heb eerlijk gezegt nog nooit echt een shetlander op ijzers zien staan.

Nee dat is waar, maar ze hebben daar schuren vol met hooi en stro, ik kan daarover wel eens gaan informeren.

Ik heb ook al genoeg spullen hoor! Maar bijvoorbeeld als ik een keer iets van hun zou willen gebruiken iets anders dan normaal bijvoorbeeld als ik een keertje met een zadeltje op wil longeren, hoef ik deze niet helemaal aan te schaffen maar kan ik die van daar pakken/lenen.

Dan moet het wel goed passen! Anders kan je het beter niet gebruiken. Dan verniel je alleen maar meer dan dat je er goed toe doet.
Ik vind persoonlijk dat wanneer je een paard ook ook normaal passend tuig moet hebben.

Mijn Shetlander staat op ijzers. En genoeg Shetters op Bokt staan op ijzers.

Als de hoeven te snel slijten dan zou die op ijzers moeten. Of als die frans staat.

Eva_

Het is meer werk, tijd en geld dat je denkt. Als je ouders er niet achter staan, moet je het niet doen. Zij zullen je veel moeten helpen op deze jonge leeftijd, en ook financieel moeten zij je veel helpen. Je shet wordt heus weleens onverwacht ziek hoor, daar kun je echt wel op rekenen!!
Verder zou ik niet te veel geld neerleggen voor een shetlander. De meeste mensen kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt. Verder vind ik dat de prijs niets te maken heeft me de gezondheid, dat is grote onzin. Zou, ook al is het een shetlander, het beestje toch klinisch (of hoe heet dat Vork ) laten keuren. Rontgologisch is wrs niet nodig, omdat je er niet echt mee gaat werken.
Ik zou dus echt zorgen dat je ouders achter je staan!
Succes.

Maaik

texeenmaikey schreef:
BLK schreef:
Oke, als je paard dus geen papieren hebt kan je hier bijv. geen keuringen mee lopen ?

Dat klopt helemaal.

Nog wel een tip waar je op moet letten als je een koopt. Dat de pony wel een chip en een paspoort heeft. Helemaal als het om een papierloze shet gaat.

Helemaal mee eens.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:26

Eva_ schreef:
Het is meer werk, tijd en geld dat je denkt. Als je ouders er niet achter staan, moet je het niet doen. Zij zullen je veel moeten helpen op deze jonge leeftijd, en ook financieel moeten zij je veel helpen. Je shet wordt heus weleens onverwacht ziek hoor, daar kun je echt wel op rekenen!!
Verder zou ik niet te veel geld neerleggen voor een shetlander. De meeste mensen kunnen ze aan de straatstenen niet kwijt. Verder vind ik dat de prijs niets te maken heeft me de gezondheid, dat is grote onzin. Zou, ook al is het een shetlander, het beestje toch klinisch (of hoe heet dat Vork ) laten keuren. Rontgologisch is wrs niet nodig, omdat je er niet echt mee gaat werken.
Ik zou dus echt zorgen dat je ouders achter je staan!
Succes.

Prijs heeft wel degelijk met gezondheid te maken *met uitzonderingen natuurlijk*
Toen ik er zelf 1 kocht had ik dit 'probleem' ook. Een keuring is nog duurder dan een Shet van 500 euro zelf.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 20:53

Ik denk inderdaad ook dat je je heel erg verkijkt nu en dat het heel erg gaat tegen vallen.

Ook ik heb elke 2 maanden de smid op de stoep staan om te bekappen, en mijn twee shetten eten vier plakken hooi per dag. die van mij eten krachtvoer, wormenspuiten ben je ook wel meer aan kwijt dan 25 euro een pony moet elke 7 a 8 weken ontwormt worden. Entingen zijn soms ook redelijk prijzig. En dan kan heb je dus een pony waar je neit op kan rijden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:27

Maaik schreef:
Met 30 euro kan je er niet van uitgaan dat die 100% gezond is!
Mijn Shetlander koste 350 euro.

Ik denk niet dat je dat zo kunt stellen! Het ligt helemaal aan de situatie waar je hem/haar vandaan haalt natuurlijk! Mijn overburen hebben een shetmerrie die ze drachtig hadden gekocht. Hier kwam dus een hengstveulen uit. Ik heb hem voor een prikkie kunnen kopen omdat ze graag wilde dat hij 'dicht bij huis' zou blijven.
Die van mij staat correct op z'n benen is een plaatje om te zien en een kleur die je niet vaak tegenkomt.
Ik ken genoeg shets waar papieren bij zitten en die zo doorgefokt zijn dat ze niet eens hun achterbenen fatsoenlijk kunnen bewegen om maar ff wat te noemen.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-06 09:35

Ik heb zitten nadenken.. een paard leasen hoe gaat dat dan in zijn werk ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 09:55

BLK schreef:

Bij de vorige pensionstal waar ik heb gestaan deden ze dat ook! Je betaalde daar per maand gewoon pensionstalling (180 euro) en dan was het paard wat je wilde huren voor jou alleen. De smid/ dierenarts/ wormenkuren e.d. zijn voor rekening van de eigenaar. Je hebt dus alleen de 'lusten'!
Er zijn ook mensen die hun paard laten leasen zodat ze samen de stallingskosten kunnen betalen maar ze delen dan ook a.h.w. het paard met rijden.
Iedereen heeft zo z'n eigen regels.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:31

Het is zeker waar dat je er al goed over nagedacht hebt, maar er komen nog zoveel meer dingen bij kijken. Ik mijn laatste dierenarts rekeningen waren 300 euro en 110 euro, omdat we niet konden vinden waar ze nou kreupel van is gaan lopen. Je moet het maar hebben, nu heb ik een full-time baan met een redelijk salaris, dus ik kan een financiële tik wel hebben.
Maar ik heb te veel meegemaakt dat mensen een pony kochten, beestje verwondde zich of kreeg een zware koliekaanval en tja waar moest het geld vandaan komen? Inslapen was het enige wat de meesten konden betalen. Ik weet niet hoeveel je gespaard hebt, maar ik zou zeker op 400 euro rekenen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:45

BLK schreef:

bij ons betaal je dan een bepaald bedrag (per maand), ongeveer het stalgeld,
het paard/de pony heeft dan al zadel, hoofdstel evt. ook dekens, en alles wat hij nodig heeft,
je mag er dan op rijden wanneer je wil (natuurlijk wel zo dat als je het paard voor 3 dagen huurt , wat dus uiteraard ook minder kost, je er dan ook maar 3 dagen op mag rijden, die dagen heb je dan ook afgesproken, bijv. elke week maandag dinsdag en woensdag, kan ook andere dagen natuurlijk)
je hoeft geen DA kosten, hoefsmid entingen enz. te betalen, dat doet de manege..
maar bij ons is wel de voorwaarde dat je niet naar buiten mag met die pony...
bij hoge uitzondering soms wel, of met de eigenaresse erbij..
dat zal denk ik idd wat beter zijn voor jou, dan heb je niet al die kosten van de DA,
de aanschaf van het paardje, bekappen, spullen en eten en zo kopen..
aleen of je ook aan dat geld per maand kan komen moet je dan nog kijken.. Knipoog
hopelijk weet je zo meer *LOL* , en kan je goed gaan nadenken over wat het beste is voor je paardje en jou...

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:21

singasong schreef:
Maaik schreef:
Met 30 euro kan je er niet van uitgaan dat die 100% gezond is!
Mijn Shetlander koste 350 euro.

Ik denk niet dat je dat zo kunt stellen! Het ligt helemaal aan de situatie waar je hem/haar vandaan haalt natuurlijk! Mijn overburen hebben een shetmerrie die ze drachtig hadden gekocht. Hier kwam dus een hengstveulen uit. Ik heb hem voor een prikkie kunnen kopen omdat ze graag wilde dat hij 'dicht bij huis' zou blijven.
Die van mij staat correct op z'n benen is een plaatje om te zien en een kleur die je niet vaak tegenkomt.
Ik ken genoeg shets waar papieren bij zitten en die zo doorgefokt zijn dat ze niet eens hun achterbenen fatsoenlijk kunnen bewegen om maar ff wat te noemen.

Dan heb je het over kennissen. Hierbij gaat het ook nog is een om een hengstenveulen. En die zijn idd voor een prikkie te krijgen.
Ik heb het over een Bruinbonte 8 jarige zeer grote maat's Shet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:38

Maaik schreef:
Dan heb je het over kennissen. Hierbij gaat het ook nog is een om een hengstenveulen. En die zijn idd voor een prikkie te krijgen.
Ik heb het over een Bruinbonte 8 jarige zeer grote maat's Shet.

Ja ik heb inderdaad mazzel dat ik er eentje vlakbij heb kunnen 'halen'. Maar dat wil echt niet zeggen dat hij gezonder zou zijn hoor. En ik moet je eerlijk zeggen dat ik de kleur die mijn shet heeft toch echt mooier vind dat bruinbont, maar smaken verschillen Haha!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:46

Over dat shetten niet op hoefijzers hebben zien staan: Bij mijn eerste verzorgpony's hadden we een pony die voor de koets liep. Omdat haar hoefjes snel afbrokkelden, hebben we haar toen ijzers laten zetten. Dat was wel een hele klus, want ze had maar hele kleine voetjes. Maar het kan dus zomaar wel..
Groetjes, mij

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 11:39

Die van mij staan niet op ijzers en worden natuurlijk bekapt. Mijn bekapper komt ongeveer 3 keer per jaar maximaal. vaker is echt niet nodig. Per keer betaal ik 15 euro per pony. Ze geeft aan niet erop te rijden en voor longeren, wandelen en vd heb je zeker geen ijzers nodig.
150 euro is een normale prijs voor een shet. Tegenwoordig is dat zelfs goedkoop als ik soms de advertenties op Marktplaats mag geloven.

Denk er wel even goed over na. Hoe leuk blijft een shet als je niet kan rijden? Mennen is een optie maar is erg duur. Nu ben je dertien en zit je waarschijnlijk net op de middelbare school. Hoe leuk vind je het straks nog? Ga je straks met je verkering samen ook naar je shet toe? Je zit nu in een periode dat andere dingen belangrijk gaan worden. Bedenk even of je straks in de winter ook in je vieze kleding door een weiland wil baggeren in de vrieskou. Is het dan ook nog leuk?
Je kan het misschien allemaal nu wel betalen maar je hebt je geld ook nodig voor andere dingen: kleding, cosmetica, kadootjes enz. Hou je nog wel wat over?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:12

Ik geloof dat het meeste al wel gezegd is. Ik kan je met de kosten niet echt veel helpen omdat ik in een bijzondere situatie zit en dat dus niet te vergelijken is.

Bedenk wel dat een shetlander heel lang mee gaat. Ben je daar over een paar jaar nog zo blij mee? Daarbij geef je aan niet te willen rijden maar wandelen, longeren en vden. Hoe lang denk je dat leuk te vinden? Je zal waarschijnlijk toch snel het rijden missen of willen gaan mennen wat erg duur is.

Dan de aankoop. Let er goed op dat het diertje gezond is en neem iemand mee die daar meer kijk op heeft. De aankoop prijs valt in het niets bij de overige kosten die het diertje allemaal nog gaat 'opeten' dus laat niet teveel afhangen van die paar tientjes goedkoper.
Daarbij is de aankoop van een duurder beestje nog geen garantie op gezondheid evenals dat een goedkopere zoziezo ziek zou zijn. Dierenartskosten lopen heel snel op en ook een gezond dier kan heel snel ziek worden. Zijn je ouders dan bereid om bij te springen?
Even een voorbeeld van een mini die ik gehad heb. Voor aankoop heb ik hem helemaal van buiten nagekeken. Een paar dagen na aankomst heeft mijn DA hem helemaal gecheckt en hij was helemaal in orde. Drie maanden laten kreeg hij een zweertje en drie maanden daarna was hij overleden en ik ruim 1500 euro armer.
DA kosten zijn dus niet te voorspellen daar moet je gewoon een ruim potje voor hebben of op jou leeftijd ouders die erachter staan en je kunnen steunen.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:52

bij mijn gaan er zo'n 4 grote balen per maand doorheen ze kosten 3 euro + dat je ook nog wel wil dat je shet lekker warm in zijn stal komt te staan dus ook stro ongeveer 3 euro per baal en je wil lekker dik opstrooien ook 3 a 4 balen per maand keer 3 euro weet je of je een merrie of hengst wil en hoeveel is je budget voor een pony koop niet zomaar een hengst omdat ze goedkoper zijn je moet er ook mee om kunnen gaan en ook een ziekte zit in een klein hoekje en daar moet je gewoon geld voor opzij zetten verder moet je je ouders niet overhalen als hun er achter staan is beter dan dat ze het doen met tegenzin om jouw gelukkig te maken en jouw vriendin wil die wel betalen er voor je moet goede afspraken maken kijk ook naar eventuele dekens die erbij komen halsters hoofdstel misschien een kar+ tuig poetsspullen maar verder veel plezier

fjordeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 00:03

Toen ik mijn shetlander kocht moest ik ook een soort begroting voor mijn vader maken. Ben toen ook van het ergste uit gegaan ( jullie willen niet weten hoe vaak mijn shetlander naar de dierenarts zou gaan Tong uitsteken)
Nu valt het echt verschrikkelijk mee!! Haha ik heb dan ook wel onwijs geluk aangezien mijn hoefsmit geen geld voor mijn shet vraagt en ik mijn wormenkuren van een vriendin krijg. Ik sta voor 50 euro per maand met 3 andere shetten in een stal + uitloop + gebruik van binnen+buitenbak + er wordt gevoerd
Perfect dus, ik geef je dus als tip maak een duidelijke begroting van de grootste kosten en overleg het dan met je ouders. Het is niet de beste manier om over te halen, maar je komt dan later niet voor verassingen te staan!!
Wat je je ook duidelijk moet afvragen of je wel echt een shet wil...rijden zal al snel over zijn en dan knappen toch veel mensen op die lieve kleine koppies af. Ik zeg niet gelijk dat jij dat ik vind, maar je moet er wel goed over nadenken. wandelen gaat ook echt vervelen!!
Succes ermee!!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:31

maaik : ben het eigelijk wel helemaal met je eens. : Van het ergste uitgaan, 1000 euro bijhouden voor DA, met de smid rekening houden idd. Chip etc. Ik zou dus gewoon ook als je een shet koopt kijken naar de hoeven: sterke hoeven of niet enzo.!

En ik zou ook echt wel rekening houden met later, nu zeg je ik ga altijd naar dr toe enzo. maar stel je kan naar een vriendin gaan slapen of je moet je shet gaan verzorgen ofzo. (je andere medeverzorgster kan niet) is best moeilijk hoor.

En geloof me ik merk het zelf ook, en de prijzen zijn idd echt wel duur (ook voor een shet!)

Veel succes!

Acqouy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 20:20

hoi allemaal ik zou wel effe zegge dar ik een paardje duurder moet zijn dan 100 euro
want 50 euro of 30 euro is wel een leuk prijsje mr meestal zit er dan wel wat achter bevoorbeeld exeem hoefbevange gevoelig of het gedrag of gewoon echt gouw ziek!
oja en trouwens ik zou wel een krante wijknemen dat goed verdiend zodat je je paardje zelf kan onderhouden met de dierenarts kosten zeg bevoorbeeld je verdiend 100 euro permaand zet dat dan op je rrekening en blijf daar ook van af en gebruik het zakgeld van je ouders maar voor iets extraas zo ga ik het ook proberen

Marieke_456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 13:25

napie schreef:
Denk er wel even goed over na. Hoe leuk blijft een shet als je niet kan rijden? Mennen is een optie maar is erg duur. Nu ben je dertien en zit je waarschijnlijk net op de middelbare school. Hoe leuk vind je het straks nog? Ga je straks met je verkering samen ook naar je shet toe? Je zit nu in een periode dat andere dingen belangrijk gaan worden. Bedenk even of je straks in de winter ook in je vieze kleding door een weiland wil baggeren in de vrieskou. Is het dan ook nog leuk?
Je kan het misschien allemaal nu wel betalen maar je hebt je geld ook nodig voor andere dingen: kleding, cosmetica, kadootjes enz. Hou je nog wel wat over?

Nou nu wil ik even mijzelf als voorbeeld geven. Ik heb 4 jaar terug een mini shet gekocht waar ik dus nooit op heb kunnen rijden (ik was toen 14), ik heb hem 2 maanden terug (ben nu 18) verkocht, omdat ik een rijpaardje wilde. Ik bedoel; voor sommige draaid niet alles om het rijden. Ik heb 4 onwijs leuke jaren gehad en ik had een bijrijdpaard waar ik dus op kon rijden.
Daarbij vind ik zelf persoonlijk mennen niet zo duur. Als je een mooi 2e hands tuigje en karretje koopt en iemand erbij neemt die er aardig wat verstand van heeft kom je al een heel eind!

Hoe leuk je het later vind weet je nooit! Dat kan niemand van te voren weten. Als jij een paard koopt weet je ook niet of je hem volgende maand nog steeds zo leuk vind.

noukie_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:09

ik gok op ruimm>> 200 euro per maand en dan moet je nog stalling en geld opzij voor als hij ziek wordt ofzz..

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 17:23

BLK schreef:

Nu heb ik een aantal kosten op een rijtje gezet :

* Goede zak brokken van 25 kilo = € 10,-
* In de winter bijvoeren, ongeveer 1 a 2 handjes brokken
* Een baal hooi bevat ongeveer 6 plakken en is € 3,- per baal 4 euro bij mij voor een grote baal
* In de wintermaanden ongeveer 1 plak per dag niet beetje weinig, let op de hoeveelheid werkzaamheden!
* Eén keer in het jaar inenten dat is € 30,- ooit gehoord van voorrijkosten?
* Eén spuit kan je drie keer mee doen voor een grote maar shetlander en een goeie kost € 13,- let erop, dat je meerdere soorten moet kopen, verkleint de kans op wormen, en 13 euro? mijne kosten €30
* 3 a 4 keer per jaar bekappen is ongeveer € 20,- ga van de 25 uit, en voorijkosten..[/b]

Maandelijkse kosten :
€ 8,- aan brokken
€ 3,- aan hooi [b] 3 euro aan hooi? j wilt hem 1 plak per dag geven.. in een maand zitten 30/31 dagen Lachen is iets meer dan €3 euro

Jaarlijkse kosten :
€ 30,- voor inenten
€ 15,- voor ontwormen
€ 60,- voor bekappen

Succes ermee Lachen

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:04

150 € duur voor een shet ! Wow!
Mijn shetten waren 400 € , 400€ , en 350€.
Maar 2 daarvan het veulen van 350 heeft wel hele goede papieren.
Iris heeft ook wel papieren die was 400.-
En Baley 400.- echt een belachelijk voor een pony die naar de slacht moest en veel te wijde achterbenen heeft en geen papieren. Maarja ik kan nu niet meer zonder hem. Die van mij staan nu in de bak en krijgen 2 x per dag 2 DIKKE plakken hooi.
Het is wel duur hoor allemaal.

horse_adorer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:08

Ik vind het goed van je dat je al die kosten op een rij heb gezet. Voor een shetlander zou ik 200 euro per maand wel erg veel vinden. Als die bereden kan worden, kan je misschien kleine kinderen les geven voor de extra kosten. Stoppen met dansen en dat soort dingen vind ik al erg overtuigend, alleen kennelijk nu nog je moeder. Praat er gewoon rustig over en zorg ervoor dat ze weet hoe graag je dit wilt.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 22:14

Mijn shet wordt ook om de 8 weken bekapt gelijk met m'n paard.
Het is wel al eens gebeurd dat het niet nodig was, maar meestal wel.
Ik betaal dan 25€.
Mijn shet zelf heb ik als merrieveulen van 5 maand gekocht, zonder papieren, voor 300€.
Is nogal veel, maar ik was er echt verliefd op Haha!
Ontwormen, alle 8 weken, maar ik neem altijd een spuit voor 700kg en daar doe ik m'n paard en m'n shet mee.