probleem met beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: probleem met beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:47

Dan is toch echt ook bij jou de basis neit goed

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:50

Citaat:
Ik denk dat je eerst moet zorgen dat hij beter naar je stemhulpen luistert dmv longeren.
Doet hij dit goed, en luistert hij met het longeren goed, vraag je of iemand anders de longe vasthoud terwijl jij er op ziet.
Als het goed is luistert hij vanzelf al naar je stem..
Maar goed even verder..
Jij zit er op en terwijl je vriendin met haar zweepje drijft, drijf jij met je benen.
Laat hem/haar steeds minder met de zweep doen en doe zelf steed meer met je benen/stem/zit..

precies zoals ik dat doe.

Logisch dat eenpaard er niets van snapt dat je wanneer je je been aanlegt hem wil laten draven. Dat is er niet natuurlijk ingegoten

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:53

zweep is een hulp middel en niet bedoeld om je paard te leren lopen.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-06 16:53

karoliena schreef:
zweep is een hulp middel en niet bedoeld om je paard te leren lopen.

Daar heb je gelijk in, Karolina.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:22

inderdaad. het allereerste begin is de stemhulp. daarmee begin ik altijd aan de hand, want een paard dat de zweep niet kent zal er ook niet van gaan lopen, of juist te hard. dus eerst op de stem oefenen, dan rij je er later zó mee weg.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:18

Het paard moet het eerst doorhebben pas dan lukt het beter.
Met Billie gaat het alweer wat beter, maar het zit er nog niet helemaal super in. Daar werken we aan dusse. Lachen
Iemand nog tips?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:46

aan de hand blijven oefenen, duidelijke stemhulpen gebruiken, en daar vooral consequent mee zijn. dus nee is nee. je moet geen verschillende commando's gebruiken voor één handeling, dus niet 'niet doen' of 'hou eens op' waar je 'nee' bedoelt. consequent zijn is het allerbelangrijkste, en uiteraard niet vergeten te belonen als het goed gaat. het liefste niet met eten belonen, veel paarden worden daar bedelig van en dat kan behoorlijk vervelend zijn.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-06 19:24

Bedankt, Merrieveulen. Lachen

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:31

Ierepier schreef:
Hai,

Ik heb een probleem bij het beleren van mijn verzorgshet.
Ik ben al een tijdje met hem bezig maar hij snapt 't nog niet erg goed.
Dat is ook als ik op 'm ga zitten, dan vertikt hij het om vooruit te gaan en blijft maar mooi voor zich uit turen.
Stemhulpen, beenhulpen, niets lijkt te helpen.
Hoe pak ik dit nu aan? Nagelbijten / Gniffelen
Alleen serieuze reacties. Alvast bedankt.

Had ik ook last van Haha! ik heb toen ik de 2e keer erop stapte (toenstraks Haha! ) een klein zweepje erbij gepakt en nu doet tie ut wel Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 06:22

Stravero schreef:
Ierepier schreef:
Hai,

Ik heb een probleem bij het beleren van mijn verzorgshet.
Ik ben al een tijdje met hem bezig maar hij snapt 't nog niet erg goed.
Dat is ook als ik op 'm ga zitten, dan vertikt hij het om vooruit te gaan en blijft maar mooi voor zich uit turen.
Stemhulpen, beenhulpen, niets lijkt te helpen.
Hoe pak ik dit nu aan? Nagelbijten / Gniffelen
Alleen serieuze reacties. Alvast bedankt.

Had ik ook last van Haha! ik heb toen ik de 2e keer erop stapte (toenstraks Haha! ) een klein zweepje erbij gepakt en nu doet tie ut wel Haha!

Jij bent gewoon te zwaar voor je pony. Ik zag in eeen ander topic een foto van je shetje. Hoe durf je met je lompe lijf daar op te gaan rijden
(O ja, jij bent van mening dat een shet de helft van zijn gewicht kan dragen)

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 10:04

Om eerlijk te zijn Iris, vind ik jou te zwaar om op een Shetlander te rijden. En zeker ook te groot...
Ik ken haar IRL dus ik kan daarover oordelen om misverstanden te voorkomen

Probeer het beleren zowiezo niet in je eentje! En de rest van de tips is a gegeven

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:20

Stravero schreef:

stemcommando's! dat is het belangrijkste. dan had hij het gewoon gedaan waarsch. wat ik echter niet snap, is dat jij nog op die pony rijdt, en al helemaal niet dat je hem INrijdt. dan moet je de pony nl eigenlijk nog meer ontzien, omdat de juiste spieren nog lang niet getraind zijn. terug naar de basis dus, en opnieuw GOED beginnen met een passende ruiter onder begeleiding.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:22

ga hem eerst fatsoenlijk longeren en laat hem daar reageren op stemhulpen. Doet hijd at goed, dan zet je er iemand op aan de loge, en geef je dezelfde stemhulpen, en de ruiter tegelijk met jouw stemhulp zijn/haar beenhulp, aan de longe. zo kan je eventueel nog met de longeerzweep bijwerken. Zo zal hij het snelste leren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:23

@ Merrieveulen Stravero is als ik het goed begrepen heb veel te groot en te zwaar dus dan is het nogal logisch dat het neit normaal wil lukken met haar

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 11:58

Waarom beleer je 'm niet met z'n 2en ts?
Eerst goed de basis onder de knie hebben (longeren op stem)
en dan longeren met iemand erop.

Een zweep is echt niet de manier om een pony in te rijden Gestoord

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 12:01

Ach ja kinderen denken tegenwoordig dat de zweet overal de oplossing voor is.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 22:32

dat kan je wel stellen ja... de zweep is imo nog altijd bedoeld als ondersteuning van de beenhulp, en niet als 'vooruit ram' middel. helaas wordt het nog maar al te vaak zo gezien. een paard wordt niet geboren met ingebouwde beenhulp kennis, dus je zal toch echt de moeite en tijd moeten nemen om hem dat te leren als je wilt rijden. geef het paard de tijd, hij moet de kans krijgen om het te leren, net zoals je zelf zou moeten.

Panyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:22

t probleem hoeft niet te liggen aan de lengte van de ruiter hoor..
ik heb zelf 2 shetlanders waarvan de 1e 1.03 m is en de 2e 99 cm.
Ik zelf ben 1.82 en 55 kg..
en ja nu denkt iedereen ach gossie... rij jij erop..
en ja idd ik rij erop.. en geloof mij maar de grootste red t met gemak, want die raced gemakkelijk met m weg..
en de kleinste tsja ze red t net een kwartiertje..
maar t is ook het karakter van het beesies..
sommige shetlanders (sorry dat ik t zo zeg) willen t gewoon ook niet leren...
maar om terug te komen op het probleem...
ikzelf heb ook t idee dat t longeren eerst goe dmoet en probeer het werk af te wisselen.. dus, longe, buiten wandelen (indien mogelijk) lange lijnen, springen aan de hand of aan de longeerlijn...
ik zelf heb bij de kleinste shet een tijd zoveel eten in gepropt dat ze gewoon knettergek werd, wnt mevrouw dacht dat ze moe was.. en toen ff doorgereden en tegenwoordig is dat spelletje ook over.
want 1 ding is zeker als er 1 ras een trukendoos heeft is het wel de shetlander,,,
succes..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:26

zo Panyah, jij heb echt verstand van shetlanders Verward (sarcastisch dus)

Panyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:29

joh dan niet, maar na er jaren in gewerkt te hebben en veel eigenaren geholpen te worden (en inmiddels 'mn eigen pony naar de L1 gereden te hebben) ja idd..
whatever..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:32

Panyah, lengte is ook belangrijk, als jij op een shet gaat zitten ben je gewoon veel te lang waardoor het voor de pony moeilijk is om zijn evenwicht te bewaren. Zo wat een prestatie zeg je eigen pony naar het L1 rijden, kom je vast een eind mee.

Als ik sommige reacties in dit topic lees vind ik het opeens niet zo gek meer dat shetjes bijna altijd slecht ingereden zijn.

Panyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:35

dat er veel shetlanders slecht ingereden zijn , dat klopt idd..
dat zeg ik ook niet, maar de meeste pony's worden iungereden door kleine kinderen en daarflikken ze teveel mee.. t beste is gewoon iemand die er verstand van heeft (qua ervaring met rijden) en dan verder met kinderen (doe ik met de mijne ook, en heb zo al aardig wat kindeen gewoon goed les kunne geven op een pony op maat..
en idd.. de lengte is ook belangerijk, maar chilli heeft absoluutgeen problemen met zn evenwicht., (zolang je meegaatin de beweging enz..)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:36

Nee dat komt door meisjes van 14/15 die denken dat ze zo'n shetje wel kunnen in rijden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:41

Dat het gebeurt dat lange en wellicht zware mensen op shetlanders rijden betekent nog niet dat het altijd goed of altijd slecht is. Het is per paard/ ruiter combinatie afhankelijk.

Een paard inrijden (lees een weinig bespierd paard met een nog ongetrainde rug) kan echt beter gedaan worden door een lichter persoon. Een kleuter laat je ook niet gelijk een bomvolle rugtas dragen, terwijl dat later als deze getraind is, ouder en sterker geworden geen probleem meer is. Alhoewel zware arbeid voor mensen ook rugklachten kan veroorzaken op den duur, alleen dat merk men altijd pas op middelbare leeftijd.

@TS: op een of andere manier lukt het jou en deze shet niet om goed te communiceren. Het paard snapt niet wat je bedoeld en jij kan het niet uitleggen zo te horen.

Begin bij het begin. Longeerlijn eraan en stap/ draf/galop op stemcommando (en een longeerzweep om als het nodig is je bedoeling duidelijk te maken). Breid dit uit met dubbele lijnen (evt. kun je dan ook achter je shet lopen en hem zo met de lange lijnen sturend en met stem al een boel leren). Op die manier weet je shet alles wat hij moet weten, alleen nog wennen aan het gewicht. Dat is de laatste stap. Ik denk dat je halverwege de trap al probeert de bovenste trede te beklimmen. Gewoon de treden in de juiste volgorde nemen.

P.s. voordat je gaat beginnen met die fries beleren zoals in je profiel staat zou ik maar alvast goed beginnen te zoeken naar hulp en begeleiding daarvoor. Het is geen speelgoed waarbij je kan riskeren dat het stuk gaat..

Panyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 12:44

euhmz.. dat is idd.. maar ikw as 18 toen ik chilli kocht.. hij was toen 2.5 heb eerst netjes gelongeerd (net als met grote paarden) en met 3.5 rustig opgestapt.. ik zelf had toen inmiddels bijna 10 jaar rijervaring..
dus voor mezelf zeg ii ja t is goed gegaan.. maar rij maar 2 keer in e week de rest lekkur longe en springen aan de lijn. loopt sinds kort ook voor de kar.