Koudbloed of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Re: Koudbloed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:30

onze shet is best pittig omdat hij niet zo veel kan doen, maar wel veel Wil doen...
maar ik weet zeker dat het een koudbloed is, de da komt binnen kort dus ik vraag het wel even

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:05

er zitten echt waar geen hackneys in, de eerste shetlanders zijn van de shetlandeilanden gehaald, en daar is mee verder gefokt. dus seriues 100 % shet. ook als er te weinig shetten warne om nog mee verder te fokken haalden ze ze daar weer weg.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:14

met de shet is inderdaad niks gekruist. Ook dit ras is zo zuiver mogelijk gehouden. De Engelsen wilden immers een kleine pony voor in de mijnen. Waarom zouden ze dan met een grotere pony (dat moet dan wel) gaan kruisen? Na deze tijd is er ook niet mee gekruisd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 23:05

elinax21 schreef:
er zitten echt waar geen hackneys in, de eerste shetlanders zijn van de shetlandeilanden gehaald, en daar is mee verder gefokt. dus seriues 100 % shet. ook als er te weinig shetten warne om nog mee verder te fokken haalden ze ze daar weer weg.

ik zei dat er in veel hackneys shet bloed zit, andersom dus. dit is om de pony sterker te maken, en de botstructuur te verbeteren. waar denk ja dat miniappaloosa's bijv. vandaan komen? dat zijn geen volle shetten. deze zijn gekruisd met shetten voor de kleur. er is dus meer gekruisd dan je denkt...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:59

ow sorry..verkeerd begrepen Bloos Bloos Bloos

ja andersom komt dat idd voor. en geen enkele appie is vol nee dat weet ik. wat ik dan vaak frappant vind is dat je veel mensen niet aan hun verstand kan brengen dat hun gestippelde shet geen (volle) shet is Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:52

elinax21 schreef:
ow sorry..verkeerd begrepen Bloos Bloos Bloos

ja andersom komt dat idd voor. en geen enkele appie is vol nee dat weet ik. wat ik dan vaak frappant vind is dat je veel mensen niet aan hun verstand kan brengen dat hun gestippelde shet geen (volle) shet is Knipoog

inderdaad, hihi! en dat geldt voor meer kleuren. van nature zijn shetten vos, bruin of zwart (dacht ik hoor). wildkleur kenmerken kwamen er ook al in voor (wat logisch is). met andere woorden, alle andere kleuren komen voort uit kruisingen. ook in het NSPS zitten kruisingen. soms zie je dat zelfs nog in de papieren...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:43

dan mag je mij zo 'n papier laten zien, want er zijn echt geen kruisingen bij mijn weten Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:29

elinax21 schreef:
dan mag je mij zo 'n papier laten zien, want er zijn echt geen kruisingen bij mijn weten Haha!

ik heb het nooit met eigen ogen gezien, ik weet dat van een kennis. bijv. pony's waar ergens in de tak een ander ras zit, die worden dan nog wel opgenomen in het stamboek. maar daar weet ik het fijne ook niet van. ik denk ook dat het grootste gedeelte van het kruisen voor de stamboeken uit is gegaan. ik zal eens kijken of ik er info van kan vinden...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:34

merrieveulen schreef:
inderdaad, hihi! en dat geldt voor meer kleuren. van nature zijn shetten vos, bruin of zwart (dacht ik hoor). wildkleur kenmerken kwamen er ook al in voor (wat logisch is). met andere woorden, alle andere kleuren komen voort uit kruisingen. ook in het NSPS zitten kruisingen. soms zie je dat zelfs nog in de papieren...

deze 3 kleuren zijn de basiskleuren van ieder paard. Iedere andere kleur komt hier uit voort. Het kan dus wel degelijk dat er andere kleuren zijn ontstaan door te kruisen met deze basis. Er hoeft er maar 1 te zijn geweest met een gemuteerd gen wat daardoor ineens valk oid blijkt en de rest van de kleuren verschijnt ook.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 09:37

fjordnina schreef:
deze 3 kleuren zijn de basiskleuren van ieder paard. Iedere andere kleur komt hier uit voort. Het kan dus wel degelijk dat er andere kleuren zijn ontstaan door te kruisen met deze basis. Er hoeft er maar 1 te zijn geweest met een gemuteerd gen wat daardoor ineens valk oid blijkt en de rest van de kleuren verschijnt ook.

dat klopt, zo zie je bijv. ook bonte welshjes en New Forest pony's langskomen. echter, bijv. appaloosa en dergelijke kleuren zijn erin gefokt, en bestaan niet zo lang als de 'basis' kleuren. om dat erin te krijgen moet er wel gekruisd zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:30

Daar heb jij weer gelijk in. Appaloossa is erin gekomen door te kruisen met amerikanen. Daar bestond het al langer en zo is het balletje gaan rollen. Je zult ook nooit een 100% shetlander met appaloossa kenmerken tegen komen. Dat is genetisch gezien onmogelijk.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 18:44

maar van nature bestaan er sowieso geen appaloo'sa's..dus dat hoeft niet perse met andere rassen gekruist, idd door mutaties en invloedne van buiten af ed.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 23:02

ik begin toch ook wel te twijfelen, ik zal eens kijken of het na te zoeken is in hoeverre shetten nog echte koudbloeden zijn. de één zegt dit, de ander dat... maar ik denk niet dat er nog veel 'echte' shetten zijn, zoals ze ooit op de eilanden voorkwamen...

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 08:32

ik zal ook voor jou even kijken of ik nog een artikel kan vinden dat ze zijn begonnen met shetten van de shetlandeilanden en dat ze vanaf daar verder zijn gegaan...pff.worden een heleboel shetlanders (nsps blad) doorspitten Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:32

elinax21 schreef:
ik zal ook voor jou even kijken of ik nog een artikel kan vinden dat ze zijn begonnen met shetten van de shetlandeilanden en dat ze vanaf daar verder zijn gegaan...pff.worden een heleboel shetlanders (nsps blad) doorspitten Lachen

Pling Bel het stamboek en stel de vraag. Haha!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:39

ik heb een mail gestuurd naar het stamboek en ik verwacht binnen kort antwoord.

_bloempje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:18

Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze gewoon koudbloedig waren, qua hun uiterlijk karakter.
Bij warmbloeden denk ik toch aan ander soort paarden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:56

verwacht maar niet teveel van het stamboek...ze mailen niet altijd terug, en als ik bel krijg ik ook niet altijd duidelijk antwoord..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:07

neej oke, maar ik kan het toch proberen.
maar niet geschoten is altijd mis.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:09

dat is zeker waar...heb je een stalnaam? die eronder zetten wil nog wel eens helpen Knipoog

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:10

hoe bedoel je stal naam??

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:11

als je met shetties fokt heb je een stalnaam

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:19

Denk dus niet dat ze die heeft. Wij geven onze veulens wel altijd van de Lochemseberg mee, maar dat is allemaal onofficieel jammer genoeg. Denk dus niet dat ik er wat mee bereik.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:35

_bloempje_ schreef:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze gewoon koudbloedig waren, qua hun uiterlijk karakter.
Bij warmbloeden denk ik toch aan ander soort paarden.

dat zegt niet zoveel, niet alle stevige, brede, werklustige paarden zijn koudbloeden. een warmbloed hoeft maar een minimaal veredeld bloed te hebben om warmbloed te heten. het zijn niet allemaal KWPN typjes...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:10

Dan zou een Haflinger ook een warmbloed zijn, daar zit nl. bij veel arabisch bloed in.
Een shetlander is net als een haflinger en een trekpaard een koudbloed.
Bij een Tinker twijfel ik dan weer, die dingen zijn zo vaak gekruist dat er geen touw meer aan vast te knopen is.