Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
karoliena schreef:Heb net weer een stukje van een dierenarts gelezen waar het volgende in staat.
In het belang van de gezondheid van eht paard is het belangrijk dat alle pony rassen neit meer dan 20 % van hun eigen gewicht te dragen krijgen, dit om er voor de zorgen dat ze gezond blijven
karoliena schreef:Gevonden.
Bij paardenrassen ligt het percentage gewicht wat ze kunnen dragen tussen de 12 en 15 % afhankelijk dus een beetje van bouw, denk aan Arabier tegenover KWPN-er.
UItzondering zijn de enkele compacte sterke ponyrassen zoals Shetlanders, Dartmoors, enz die tot maximaal 20 % van hun eigen gewicht kunnen dragen. Als dit gewicht tenminste nog in een passend zadel past voor deze pony rassen. Naast dus een goed passend zadel is het gewcht van doorslag geend belang voor de gezondheid van een paard.
Dat staat er in
karoliena schreef:Ik gebruik altijd een meetlint, als ze dan in keuringsconditie zijn met srakke buik dan klopt dat gewicht bijna helemaal. Als ze een buikje of wat dan ook hebben tel ik er wat bij op. Maar je moet toch altijd over doseren dus ik geef ze allebei voor 200 kg
karoliena schreef:Met zo'n lint leg je hem rondom de buik langs de schoft dan staat op eht lint het gewicht wat daar bij hoort, dat is dan wel met een strakke buik dus naarmate de dikte van buik tel ik er dan bij