Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoeveel kan een shet eigenlijk dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:07

Ze kunnen 2 x hun eigen gewicht trekken op niet al te zwaar terrein dus ligt er een beetje aan wat je shet weegt.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:41

ik denk dat als je de shet goed kent dat je dan ook aan hem kunt zien hoe zij zich voelt en dat je weet wat hij leuk vind om te doen. ik rij met mijn shet in het bos en laat hem een beetje zijn gang gaan. ik rij niet lang of intensief en merk dat hij het leuk vind als we weer een ritje gaan maken. vooral als hij zich dan even mag laten gaan op een lang pad Haha! raceeee Knipoog
(als ik samen met iemand anders ga rijden, ziet hij het altijd als een wedstrijdje in draf en galop dan wil hij alleenmaar harder)
maar ik ben 1.80 en weeg ongeveer 56 kg. mijn shet is 1.10 en kan me makkelijk dragen. ik weet wel dat ik te groot ben en dat het niet uitziet, maar zolang ik merk dat hij er geen last van heeft tuffen we samen vrolijk verder. zodra ik merk dat hij het niet leuk meer vind stop ik ook meteen.

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:46

Ja, idd dreamer Lachen als je een ECHTE shet hebt geven ze dat echt wel aan Lachen Ik ben uit voorzorg gestopt op haar te rijden, ook is het voor de rug niet altijd even goed als je doorblijft rijden (verschilt ook wel weer per pony/per bouw). Mijn nichtje wordt nu toch ook wel te zwaar en is ook uit het zadel gegroeit Tong uitsteken dus zij zal deze week ook één van haar laatste ritjes op dr maken Lachen Daarna gaat ze lekker met de kleine rijden Lachen Vinden ze beiden prachtig Haha! Dus ze gaat al een beetje met pensioen, ze hoeft niet meet intensief te werken Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:53

je kunt ook andere dingen doen met je shet als rijden he Lachen Tis niet zo als je niet meer kunt rijden dat je er dan niets meer mee kunt doen Lachen

je kan bijv euhm..

* Lange lijnen doen
* Longeren
* Naast de fiets
* Wandelen
* Vrijspringen
* Voor de kar
* Vrijheidsdressuur

etc etc etc Lachen

Ik rijd zelf ook nie meer op mn shet, ben gewoon te groot Lachen

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:05

Dat doen we ook wel hoor Lachen Meestal wandel ik met dr of we gaan een leuk rondje fietsen Lachen Voor de kar gaan we haar nu ook beleren, waarschijnlijk Lachen Longeren is ze niet zo'n ster in en moeten we ook nog even oefenen Lachen

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:10

haha Lachen Oefening baart kunst :d mijn shet had eerst ook zoiets van: doe t lekker zelf Tong uitsteken maar nu vindt ie t machtig Haha!

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:24

shetjes zijn ontzettend leuke beestjes ik heb er ook op leren rijden.. maar ik ben gestopt toen ik 50 kg woog en 1.65 was ik vond het teveel worden ook al waren het grote en best brede shetjes (foto's in mijn profiel) ik ben toen op paarden en grote pony's gaan rijden..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 12:47

Heb net weer een stukje van een dierenarts gelezen waar het volgende in staat.

In het belang van de gezondheid van eht paard is het belangrijk dat alle pony rassen neit meer dan 20 % van hun eigen gewicht te dragen krijgen, dit om er voor de zorgen dat ze gezond blijven

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:51

en daar issie weer, de 1/5 regel! het valt me op dat als het om echte shetmensen gaat, zoals hier bij RP dat er voorzichtiger mee wordt omgegaan. bij PP enzo tref je er toch meer die gewoon domweg doorrijden! complimenten!

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:30

De 20 % regel vind ik een hele goede !! Klopt idd ook wel als je een beetje rekent. 62 kg voor een shet (ook een grote) vind ik te zwaar, 50 kg max. (voor een grote maat shet wel te verstaan, kleinere shet, lichtere en kleinere ruiter)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:53

Ja inderdaad, een hoop dierenarts en andere deskundigen zijn het daar ook mee eens dus

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:09

karoliena schreef:
Heb net weer een stukje van een dierenarts gelezen waar het volgende in staat.

In het belang van de gezondheid van eht paard is het belangrijk dat alle pony rassen neit meer dan 20 % van hun eigen gewicht te dragen krijgen, dit om er voor de zorgen dat ze gezond blijven

Dit stukje gaat over ponyrassen en daar kan ik mij volledig in vinden. Weet je toevallig ook wat ze als norm houden voor paarden ?? Beetje KWPN zou met dit rekensommetje 140 kg kunnen dragen, beetje veel denk ik...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:57

Ga het gelijk even opzoeken voor je

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:00

Gevonden.

Bij paardenrassen ligt het percentage gewicht wat ze kunnen dragen tussen de 12 en 15 % afhankelijk dus een beetje van bouw, denk aan Arabier tegenover KWPN-er.

UItzondering zijn de enkele compacte sterke ponyrassen zoals Shetlanders, Dartmoors, enz die tot maximaal 20 % van hun eigen gewicht kunnen dragen. Als dit gewicht tenminste nog in een passend zadel past voor deze pony rassen. Naast dus een goed passend zadel is het gewcht van doorslag geend belang voor de gezondheid van een paard.

Dat staat er in

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 17:04

karoliena schreef:
Gevonden.

Bij paardenrassen ligt het percentage gewicht wat ze kunnen dragen tussen de 12 en 15 % afhankelijk dus een beetje van bouw, denk aan Arabier tegenover KWPN-er.

UItzondering zijn de enkele compacte sterke ponyrassen zoals Shetlanders, Dartmoors, enz die tot maximaal 20 % van hun eigen gewicht kunnen dragen. Als dit gewicht tenminste nog in een passend zadel past voor deze pony rassen. Naast dus een goed passend zadel is het gewcht van doorslag geend belang voor de gezondheid van een paard.

Dat staat er in

Hatsekiedatsie!!! zo, dat is nog eens een bron! het klopt zeker, want mijn DA had het over een zesde, en MAXIMAAL een vijfde!!

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:02

dat zou betekenen dat mijn pony van 100 kg maar 20 kg mag dragen :S

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 18:47

Ja dat klopt als een bus, dan is het ook wel een heel klein en ranke pony, mijn frummel van 84 cm weegt 141 kg.

dreamer1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:05

huh... ik heb een pony van 1.10 en niet heel smal om het maar even subtiel te zeggen... de d-arts zei dat hij 100 kg weegt (vond het wel weinig, maar heb hem nooit gedragen)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:07

Dan weegt hij echt wel heel wat meer hoor Knipoog Mag je wel op passen dat je hem neit te weinig wormenkuur middel gegeven hebt anders heb je een groot probleem

Woplala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:33

Goh, ik zou niet weten hoeveel de mijne nu weegt...Mijn stalbaas regelt dat allemaal, hij heeft Polly in bruikleen en voor de DA en basisdingen zoals voer en stro zorgt hij, dus hou ik me dan minder mee bezig.. Lachen Ga ik toch eens navragen enzo Lachen Kan je bijv. bij een dierenkliniek even "binnen wandelen" met je pony om te kijken hoeveel hij/zij weegt??

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:45

Ik gebruik altijd een meetlint, als ze dan in keuringsconditie zijn met srakke buik dan klopt dat gewicht bijna helemaal. Als ze een buikje of wat dan ook hebben tel ik er wat bij op. Maar je moet toch altijd over doseren dus ik geef ze allebei voor 200 kg

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 00:53

karoliena schreef:
Ik gebruik altijd een meetlint, als ze dan in keuringsconditie zijn met srakke buik dan klopt dat gewicht bijna helemaal. Als ze een buikje of wat dan ook hebben tel ik er wat bij op. Maar je moet toch altijd over doseren dus ik geef ze allebei voor 200 kg

hoe reken je dat uit? ik schat Flicka nu op 175 kilo ongeveer, denk je dat dat klopt? ik geef haar altijd wormmiddel voor iets meer, dan weet ik zeker dat het goed is.

@ dreamer, een pony van die hoogte hoor tussen de 200 en 250 kilo toch zéker te wegen hoor!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:59

Met zo'n lint leg je hem rondom de buik langs de schoft dan staat op eht lint het gewicht wat daar bij hoort, dat is dan wel met een strakke buik dus naarmate de dikte van buik tel ik er dan bij

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:45

Dus een beetje KWPN zou zo'n 84 tot 105 kg kunnen/mogen dragen. Pff staat bij mij een meisje op stal die zeker meer weegt en een KWPN-er rijdt Ach gut arm beest...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 11:29

karoliena schreef:
Met zo'n lint leg je hem rondom de buik langs de schoft dan staat op eht lint het gewicht wat daar bij hoort, dat is dan wel met een strakke buik dus naarmate de dikte van buik tel ik er dan bij

dus je moet er een speciaal lint voor hebben? is er geen formule om het met een gewoon lint na te meten?