shetlander nog niet in zn zomer vacht.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Re: shetlander nog niet in zn zomer vacht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:23

pubelia schreef:
maar dan kom ik bij het volgende probleem. Mijn shetlanders zijn nog best wel angstig. (probeer dat nu om te zetten door een bepaalde methode) maar ik kan niet scheren.. Als ik het iemand anders laat doen hoeveel gaat dat ongeveer kosten?

jou shetje is toch pas een jaar dan zou ik het echt nog niet doen ik had er ook over zitten denken maar vanwege de leeftijd heb ik het niet gedaan.

ik zou het eerst proberen met lijnzaadolie en een vitaminekuur
het is zo zonde als ze nog angstiger worden.
bij de ene duurt het wat langer dan bij de ander en shetten komen vaak hun eerste jaar moeilijk uit hun vacht.
kom vanzelf goed

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:28

areke schreef:

maar vanwege de leeftijd heb ik het niet gedaan.

Wat is er precies met de leeftijd dan? Hebben jaarlingen het minder snel warm?

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 22:33

nee maar ik vindt dat je het eerste jaar nog niet met zulk soort dingen moet beginnen dat komt later wel en liever helemaal niet
maar soms kan het niet anders.
met die van mij komt het goed ik poets nu gewoon met een blokje en het komt er heus wel af maar in haar tempo en niet in mijn tempo.

naomivenema

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:20

de meeste shetjes komen niet zo goed uithun wintervachthahah

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 15:49

Amica kwam ook niet uit haar wintervacht, is echt een shet-ding.
Toen kreeg ik van iemand de tip om er met een zweetmes overheen te gaan, met de karteltjeskant. Ik stond er nogal sceptisch tegenover, maar waarempel, supertip! De haren kwamen er met bossen tegelijk uit (daar waar ze met een gewone roskam bleven zitten) en met een week was ze van een dikke vacht naar een glad velletje gegaan. En Amica vond het fijn joh, van die vacht af!

Misschien eens proberen?

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 14:39

Mijn jaarling shet komt bij zijn buik ook moeilijk van de wintervacht af. Ik voer nu 2 keer per week een halve summerfit koek, eens zien of dat helpt.
Is je shet goed ontwormd? Ook tegen bloedwormen en lintwormen? Door een worminfectie komen ze ook minder goed door de verharing heen.
Ik heb ook zo'n metalen rosborstel, dat werkt hardstikke goed (werkt ongeveer hetzelfde als een metalen zweetmes met kartels).

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:35

Mocca schreef:
Amica kwam ook niet uit haar wintervacht, is echt een shet-ding.
Toen kreeg ik van iemand de tip om er met een zweetmes overheen te gaan, met de karteltjeskant. Ik stond er nogal sceptisch tegenover, maar waarempel, supertip! De haren kwamen er met bossen tegelijk uit (daar waar ze met een gewone roskam bleven zitten) en met een week was ze van een dikke vacht naar een glad velletje gegaan. En Amica vond het fijn joh, van die vacht af!

Misschien eens proberen?

klopt dit doen ze ook bij ons op stal!! er gaan honderden haren tegelijkertijd mee! maar dan wel zo'n ijzeren zweetmes!

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 16:48

als jaarling zou ik het nog niet doen! mijn shet heeft hier ook last van! sinds dr 2 jaar scheer ik haar! in de winter al lekkere deken op..
ook ideaal, ze is nu 3, dus niet zo super warm met rijden!
ik zou idd zo'n ijzeren zweetmes halen, heb gehoord dat dat goed werkt!

Heike
Mede-oprichtster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 17:07

Verplaatst neer subforum Shetten

Rosita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:37

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 11:47

Ik zou een jaarling niet scheren, die zijn vaak wat wolliger. Laat de natuur maar gewoon ze gang gaan.
Mijn pony's raken in maart/ april in zomervacht. Ze staan in de winter wel 's nachts op stal. De vacht lijkt te worden aangepast op de hoeveelheid werk. De vacht van Nickey wordt elk jaar minder lang.

shahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 15:37

Onze shetjes zitten helaas ook nog erg dik in hun vacht. Ons hengstje is al aardig er uit maar bij onze merrie duurt het erg lang dit jaar. We hebben toen ons hengstje een jaar was ook geschoren omdat hij er echt niet doorheen kwam en zich erg aan het schuren was zelfs tot wondjes aan toe. Zolang ze niet echt last er van hebben zou ik ook niet scheren maar anders is het toch wel pretig. Ons hengstje was ook erg schuw toen der tijd maar het scheren gaf geen probleemen het was bijna of hij dacht ja eindelijk van die haren af .

MVG G&E.

areke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:16

Rosita schreef:
voor wie denkt dat je een jaarling niet kunt scheren viewtopic.php?f=13&t=605946&hilit=

er is hier waarschijnlijk niemand die denkt dat je een jaarling niet kan scheren er zijn er gewoon veel die het niet doen.

mijn keuze is gewoon niet doen het eerste jaar is voor de meeste gewoon ff moeilijk komt vanzelf goed.

Emori

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 16:21

Mijn shet komt ook niet goed uit zijn vacht, kijk maar viewtopic.php?f=53&t=606799
maar er is al heel wat af
tis gewoon poetsen en poetsen en poetsen, dan is het er begin juli wel af
en dan ff genieten van zn mooie vachtje, en dan komt zn wintervacht wel weer , zcuht

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:02

Zie hier mijn supergladde shetten

Afbeelding
Nickey krijgt elk jaar een kortere vacht, nu nog iets te lang

Afbeelding
Afbeelding
Hero is zo glad als een aal

De bruine vacht krijg ik er altijd gratis bij.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:05

lijnzaadolie geven! of een beetje zonnebloem olie! werkt ok goed en zo'n blok die je bij de welkoop kunt halen zo'n soort stenen blok darmee borstel werkt ook waar goed! trek je er veel mee uit hoor succes een shet scheren vind ik niks sorry

Nassie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 15:03

die van mij zit ook nog te dicht in zijn vachtje, maar word al beetje bij beetje minder