Hoeveel euro kwijt per maand aan shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

monica12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:35

Welshcobfan schreef:
ik laat mijn pony slecht 2 keer per jaar bekappen á 20 euro

dat is véééééél te weinig

PartoutZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-06 20:37

Stalling: 100euro per maand (Alles word gedaan)
Wormenkuur: 13euro per 2 keer (Halve per keer is genoeg)
Enten: ong. 30euro per half jaar

Bekappen laten we alleen doen als het echt nodig is, verder veilen we zelf de hoefjes een beetje bij om de zoveel tijd.

monica12: Wij ook, we veilen de hoefje zelf bij. Alleen als ze erg scheef worden of veel te lang doet de smid haar even. Maar onze shet loopt erg veel op de straat, dat scheelt ook.

Ik zag dat je miss ook een paard wilt of iig ook kosten daarvan wilt weten.
Mijn paard staat op dezelfde stalling.

Stalling: 225euro (alles word gedaan)
Wormenkuur: 13euro per keer
Enten: ong. 30euro per half jaar
Bekappen+beslaan: 85euro per 8 weken
Alleen bekappen: 20euro per 8 weken

Dus best een groot verschil
Een oudstalgenootje had ooit is uitgerekend over een heel jaar genomen dat ze 500euro per maand kwijt was met les erbij.
En dat kan wel aardig kloppen

flettie

Re: Hoeveel euro kwijt per maand aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:24

In de winter:

1 x in de 2 weken: halve baal krul
per dag zo'n 80-100 gram muesli
onbeperkt hooi
wormenkuren
hoefsmid
.... euhm een 25-30 euro per maand?

In de zomer:
24/7 buiten op het land: 100 euro per jaar per 2 paarden, dus 50 euro gedeeld door 6 maanden (= aantal maanden dat ze ook daadwerkelijk daar op het land staan) is ong. 8-9 euro per maand.
Daarnaast om hem bezig te houden als mijn paard d'r brok krijgt: 30-40 gram muesli 's avonds.
Hoefsmid
Wormenkuren
... dus zo'n 10-15 euro per maand?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 11:27

ik vind een shet super om te hebben....
ij is vrij goedkoop in de omgang
en ik voer hem nu niet bij omdat hij 24/7 op de wei staat!!!

mijn shet staat te koop ik ga over op een welsh veulen!!!
zal dat nou veel duurder zijn???
groetjesss

Picassox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 16:27

Soms kan je hooi ook gratis krijgen. Of kan je een boer in de buurt even lief aankijken? Da's lekker makkelijk.

Ik weet niet trouwens niet of gratis hooi van goeie kwaliteit is hoor. Ik geef m'n pony's kuil.

_Martine_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 17:39

Ramona_lief schreef:
Neem dan eerst een verzorgpony! Dan leer je met je verantwoordelijk om te gaan. Er worden zo veel pony's verwaarloosd omdat hun baasjes het allemaal niet zo goed weten.
Een paard hebben draait niet alleen om rijden! De hele vcerzorging daaromheen is nog 10x belangrijker.

Jij vindt haar dus niet verantwoordelijk? Als je dat uit dat stukje tekst van haar kon halen, kon je ook wel zien dat ze al een verzorgpaard heeft Ze vraagt dit dus om er alles over te kunnen leren. Je hebt ook mensen die zomaar een pony kopen, zoals jij zegt. Maar dat is zij dan toch niet?! Als ze dit topic opent. Je hebt ook uit haar stukje kunnen halen dat ze niet op de shet gaat rijden. (unlike you..) Maar dat ze deze gebruikt als leerpony. Daar is zo'n beest toch príma geschikt voor?!

Imo gaat het hier onder het motto van; ' ik neem een pony om te rijden, en ja zou je me kunnen helpen met de verzorging want dat weet ik nog niet zo goed.'
Hoe ontverantwoordleijk ben je dan bezig! Het is een dier hoor. Die prop je niet zomaar in een stalletje.

Dit is ook zoiets... Ze zegt niet dat ze erop gaat rijden? Ze vraagt alles en jíj zit te zeuren dat ze onverantwoordelijk bezig bent. Dat is toch alleen maar hartstikke goed. Én ze heeft nergens gezegt dat 'm zomaar in een stalletje stopt. LEZEN!

En wat dacht je van DA kosten? Als je pony eemaal ziek is en telkens op nieuw spuiten moet hebben ben je kapitaal kwijt!
Mijn pony moest op ijzers, beter voor zijn franse stand. Hup weer zoveel meer kwijt. Had ik ook van te voren niet op gerekend, maarja het is beter voor de pony dus je doet het.

Ja super, dat is goed. Maar wie zegt dat zij dat er niet voor over heeft? Ik weet niet wat jij allemaal gelezen hebt, maar daar heeft ze het helemaal niet over gehad!

Zoals het bij mij overkomt ben je er nog laaaang niet klaar voor.

Dan zal ik maar niet precies gaan zeggen hoe jij op mij overkomt. Zomaar over mensen oordelen zonder het eerst goed te lezen. Sjongejonge zeg..

Jij zegt dus dat ze er nog lang niet aan toe is en onverantwoordelijk

Ik vind dat dit commentaar van jou meer over jou zegt, dan over haar...

Macha876

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-06 18:54

Amen.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 08:59

Het meeste is al wel ongeveer gegeven, maar wil nog even ingaan op de dierenarts kosten.
Realiseer je wel dat de DA voor een kleine pony net zoveel kost al hij ziek word en daar word je niet blij van. Ik heb heel kort een minishetje gehad die helaas ziek werd. Na 6 maanden was ik ruim 1000 euro én een shetlander armer.

kimmie101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:03

Ze moeten 3 entingen per jaar.
2 keer de griepenting (die werkt 9 maanden, dus 2 keer is beter.)
En een keertje de Rino ofzoiets

Ze zijn rond de 30 euro per stuk..

Veel plezier met je pony

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:09

Let erop dat je shet geen eczeem heeft dat gooit de kosten flink omhoog als je er wat aan wilt doen, vorig jaar waren wij 500 euro per maand voor 1 d-pony kwijt om de normale dingen te betalen + zalfjes, DA kosten hormonen spuiten.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:16

kimmie101 schreef:

Veel plezier met je pony

3 keer? Dan verwaarloos ik zowel mijn Shet als mijn Tinkermerrie want die krijgen maar 1 keer per jaar hun influenza+tetanus injectie. Ik heb mijn merrie zelfs niet tegen rhino ingeënt toen ze drachtig was...

Mijn conclusie voor de topicstarter: je kan het zo duur maken als je zelf wilt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:21

flettie schreef:
kimmie101 schreef:

Veel plezier met je pony

3 keer? Dan verwaarloos ik zowel mijn Shet als mijn Tinkermerrie want die krijgen maar 1 keer per jaar hun influenza+tetanus injectie. Ik heb mijn merrie zelfs niet tegen rhino ingeënt toen ze drachtig was...

Wij doen het enten 2x per jaar, + rhino.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:27

Hier zijn al 99999 topics over

Reken maar op 200 a 300 euro per maand, of het nou een shet of fries is.

Ik trek zon 600 euro uit, met mn ouders , en wat ik overhou na stallingsgeld, hoefsmid, enz enz gaat op een spaarrekening voor eventuele DA kosten

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 09:43

Wat voor stal en weiland heb je eigenlijk?? Is het achter je huis of bij iemand die een weitje heeft of een pension stal?? Volgens mij had je dat nog niet echt verteld, of wel (heb het een beetje vluchtig doorgelezen)? En wat wil je ermee gaan doen, rijden niet iig, maar voor een karretje ofzo?? Dat bepaald nl. ook een deel van de kosten.
Ik heb ook een shet maar mn opa betaald het zegmaar. Bekappen alleen als het nodig is.
Ontwormen paar keer per jaar (weet even niet hoeveel) en zo'n wormekuur heb je al vanaf 7 euro ofzo en kan je 2x mee doen.

Het ligt dus ook aan je stalling, wat betaal je daar voor en wat zit er bij inbegrepen? Als je een eigen landje hebt kan je misschien ook een paard van een ander erop zetten en huur vragen, scheelt jouw ook weer in de kosten.
Volgende keer zal ik even beter bekijken wat mijn shet kost, ik ga nu lekker zwemmen

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:06

laartjuh schreef:
Wij doen het enten 2x per jaar, + rhino.

Dat vind mijn DA (!) geldklopperij zo lang ik geen wedstrijden rijd. Daarom adviseert hij mij ook om het bij de jaarlijkse (om de ca. 11 maanden) enting te houden. Rhino vond hij bij mijn drachtige merrie ook niet nodig aangezien zij weinig in contact kwam met vreemde paarden.
Zodra ik echter wedstrijden wil gaan rijden met 1 van de paarden adviseert hij wel om 2 keer in het jaar te enten. En dan nog om de 8-9 maanden en dus eigenlijk 2 keer in 1.5 jaar

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:13

Ik betaal 150 euro stalling voor 1 box met 2 pony's. In de zomer staan ze een gedeelte dag en nacht op het land. Betaal dan dezelfde prijs.
Daarnaast (voor 2 pony's)
entingen 2x30 euro per jaar
wormkuur 5x12 euro
hoefsmit (ze staan niet op ijzers, doe veel zelf) ongeveer 3x20 euro
lessen: ongeveer 250 euro
Tandarts: 100 euro per jaar

Even afkloppen maar op een castratie na heb ik de afgelopen 8 jaar geen dierenarts nodig gehad.

kimmie101

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:24

flettie schreef:
kimmie101 schreef:

Veel plezier met je pony

Mijn conclusie: je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen voor je paard.. (vooral voor die paar euro meer die het per jaar kost)

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 10:31

Anthea schreef:
- Verzekering: /
-Wormenkuur: /
-Hoefsmid: /
-Inentingen: /
Dierenarts: /
- Hooi: /

Het enigste wat wij betalen is de stalling,en die is maar 40 euro per maand!

De rest zit allemaal bij de stalling in.

En dan hebben we het nog luxe met 1 rijbak,springmateriaal,stapmolen en 2 losgooibakken.

Woooooow.. !!!! is daar mischien nog plek ??? mijn pony staat nu op een stalling "(tijdelijk)'' en daar heb ik buitenbak 2binnenbakken stapmolen springmateriaal en voer.. en ik moet ver weg in de 100 betalen..

IvoIce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-06 12:34

Ik ben voor mijn 2 mini's kwijt:

Hooi, hele jaar door: zo'n €25 in de maand
Huur landje jaar: €250, €20 per maand
Wormenkuur: €5 in de maand
Bekappen: 2x per jaar voor €50, is €5 per maand
Inenten: €150 per jaar, is €12,50 p/m

Ong. €70 in de maand dus, omgerekend dan

Voor andere shet ben ik kwijt:

Stalling winter p/m: €100
Land zomer p/m: €35
Wormenkuur: €5 p/m
Inenting: €50 = €5 p/m
Bekappen: 3x á €25 = €7 p/m

Dus in de zomer: 60 p/m
En in de winter: zo'n €120 p/m

En dan reken je nog niet de spullen e.d. mee. En sparen voor eventueel dierenartsbezoek zou ik zeker doen!

Veel succes iig, en ik hoop dsat het je allemaal lukt! Enne, vraag alles wat je weten wilt!

bientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 07:18

Hij staat bij mijn oom op de wei het enigste wat ik moet betalen is de wormenkuur de rest betaald hij ( hoefsmit ect.. )

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 08:41

Ik ga er miss. ook een shetlander bij nemen,want een vriendin van mij heeft er 1tje.. en die moet met spoed daar weg.
Als die niet binnen een maand word verkocht gaatiej naar de slacht/markt handel en dat willen we gewoon niet.

Ik vraag me nu ook een beetje af hoeveel ik aan een shetlander per maand kwijt ben. Stalling voor dat beestje (met hooi/kuil/stro/biks) kost 50 euro voor me per maand dan en dat word hij ook voor me uit gemest.
Maar ik heb geen idee hoeveel de rest kost voor een shetlander..

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 10:19

Je voer en stro etc. zit al bij die €50,- dus het meeste heb je opzich al gehad. Wat wil of kan je met die shet gaan doen?? Ga je rijden of voor de kar of puur als gezelschap ofzo??
Voor een shetland zadeltje betaal je nog géén €100,- en voor een hoofdstel ben je ook niet veel kwijt, ligt aan het materiaal wat je wilt.
Mijn borstels hebben €6,- gekost, gewoon zo'n setje (ros, hardeborstel, zachteborstel, manekam en hoevenkrabber) voor beginners, die dingen werken best, de borstels zijn alleen wat kleiner Voor toiletartikelen ben je ook niet veel kwijt, je kan inprincipe gewoon mensen shampoo gebruiken, dat is niet schadelijk voor je pony, dus als je m gaat wassen neem je gewoon je eigen shampoo mee Met dit weer is vliegenspray ook altijd handig, zo'n spuitfles kost geloof ik €15,- ofzo, maar bij de Kruidvat heb je een anti-muggen en vliegen stick voor één euro Ik gebruik ze allebei, de stick voor de plekken waar je niet echt kan sprayen (mijn pony is ook bang voor dat pssst geluid van die spray).
Dan komt er nog ledervet etc. bij om je tuig te onderhouden, maar met dat spul doe je best wel lang Halsters en touwen kosten ook geen drol, je kan het zo duur maken als je wilt Ik heb altijd goedkope halsters aangezien mijn knol ze nogal graag sloopt.
Ik heb geen karretje met bijbehorend tuig, dus daar kan ik je niets over vertellen..
Per maand zal je echt niet veel kwijt zijn, als je de grote boodschappen (zadel, hoofdstel, kar +tuig) al hebt.

Soo_Shirley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:26

het enigste wat ik nog nodig zou moeten hebben voor een shetlander is het halster, *touwen kan, maar die heb ik ook voor jill* ik ben tog vanplan om gewoon er alleen mee te lopen en de hoeven van deze shet die groeien ook bepaalt niet hard.
Dus dan zal ik even rekenen

50 pm stalling met hooi/kuil/biks/stro/uitmesten/ophetland zetten.
Dus eigenlijk alleen nog maar halster *of meer*
Dus zeg maar eens in de 3 maanden nieuwe kopen ofzo kost ongeveer 6 euro.
enne, dan hoef ik alleen nog maar wormekeer *1x in de 8 weken geloof ik 12,95 maar daar doe je dan vaker mee*
en hoefsmid, maar dat ik niet zo snel nodig.
Enne, natuurlijk een spaarpotje voor als de pony ziek word.

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 08:32

Soo_Shirley schreef:
het enigste wat ik nog nodig zou moeten hebben voor een shetlander is het halster, *touwen kan, maar die heb ik ook voor jill* ik ben tog vanplan om gewoon er alleen mee te lopen en de hoeven van deze shet die groeien ook bepaalt niet hard.
Dus dan zal ik even rekenen

50 pm stalling met hooi/kuil/biks/stro/uitmesten/ophetland zetten.
Dus eigenlijk alleen nog maar halster *of meer*
Dus zeg maar eens in de 3 maanden nieuwe kopen ofzo kost ongeveer 6 euro.
enne, dan hoef ik alleen nog maar wormekeer *1x in de 8 weken geloof ik 12,95 maar daar doe je dan vaker mee*
en hoefsmid, maar dat ik niet zo snel nodig.
Enne, natuurlijk een spaarpotje voor als de pony ziek word.

Hoofdstelletje is wel erg handig als je er mee gaat lopen ook
Een een wormenkur 1 × in 8 weken maar onthoud wel de houdbaarheidsdatum! En entingen, zeker als je op een pensionstal gaat staan! Hoefsmid is idd. niet zo snel nodig als je er veel mee gaat lopen, maar hou de hoefjes wel in de gaten, met brokkelen enzo!

En ik heb gezegt! Bij ons ist € 25 en/of gratis! Nouja Shir! Het gaat wel lukken, Uk krijgt wel een goed huisje

Woplala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 18:31

Je bent zoiezo niet meer dan €100,- per maand kwijt Ik zou met jezelf en/of ouders afspreken dat je een bepaald bedrag per maand voor je pony dan weg zet, voor de dierenarts ofzo