fenijro_tani schreef:Ik heb zelf een mini veulen,
En ik vind het ook heel fijn om een jongere pony te hebben.
Nou zijn hier een paar tips:
Heb je genoeg ervaring voor een jong paard?
Sta je sterk genoeg in je schoenen als hij besluit weg te rennen/stijgeren wat dan ook, als hij kleutert?
Zo ja:
Kijk naar het karakter, koop een écht lieve pony (bijt niet, trapt niet, mag je achterlangs lopen).
Kijk of hij gezond oogt.
Is zijn bouw oké?
(Hoge schoft komt soms voor bij jonge ponys)
Zoals been stand, pees stand, hoefjes...
Hoe zijn zijn paps en mams.
Vraag waarom de verkoper hem weg doet.
Ik zou een particulier zoeken, en geen handelaar!
Met een veulen kan je zat doen hoor!
Voetjes oefenen,
Wandelen,
Veeeeeel knuffelen,
Kleine vd kunstjes (kusje, ja, nee, flemen, jambette (?) ),
Borstelen,
Leren stilstaan,
Leren meelopen (stap draf evt galop),
Schriktrainingen.
En in de zomer zwemmen!
Ik ben al helemaal gek op mijn kleine pony.
Ik vond het rijden niet leuk meer, en aangezien ik in september ga starten aan een pittige studie zou ik geen tijd hebben voor echt lang rijden/mennen.
Maar wel wandelen en dergelijke.
Bedankt!
Ik heb ervaring met jonge paarden, de merrie die ik al 12 jaar rijd kwam als groene 3 jarige, zij heeft 3 veulens gehad die allemaal tot 1,5/2 jaar zijn gebleven(3e is er nog steeds word in april een jaar)
Ik heb zelf een 1,5 jarige shet hengst gehad en ik heb stage gelopen op een dressuur/handelstal met vooral 3/4 jarige zowel groene als net beleerde paarden.
En als ze aan de loop gaan ben ik altijd van het vast houden, ik laat niet zomaar los.
Ook vind ik dat ik best sterk in mijn schoenen sta.
Ook ik ga dit jaar weer starten met een 3 jarige opleiding en dat is ook een reden dat ik een jong dier wil omdat ik bang ben niet genoeg tijd te hebben om dan bezig te gaan met beleren ed. zo kam de pony nog genieten van het paard zijn en af en toe een stukje wandelen en de basic dingen aanleren wat jij ook zegt
.