hoeveel kost een shetlander per maand?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

powerhorse2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:19

wees erop bedacht dat je altijd onverwachte kosten hebt
je kunt ze goedkoop kopen en wellicht goedkoop stallen
maar ook chronisch ziek worden bij verkeerd houden bv hoefbevangenheid
en de zandkoliek als het gras zo kort is nu ze buiten staan en dus zand en aarde met de korte grasjes eten
nou trek dan je knip maar open dan is de dierenarts ook duur
en stalling gratis ja is dat 100% naar wens gaat alles zoals jij wilt dat moet je maar afwachten
dan verhuizen en dan een nieuwe stal en niet iedere pensionhouder wil een shet ivm losbreken uit wei of gewoon ontsnappen of omheining aanpassen
dus denk er goed over na die mensen kunnen ineens verhuizen of scheiden alles kan
zeker als je gratis stal niet door gaat
en ze worden oud mogen ze oud bij je worden
verkoop je hem haar dan kan je dat emotioneel of doe je hem haar dan naar rusthuis of gewoon stalling blijven betalen

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:24

mijn shetje staat ergens gratis als 'gezeldschaps beest' maar ik hoef alleen de hoefsmidkosten van 25,- per maand te betalen..
natuurlijk kan ze altijd ziek worden en koop ik echt veel te veel voor der waar ik dus ook geld voor moet achter houden maar bij mij is het op deze manier erg makkelijk en goedkoop én leuk

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:25

powerhorse2 schreef:
wees erop bedacht dat je altijd onverwachte kosten hebt
je kunt ze goedkoop kopen en wellicht goedkoop stallen
maar ook chronisch ziek worden bij verkeerd houden bv hoefbevangenheid
en de zandkoliek als het gras zo kort is nu ze buiten staan en dus zand en aarde met de korte grasjes eten
nou trek dan je knip maar open dan is de dierenarts ook duur
en stalling gratis ja is dat 100% naar wens gaat alles zoals jij wilt dat moet je maar afwachten
dan verhuizen en dan een nieuwe stal en niet iedere pensionhouder wil een shet ivm losbreken uit wei of gewoon ontsnappen of omheining aanpassen
dus denk er goed over na die mensen kunnen ineens verhuizen of scheiden alles kan
zeker als je gratis stal niet door gaat
en ze worden oud mogen ze oud bij je worden
verkoop je hem haar dan kan je dat emotioneel of doe je hem haar dan naar rusthuis of gewoon stalling blijven betalen

Wij hadden een shetlander met soort zand koliek. Ik kwam aan lopen en zag gelijk dat het mis was. Gelukkig kreeg ze een pijnstiller moesten haar in gaten houden en na twee dagen ging het weer goed. Hebben de hele kudde verplaatst naar ander stuk land.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:26

Ligt er wel een beetje aan wat je er mee gaat doen. lijstje met basiskosten;
Hoefsmid >...? vraag een smid wat die vraagt voor een shet. verschilt veel per smid, en soms als ze een aantal paarden op 1 plek hebben doen ze nog wel eens een shetje voor niks ;)
Dierenarts >...? ga er even vanuit dat hij alleen zijn jaarlijkse enting nodig heeft a ong. 30€ (verschilt ook per regio, en een paar keer een wormenspuit/mestonderzoek. ong 50€ ??
Stalling >...? zet je hem in je achtertuin, of moet hij echt ergens in pension?
Voer >... een zak goede basis brok heb je al voor maar 8€ (horsefood) een shettie heeft niet veel nodig, zeg 2x een handje per dag voor de nodige vitamientjes, dan kan je erg lang doen met zo'n zak!
en natuurlijk hooi. ik zou voor hooi gaan. Dit is goedkoper als kuil, en er zit wat minder in. Aangezien de meeste al van de lucht dik worden. In de zomer kan je hem als 'grasmaaier' gebruiken. Hooi heeft die dan eigenlijk niet nodig (komt ie snachts op stal of niet?). voor ongeveer 5€ heb je een mooie baal hooi.

Verder zijn de kosten vooral hoe gek maak je het zelf. een shet hoeft bijna niks te kosten, maar dan moeten ze wel goed gezond blijven. Zorg dan ook dat je altijd een potje voor de dierenarts hebt, want er is niks erger dan hierop te moeten besparen.
Ze kunnen bijvoorbeeld. prima zonder deken staan, wil je er wel 1op, kijk dan rond op bv facebook of 2ehands winkels. Dan heb je voor een paar euro een prima dekentje.
Misschien moet je nog een weitje afzetten, wat een eenmalige (als het goed is) investering is. En misschien wil je ook wel wat tuig hebben voor bijvoorbeeld grondwerk.
Ik zou hiervoor echt even je speurneus opzetten naar mooie uitverkoop acties, of goed 2ehands spul. Dan kan je hier heel lang mee vooruit!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zo kan je het voor jezelf allemaal eens goed op een rijtje zetten.
Ik hoop dat ik niks vergeten ben.
succes er mee ;)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:27

Koper schreef:
Dimphyl schreef:
In principe kost een shet aan onderhoud even veel als een groot paard.

Ehh... mijn shet is duurder in onderhoud dan mijn paard :+

Daarom ook in principe. :D

Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar (opnieuw; in principe) zijn de bekapbeurten en eventuele DA bezoekjes (koliek oid) net zo duur.

Ik ken wel een hoop stallen waar de prijs voor een pony lager is dan voor een paard, maar dat is natuurlijk ook niet altijd zo.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:27

Heb zelf een welsh b/c staan,
Deze gaat eens in de 5 a 6 maanden naar de hoefsmid.
Krijgt naast hooi geen krachtvoer of andere supplementen.
Wordt eens per jaar door de dierenarts gezien voor vaccinatie.
Ook eens per jaar door een tandarts.

Al met al vind ik hem niet belachelijk duur in onderhoud naast de stallings kosten..
Het is ook maar net hoe duur je het zelf wilt maken, uiteraard moet je geluk hebben met de gezondheid van een dier..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:30

Mijn uk heeft meer gekost per maand dan het gemiddelde grote paard op stal. Formaat zegt echt helemaal niets. Ja, de aanschaf is vrij goedkoop. Maar voer, ijzers, DA enz is allemaal zelfde prijs als voor andere paarden. En dan kunnen ze nog ziek worden.

Je moet een shetlander niet willen omdat ie zo lekker goedkoop is, je moet hem willen omdat het ras je aanspreekt. Ik vind het ideale menpaardjes maar worden hier gewoon behandeld als alle andere paarden op stal.

patsy2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 20:56

Jelleee schreef:
Mijn uk heeft meer gekost per maand dan het gemiddelde grote paard op stal. Formaat zegt echt helemaal niets. Ja, de aanschaf is vrij goedkoop. Maar voer, ijzers, DA enz is allemaal zelfde prijs als voor andere paarden. En dan kunnen ze nog ziek worden.

Je moet een shetlander niet willen omdat ie zo lekker goedkoop is, je moet hem willen omdat het ras je aanspreekt. Ik vind het ideale menpaardjes maar worden hier gewoon behandeld als alle andere paarden op stal.

jaa klopt maar ik heb een hele goeie band met een shet veulen van 10 maanden dus ja ik wil hem heel graag kopen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:58

"Hem"? Ga maar vast sparen voor wanneer hij gecastreerd moet worden.

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:01

Het voer mag misschien evenveel kosten, maar ik neem aan dat je je paard van 175 niet net zo veel geeft als je shetlander? dan zal die shet wel uit mekaar ploffen.. (of je paard krijgt gewoon niks :p ) Maar in principe kan je een shetlander gewoon heel goedkoop voeren.
Zelfde geld voor ijzers, tenzij je shet echt hele slechte voeten heeft, of hij loopt elke dag kilometers over de weg heeft hij mi geen ijzers nodig. Bekappen doen de meeste smeden ook voor heel weinig, als je het kan regelen dat hij niet voor 1 shet speciaal een eind moet rijden.
Oké dierenarts kosten zijn hetzelfde als voor een groot paard, maar dan heb je het geluk dat ze meestal de helft van de dosering aan medicatie nodig hebben, en dit scheelt vaak ook aanzienlijk. (neemt niet weg dat als ze serieus wat hebben dat het alsnog een duur grapje kan zijn natuurlijk)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:05

Ik denk wel dat mijn shet per kilo lichaamsgewicht meer hooi verstouwt dan mijn paard hoor.

Geneesmiddelen krijgen ze niet chemisch (enige uitzondering is de enting, maar die is voor een shet even veel) en dat krijgen ze dus niet per gewicht. Enige waar haar maat meespeelt is met de balancer die ik voer. Die voer ik wel op gewicht. Maar ze krijgen allebei precies een even groot handje haver en precies een even grote hoeveelheid olie er doorheen.

patsy2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:07

Koper schreef:
"Hem"? Ga maar vast sparen voor wanneer hij gecastreerd moet worden.

jaa hij is nog een hengst

maar dat komt allemaal goed :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:09

Mijn pony krijgt ook meer voer dan sommige paarden hier op stal, en nee hij is absoluut niet dik, hij staat juist mooi in sportconditie. En hij staat rondom op ijzers omdat hij veel kilometers maakt voor de wagen.

Maar dat ligt natuurlijk aan wat je ermee doet. Als jij je pony alleen als bijzettafeltje gebruikt kan het best veel voordeliger zijn.

patsy2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:12

Jelleee schreef:
Mijn pony krijgt ook meer voer dan sommige paarden hier op stal, en nee hij is absoluut niet dik, hij staat juist mooi in sportconditie. En hij staat rondom op ijzers omdat hij veel kilometers maakt voor de wagen.

Maar dat ligt natuurlijk aan wat je ermee doet. Als jij je pony alleen als bijzettafeltje gebruikt kan het best veel voordeliger zijn.

nou jaa ik zou hem sws dan gebruiken voor de kar en hij krijgt later ook ijzertjes
dus jaa en misschien zet ik hem later ook wel onder het zadel

Susanne

Re: hoeveel kost een shetlander per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:14

Ik zou het eerst even proberen zonder ijzers hoor. Vaak is dat niet nodig.

patsy2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:15

Jelleee schreef:
Ik zou het eerst even proberen zonder ijzers hoor. Vaak is dat niet nodig.

jaa klopt maar als ik hem wel mag kopen dan moeten we sws nog wel even w8ten want meneer is nog maar 10 - 11 maanden dus jaa
hahah maar een schat van een dier <3

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:20

TS ik zie dat je 13 bent, en is niet flauw bedoelt.Mag jij als 13 jarige officieel een pony mag kopen zomaar ? En hoe denken je ouders erover ivm onvoorziene kosten? Want je hebt het over een volle spaarpot, houd je rekening mee dat ook operaties te pas kunnen komen ook door ongelukjes? Die kunnen in de honderden, soms duizend euro's kosten...

En als 13 jarige op een shet, kan je niet lang op dan ben ik bang... dan word je veel te lang. Aangezien hij 10 maanden is zeg je, en nog zeker 2,5 a 3,5 jaar duurt voor je kan rijden ben je al 16/17 en te lang voor de pony en te zwaar lijkt me? En waarom ijzers? Heb je gekeken of die wel nut hebben voor wat jij wilt gaan doen? En ook in hoeverre de hoeve slijten of dat wel nodig is?

Ik zou eerst met je ouders er over hebben...goed nadenken en reeel kijken of hun eventuele kosten die rond de 1000 komen wel kunnen betalen. Ook als je naar een andere stal moet met kosten per maand of hun dat kunnen opbrengen. En of je ook tevreden bent met nooit erop kunnen rijden en zo. Klinkt beetje als impulsief een keuze maken, maar ik hoop dat er toch werkelijk eerst naar alles gekeken word voor de beslissing gemaakt word.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:20

Ik heb een shet dit ben ik er aan kwijt:

stalling: 50,- p.m. =600,- p.j. (dit is incl kracht en ruwvoer)
hoefsmid: 21,- per x = 105,- p.j. (voor 5 x, loop veel over straat dus hoeven slijten zelf veel)
enten: 30,- per x = 30 p.j.
wormenkuren: 15 per x = 30 p.j. (2 x per jaar, 1 x in mei en 1 x in oktober)

Maar dit is uiteraard zonder dierenarts kosten en die zijn niet goedkoper dan bij een belgisch trekpaard al is een shet veel kleiner ;(

hopelijk heb je hier iets aan, je kunt altijd vragen stellen via pb

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:22

Ik zou dan wel eerst goed laten onderzoeken of het geen klophengst is en zo ja of je ouders dan bereid zijn de hogere castratiekosten te betalen.
Qua kosten kan je het inderdaad zo gek maken als je wilt.
Kijk of er in de buurt nog een mogelijkheid is om een shet te stallen. Stel dat het plekje waar je nu wilt gaan staan niet doorgaat of ineens over is.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:40

Hier zijn al zoveel topic's over.

En op alle tips of aanwijzingen wordt gereageerd met "ja dat komt wel goed" "kan gratis bij iemand staan" Dus wat wil je nou precies weten?

Geloof mij iedere maand is echt niet hetzelfde qua prijs. Dierenartsen en hoefsmeden rekenen gewoon een normale prijs wat je voor een groot paard ook betaald.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:00

Mijn Shet kostte...
Stalling 24/7 weide: 60 euro p.m.
Hoefsmid: 60 euro p.j. (2x bekappen)
Brokjes: 45 euro p.j. (3 grote zakken)
Enting: 30 euro p.j.
Overige DA kosten: 300 euro p.j.
Kar: 675 euro
Al het tuig: 900 euro
Ben vast nog wat vergeten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:03

Waar wil je de shetlander neerzetten? Dat is eigenlijk de eerste vraag die in mij opkomt, want dat is namelijk bepalend voor de maandelijkse kosten. Als het aan huis is, hoef je niets te huren. Dus heb je alleen de onderhoudskosten.
Een pony hoort niet alleen te staan, dus zou je er twee moeten neerzetten, of die van iemand anders erbij. Ik weet niet wat jouw mogelijkheden zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:08

Voor mij is het:
Stalling: 80 per maand (doe het zelf stal, je doet zelf het werk en betaalt de rest; voor als hij niet meer gratis zou kunnen staan)
Castratie: 200 euro
Hoefsmid: 30 euro elke 8 weken
Voer: 50 euro per jaar
Een baal stro per week, en een baal hooi per 4 dagen; 500 euro per jaar
Inentingen: 60 euro per jaar
Wormkuren: 30 euro per jaar
Tandarts: 40 euro per jaar
Aansprakelijkheidsverzekering 30 euro per jaar

Per maand, exclusief stalling, exclusief castratie, komt het neer op zo'n 75 euro per maand.
Edit: je geeft aan dat je genoeg geld hebt als je hem ergens anders moet stallen, tegen betaling. Inclusief stalling per maand dus rond de 150 euro. Een volpension stalling met voer, hooi en stro en uitmesten zal tussen de 150 en 300 euro liggen.

Dan mag je paard niet ziek of kreupel worden, mag er niets fout gaan, geen paarden snoepjes, geen halsters niets.

Komt je pony alleen te staan?
Heb je ervaring met het correct beleren van een veulen, of helpt je hier iemand mee?
Wat als je pony ziek wordt, heb je dan vervoer voor hem?
Kunnen en willen je ouders en jij het betalen als er iets ernstigs is, en je paard naar de kliniek moet?(dat kan honderden/duizenden kosten)
Is er een plekje waar hij apart kan staan als hij alleen moet staan?
Wat weet je van het ras?
Sta je sterk genoeg in je schoenen om een eigenwijze shet de les te leren?
Je bent 13, tegen de tijd dat hij onder het zadel kan, ben je 16 en waarschijnlijk behoorlijk te lang om erop te rijden. Vind je het ok te weten dat je er nooit op kunt rijden?

Ik weet niet welke ervaring je hebt, en ik gun je van harte een lieve shet. Daarom een paar puntjes om over na te denken, zodat je zeker weet dat je voor de pony en jezelf het beste kiest

patsy2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 07:47

khirshanta schreef:
Voor mij is het:
Stalling: 80 per maand (doe het zelf stal, je doet zelf het werk en betaalt de rest; voor als hij niet meer gratis zou kunnen staan)

Per maand, exclusief stalling, exclusief castratie, komt het neer op zo'n 75 euro per maand.
Edit: je geeft aan dat je genoeg geld hebt als je hem ergens anders moet stallen, tegen betaling. Inclusief stalling per maand dus rond de 150 euro. Een volpension stalling met voer, hooi en stro en uitmesten zal tussen de 150 en 300 euro liggen.

Dan mag je paard niet ziek of kreupel worden, mag er niets fout gaan, geen paarden snoepjes, geen halsters niets.

Heb je ervaring met het correct beleren van een veulen, of helpt je hier iemand mee?
Kunnen en willen je ouders en jij het betalen als er iets ernstigs is, en je paard naar de kliniek moet?(dat kan honderden/duizenden kosten)
Wat weet je van het ras?
Je bent 13, tegen de tijd dat hij onder het zadel kan, ben je 16 en waarschijnlijk behoorlijk te lang om erop te rijden. Vind je het ok te weten dat je er nooit op kunt rijden?

Ik weet niet welke ervaring je hebt, en ik gun je van harte een lieve shet. Daarom een paar puntjes om over na te denken, zodat je zeker weet dat je voor de pony en jezelf het beste kiest

Jaa ik heb al vaker een veulen beleerd en ik wil er zelf niet eens op rijden dus jaa haha maar jaa

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 13:12

patsy2002 schreef:
khirshanta schreef:
Voor mij is het:

Wat weet je van het ras?

Jaa ik heb al vaker een veulen beleerd en ik wil er zelf niet eens op rijden dus jaa haha maar jaa

als ik het goed begrijp, heb je dus meer dan genoeg ervaring, een volle spaarpot, je ouders betalen het meeste, je hebt je toekomst plannen duidelijk- en je pony past daarin, hij wordt gratis gestald, dus... wat let je?

kijk wel uit, extra kosten maken dat je zó op 2000 euro uitkomt per jaar :)