Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
powerhorse2 schreef:wees erop bedacht dat je altijd onverwachte kosten hebt
je kunt ze goedkoop kopen en wellicht goedkoop stallen
maar ook chronisch ziek worden bij verkeerd houden bv hoefbevangenheid
en de zandkoliek als het gras zo kort is nu ze buiten staan en dus zand en aarde met de korte grasjes eten
nou trek dan je knip maar open dan is de dierenarts ook duur
en stalling gratis ja is dat 100% naar wens gaat alles zoals jij wilt dat moet je maar afwachten
dan verhuizen en dan een nieuwe stal en niet iedere pensionhouder wil een shet ivm losbreken uit wei of gewoon ontsnappen of omheining aanpassen
dus denk er goed over na die mensen kunnen ineens verhuizen of scheiden alles kan
zeker als je gratis stal niet door gaat
en ze worden oud mogen ze oud bij je worden
verkoop je hem haar dan kan je dat emotioneel of doe je hem haar dan naar rusthuis of gewoon stalling blijven betalen
Koper schreef:Dimphyl schreef:In principe kost een shet aan onderhoud even veel als een groot paard.
Ehh... mijn shet is duurder in onderhoud dan mijn paard
Jelleee schreef:Mijn uk heeft meer gekost per maand dan het gemiddelde grote paard op stal. Formaat zegt echt helemaal niets. Ja, de aanschaf is vrij goedkoop. Maar voer, ijzers, DA enz is allemaal zelfde prijs als voor andere paarden. En dan kunnen ze nog ziek worden.
Je moet een shetlander niet willen omdat ie zo lekker goedkoop is, je moet hem willen omdat het ras je aanspreekt. Ik vind het ideale menpaardjes maar worden hier gewoon behandeld als alle andere paarden op stal.
Jelleee schreef:Mijn pony krijgt ook meer voer dan sommige paarden hier op stal, en nee hij is absoluut niet dik, hij staat juist mooi in sportconditie. En hij staat rondom op ijzers omdat hij veel kilometers maakt voor de wagen.
Maar dat ligt natuurlijk aan wat je ermee doet. Als jij je pony alleen als bijzettafeltje gebruikt kan het best veel voordeliger zijn.
khirshanta schreef:Voor mij is het:
Stalling: 80 per maand (doe het zelf stal, je doet zelf het werk en betaalt de rest; voor als hij niet meer gratis zou kunnen staan)
Castratie: 200 euro
Hoefsmid: 30 euro elke 8 weken
Voer: 50 euro per jaar
Een baal stro per week, en een baal hooi per 4 dagen; 500 euro per jaar
Inentingen: 60 euro per jaar
Wormkuren: 30 euro per jaar
Tandarts: 40 euro per jaar
Aansprakelijkheidsverzekering 30 euro per jaar
Per maand, exclusief stalling, exclusief castratie, komt het neer op zo'n 75 euro per maand.
Edit: je geeft aan dat je genoeg geld hebt als je hem ergens anders moet stallen, tegen betaling. Inclusief stalling per maand dus rond de 150 euro. Een volpension stalling met voer, hooi en stro en uitmesten zal tussen de 150 en 300 euro liggen.
Dan mag je paard niet ziek of kreupel worden, mag er niets fout gaan, geen paarden snoepjes, geen halsters niets.
Komt je pony alleen te staan?
Heb je ervaring met het correct beleren van een veulen, of helpt je hier iemand mee?
Wat als je pony ziek wordt, heb je dan vervoer voor hem?
Kunnen en willen je ouders en jij het betalen als er iets ernstigs is, en je paard naar de kliniek moet?(dat kan honderden/duizenden kosten)
Is er een plekje waar hij apart kan staan als hij alleen moet staan?
Wat weet je van het ras?
Sta je sterk genoeg in je schoenen om een eigenwijze shet de les te leren?
Je bent 13, tegen de tijd dat hij onder het zadel kan, ben je 16 en waarschijnlijk behoorlijk te lang om erop te rijden. Vind je het ok te weten dat je er nooit op kunt rijden?
Ik weet niet welke ervaring je hebt, en ik gun je van harte een lieve shet. Daarom een paar puntjes om over na te denken, zodat je zeker weet dat je voor de pony en jezelf het beste kiest
patsy2002 schreef:khirshanta schreef:Voor mij is het:
Stalling: 80 per maand (doe het zelf stal, je doet zelf het werk en betaalt de rest; voor als hij niet meer gratis zou kunnen staan)
Castratie: 200 euro
Hoefsmid: 30 euro elke 8 weken
Voer: 50 euro per jaar
Een baal stro per week, en een baal hooi per 4 dagen; 500 euro per jaar
Inentingen: 60 euro per jaar
Wormkuren: 30 euro per jaar
Tandarts: 40 euro per jaar
Aansprakelijkheidsverzekering 30 euro per jaar
Per maand, exclusief stalling, exclusief castratie, komt het neer op zo'n 75 euro per maand.
Edit: je geeft aan dat je genoeg geld hebt als je hem ergens anders moet stallen, tegen betaling. Inclusief stalling per maand dus rond de 150 euro. Een volpension stalling met voer, hooi en stro en uitmesten zal tussen de 150 en 300 euro liggen.
Dan mag je paard niet ziek of kreupel worden, mag er niets fout gaan, geen paarden snoepjes, geen halsters niets.
Komt je pony alleen te staan?
Heb je ervaring met het correct beleren van een veulen, of helpt je hier iemand mee?
Wat als je pony ziek wordt, heb je dan vervoer voor hem?
Kunnen en willen je ouders en jij het betalen als er iets ernstigs is, en je paard naar de kliniek moet?(dat kan honderden/duizenden kosten)
Is er een plekje waar hij apart kan staan als hij alleen moet staan?
Wat weet je van het ras?
Sta je sterk genoeg in je schoenen om een eigenwijze shet de les te leren?
Je bent 13, tegen de tijd dat hij onder het zadel kan, ben je 16 en waarschijnlijk behoorlijk te lang om erop te rijden. Vind je het ok te weten dat je er nooit op kunt rijden?
Ik weet niet welke ervaring je hebt, en ik gun je van harte een lieve shet. Daarom een paar puntjes om over na te denken, zodat je zeker weet dat je voor de pony en jezelf het beste kiest
Jaa ik heb al vaker een veulen beleerd en ik wil er zelf niet eens op rijden dus jaa haha maar jaa