Hulp hengstenkeuze voor mini pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: Hulp hengstenkeuze voor mini pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:15

Stamboek opname en premies moeten op het papier of in het paspoort staan (ik weet dat het NSPS het op het papiet zet, hrt NMPRS in het paspoort, nas weet ik niet).
Punten met opname krijg je bij opname mee, die kan je ook bij het stamboek opvragen (bij het NSPS kan je het mooi van alle pony's bekijken als je lid ben, ik weet niet hoe dat bij het NAS is).

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 18:33

Oh ik zal de volgende keer als ik op stal ben eens de rest van haar paspoort door bladeren om te zien of er wat meer in staat.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 18:54

Ik zou neigen naar nim roos denk ik, omdat ik die en mooi vind, en voert Pjotr bloed, maar past beter bij jou merrie dan Pjotr.
Maar Pjotr vind ik ge-wel-dig en geeft rete mooie veulens (x welsh wel mooier dan x mini, maar goed, beetje geluk moet je soms hebben).

Willie wortel is de vader van mijn Welsh. Mijn welsh is juist helemaal niet breed gebouwd en heeft ook niet veel bot. Hij is juist vrij luxe en lang; terwijl 'mama' ook wel aardig flinkerd was. Wel superb karakter, rustig en makkelijk.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:12

Hier een stand foto van Vlekkie, ze is een beetje aan de dikke kant. I know.

Afbeelding

FotsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:15

NAS is een kleurstamboek, weet niet of die met premies werken.

Ik zou persoonlijk ook niet voor een te grote hengst gaan maar je ziet dat het wel vaak goed loopt.
Omgekeerd vind ik dan weer niet zo erg, een grote merrie en pony hengst, in de natuur is dit namelijk best mogelijk.

Zou dan wel weer op kleur fokken, pony's met een leuk jasje verkopen nu eenmaal beter.

En waarom zijn sommige mensen altijd zo negatief :o , omdat er veel katten in het asiel zitten, mag je geen kittens hebben, omdat er veel pony's op de markt staan, mag je er zelf geen fokken dus omdat er veel kinderen geen eten hebben en honger lijden, moet je er maar zelf geen nemen dan 8)7

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:16

Is TH's Exclusive Bentley niet een leuke optie?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:23

Ik zou het gewoon bij een mini houden.
Luxe miniatuur hengst of idd nimroos.

Kruisen met een welsh A schiet je niks mee op want dat zo'n kruising is nauwelijks wat waard.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 19:26

Fotsy, dat is dus precies wat ik ook altijd zeg, als je vanuit de logica gaat kijken dat er al zo veel dieren een nieuw huis zoeken dus je moet maar niet fokken, dan kan je net zo goed zeggen dat mensen maar moeten adopteren ipv zelf een kind krijgen, maar als je dat zegt word je met een scheef hoofd aangekeken. Maar goed dat is weer een nader verhaal haha.
Mini heb ik toen ook laten dekken door een hengst die ruim 30 cm groter is dan haar maar dat is ook goed gekomen, nou denk ik dat ik nu niet groter dan 1,10 wil in een hengst, denk ik.

Set Elkol, dat is ook wel een mooie hengst, staat mooi hoog op de benen, zou inderdaad ook een goede zijn.

Inowa, ja nu ik weer weet dat Vlek een NAS paspoort heeft (Had lang niet meer haar paspoort gezien, was het vergeten, ik weet het erg slecht) denk ik dat ik een NAS hengst ga kiezen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 19:26

Persoonlijk vind ik dat je bepaalde dingen moet uitsluiten voor je gaat fokken. Zoals het dwerggen en bv losse knieen. pas dan kan je kijken naar een hengst. Bepaalde dingen zijn gewoon erfelijk en sommige daarvan niet eens zichtbaar. Daarnaast een of meerdere keuringen lopen zodat je weet dat jouw lieve pony ook door anderen gewaardeerd word. Fokken is meer dan een lieve pony volproppen met jong. Dat is afwegen en verstandig bezig zijn. wat vaak meer kost dan een leuke hengst er klakkeloos op laten duiken. Ik bedoel dit niet negatief hoor, gewoon opbouwende kritiek.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 21:41

Ik heb een besluit kunnen nemen, mede dankzij jullie dus dan jullie voor je eerlijke mening.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 21:53

dat is snel :D

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:25

Ja hihi

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 18:30

En welke is het geworden?